Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کشاورزان همدانی سالانه از ۲۱ هزار هکتار زمین ۹۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌کنند و همین دو رقم کافی است تا این استان را قطب تولید سیب‌زمینی در ایران بدانیم و البته بستری که منجر به اتفاقات خوب اقتصادی می‌شود، اما در حال حاضر بخش قابل توجهی از این تولیدات که ۱۸ هزار مترمکعب آب را می‌بلعد و انرژی خاک را می‌گیرد، به صورت خام روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود، به طوری که ۳۰ درصد سهم صادرات کشور یعنی حدود ۱۳۵ هزار تن را به خود اختصاص داده و به کشور‌های همسایه، چون عراق، افغانستان و پاکستان ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینجا به نظر می‌رسد که مشکل خاصی وجود نداشته باشد و سود حاصل از فروش داخلی و صادرات خارجی نصیب کشاورز و عوامل داخلی می‌شود. کشاورز به مدد زور بازویش، ماشین‌آلات کشاورزی و به برکت خاک و آب محصولی استراتژیک را روانه سفره‌های مردم می‌کند.

اما در این میان گاهی مرز بسته و راه صادرات مسدود می‌شود و در نتیجه تولید از تقاضا پیشی گرفته و سیب‌زمینی‌های زیر خاک، بر روی زمین تلنبار می‌شوند، بخشی هم شانس آورده و راهی سردخانه شده تا شاید روزی مشتری خود را پیدا کند، البته اگر این روزنه امید، به خاموشی بگراید، همه آن آب و خاک و زحمت به هدر می‌رود؛ اتفاقی که طی سال‌های گذشته بار‌ها رخ داده و سرمایه‌های بسیاری چه از نظر منابع طبیعی و چه از نظر مالی تلف شده است.

بی شک نباید از یاد ببریم که خام‌فروشی سیب زمینی همواره تضمینی برای سودآوری و یک بازار تثبیت شده همیشگی نیست، چرا که امروز همان کشور‌های مقصد بازار هدف، کم کم به تولیدکننده سیب‌زمینی بدل شدند که بذر آن را از ما به ارث برده اند و دیگر علاقه سابق به خرید تولیدات کشاورز همدانی را ندارند.

پر واضح است در مسیر کاشت، داشت و برداشت سیب‌زمینی مشکلات ریز و درشتی قد علم می‌کنند که با راهکار‌های ساده و البته کاربردی این موانع رفع خواهند شد، موانعی که نفس کشاورز را گرفته و ادامه راه را برای او دشوار می‌کند از جمله فروش محصول به واسطه‌گران و چانه‌زنی برای افزایش ناچیز قیمت، نبود بازار تضمینی، عایدی سود اصلی به واسطه‌گران و هزار و یک مشکل دیگر.

بدون تردید در این بین سوالی که ذهن مخاطب را به خود مشغول می‌کند، این است که راهکار دنیای پیشرفته برای رفع موانع و جلوگیری از این ضرر و زیان چیست؟ علم و تکنولوژی هم برای پاسخ دادن به این سؤال ما را ناامید نکرده و صنایع تبدیلی را پیش پای انسان امروزی قرار دادند.

تنها در این حوزه یک چرایی باقی می‌ماند، چرا تا کنون صنایع تبدیلی که این مشکلات را برطرف کند، آنچنان که باید و شاید در استان جان نگرفته است؟ سؤالی که پاسخ به آن چندان هم ساده نیست.

بنابر گفته کارشناسان حوزه کشاورزی از سیب‌زمینی می‌توان بیش از ۱۰ نوع محصول، چون نشاسته، پوره سیب‌زمینی، فرنچ فرایز، انواع چیپس، خلال سیب زمینی و ... تولید کرد که اگر بتوانیم به آن دست یابیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد ارزش افزوده ایجاده کرده‌ایم، این یعنی تولید ثروت، اشتغال پایدار و در نهایت کمک به رشد اقتصادی در جامعه‌ای که تشنه توسعه بدون وابستگی به نفت و مواد خام طبیعی است.

آنچه گفتیم، نه جدید بود و نه اینکه جای تردیدی در آن وجود دارد که مسئولان و تصمیم‌گیران استانی از آن بی‌خبر باشند، به طوری که هر مسئول و مدیری که سکان هدایت استان و یا بخش‌های مربوط به کشاورزی و صنعت را بر عهده گرفت، بار‌ها خود را طرفدار سر سخت ایجاد صنایع تبدیلی سیب زمینی معرفی کرده و قول داده شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار در این حوزه فراهم کند و حتی آن را اولویت اول استان نیز دانسته است؛ وعده‌هایی که البته تاکنون محقق نشده و تنها شاهد صدور یک مجوز برای واحد تولید نشاسته و سه مجوز در حوزه فرنچ فرایز هستیم، اما هیچ کدام به طور کامل به مرحله اجرا نرسیده است.

بنابر اظهارات کارشناسان و مدیران مربوطه در حوزه کشاورزی، استان حداقل به پنج واحد فرآوری سیب‌زمینی نیاز دارد و به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ می‌توانیم شاهد بهره‌برداری یکی از این واحد‌ها باشیم.

نکته جالب توجه در این میان توانمند بودن استان در تهیه و تأمین مواد اولیه مناسب و وجود بازار‌های تشنه خارجی، چون کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس است که محصولات فرآوری شده سیب‌زمینی بکر و با کیفیت همدان را روی دست ببرند، تنها در این بین مشخص نیست که چرا صنایع تبدیلی هنوز به مرحله‌ای که بتواند انتظارات مردم و کشاورزان را برآورده کند و خیال آن‌ها را در راستای خرید تضمینی محصولاتشان آسوده گرداند و دست واسطه گران و دلالان را از چرخه تولید و توزیع قطع کند؛ نرسیده است؟ سوالی که ما به دنبال یافتن پاسخی معقول و منطقی برای آن هستیم و به همین منظور پای صحبت مسئولان و بخش خصوصی نشستیم.

ارزش افزوده در گرو صنایع تبدیلی

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به چرایی نبود صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در استان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری سیب‌زمینی سرمایه‌بر و نیازمند منابع مالی هنگفت است از همین رو جذب سرمایه‌گذار دشوار بوده به طوری که در حال حاضر احداث خط تولید ۵ تن فرنچ فرایز با دلار و یورو امروز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.

حسن محمدی مشوق‌های سرمایه‌گذاری را ضروری دانست و اضافه کرد: علاوه بر استان، در سطح کلان نیز باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری سیب‌زمینی از جمله معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات ارزان قیمت چهار درصدی و معافیت‌های بیمه‌ای در نظر گرفته شود.

او با بیان اینکه متاسفانه مشوق مناسبی برای سرمایه‌گذاران در این حوزه هنوز تعریف نشده است ادامه داد: البته فرآیند جذب سرمایه‌گذار نسبت به گذشته بهتر و تلاش‌هایی هم برای راه‌اندازی پروژه‌های نیمه کاره صنایع تبدیلی انجام شده است.

سرمایه‌گذاری هنگفت و نبود مشوق کافی

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در مجموع یکی از معضلات فرآوری سیب‌زمینی سرمایه‌گذاری سنگین و دیگری نبود مشوق کافی برای سرمایه‌گذار است که امیدواریم در آینده نزدیک معضل این صنعت در استان حل و فصل شود.

او در ادامه سخنانش به ارزش افزوده و ارزآوری صنایع تبدیلی سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: فرآوری سیب‌زمینی ارزش افزوده قابل توجهی به همراه دارد به طوری که فرنچ فرایز به ازای هر کیلو ۲۲ هزار تومان و اگر هر کیلو سیب‌زمینی۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، هر دو کیلو سیب‌زمینی یک کیلو فرنچ فرایز تولید می‌کند بنابراین با احتساب هزینه ها‌ی حاشیه‌ای این فرآوری صد در صد ارزش افزوده دارد.

محمدی از اهمیت صنایع تبدیلی سخن به میان آورد و تصریح کرد: احداث واحد‌های فرآوری علاوه بر صد درصد ارزش افزوده، با توجه به بازارپسندی آن صادرات و ارزآوری چشمگیری نیز دارد.

او با بیان اینکه اقلیم کردستان، عراق، کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه مقصد‌های صادراتی فرآوری سیب‌زمینی به شمار می‌روند افزود: قیمت تمام شده تولید و فرآوری در ایران پایین‌تر از کشور‌های دیگر است از همین رو محصولاتی، چون فرنچ فرایز قابلیت رقابت و صادرات دارد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: محصولات جانبی فراوانی از سیب‌زمینی همچون آرد سیب‌زمینی، پوره سیب‌زمینی، چیپس و فرنچ فرایز تولید می‌شود که هر کدام ارزش افزوده قابل توجهی نصیب استان می‌کند.

او با تأکید بر اینکه بیش از ۶۰ نوع رقم سیب‌زمینی وارد کشور شده بنابراین به منظور تولید محصولات فرآوری، بذور مورد نیاز کاملا در دسترس است خاطر نشان کرد: در بحث کشت سیب‌زمینی خوراکی و صنعتی مشکلی وجود ندارد.

محمدی بستر ایجاد فرآوری سیب‌زمینی در استان را همچون فعالیت سردخانه‌ها فراهم دانست و اضافه کرد: در حال حاضر استان در زمینه ایجاد سردخانه حرف برای گفتن دارد به طوری که ۶۹ سردخانه در سنوات قبل احداث و به بهره‌برداری رسیده و ۶۳ سردخانه دیگر در حال احداث است.

او با بیان اینکه این میزان سردخانه ظرفیت بسیار خوبی برای محصول سیب‌زمینی به شمار می‌رود ادامه داد: تا کنون پنج واحد سورت و بسته بندی نیز احداث شده، اما در زمینه فرآوری مشکل اصلی جذب سرمایه‌گذار است.

چی‌توز و مزمز با طعم سیب‌زمینی همدان

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه سالانه ۹۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید می‌شود یادآور شد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه واحد‌های فرآوری سیب‌زمینی در کشور همچون چیپس چی‌توز و مزمز توسط کشاورزان همدانی تامین می‌شود.

او با اشاره به اینکه امروز سیب‌زمینی همدان خارج استان فرآوری می‌شود اضافه کرد: با توجه به بهره‌برداری از سردخانه‌ها این محصول در طول سال به میزان کافی وجود دارد از همین رو در صورت احداث واحد‌های فرآوری کمبود مواد اولیه نخواهیم داشت.

محمدی به مزایای سردخانه سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: با احداث سردخانه‌ها شاهد کاهش محسوس ضایعات هستیم به طوری که پیش از بهره‌برداری سردخانه‌ها ضایعات سیب‌زمینی ۳۰ درصد بوده در حالی که این میزان به صفر درصد رسیده است.

او قسمت دیگری از سخنانش را به خبر خوب احداث واحد صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در استان اختصاص داد و افزود: این پروژه به نام مجتمع صنایع غذایی «فردای همیشه بهار» با تولید سالانه ۳۰ هزار تن فرنچ فرایز و سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه عملیات اجرائی این طرح از اردیبهشت ماه با ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات آغاز و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است افزود: پیش از این نیز تعدادی سرمایه‌گذار در این زمینه مراجعه کردند، اما به دلایل مختلف اعم از مشکلات شرکا و نبود سرمایه کافی به نتیجه نرسیده است.

او ابراز امیدواری کرد اگر به غیر از این واحد ۳۰ هزار تنی، سه یا چهار واحد فرآوری سیب‌زمینی دیگر ایجاد شود مشکل این محصول به طور کامل حل می‌شود چرا که نیمی از تولید سیب‌زمینی به صورت تازه خوری در بازار نیاز است، اما باید برای فرآوری ۵۰۰ هزار تن سیب‌زمینی برنامه‌ریزی صورت گیرد.

محمدی در ادامه نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته ناموفق در حوزه صنایع تبدیلی را شرکت بهفام بهار دانست و اضافه کرد: این پروژه در سال ۸۱ با ۶ هکتار زمین از اراضی منابع طبیعی آغاز و طی عملیات اجرایی ۸ هزار متر مربع سالن احداث شد، اما در نهایت به مرحله بهره‌برداری نرسید.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر وزارت دفاع به منظور راه‌اندازی این طرح ورود پیدا کرده و امیدواریم پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه منجر به فعالیت این واحد فرآوری شود بیان کرد: شرکت صنایع تبدیلی الوند نیز در چند سال گذشته تعطیل بود که اخیرا سرمایه‌گذار جدید واحد را خریداری کرده و در حال حاضر با نیمی از ظرفیت فعال شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: در چند ماه اخیر با شرکت کاله نیز چانه زنی شده تا در شهرستان اسدآباد واحد فرآوری سیب‌زمینی احداث کند، اگر این طرح هم به ثمر بنشیند استان از برکات آن منتفع خواهد شد.

مسئولان اجرایی پاشنه کشیده به دنبال صنایع پیشرو باشند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان درباره وضعیت صنایع تبدیلی سیب‌زمینی در استان اظهار کرد: از سال‌های گذشته تعدادی سرمایه‌گذار جذب شده، اما این پروژه‌ها نیمه کاره رها شد، لذا در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی و احیاء واحد‌های نیمه کاره فرآوری سیب‌زمینی هستیم.

ظاهر پورمجاهد به سامان رساندن طرح‌های اقتصادی را منوط به اراده قوی مسئولان و کارشناسان دانست و گفت: سرمایه‌گذارانی که در این حوزه ورود کردند گا‌ها دچار مشکلاتی مثل اختلاف شرکا یا بیماری شدند ضمن اینکه بدنه اجرائی قوی و منظم این موضوع را دنبال نکرده است.

او با اشاره به اینکه اراده دستگاه‌های اجرائی امثال بنده باید بر این باشد که اقدامات با برنامه‌ریزی پیش رود تأکید کرد: در مجموع باید تخفیفاتی برای صنایع تاثیرگذار و پیشران در نظر گرفته شود و از طرف دیگر هم مسئولان اجرائی پاشنه کشیده و جدی برای احداث صنایع این چنینی پای کار باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان تصریح کرد: گا‌ها تعلل سرمایه‌گذار نباید باعث شود پروژه به دست فراموشی سپرده شود بلکه ما باید همراه سرمایه‌گذار قدم به قدم گام برداریم.

او با بیان اینکه امیدوارم صنایع تبدیلی سیب‌زمینی هم به زودی در استان پا بگیرد و ارزش افزوده چشمگیری ایجاد کند افزود: جدیت بدنه اجرائی، هم گام بودن با سرمایه‌گذار و تعیین  تکلیف کردن موضوع بسیار واجب است.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه با پیگیری‌ها و مذاکرات صورت گرفته برای کارخانه سیب‌زمینی الوند سرمایه‌گذار جدید پیدا شده و بدهی بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی شرکت را تسویه کرد و اخیرا فعال شده است خاطر نشان کرد: اگر این واحد با تمام ظرفیت فعال شود می‌تواند در فرآوری سیب‌زمینی استان تاثیرگذار باشد.

او با اشاره به اینکه راه‌اندازی مجدد این شرکت در زمینه صنایع تبدیلی یکی از اقدامات مهم استان در ماه‌های گذشته به شمار می‌رود یادآور شد: تا کنون سرمایه‌گذار جدید این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده و به دنبال اجرای طرح توسعه است

پای درد دل کشاورزان و صادر کنندگان

سیدروح‌الله طالبی، سردخانه‌دار و صادرکننده سیب‌زمینی با اشاره به اهمیت این محصول گفت: محصول سیب‌زمینی از چند بعد از جمله خوراک مردم، صنایع تبدیلی و منافع کشاورز دارای اهمیت است.

او با اشاره به اینکه با وجود تولیدات انبوه سیب‌زمینی در استان، احداث تعداد زیادی سردخانه و واحد‌های سورت و بسته بندی نیاز به فرآوری سیب‌زمینی به شدت احساس می‌شود افزود: در حال حاضر با توجه به نیاز روز بسته بندی و سورت سیب‌زمینی به شکل ساده انجام می‌شود البته نه در سطحی که در دنیا رایج است.

طالبی در بخش دیگری از سخنانش همدان را یکی از قدرتمندترین مناطق تولید سیب‌زمینی در کشور دانست و اضافه کرد: امروز حتی یک واحد فرآوری سیب‌زمینی همچون فرنچ فرایز در استان نداریم در حالی که ظرفیت فرآوری این محصول تمام و کمال فراهم است و تنها به سرمایه گذار نیاز داریم.

او در پاسخ به چرایی نبود صنایع تبدیلی یادآور شد: علاوه بر نبود حمایت کافی از سوی مسئولان شاید کم کاری کشاورزان، تولیدکننده و سرمایه‌گذاران هم عاملی باشد برای نبود این صنعت، اگر چه واردات دستگاه‌های فرانچ فرایز با قیمت دلار امروز سر به فلک می‌زند و سرمایه هنگفت می‌خواهد.

پا پس کشیدن سرمایه‌گذار

این فعال اقتصادی اظهار کرد: به نظرم مسئولان باید از افراد توانمندی که می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند دعوت به عمل آورند و فراخوان دهند ضمن اینکه در گذشته سرمایه‌گذارانی ورود کرده‌اند، اما به دلیل سختی‌های این مسیر عقب کشیدند.
او خاطر نشان کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار می‌رود که بر ماشین‌آلات صنایع پیشرو و تاثیرگذار کار کنند تا از واردات این تجهیزات با قیمت‌های گزاف جلوگیری شود چرا که قیمت بالای این ماشین آلات یکی از عوامل سرمایه‌بر بودن فرآوری سیب‌زمینی است.

طالبی در بخش دیگری از سخنانش به بازار‌های صادراتی سیب‌زمینی استان در کشور‌های همسایه اشاره کرد و گفت: با توجه به بسته‌بندی ضعیف و نبود صنایع تبدیلی کم کم بازار صادراتی را از دست می‌دهیم به طوری که در یک برهه زمانی عراق بهترین بازار ما بود در حالی که امروز مشغول به کشت سیب‌زمینی استان است.
او از معایب خام‌فروشی سیب‌زمینی یاد کرد و ادامه داد: سیب‌زمینی کیلویی ۳ هزار تومان صادر می‌شود، اما هر کیلو بذر با قیمت دلار امروز برای کشاورز ۸۰ هزار تومان تمام خواهد شد پس خیلی ساده سیب خام و آماده به کشت را تقدیم کشور همسایه می‌کنیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: با خام فروشی ما، کشور‌های هدف بذر‌های تولیدی کشور را با قیمت ناچیز می‌خرند و بازدهی بالایی در تولید ایجاد می‌کنند، بازار ایران هم همیشه آماده است و هر زمان که بخواهند مرز را می‌بندند و هر زمان که احتیاج داشته باشند مرز را باز می‌کنند، در حقیقت برای خرید محصول ما به آن‌ها التماس می‌کنیم.

با فرآوری سیب‌زمینی سود اصلی به خارجی نمی‌رسید

او ایجاد فرآوری سیب‌زمینی را مهمترین اقدام در صنایع غذایی کشاورزی دانست و اضافه کرد: اگر فرآوری سیب‌زمینی داشتیم و سیب آماده و نیمه آماده صادر می‌کردیم سود اصلی نصیب خارجی‌ها نمی‌شد.

طالبی تأکید کرد: با گذر زمان و ورود کشور‌های رقیب قطعا ما بازار را بیش از پیش از دست می‌دهیم و در نهایت ضرر و زیان تجار، کشاورزان و تولیدکنندگان متوجه همه کشور می‌شود و دودش به چشم همه مردم می‌رود.

او با بیان اینکه فرنچ فرایز و دیگر صنایع تبدیلی سیب‌زمینی علاوه بر داخل در کشور‌های همسایه بسیار خواهان دارد ادامه داد: هر چه سریعتر باید واحد‌های صنایع تبدیلی ایجاد شوند چرا که اگر دیر شود و ما بازار‌های صادراتی را از دست بدهیم احداث چندین واحد فرآوری هم دیگر فایده ندارد.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: ایران در منطقه در تولید سیب‌زمینی حرف اول را می‌زند، اما وقتی محصول ایران را با ترکیه مقایسه می‌کنم شرمنده می‌شوم چرا که تولیدات کشور ما در بسته بندی ضعیف است و حرف آخر را می‌زند.

او در ادامه به لزوم رفع مشکلات و کم کاری مسئولان اشاره کرد و گفت: می‌توانیم با همت موانع و مشکلات را رفع کنیم، اما کم کاری می‌کنیم، چون زمانی که می‌بینیم مسئولان رسیدگی نمی‌کنند دلسرد می‌شویم.

طالبی از حمایت مسئولان به عنوان بزرگترین مشوق تولیدکنندگان یاد کرد و افزود: گاهی سرمایه‌گذار و تولیدکننده برای یک امضای ساده مدت طولانی باید منتظر باشد ضمن اینکه بروکراسی اداری بسیار عریض و طویل است.

یک روز در سال مسئولان صدای کشاورزان را بشنوند

او با تأکید بر اینکه فعالان اقتصادی نیازمند رسیدگی و همراهی مسئولان هستند نه حمایت مالی بیان کرد: مشکلات ما اقتصادی نیست بلکه فرهنگی است از فرهنگ کارشناس پشت میز نشین تا کشاورز باید اصلاح شود.

این صادرکننده با اشاره به اینکه اگر مشکلات حل نشود در نهایت به یک دیوار بتنی برخورد می‌کنیم و عایدی جز ورشکستگی نداریم ادامه داد: مسئولان سالی یک بار بین کشاورز و سردخانه‌دار و تولیدکننده حضور پیدا کنند و درد دل آن‌ها را بشوند.

او با بیان اینکه مسئولان برای مردم وقت نمی‌گذارند بیان کرد: تنها خواهش ما از مسئولان و نمایندگان این است که بین مردم حضور پیدا کنند و اگر شده یک روز در سال همراه کشاورز باشند تا بدانند برای تولید یک کیلو سیب‌زمینی چند نفر زحمت می‌کشند.

طالبی اضافه کرد: مسئولان باید با ما باشند چه تورم باشد و چه نباشد، ما دوست داریم احساس کنیم مسئولانی که کشور را به آن‌ها سپردیم در کنار ما هستند.

واحد فرآوری سیب‌زمینی صد درصد به سود کشاورز است

مصطفی سیاح‌فر، تولیدکننده سیب‌زمینی از شهرستان بهار به عنوان قطب تولید سیب‌زمینی یاد کرد و گفت: اگر صنایع تبدیلی ایجاد شود تاثیر مستقیم بر روند فعالیت کشاورز دارد و صد درصد به سود او است.

او  با بیان اینکه شرکت‌های فرآوری سیب‌زمینی پشتوانه کشاورز محسوب می‌شود یادآور شد: فرآوری این محصول باعث می‌شود رقابت سالم بین کشاورزان افزایش یابد و دلگرم‌تر از قبل تولید و کار را ادامه دهند.

سیاح‌فر ایجاد واحد‌های فرآوری سیب‌زمینی به منظور حمایت از کشاورزان را ضروری خواند و افزود: فرنچ فرایز و دیگر فرآوری‌ها، خرید محصول کشاورز را تضمین می‌کند چرا که بدون واسطه‌ها و دلالان محصول با قیمت مناسب به فروش می‌رود.

صنایع تبدیلی کلید حذف دلالان

او به اهمیت حذف دلالان و واسطه‌گران اشاره کرد و گفت: کشاورز در صورت ایجاد صنایع تبدیلی بدون استرس روز برداشت و کم و زیاد شدن قیمت در جهت ارتقاء کیفیت محصول تلاش می‌کند و می‌داند پاییز زمان برداشت سیب‌زمینی کارخانه‌های فعال طالب محصولش هستند.

این کشاورز با تأکید بر اینکه چرا باید با این میزان تولید سیب‌زمینی هنوز اندر خم یک کوچه باشیم و با هزینه‌های گزاف برای فروش محصولمان چانه‌زنی کنیم ادامه داد: فصل کشت سیب‌زمینی تمام سرمایه ما درگیر می‌شود به امید روزی که محصول را برداشت کنیم ناگفته نماند بازار حساب و کتاب ندارد و گاهی از مایه ضرر می‌کنیم.

تولید ۳۰ هزار تن فرنچ فرایز در سال

سید علیرضا مجیدی، مدیرعامل پروژه فرنچ فرایز سیب‌زمینی در استان از احداث واحد فرآوری سیب‌زمینی خبر داد و گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع قرار گرفته که ۸ هزار و ۵۰۰ متر زیر بنا در بخش‌های مختلف احداث می‌شود.

او با بیان اینکه تسهیلات طرح از صندوق توسعه ملی بوده و مبلغی معادل ۱۵ میلیارد تومان اعطا شده است افزود: در این مسیر فراز و نشیب‌های فراوانی وجود داشت که با عنایت خداوند پروژه تاکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مجیدی به ظرفیت ۳۰ هزار تنی خط تولید این طرح اشاره و اضافه کرد: این واحد در حوزه صنایع تبدیلی فرنچ فرایز اولین پروژه در غرب کشور محسوب می‌شود که با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با تأکید بر اینکه در حال حاضر در زمان عقد قرارداد‌های ماشین آلات هستیم اظهار کرد: این واحد یقینا در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید اگرچه بازار‌های هدف نیز پیش بینی شده است.

مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی «فردای همیشه بهار» با بیان اینکه ۸۰ درصد محصولات این شرکت صادرات محور خواهد بود ادامه داد: برای تهیه مواد اولیه نیز کشاورزان پیشرو انتخاب شدند تا محصول با کیفیت را به صورت تضمینی و سالانه خریداری کنیم.

او از جذب سالانه ۷۰ هزار تن سیب‌زمینی در این طرح خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های صورت گرفته با این میزان جذب سیب‌زمینی ۳۰ هزار تن فرنچ فرایز تولید می‌شود.

مجیدی با بیان اینکه انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاران در این صنعت مهم است عنوان کرد: توانمندی سرمایه‌گذار و تیم اجرائی آن به مرتب حائز اهمیت است چرا که کارخانه به ساخت نیست بلکه بازاریابی، تخصص، ارتباطات و در نهایت تحمل می‌خواهد تا با صبر و شکیبایی موانع را رفع کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید داخلی برداشت محصول صنایع تبدیلی سیب زمینی واحد فرآوری سیب زمینی او با تأکید او با اشاره سیب زمینی در استان نبود صنایع تبدیلی هزار تن سیب زمینی دانست و اضافه برای سرمایه گذار تولید سیب زمینی واحد های فرآوری جذب سرمایه گذار اشاره کرد و گفت بهره برداری میلیارد تومان سرمایه گذاران سیب زمینی سرمایه گذاری سیب زمینی سیب زمینی هم ارزش افزوده حال حاضر سیب زمینی مواد اولیه راه اندازی واسطه گران سردخانه ها احداث واحد ماشین آلات ۳۰ هزار تن یادآور شد بسته بندی واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۲۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک

مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید گفت: امروز تأمین خوراک پایدار یکی از مشکلات بزرگ صنایع پتروشیمی است.

او افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم در بالادست صنعت نفت به‌ویژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت مثمرثمر بوده است،هم‌اکنون طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت در قالب چهار طرح برای جمع‌آوری گازهای غرب و شرق کارون از سوی شرکت پالایش بیدبلند خلیج‌فارس، شرکت هویزه خلیج‌فارس، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و شرکت پتروشیمی مارون در حال اجراست تا از سوزاندن گازهایی که در دهه‌های پیش سوزانده می‌شد، جلوگیری شود.

شاهمیرزایی اضافه کرد:حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C2+ آن خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود.شاهمیرزایی، تکمیل زنجیره ارزش را مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی برشمرد و گفت: باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: از شرکت‌های پتروشیمی درخواست می کنم  به پرداخت بهای خوراک و سوخت دریافتی مطابق قرارداد متعهد باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • ستاد اقتصادی نحوه مشارکت مردم را در توسعه استان تبیین کند
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پیشنهاد استاندار هرمزگان برای ایجاد ‌راه زمینی به کیش
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور