Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@23:43:07 GMT

بسیج ورزشی حامی ورزشکاران مستعد و کم برخوردار

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۷۷۴۴

بسیج ورزشی حامی ورزشکاران مستعد و کم برخوردار

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در همه عرصه‌ها توجه به اقشار ضعیف و کم‌برخوردار را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده، از جنس مردم دلسوز تشکیل شده و سعی می‌کند برای سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی که همان مردم ضعیف و آسیب‌پذیر هستند تمام تلاش خود را به کار ببند، در زمینه ورزشی نیز با احداث و تجهیز سالن‌های ورزشی در مناطق حاشیه‌ای سعی می‌کند استعدادهای ورزشی محروم را شناسایی کرده و به سطح ملی معرفی کند چون بسیج است، در راستای معرفی و ارزیابی فعالیت‌های مسئوول تربیت بدنی سپاه ناحیه کرمانشاه و کانون بسیج ورزشکاران کرمانشاه با محمدرضا اختیاری به گفتگو نشسته‌ایم که در زیر آن را می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس: در رشته‌های مختلف ورزشی در سطح باشگاهی شاهد حضور تیم‌های از طرف بسیج هستیم اساسا با چه هدفی بسیج زمینه فعالیت خود را در چهارچوب بسیج آغاز کرد؟

اختیاری: بسیج از جنس مردم بوده و در زمان جنگ تحمیلی از طرف مردم برای دفاعی از کشور در مقابل تجاوز دشمنان فعالیت خود را آغاز کرد، پس از جنگ نیز با توجه به اهمیت امر سازندگی به‌خصوص در مناطق کم برخوردار فعالیت این نیروی مردمی متوجه امر سازندگی شد؛ در دهه اخیر با توجه ضرورت و اهمیت بحث فرهنگی و ورزشی و تاکیدات بسیار زیاد در این حوزه، بسیج در ابعاد قهرمانی و همگانی در راستای ترویج و شناسایی استعدادهای ورزشی به‌خصوص در مناطق کم برخوردار فعالیت خود را ادامه می‌دهد و درسال جاری نیز با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا، برنامه‌های بسیار خوب آموزشی با همکاری هیأت همگانی برگزار شده است.

فارس: عموم فعالیت‌های ورزشی بسیج در استان کرمانشاه متمرکز در چه رشته‌هایی است؟

اختیاری: با تتوجه به پتانسیل‌ها و علاقه‌مندی‌های که در استان کرمانشاه وجود دارد، معاونت بسیج سپاه ناحیه کرمانشاه برنامه‌ریزی‌های خود را انجام می‌دهد و در همین راستا در رشته‌های ورزشی انفرادی همچون تکواندو، کاراته، کشتی، کوهنوردی، تیراندازی و ووشو و در رشته‌های تیمی همچون فوتسال و والیبال فعالیت‌های منسجم و خوبی را دنبال کرده و در لیگ‌های استانی و منطقه‌ای نیز عناوین شایان توجه‌ای را کسب کرده‌ایم؛ معاونت ورزش علاوه بر ابعاد قهرمانی و استعدادیابی در سنین مختلف، توجه خاصی به بعد همگانی ورزش نیز داشته و در ایستگاه‌های ورزشی به ترویج ورزش همگانی و ایجاد شور ونشاط می‌پردازد.

فارس: با ارزیابی محل قرارگیری باشگاه‌های ورزشی بسیج به نظر می‌رسد پتانسیل امکانات زیرساختی بسیج متوجه مناطق خاصی است.

اختیاری: بسیج متعلق به آحاد مردم جامعه بوده و از جنس مردم است، و در راستای ایجاد شرایط دسترسی به زیرساخت‌های ورزشی سعی شده است که پتانسیل‌های ورزشی ایجاد شده توسط بسیج در مناطق و محلات کم برخوردار بوده و زمینه دسترسی این عزیزان را به امکانات ورزشی فراهم شود، در همین راستا ۱۴ سالن و مجموعه ورزشی بسیج در سطح شهر کرمانشاه عموما در مناطق کم برخوردار و یا در دسترس این عزیزان طراحی و احداث شده است، البته در سال جاری با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس منحوس کرونا، عمده فعالیت‌های ما به صورت وبینار و با استفاده از فضای مجازی برگزار شد و توانستیم با همکاری هیأت‌های مختلف ورزشی استان دوره‌های سودمندی را با موضوعات تغذیه، روانشناسی،حرکات اصلای و مدیریت ورزشی برگزار کنیم.

فارس: توجه به  فضای تخصصی ورزشی نیز علاوه بر سایر مسائل در سالن‌های ورزشی شما بچشم می‌خورد، در صورت امکان در خصوص زیرساخت‌ها و سالن‌های ورزشی مجموعه بسیج توضیح بدهید.

اختیاری: در سطح شهرستان کرمانشاه، ما ۱۲ سالن ورزشی با نام صالحین داریم که برخی از این سالن‌های ورزشی با هدف توجه به یک رشته ورزشی خاص همچون سالن تخصصی کشتی شهید ابراهیم هادی، طراحی و تجهیز شده‌اند، پس از آن مجموعه کامل فرهنگی ورزشی بسیج را در بلوار زن داریم که مشتمل بر چندین رشته ورزشی بوده و اخیرا نیز فضای فعالیت بسیار بیشتری در آن طراحی و مهیا شده است و با رفع محدودیت‌های کرونای شاهد بهره‌برداری بهتر و مناسب‌تر نسبت به گذشته از آن خواهیم بود، یک سالن ۹ دی نیز در کارمانشاه داریم که به فعالیت‌های ورزشی مشغول است.

فارس: این زیر ساخت ها چقدر در زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای شهرستان کرمانشاه موفق بوده‌اند؟

اختیاری: همه ما می‌دانیم که در یک سال اخیر ورزش به شدت از شیوع این ویروس منحوس آسیب دید و اکثر فعالیت‌های ورزشی در سطح جهان،کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه لغو شد؛ اما دو نفر از والیبالیست‌های ما توانست در مسابقات والیبال ساحلی کشور حضور پیدا کرده و به اردوی تیم ملی دعوت شوند و در آخرین دوره لیگ برتر کشتی استان کرمانشاه، ورزشکاران خوب بسیج توانستند به مقام سوم تیمی در سطح استان دست پیدا کنند.

همچنین جشنواره ورزشی به مدت ۱۰ روز در مجموعه فرهنگی ورزشی بعثت برگزار کردیم که بیش از هزار نفر از ورزشکاران عموما از مناطق کم برخوردار در این جشواره حاضر شدند.

فارس: چرا توجه به مناطق کم‌برخوردار سرلوحه فعالیت شما قرار گرفته و رشد و توسعه ورزش در این مناطق کلید واژه فعالیت‌های شماست؟

اختیاری: در پاسخ به سئوال شما چند نکته وجود دارد، ابتدا امر باید توجه داشت که وظیفه بسیج توجه به همین اقشار کم برخوردار و آسیب‌پذیر در تمام ابعاد سازندگی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی است و تمام توان خود را برای بالا بردن این شاخص ‌های این ابعاد در این مناطق به کار خواهد بست، در طرف دیگر با ارزیابی شناسنامه اکثر ورزشکاران به‌خصوص در ورزش‌های انفرادی متوجه می‌شویم.

بخش زیادی از ورزشکاران نام‌آور و مطرح کشور که بارها سبب اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران در میادین جهانی شده‌اند از مناطق کم برخوردار کشور فعالیت خود را شروع کرده و پس از شناسایی، استعدادیابی و رشد و پرورش به سطح جهانی رسیده‌اند، این امر یکی از مهمترین اهداف ما در اجرای برنامه‌های ورزشی است تیم‌های ورزشی در باشگاه‌های مقاومت در سطح لیگ کشوری شیرازه ما هستند که در پایگاه‌های استعدادیابی در سراسر کشور جذب می‌شوند و پس از شناسایی و استعدادیابی در نهایت در باشگاه مقاومت در لیگ‌های کشوری و مسابقات کشوری در انتخابی تیم ملی راه پیدا می‌کنند.

فارس: آمار دقیقی از تعداد ورزشکاران سازمان یافته خود در رشته‌های مختلف ورزشی دارید؟

اختیاری: در برنامه‌ای که در مجموعه ورزشی بعثت در سال گذشته برگزار شد، بیش از هزار نفر حاضر بودند اما در مجموع در تمامی سالن‌های ورزشی یک‌هزار و ۵۰۰ ورزشکار سازمان یافته داریم که بیش از ۲۵۰ نفر از آن‌ها از افرادی هستند که در قالب طرح‌های استعدادیابی شناسایی و پرورش پیدا کرده‌اند، این افراد علاوه بر افرادی است که در برنامه‌های همگانی بسیج فعالیت می‌کنند.

فارس: توجه به ابعاد رزمی نیروهای نظامی بسیج نیز از اهداف ویژه شما است، فعالیت‌های شما در این بخش به چه شکلی است.

اختیاری: نیروهای بسیج با نام ذوالفقار به صورت مستمر در کلاس‌های دفاع شخصی و رشته‌های ورزشی رزمی ما شرکت می‌کنند، این عزیزان علاوه بر حضور مستمر و فعال در این کلاس‌ها در زمینه فعالیت‌های امداد و نجات نیز  آموزش‌های لازم را در معاونت ورزش بسیج سپری خواهند کرد.

فارس: با توجه به محدویت‌های کرونای، در شرایط فعلی برنامه‌های خود را چگونه دنبال می‌کنید و آخرین برنامه شما در سطح شهرستان کرمانشاه چه بوده است؟

اختیاری: بله حقیقات همانگونه که گفتم این شیوع این ویروس منحوس بسیاری از فعالیت‌های ما را تعطیل کرده است، اما بسیاری از فعالیت‌های ما در فضای مجازی و به صورت وبینار دنبال می‌شود، برگزاری مسابقات کاتای مجازی در رشته ورزشی کاراته، مسابقات تالو به صورت مجازی در رشته ورزشی ووشو در زمره این فعالیت‌ها جای گرفته است و آخرین برنامه حضوری ما مربوط به تقدیر از بخشی از فعالان ورزش در هفته دفاع مقدس بود که در همایشی کوچک با توجه به محدویت‌های ستاد ملی کرونا، از زحمات و تلاش این عزیزان تقدیر و قدردانی شد.

فارس: استقبال مردم قبل از شیوع این بیماری از سالن‌های ورزشی چگونه بوده است و پیش‌بینی شما پس از ریشه‌کنی کرونا چیست؟

اختیاری: بسیج از جنس مردم و برای مردم است، خوشبختانه با توجه به امنیت، اعتماد و آرامشی که در فضاهای ورزشی تحت مدیریت بسیج وجود دارد، استقبال مردم از این سالن‌ها در سال گذشته خوب بود و انتظار داریم پس از ریشه‌کنی این ویروس شاهد حضور مردم در سالن‌های که برای آن‌ها آماده شده، باشیم.

فارس: برنامه‌هایتان برای آینده چیست؟

اختیاری: برنامه‌هایی را با هماهنگی با سایر هیأت‌ها و نهادها برای ارائه بهتر آموزش‌ها و تقویت مهارت‌ها داشته‌ایم و در شرایط کنونی قرنطینگی برنامه‌هایی به صورت مجازی همچون امدادرسانی ورزشی با همکاری هیأت پزشکی ورزشی استان به صورت آنلاین و امداد نجات نیز برگزار کردیم و در نظر داریم که این اقدام را به طور کامل‌تر در آینده نیز انجام دهیم.

برنامه بعدی ما که در سال جاری برنامه‌ریزی شده که اردوی جهادی پزشکی ورزشی است که متشکل از پزشکان در جامعه بسیج، مربیان ورزشی، کارشناسان ورزش در زمینه حرکات اصلاحی، فیزیولوژی ورزش است، این طرح در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده در زمینه  آموزشی، مقاومتی (کمک به مقاومتی و اسکلتی نونهالان و نوجوانان مناطق محروم) و اهدا امکانات ورزشی و شناسایی مستعدین ورزشی و استعدادیابی است.

محمدرضا اختیاری، رئیس تربیت بدنی بسیج ورزشی در آخر با امید به آینده روشن در این حوزه گفت: با ارتقا  و تلاش در سطح فرهنگی و ورزشی در بخش همگانی، قهرمانی، آموزش و حمایت توسط اسپانسر و همکاری با اداره کل ورزش و جوانان استان و شهرستان کرمانشاه به موفقیت‌های بیشتر امیدواریم.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: ورزشی بسیج کرمانشاه ورزش مناطق کم برخوردار شهرستان کرمانشاه استان کرمانشاه سالن های ورزشی فعالیت خود ویروس منحوس جنس مردم ورزشی بسیج رشته ورزشی فعالیت ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟

ایسنا/کرمانشاه یک متخصص پزشکی ورزشی به ورزشکارانی که در فصل بهار، طبیعت را برای انجام تمرینات ورزشی خود انتخاب می کنند، توصیه‌هایی ارائه کرد.

دکتر مصطفی اکبری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ناپایداری آب و هوا در فصل بهار، اظهار کرد: در این فصل عموما هنگام صبح و عصر هوا خنک و در میانه روز هوا گرم است و گاهی نیز ناگهان با هوای بارانی و رگبار بهاری مواجه می شویم، لذا طبیعتا کسانی که ورزش در طبیعت را در برنامه روزانه خود قرار داده اند، در چنین شرایط آب و هوایی حتما باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. 

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: زمانی که ورزشکار از خواب بیدار می شود، تا حدود نیم‌ ساعت پس از بیدار شدن باید از شروع ورزش پرهیز کند تا بدنش به ناگهان با یک تنش مواجه نشود و کم کم برای شروع ورزش آماده شود. 

وی با بیان اینکه ورزشکاران بهتر است که پیش از ورزش از خوردن صبحانه اجتناب کنند، عنوان کرد: اگر ورزشکار بخواهد صبحانه میل کند، باید تا چند ساعت صبر کند تا صبحانه‌ای که خورده کم کم هضم شود و بعد از آن ورزش کند، لذا بهتر است پیش از ورزش صبحانه صرف نکند. 

اکبری تاکید کرد: برای اینکه ورزشکار حین ورزش با افت قند و یا انرژی بدن  مواجه نشود، توصیه می کنیم که حتما مقداری عسل داخل بطری آب خود بریزد و پیش از شروع ورزش، حین ورزش و بعد از ورزش مدام از آن به صورت جرعه جرعه بنوشد تا انرژی بدنش را  تامین کند. 

وی در ادامه درپاسخ به این سوال که بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی صبح است یا ظهر، اظهار کرد: برای برخی از رشته های ورزشی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و کوهپیمایی و کوهنوردی که در دل طبیعت انجام می شود، توصیه می کنیم که حتما ورزشکاران صبح را برای ورزش انتخاب کنند و از مناظر طبیعی و انرژی مثبتی که طبیعت به  آنها منتقل می کند، استفاده کنند. 

این متخصص آسیب های ورزشی یادآورشد: هرچند که ورزش در هنگام صبح را توصیه می کنیم، اما با توجه به اینکه نسل جدید اکثرا صبح ها دیر از خواب بیدار می شوند، لذا توصیه می کنیم برای اینکه سلامتی‌شان حفظ شود حتما عصرها به انجام تمرینات ورزشی بپردازند. 

وی در ادامه در رابطه با نوع پوشش ورزشکاران در تمرینات ورزشی در هوای بهاری هم گفت: باتوجه به اینکه هوا در این فصل متغیر است، ورزشکاران حتما چند لباس نخی به همراه خود داشته باشند و اگر حین تمرین دمای بدنشان بالا رفت از لباس های خود کم کنند، اما در صورتی که بخواهند توقف کنند و استراحت داشته باشند، باتوجه به اینکه بدنشان بتدریج سرد می شود و احتمال می رود که بیمار شوند، حتما لباس های خود را هنگام توقف افزایش دهند. 

اکبری اضافه کرد: اگر ورزشکار پس از انجام تمرینات برای مدت کوتاهی قصد توقف و استراحت داشت، حتما عرق بدن و صورت خود را خشک کند، زیرا زمانی که نسیم خنک بهاری به عرق او می خورد، زمینه بروز سردردها و برخی بیماریهای دیگر را در او ایجاد می کند. 

وی تاکید کرد: همچنین باتوجه به اینکه در این فصل ممکن است به یکباره هوا بارانی شود، بنابراین حتما ورزشکاران روپوشی از جنس پلاستیک و نایلون به همراه داشته باشند و زمان بارندگی آن را بپوشند تا بدنشان خیس نشود. 

به گفته این متخصص پزشکی ورزشی، ورزشکارانی که به صورت منظم ورزش می کنند،  حتما بدن خود را به شرایط آب و هوایی متعادل مانند فصل بهار عادت دهند، چراکه به گفته پیامبر اکرم(ص) سرمای هوای بهار برای بدن مفید است و البته در کنار آن باید رژیم غذایی مناسب همراه با ویتامین «سی» را هم داشته باشند. 

وی در پایان عنوان کرد: ورزش کردن در طبیعت باعث آزاد شدن هورمون های دوپامین و سرتونین در بدن فرد ورزشکار می شود و او را تا پایان روز سرحال، شاد و با نشاط نگاه می دارد، بنابراین به همه مردم توصیه می شود که در فصل بهار از هوای لطیف بهاری و چشم انداز زیبای طبیعت استفاده کنند و در دل طبیعت با کمترین هزینه، ورزش کنند.  

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • تجلیل از مروجان فرهنگ پهلوانی 
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • آئین تجلیل از مروجین فرهنگ و منش پهلوانی در ساری
  • در هوای بهاری چطور ورزش کنیم؟
  • گشایش دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد