Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:12:24 GMT

حضرت زینب یک الگوی تراز برای تربیت دختران است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۸۸۴۲

حضرت زینب یک الگوی تراز برای تربیت دختران است

امروز آخرین روز از پاییز مصادف با پنجم جمادی الاول سالروز ولادت حضرت زینب (س) است که روز پرستار نامیده شده است. حضرت زینب (س) دختر امیرمومنان (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم‌ هجری در مدینه دیده به جهان گشودند. نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اکرم (ص) صورت گرفت و جبرئیل از سوی خدا این نام را به پیامبر (ص) رساند و زینب را مخفف‌ «زین اب‌» یعنی زینت پدر دانسته‌ اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 القاب فراوانی برای آن حضرت نقل شده که عقیله بنی هاشم، موثقه، عارفه، عالمه، محدثه، فاضله، کامله و عابده‌ آل علی از جمله این القاب است. 

طهورا نوروزی روز یکشنبه به مناسبت سالروز میلاد حضرت زینب (س) به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در کتاب خصائص الزینبیه روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که آن حضرت فرمود «حاضران امتم، غایبان را از کرامت دخترم زینب آگاه کنند که همانا او مانند جده اش خدیجه است.» 
وی افزود: خدیجه (س) نمادی بزرگ در فکر و فرهنگ ما برای خدماتی است که به اسلام داشته و به نظرمی رسد همطرازی زینب و خدیجه در ارائه خدمات به جامعه مسلمین تا قیامت ادامه دارد. 
نوروزی ادامه داد: امام موسی صدر در یکی از آخرین سخنرانی های خود درباره حضرت زینب می گوید که آن حضرت محصول تربیتی خانه امیرمومنان (ع) و فاطمه زهرا(س) است و این موضوع نشانگر آن است که محصول تربیتی دختر در خانه اهل بیت کسی در تراز زینب است و ما به عنوان دوستداران و شیعیان آن حضرت باید چنین ترازی را برای دخترانمان در نظر بگیریم. 
وی افزود: این تراز نشان می دهد که یک دختر با چه ویژگی هایی باید تربیت شود و در فرایند تربیتی او چه کارهایی باید صورت گیرد تا همچون حضرت زینب شود. البته شاخص های فراوانی برای تربیت دختران در تربیت اسلامی و شیعی وجود دارد ولی اگر بخواهیم همه این شاخص ها را به یک الگوی تراز برسانیم از حضرت زینب می توان به عنوان الگوی تراز یاد کرد. 
وی از سخنان امام موسی صدر درباره حضرت زینب (س) به عنوان یک نقطه عطف در تربیت یاد کرد و گفت: هنوز شاخص های این الگو به خوبی تبیین نشده است. اگر فرایند تربیتی حضرت زینب را در خانه حضرت علی(ع) و فاطمه (س) تبیین شود، تراز تربیتی دختر در مکتب شیعه نیز مشخص می شود ولی امروز ظاهرگرایی و تجمل محوری ملاک تربیت بسیاری از خانواده ها شده است. 

سه ویژگی حضرت زینب (س)
این نویسنده با اشاره به ویژگی های حضرت زینب (س) گفت: علم و سخنوری یکی از مهمترین ویژگی های آن حضرت بود. یعنی آن حضرت یک دانشمندی بود که فصاحت و بلاغت نیز داشت و نمونه آن را در مجلس ابن زیاد و یزید می بینیم که چه غوغایی به پا کردند. 
وی با اشاره به برگزاری جلسات تفسیر قرآن حضرت زینب (س) در زمان حکومت امیرمومنان در شهر کوفه گفت: زمانی که ابن عباس سخن حضرت زهرا (س) درباره فدک را بیان می کند، این سخن را با عنوان «عقیله ما زینب» نقل می کند. 
نوروزی افزود: علم، استواری و بلاغت سه ویژگی حضرت زینب بوده که در مجلس یزید این سه ویژگی ظهور پیدا می کند و حتی زمانی که حضرت زینب بعد از واقعه کربلا به مدینه می آیند، فرماندار مدینه نامه ای به یزید می نویسد و از فعالیت های ایشان ر درباره برگزاری جلسات و روشنگری های آن حضرت از ظلم های دستگاه اموی می نویسد و در آن نامه به فعالیت های حضرت زینب اشاره می کند. 
نورزوی با اشاره به زندگی اجتماعی و سیاسی دختر امیرمومنان (ع) گفت: نقطه کانونی این زندگی را می توان در کربلا دید که حضرت زینب هنگام روبرو شدن با پیکر خونین امام حسین (ع) می فرماید «خدایا این قربانی را از ما بپذیر.» 
عضو شورای مرکزی جامعه زینب افزود: در چنین صحنه ای بیان یک جمله عاطفی آن هم از سوی یک زن غلبه دارد ولی بیان چنین جمله ای از سوی حضرت زینب(س) علاوه بر عطوفت خواهرانه، نشانگر عقل و استواری آن حضرت در دیدار با پیکر برادر است و می خواهد موضوع شهادت را فراتر از مسائل خانوادگی بیان کند. 
وی افزود: در واقع این بعد احساسی و عاطفی در حضرت زینب به یک بعد عقلانی، اجتماعی و معنوی تبدیل می شود و یکی از زیباترین قسمت های مواجهه زینب با پیکر امام حسین (ع) در این لحظه است که برای رضای الهی در برابر شهادت برادرش صبر می کند. 

ما رایت الا جمیلا
نوروزی با اشاره به پاسخ حضرت زینب (س) به ابن زیاد که فرمود «جز زیبایی در کربلا ندیدم» اظهار کرد: واژه های حضرت زینب اذهان را از کالبد عاشورا به حقیقت آن می رساند. اگرچه در ظاهر ۷۲ نفر در روز عاشورا به شهادت رسیدند و زینب برادران و خانواده خود را از دست داد که همه آن رنج است ولی این واژه نشان می دهد که کربلا زیباست.
وی افزود: از آنجا که مقام قرب زیباست، پس شهید که بالاترین مقام قرب را دارد نیز زیباست و مکتب شهادت و مقابله با ظلم زیباست. بر همین اساس حضرت زینب دائما اذهان مردم را از کالبد عاشورا به حقیقت آن می رساند و این نگاه با جمله ما رایت الا جمیلا تحقق یافت که بخشی از آن مقام رضا را نشان می دهد و از جنبه دیگر ناامید نشدن از رحمت الهی است. 

الگوی زنان کربلا
نوروزی همچنین از حضرت زینب به عنوان الگوی زنان در کربلا یاد کرد و گفت: مادر وهب نصرانی یا همسر زهیر اگر چه در پشت جبهه بودند ولی با عقل گرایی و ایجاد شوق شهادت در خانواده نشان دادند که مدار تربیتی حضرت زینب در واقعه عاشورا بر روی آنان اثر گذاشته است. 
وی افزود: البته همه کاروان کربلا زیر سایه تربیتی زینب در جریان عاشورا بودند و در این مسیر هر کدام از زنان حرم کارهای خاصی می کنند که در تاریخ ماندگار می شود و رفتار آنان تحت تاثیر سخنان حضرت زینب و رفتار آن حضرت بوده است. 

مدیون رسالت زینبی هستیم  
این پژوهشگر مذهبی گفت: قیام امام حسین(ع) را می توان دارای یک بعد سخت افزاری دانست که همان جنگ و شهادت یاران سیدالشهدا (ع) بود ولی بعد نرم آن تبلیغات بود که بعد از جنگ معنی پیدا می کرد و جایگاه حضرت زینب در چنین مقامی بسیار پررنگ می شود به گونه ای که تا قیامت هر جایی خیمه عزای حسینی برپا شود یا با تاسی از نهضت حسینی مقابله با ظلم شود، مدیون زینب هستند. 
وی افزود: اگر سخنان آتشین زینب نبود امروز هیچ خیمه عزاداری برای امام حسین (ع) نداشتیم. امروز اربعین حسینی و تمام اجتماعاتی که برای سیدالشهدا (ع) تشکیل می شود، مدیون زینب است. چون سنگینی بخش نرم عاشورا به دست حضرت زینب بود که به زیبایی این رسالت را به جا آوردند. 

صدای زینب یا امیرمومنان(ع)
نوروزی ادامه داد: در مجلس یزید برخی از پیرمردهایی که صدای حضرت علی (ع) را در کوفه شنیده بودند، می گفتند که صدای زینب همان صدای علی است و این موضوع در واقع نشان از انس و همزبانی این دختر و پدر است. 
وی افزود: کسی که با تربیت علی(ع) بزرگ شود، دارای چنین شجاعت و صلابتی است و این همفکری و همزبانی دختر و پدر بوده که بیان زینب همچون سخنان علی شنیده می شده و نشان دهنده مصاحبت و ظرفیت هایی بوده که نگه دارنده رازهایی بوده که در سینه پدر پنهان بود و زینب توان فهم آن راز را داشته است. 

تحقیر دستگاه ظلم با یک خطاب
این پژوهشگر مذهبی با اشاره به خطبه حضرت زینب در تحقیر یزید و امویان که آنان را با «یابن الطلقاء» خطاب کرد، گفت: دستگاه اموی در تبلیغات خود به صورت بسیار نرم و تاثیرگذار عمل می کردند و قبل از عاشورا و حتی در زمان حضرت علی (ع) تلاش داشتند تا دشمنی به اهل بیت را به مرور وارد خون مردم کنند که نمونه ای از آن هدیه دادن گوسفندان به کودکان و دزدی کردن به نام حضرت علی (ع) بود. 
وی افزود: این کینه و نفرت در تبلیغات اموی تا زمان کربلا به اوج خود رسید. تا جایی که امام حسین (ع) را خارج از دین معرفی کردند. به همین دلیل بعد از واقعه عاشورا حضرت زینب یکی از مهمترین ارکان در مقابل این تبلیغات بود و واژه «ای فرزند آزادشدگان» به جامعه نشان می دهد و ذهن ها را به سمت صدر اسلام می برد. یعنی ای کسانی که با شمشیر و زور نیزه مسلمان شدید و ریشه کفر و شرک دارید، آن گذشته را به خاطر بیاورید.
نوروزی افزود: حضرت زینب (س) شرک و بی دینی آنان را با این واژه نشان داد تا مردم بدانند کسانی که ریشه کفر داشتند و دشمن پیامبر (ص) بودند حالا دشمن اهل بیت شدند. آنگاه فرمود آیا عادلانه است دختران خودت در حریم امن باشند ولی دختران اهل بیت در ملاء عام باشند. 
وی ادامه داد: حضرت زینب با این واژه، کفر جامعه اموی را به روی آنان آورد و عدالت را زیر سوال برد و چون جامعه آن دوره فسادهای اقتصادی و اجتماعی را دیده بودند، حضرت زینب با این کلمه عادلانه می خواست عدالت دستگاه اموی را زیر سوال ببرد؛ همان عدالتی که به واسطه نبود آن، امام حسین (ع) در جامعه قیام کرد.

برچسب‌ها عاشورای حسینی حضرت زینب (س) اختصاصی ایرنا امام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عاشورای حسینی حضرت زینب س اختصاصی ایرنا امام حسین عاشورای حسینی حضرت زینب س اختصاصی ایرنا امام حسین اخبار کنکور نشان می دهد حضرت زینب امام حسین حضرت علی آن حضرت اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: بنا بر تدابیر اندیشیده شده، حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دبیرخانه دائمی تکریم دختران و بانوان تبدیل شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف بعد از ظهر امروز در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: جشن‌های دهه کرامت را روز پنج‌شنبه با آئین خطبه‌خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از گذشته مراسم آغاز و پایان دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، افزود: بنا بر تدابیر اندیشیده شده، حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دبیرخانه دائمی تکریم دختران و بانوان تبدیل شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در تمام روزهای دهه کرامت برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در این برنامه‌ها تلاش شده است از ظرفیت اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که دهه کرامت امسال پررونق‌تر و باشکوه‌تر از سنوات گذشته برگزار شده و مورد رضایت خداوند قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • ایجاد دبیرخانه تکریم دختران و بانوان در حرم حضرت معصومه(س)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • ۱۰۰۰ برنامه در فارس طی دهه کرامت اجرا می‌شود
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی