مگر چند بار زندگی میکنیم؟
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۰۸۵۰
این سبک مرگ آدم را کلافه میکند؛ مگر میشود مرد و راحت نفس نکشید. مگر میشود کسی باز هم پیدا شود تا تو را آزار بدهد برای تمام کارهای نکردهات؟ انگار همه زندگی و مرگ یک شوخی بزرگ بود. شوخی که با تولد آغاز میشد، اما با «حبس روح» پایان نمیگرفت. گیر افتادن در آن دنیایی که قواره تنت نیست.
جمله اول کتاب تکانم داد، جا خوردم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این داستان بلند حول عشق و هراس نرسیدن است. هراس از دست دادن. برای این نرسیدنها هر جنایتی انجام شد و در پایان معلوم نبود چه چیزی از این ناامیدی بی پایان عایدمان میشود. ابتدای داستان از تولدِ مرگ آغاز شد و با زندگی در میان زندگان و حسرت عمیق آن ادامه داشت. وجه مشترک همه شخصیتهای داستان، زندگی بیهودهای بود که با مرگ هم ختم به خیر نمیشود.
شخصیت اول داستان در ابتدا با مرگ خود نگران چیزهای از دست داده نبود و تنها حسرت روح ناآرامش، عشق نگفتهای بود که دیگر میدانست هرگز به دست نمیآورد و حتی اگر بخواهد قوانین را برای آرامش خود زیر پا بگذارد، تکههای روحش اسیر میشود.
درد تنهایی و نداشتن عشق، نقطه اوج داستان است، اما تلاش برای ادامه عشق ناکام در اولین لحظات مرگ ادامه داشت.
در ماجراهایی که هیچ کجایش نیستیم، غرق میشویم. لحظههای داستان، حس معلق بودن و نا امیدی داشت و این نا امیدی عمقش هر لحظه بیشتر میشد، ولی دل خوش میشویم به همه آدمهایی که آن بالا روزی عاشق شده و عاشق ماندند. دنیا هم آنقدرها بد نیست. تناقض بدی و خوبی دنیای زندگان و مردگان از دیگر نکات داستان است.
خواندن کتاب «سمت چپ اتاق اول» حس عاشقی به مخاطب میدهد، گویی فرد دلش میخواهد عاشق شود و از نگفتنها درس بگیرد و انتهای نگفتن یعنی دیده نشدن و حسرت را برای همیشه خط بزند.
داشتن عادات غلط مثل تحجر و ادامه آن تا بعد از مرگ، آوار روزهایی است که تصور میکنید روزی از دست آدمهای غلط خلاص میشوید، ولی گویی هر بلایی هم بر سرمان بیاید، دست غیب و روحهای تکه پاره است.
خواندن دنیای مردگان برای زندگان غم بار است. اینکه فکر کنی مرگ هم نجاتت نمیدهد. زندگی هم شادت نمیکند و هزاران ماجرای دیگر تو را محکوم به زندگی ابدی تلخ میکند.
مانور بر نگفتن عشق، چندباره و چندباره تکرار شد، گویی که نویسنده تاکید داشت هر آنکس را که دوست دارید، دوباره و چندباره یادآوری کنید تا روح سرگردان آن دنیایتان را الاف نکنید. تلاش کنید برای آنچه میخواهید.
«کجای کار ما عیب دارد که زنده بودن و مردن را بلد نبودیم؟» بهترین نقطه داستان کتاب «سمت چپ اتاق اول» روابط انسانی بود که تا بعد از مرگ درگیرش هستیم. بین کار درست و غلط، عشق و تنفر و دوگانههای انسانی. مخاطب خوشحال میشود که با نامه عاشقانه انتهای داستان روح سرگردانش آرام گرفت.
فضاسازیهای داستان، این سرگردانی مخاطب را دو چندان میکرد و در انتهای داستان، عشقهای سرگردان را سامان داد، اما این دوگانهها مخاطب را تا پایان داستان میکشاند.
برخی تصاویر این کتاب مانند وجود نور برای تغییر مکان، بی محلی زندگان، رفتن در جایی که نمیدانی چه کسی با تو صحبت میکند، وجود لباسهای یک دست مردگان، مرزبندی دنیای مردگان، بالا دانستن مرگ و پایین دانستن زندگی، عاریتی بود از برخی تصاویری که همه ما در ذهن داریم، ولی بو کردن گیاهی برای هدایت زندگان از تصاویر جدیدی بود که خلاقیت نویسنده را برای تغییر نشان میداد.
سراسر این داستان، بوی مرگ و نرسیدن آزار دهندهای دارد، تا جایی که دلت میخواهد آخر کتاب یکی بیدارت کند و بگوید همه چیز درست شده؛ آن هم قبل از اینکه زندگی از کف برود.
قوانین دست و پاگیر بی دلیل بد است، چه این دنیا چه در دنیای مردگان و درگیری در مسئولیتی مادام العمر و فساد در دنیای ارواح هم بدتر از آن. «سمت چپ اتاق اول» دنیای بی پایانی را به رخ کشید که هرگز از آن خلاص نمیشویم و آخر هم این سوال را از خود میپرسیم که مگر چند بار زندگی میکنیم که اینقدر دنیا را جور عجیبی سخت گرفتهایم؟
به گزارش ایرنا، داستان بلند «سمت چپ اتاق اول» نوشته امیر پروسنان توسط انتشارات صدای معاصر و با قیمت ۲۱ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است. این اثر، چهارمین کتاب پروسنان است.
برچسبها نقد کتاب ادبیات داستانی کتاب کتابخوانیمنبع: ایرنا
کلیدواژه: نقد کتاب ادبیات داستانی کتاب کتابخوانی نقد کتاب ادبیات داستانی کتاب کتابخوانی اخبار کنکور سمت چپ اتاق اول
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و همنشین شمرده میشود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزهای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستانهای دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزههای طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاهتر و دستهبندی روشنتر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباسهای حرام و رنگهای مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانهها، سبزیها و میوهها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نامگذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسلها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماریها و ابتلایات، راههای درمان عمومی برای تمام بیماریها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویهها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمانهای خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر 6096844 فاطمه علی آبادی