Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:09:20 GMT

سایه کرونا بر شیرینی و آجیل شب یلدا

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۸۴۴۹

سایه کرونا بر شیرینی و آجیل شب یلدا

ایسنا/کرمانشاه این اولین بار است که مردم ایران اینطور به پیشواز شب یلدا می‌روند. شب یلدایی بدون دورهمی و فقط به صورت مجازی.

این‌بار پای جان آدم‌ها در میان است و همه مجبورند برای اینکه سالم و زنده بمانند شب یلدا را به شیوه متفاوت برگزار کنند. در بهترین حالت فقط اعضای اصلی یک خانواده سه یا چهار نفره کنار هم خواهند نشست و شاید تماس‌های صوتی و تصویری با عزیزانی که هر سال در کنارشان بودند برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این روند دیگر خبری از سفره‌های آنچنانی شب یلدا هم نخواهد بود و شاید هر خانواده‌ای فقط به اندازه مصرف سه یا چهار نفر مقداری آجیل، میوه یا شیرینی و کیک بخرد و بازار شب یلدا هم مانند تمام چند ماه اخیر در سایه بیماری کرونا از دست مغازه‌داران می‌رود.

محمدرضا ناصری رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه، در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن یلدا، گفت: بعید است مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و همچنین شرایط بیماری کرونا شیرینی شب یلدا را به اندازه سال‌های گذشته بخرند.

ناصری افزود: البته نمی‌توانیم از هم اکنون پیش بینی کنیم مردم شیرینی برای شب یلدا می‌خرند یا نه، چون عمده خرید در روزهای پایانی صورت می‌گیرد، اما آنچه که مسلم است خرید شیرینی دیگر به اندازه سال‌های قبل نخواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر شرایط بیماری کرونا و کاهش دورهمی‌های شب یلدا، قدرت خرید پایین مردم نیز مانع دیگری برای خرید شیرینی مانند گذشته است.

رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه با بیان اینکه چشم امید شیرینی فروشی‌ها به شب یلدا بود که بیماری کرونا مقداری فروکش کند و تا حدودی فروش داشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه بازار عید گذشته را از دست دادیم و اکنون نیز در آستانه شب یلدا وضعیت کرونا بدتر از آن زمان است.

ناصری با بیان اینکه قنادی‌ها به دلیل رعایت حال مردم تغییر چندانی در قیمت ها نسبت به سال گذشته اعمال نکرده اند، خاطرنشان کرد: قیمت شیرینی نسبت به شب یلدای سال گذشته حداکثر 20 درصد بیشتر شده است. این 20 درصد هم به دلیل افزایشی است که در هزینه‌ها داشتیم و به طور میانگین قیمت مواد اولیه مورد نیاز ما 50 تا 70 درصد بالا رفته است.

رئیس اتحادیه قنادان کرمانشاه عمده شیرینی که مردم برای شب یلدا خریداری می‌کنند را شامل کیک و شیرینی تر دانست و عنوان کرد: هم اکنون قیمت هرکیلو کیک معمولی 30 هزار تومان و هر کیلو شیرینی تر حدود 33 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمانشاه نیز درباره خرید آجیل برای شب یلدا در شرایط کنونی بیماری کرونا، گفت: میزان خرید آجیل مانند سال‌های قبل نیست و کاهش قدرت خرید مردم بر کاهش فروش آجیل تاثیر گذاشته است. از سوی دیگر به دلیل شرایط بیماری کرونا و کاهش دورهمی‌ها مردم تقاضای کمتری برای خرید آجیل یلدا دارند.

مرتضی شهبازی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا، افزود: اگرچه تقاضای چندانی برای خرید آجیل نداریم، اما قیمت آجیل نیز مانند سایر اقلام و کالاها در بازار بالا رفته و نسبت شب یلدای سال قبل حدود 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داریم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمانشاه با بیان اینکه قیمت‌ آجیل و خشکبار در بازار بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت است، یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو تخمه کدو گوشتی ایرانی 72 هزار تومان و نوع خارجی آن 85 هزار تومان است.

شهبازی قیمت هر کیلو پسته اکبری انس 20 را کیلویی 244 هزار تومان و انس 22 را کیلویی 235 هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو پسته احمد آقایی دستچین درجه یک هم 233 هزار تومان و هر کیلو پسته احمد آقایی معمولی  نیز 198 هزار تومان است.

وی گفت: قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی نیز بسته به نوع آن از 66 هزار تومان تا 42 هزار تومان متغیر است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمانشاه قیمت هر کیلو مغز بادام ایرانی را نیز بسته به نوع آن از 260 تا 235 هزار تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هر کیلو فندق ایرانی هم 135 هزار تومان و مغز فندق نزدیک به 290 هزار تومان است.

به گفته شهبازی، هر کیلو نخودچی ساده 30 هزار تومان و هر کیلو نخودچی شور نیز 32 هزار و 500 تومان است.

وی با باین اینکه این قیمت‌ها مربوط به عمده‌فروشی آجیل و خشکبار است، خاطرنشان کرد: قیمت برای خرده فروشان مقداری بالاتر می‌رود.

شهبازی تاکید کرد: خوشبختانه انواع آجیل به میزان کافی در بازار وجود دارد و کمبودی نداریم، از همین رو بعید است با نزدیک‌تر شدن شب یلدا افزایشی در قیمت‌ها داشته باشیم.‌

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی كرمانشاه شب یلدا یلدای مجازی هزار تومان آجیل و خشکبار رئیس اتحادیه بیماری کرونا قیمت هر کیلو هزار تومان خرید آجیل شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۸۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳۰ کارخانه مشغول خرید برگ سبز چای هستند

صادق حسنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار بیش از ۱۳۰ کارخانه چای سازی مشغول خرید تضمینی برگ سبز چای هستند.

به گفته او، با توجه به شرایط جوی و بارش های اخیر، برگ سبز چای از کیفیت بالایی نسبت به سال گذشته برخوردار است.

حسنی با بیان اینکه قیمت چای پایان هفته تعیین تکلیف می شود، افزود: برآوردها حاکی از آن است که قیمت چای بسته به ارقام مختلف ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

مدیراجرایی سندیکای چای ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که تولید چای خشک کمتر از ۲۸ هزارتن نباشد و بالاتر از ۲۸ هزارتن تابع شرایط جوی است.

او گفت: با توجه به افزایش واردات قهوه، گران شدن چای و کاهش مصرف پیش بینی می شود که تا پایان سال واردات چای از ۵۰ هزارتن فراتر نرود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برای خرید؛ قیمت هر شاخه میلگرد ساده را چگونه محاسبه کنیم؟
  • بیش از ۱۳۰ کارخانه مشغول خرید برگ سبز چای هستند
  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و پانصد تومان/ آغاز خرید از هفته آینده
  • ۸۰ کیلو طلای حراجی بدون مشتری ماند/ نرخ دلار کاهشی شد/ فردا دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد
  • فروش ۱۹۰ کیلو طلا در حراج امروز +قیمت
  • فروش ۱۹۰ کیلو طلا در حراج امروز+قیمت