Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلی رنجبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، هدف از برگزاری این مسابقه را احیای غذاهای سنتی و ترویج صنایع‌دستی شهرستان ذکر کرد و به علاقه مندان حضور در مسابقه تاکید کرد از هم اکنون مقدمات تهیه غذاهای سنتی و صنایع دستی و عکسبرداری را فراهم کند.
وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند تصاویر سفره‌های یلدای خود را با اولویت چیدمان با استفاده از صنایع‌دستی ، هنرهای سنتی ، غذاهای محلی و شیرینی‌های سنتی بافق، تا پایان هفته اول دی‌ماه از طریق پیام‌رسان‌های واتساپ، تلگرام و ایتا به شماره ۰۹۳۸۹۱۳۱۷۲۱ ارسال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس میراث فرهنگیاظهار کرد: به‌منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، معرفی بیشتر آثار و رونق در فروش تولیدات آنها ویژه شب یلدا،  تخفیف ۱۵ درصد برای تهیه محصولات درنظر گرفته ‌شد.
به گفته رنجبر، این مسابقه از سوی اداره میراث فرهنگی و با همکاری کانون بافق شناسی شهرستان برگزار و در پایان به پنج اثر برگزیده مسابقه یادشده جوایزی اهدا می‌شود.

تیرماه ۹۹ سه اثر ناملموس بافق از جمله پخت « کله گیپا»، « پلوتوکی »و « فن منال‌بافی» با پیشنهاد و پیگیری شهرداری بافق در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

توکی با نرمه برنج، گوشت گوسفند، روغن قلم گاو و ادویه هایی نظیر زیره و دارچین نه تنها طعم لذیذی به غذا می دهد که از پروتئین بالایی برخوردار است، ارزن در طب سنتی برای درمان نفخ، تصفیه خون،نرم کننده اخلاط سینه، فشارخون، دیابت ، زایمان سخت،چربی خون و دل درد استفاده می‌شود.

«کله گیپا» یا دلمه سیرابی ، از این قرار است که ابتدا سیرابی را به قطعه های هم اندازه برش می دهند و سپس داخل آن را از برنج و حبوباتی مانند عدس، لپه، پیاز ، دارچین، زیره، فلفل، روغن و نمک پر می‌کنند و بعد دور تا دور آن را با نخ و سوزن می دوزند در قابلمه، می پزند.

کله گیپا به دلیل تنوع مواد موجود در آن حاوی پروتئین بسیار بالایی است و عمدتا در فصول سرد از طرفداران بیشتری برخوردار است و علاوه بر طعم لذیذ نماد بارزی از هنر ریشه دار آشپزی ایرانیان است که هم اینک نیز در منطقه بافق رواج دارد.

 محصولات حصیری شامل زیرانداز، کلاه، سبد، بادبزن، پادری، کاورتزیینی ظروف و همچنین ساخت ریسمان( منال بافی) از مهمترین صنایع دستی است که مواد اولیه آن از نخلستان های شهرستان تامین می‌شود.

مینای مس،پته دوزی، سفال مس، سفالگری، گلیم بافی، تابلو فرش و سرمه دوزی از دیگر صنایع دستی افق به شمار می آید.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

شایع ترین علایم بیماری کووید ۱۹ تب، خستگی و سرفه خشک است، سایر علایم آن با شیوع کمتر شامل احساس درد، گرفتگی بینی، سردرد، التهاب ملتحمه، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، ظهور لکه‌های پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پاست، این نشانه ها معمولاً خفیف بوده و به تدریج شروع می‌شود، در حالی که برخی از افراد بدون احساس علایم بسیار خفیف به عفونت آلوده می‌شوند.

حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید ۱۹ علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطره‌های تنفسی ترشح شده توسط شخصی که سرفه می‌کند یا علایم دیگری مانند تب یا خستگی دارد ترشح می‌شود، اما بسیاری از افراد آلوده به کووید ۱۹ فقط علایم بسیار خفیفی از خود نشان می‌دهند. در واقع ممکن است این بیماری را از شخصی که سرفه خفیف دارد و احساس بیماری نمی‌کند، بگیرید.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد. 

این ویروس  دی ماه سال ۹۸ در شهر ووهان چین برای نخستین بار شناسایی و در ایران نیز اوایل اسفند ماه سال قبل گزارش شد. 

برچسب‌ها گردشگری ویروس کرونا میراث فرهنگی بافق فضای مجازی یلدای متفاوت بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری ویروس کرونا میراث فرهنگی بافق فضای مجازی یلدای متفاوت بهداشت و سلامت گردشگری ویروس کرونا میراث فرهنگی بافق فضای مجازی یلدای متفاوت بهداشت و سلامت اخبار کنکور صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج

طبق تصاویر به دست آمده در فضای مجازی سگ بلاصاحبی به پسربچه ۱۲ ساله ای در کرج حمله کرده است.

به گزارش فارس، از صبح امروز تصاویر و کلیپی در فضای مجازی مبنی بر حمله یک سگ ولگرد به یک پسر ۱۲ ساله کرجی درحال باز نشر است.

بنا بر فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پسر بچه ۱۲ ساله کرجی در پارک بهار محدوده کرج نو مورد  حمله وحشتناک سگ‌های بلاصاحب قرار می‌گیرد که توسط چند نفر در پارک او را از دهان سگ بیرون کشیدن و نجات دادند.

این پسر بچه در پی حمله سگ‌ زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود. 

او از ناحیه صورت (لب،بینی، پلک و گونه) دو تا دست و ران دچار مصدومیت شده است.

طی تماس‌های صورت گرفته با مدیریت پسماند موضوع توسط کارشناسان درحال برسی است و ابعاد مختلف حادثه از سوی این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات