Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی نتیجه تحقیقات نشان داده است که شیر مادر منبع تغذیه بهینه برای نوزادان است. شیر مادر نوزاد را در برابر بیماری‌های تهدیدکننده زندگی مانند انتروکولیت نکروزان و همچنین بیماری‌های بعدی در بزرگسالی مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های التهابی روده محافظت می‌کند. شواهد علمی نشان می‌دهد آنچه مادر در دوران شیردهی می‌خورد می‌تواند ترکیبات مفید شیر مادر را تعدیل کند، اما سازوکارهای اساسی در این مورد توضیح داده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان کالج پزشکی بیلور، بیمارستان کودکان تگزاس و سایر موسسات مکانیسم طبیعی را توصیف می‌کنند که می‌تواند مزایای شیر مادر را اصلاح کند. اولین گواه نشان می‌دهد که رژیم غذایی مادر هنگام شیردهی می‌تواند مشخصات الیگوساکاریدهای شیر انسان (HMO)، نوعی کربوهیدرات پیچیده در شیر مادر را شکل دهد. تغییر HMO ها که مواد غذایی میکروب‌های سالم هستند، به‌نوبه خود توانایی عملکرد میکروبیوم شیر را اصلاح می‌کند. به نظر می‌رسد که ایجاد یک میکروبیوم سالم در نوزاد بر سلامت متابولیک مادام‌العمر وی تاثیر می‌گذارد.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر آگارد، گفت: «در کارهای قبلی هم در انسان و هم در پستانداران، متوجه شدیم آنچه زن باردار در دوران بارداری می‌خورد، می‌تواند بر سلامت متابولیک مادام العمر فرزندش تاثیر بگذارد. در این تحقیق، اولین شواهد نشان می‌دهد رژیم غذایی مادر شیرده به‌طور مستقیم بر ترکیب HMO شیر تاثیر می‌گذارد».

وی اظهار کرد: «این نتیجه بسیار هیجان‌انگیز بود، زیرا HMO ها اساسا برای مادر یا نوزاد وی، مواد بی‌اثر هستند. بااین‌حال، آن‌ها با عملکرد خود به‌عنوان غذا برای میکروب‌ها - هم باکتری‌ها و هم برخی ویروس‌ها- فوایدی برای سلامتی دارند. آنچه می‌خوریم از طریق واسطه (HMO)، میکروب‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

گروه محققان با همکاری دکتر موری هیموند، استاد اطفال و تغذیه در بیلور، تمام وعده‌های غذایی مادران شیرده را در یک مکان کنترل‌شده در مرکز تحقیقات تغذیه کودکان (USDA) تهیه کردند. مادران به مدت ۳۰ تا ۷۰ ساعت از رژیم خاصی پیروی کردند. بعد از یک دوره پاکسازی دوهفته‌ای، همان زن از رژیم دیگری که توسط محققان ارائه‌شده بود استفاده کرد.

محققان با دقت نمونه‌های شیر هر فرد شرکت‌کننده در این تحقیق را در زمان‌های مختلف ازجمله زمان تغییر رژیم غذایی جمع‌آوری کردند. به‌این‌ترتیب، هر زن می‌توانست به‌عنوان گروه کنترل خود عمل کند، چیزی که به‌عنوان طرح آزمایشی "cross-over" شناخته می‌شود. این روش جمع‌آوری داده از نمونه‌ها به محققان کمک کرد تا احتمال اینکه زنان ازنظر مقدار HMO ساخته‌شده متفاوت باشند و همچنین احتمال اشتباه گرفتن میکروب‌ها در شیر با آلاینده‌های محیطی را کنترل کنند. این گروه تحقیقاتی ترکیب HMO و میکروبیوم شیر را تجزیه‌وتحلیل کرده و سرنخ‌هایی برای تاثیر رژیم غذایی مادران به دست آوردند.

دکتر ماکسیم سفروویچ، استاد گروه زنان و زایمان گفت: «ما دریافتیم که کربوهیدرات‌های دریافتی مادر و منابع انرژی متمایز در رژیم‌های غذایی، غلظت HMO  شیر را تغییر می‌دهد و این با تغییر در ظرفیت متابولیسم میکروبیوم شیر همراه است. این‌طور نیست که رژیم غذایی مادران مستقیما بر میکروب‌ها تاثیر بگذارد، بلکه رژیم غذایی بر غذای میکروب‌ها، HMO ها تاثیر می‌گذارد که به‌نوبه خود ظرفیت عملکرد جمعیت میکروب‌ها را در شیر مادر شکل می‌دهد. جالب اینجاست که تغییرات در HMO پس از تغییر رژیم‌های غذایی مادران در مدت‌زمان ۲ تا ۳ روز به‌سرعت اتفاق افتاد».

محققان اظهار کردند : این نتایج نه‌تنها برای کودک بلکه برای مادر نیز می‌تواند پیامدهایی داشته باشد، به‌عنوان‌مثال، با تشکیل اجتماع میکروب‌ها در شیر ممکن است به رشد برخی از میکروب‌های مفید از طریق حذف هم‌زمان مواردی که باعث ورم پستان در دوران شیردهی می‌شوند، کمک شود.  ورم پستان یا التهاب دردناک بافت پستان که به‌طورمعمول شامل عفونت است اگر با آنتی‌بیوتیک درمان نشود، مانع شیردهی می‌شود و می‌تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود.

محقق همکار این پژوهش، دکتر ملیندا انجویک فوق دکترا در پاتولوژی و ایمونولوژی  در بیلور گفت: «نتیجه این تحقیق نشان داده است که HMO ها می‌توانند اثرات بالقوه‌ای بر سلامت و رشد کودک ازجمله پتانسیل تقویت روده سالم در سطح مخاط داشته باشند. HMO ها برخی از اجتماع میکروبی را تغذیه می‌کنند و ایجاد این جوامع میکروبی احتمالا برای پیشرفت عملکرد مغز در نوزادان مهم است».

نتایج این تحقیق در Nature Scientific Reports منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شیرمادر رژیم غذایی مادر غذایی مادران میکروب ها شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۹۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند

معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی نوروزی به مناسبت روز جهانی دامپزشکی پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«روز جهانی دامپزشکی فرصتی مغتنم برای یادآوری و توجه به اهمیت خدمات تخصصی دامپزشکی و نقش برجسته دامپزشکان در حوزه سلامت انسان و دام و تأمین و تضمین امنیت غذایی است.

پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری‌های دامی در جهت حفظ و ارتقا سلامت جمعیت دامی کشور و برقراری امنیت غذایی به ویژه تأمین سبد مواد غذایی و فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی ایمن و سالم و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که به حدود ۸۰۰ نوع بیماری می‌رسد، از مهم‌ترین دستاوردهای دامپزشکان در سطح ملی است که در این روز گرامی داشته می‌شود.

دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است و از این رو گرامی داشت جایگاه حرفه‌ای آنها در روز جهانی دامپزشکی برای قدردانی از خدمات ارزشمند و اثرات مفید فعالیت آنها در سطح ملی و بین‌المللی است.

روز جهانی دامپزشکی سال ۲۰۲۴ با شعار "دامپزشکان از پایه‌های اجتناب ناپذیر نظام سلامت هستند" بیانگر جایگاه خطیر و حساس دامپزشکان و پیرادامپزشکان در نظام سلامت جهان است. امری که آشکارا روشن کننده همان شعار پیشتازی این قشر در امنیت غذایی و امنیت زیستی آحاد ملت است.

اقتدار غذایی و افزایش تولید غذا از نظر کمی و کیفی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان و اشتغال آفرین در این حوزه، از محورهای اساسی ظرفیت سازی در برابر مخاطرات مرتبط با سلامت جمعیت دامی ناامنی غذایی حاصل از آن است.

در پایان از خدمات ارزشمند و شایسته فرهیختگان دامپزشک و پیرادامپزشک صمیمانه تشکر می‌نمایم و برای تمام همکاران گرامی آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم.

دکتر مجتبی نوروزی
معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور»

کد خبر 748311

دیگر خبرها

  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آنها را کند
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • تضمین سلامت و رضایتمندی مردم«معمولان» در حوزه آرد و نان
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید