Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، با وجود این اختلاف ها، همه نگاه ها در لبنان به سفر هفته آینده «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه به بیروت دوخته شده است تا شاید او بن بست موجود را بشکند و لبنان پس از ماه ها تنش و درگیری داخلی روی آرامش به خود بیند.

مکرون قرار است ۲۲ و ۲۳ دسامبر جاری در سومین سفر خود پس از انفجار ویرانگر ۱۴ مرداد گذشته بندرگاه بیروت که منجر به جان باختن بیش از ۲۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر شد، به لبنان سفر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر نیز رئیس مجلس لبنان با تاکید بر اینکه تشکیل دولت جدید در کشورش به طور کامل به بن بست رسیده است، سعد الحریری مامور تشکیل کابینه را مسئول این وضع معرفی کرده بود.

«نبیه بری» در مصاحبه با یکی از نشریه های داخلی لبنان گفت که کشورش وارد یک تونل تاریک و وضعیت اسفبار شده است و نمی دانیم چگونه باید از آن بیرون رویم، همه چیز به طور کامل قفل شده است.
وی نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه را مسوول این وضعیت معرفی کرد و افزود: امیدوارم رئیس جمهوری فرانسه در سفر آینده اش به لبنان بتواند اقدامی کند، اکنون به جز انتظار کاری از دست ما بر نمی آید.

در همین پیوند نیز، روزنامه القبس کویت به نقل از منبعی آگاه تاکید کرد که فرایند تشکیل دولت به بن‌بست کامل رسیده است و تلاش‌های میانجی‌گران داخلی برای رفع اختلاف ها و پر کردن شکاف موجود میان عون و الحریری تاکنون با شکست مواجه شده است.

منبع مذکور به این روزنامه گفت: در نبود فرصت داخلی برای حل بحران تشکیل دولت، توجه مردم و سیاسیون لبنانی به سفر هفته آینده مکرون به بیروت معطوف شده است به این امید که وی بتواند گشایشی در این پرونده ایجاد کند.

پس از یک هفته از معرفی کابینه پیشنهادی الحریری به عون، تاکنون نشستی میان دو طرف در راستای کوشش برای حل اختلاف ها بر سر نام ها و ترکیب کابینه متشکل از ۱۸ وزیر «تکنوکرات و غیرحزبی» برگزار نشده و این نشانگر مخالفت عون با ترکیب کابینه است.

الحریری پیشتر در همین زمینه با انتشار بیانیه‌ای گفت: عون و جریان ملی آزاد به رهبری «جبران باسیل» خواهان استفاده از وتو در دولت آینده شده اند و به صورت ضمنی، مانع‌تراشی برای تشکیل دولت را به گردن باسیل انداخته‌اند.

در همین زمینه منابع یاد شده در گفت و گوی خود با القبس فاش کرد که عون خواستار آن شده است که همه احزاب در دولت آینده نماینده داشته باشند؛ درخواستی که با تصمیم نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در ایجاد دولتی غیرحزبی منافات دارد.

دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری لبنان در پاسخ به سخنان الحریری اظهار داشت که برخی در پی معرفی یک سویه وزیران به ویژه وزیران مسیحی بدون توافق با رئیس جمهوری هستند.

از سوی دیگر «ولید جنبلاط»، رهبر حزب ترقی‌خواه سوسیالیست ضمن تایید ابتکار فرانسه برای نجات لبنان، هشدار داد لبنان در لبه پرتگاه ایستاده است.

وی همچنین جریان آزاد ملی را متهم به مانع‌تراشی در مسیر اصلاحات کرد.

لبنان از ۱۰ اوت به دنبال استعفای «حسان دیاب» در نتیجه پیامدهای انفجار بیروت، تاکنون بدون دولت با اختیارات کامل اداره می شود.

کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلافات احزاب لبنانی مدت هاست که پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی های داخلی نتیجه ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است همین امر سبب شده همه نگاه ها معطوف به مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شود تا شاید وی با ابتکار عمل راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.

این در حالی است که تلاش های قبلی مکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه بخش نبوده است.
در همین حال، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه اوضاع جاری لبنان را به کشتی در حال غرق تایتانیک تشبیه کرد.
سعد حریری که برای چهارمین بار مامور تشکیل دولت لبنان شده تاکنون نتوانسته است کابینه خود را معرفی کند.

برچسب‌ها بیروت امانوئل مکرون دولت لبنان سعد الحریری انفجار بیروت میشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیروت امانوئل مکرون دولت لبنان سعد الحریری انفجار بیروت میشل عون بیروت امانوئل مکرون دولت لبنان سعد الحریری انفجار بیروت میشل عون اخبار کنکور رئیس جمهوری تشکیل دولت برای حل بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست

ولادیمیر بیلک، عضو کنست رژیم صهیونیستی همزمان با کشمکش در کابینه صهیونیستی و شورای جنگ درخصوص ادامه مذاکرات با حماس اعلام کرد که از چه زمانی ادامه جنگ به یک ارزش در مذاکرات تبدیل شد؟ هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست.

براساس گزارش خبرگزاری سما فلسطین، این مقام صهیونیست در ادامه گفت: اگر برای نجات اسرائیلی‌هایی که توسط دولت جنایتکار نتانیاهو رها شده‌اند، باید جنگ را پایان دهیم، پس باید جنگ را پایان دهیم، حداقل در واقعیت خاورمیانه، که هر لحظه ممکن است منفجر شود.

بیلک در پایان نیز گفت: برای نتانیاهو، ادامه استفاده از واژه جنگ موضوع بقای سیاسی است از فاجعه‌ای که با تشکیل این دولت آغاز شد.

روز گذشته همزمان با ورود هیاتی از حماس به قاهره برای ادامه مذاکرات درخصوص جنگ، «بنی گانتس» عضو ارشد شورای جنگ رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو را تهدید کرد اگر اعضای کابینه‌ی او با پیشنهاد خوب برای توافق اسرا مخالفت کنند، کابینه را منحل می‌کند.

از سویی دیگر بزالل استموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هشدار داد کابینه نتانیاهو بدون اجرای طرح عملیات نظامی در رفح حق موجودیت نخواهد داشت. با این وجود  روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت اگر حزب اسموتریچ از ائتلاف حاکم کناره‌گیری کند، دولت نتانیاهو به همکاری با بنی گانتس، رئیس حزب وحدت ملی تکیه خواهد زد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پاسخ پرقدرت حزب الله به رژیم صهیونیستی و بحران در اتاق جنگ اسرائیل
  • شهروندان تونسی و لبنانی در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان دار است
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست