Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-03@21:11:15 GMT

آمار مهاجرت پرستاران چند ده برابر شده است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۲۰۳۵

آمار مهاجرت پرستاران چند ده برابر شده است

رویداد۲۴ به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، علی اعطا در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، گفت: در ماه‌های اخیر همه اعضای کادر درمان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا بودند و از جان خود مایه گذاشتند. در این یکسال هم شاهد جان باختن تعداد زیادی از پرستاران بودیم، به طوری که تاب و توان کار از آن‌ها گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دیدار روز گذشته خود با رییس و اعضای هیأت مدیره نظام پرستاری تهران، گفت: در این دیدار در رابطه با مشکلات پرستاری در ایام کرونا صحبت شد که موجب دو تذکر می‌شود.

اعطا با بیان اینکه اولین تذکرم به دولت و وزارت بهداشت درباره شیوه مواجهه با پرداخت معوقات و حق و حقوق جامعه پرستاری است، گفت: بر اساس آمار رسمی یکی از مسئولین، در ماه‌های اخیر، درخواست گواهی برای مهاجرت در بین پرستاران سه برابر شده است.

وی افزود: آمار یاد شده، آمار رسمی است، اما در جلسه روز گذشته با نظام پرستاری تهران، عنوان شد که این آمار مهاجرت چند ده برابر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، یکی از دلایل افزایش درخواست مهاجرت پرستاران را بحث‌های مالی و عدم پرداخت به موقع حق و حقوق و معوقات آنان دانست و اظهار کرد: این در شرایطی است که در فروردین سال ۹۹، مبلغ یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری به موضوع کرونا اختصاص یافته است و بخش مهمی از این ارقام برای جبران کاهش درآمد بیمارستان‌ها و پرداخت معوقات بوده است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی هم هنوز معوقات به موقع پرداخت نمی‌شود و مشکلاتی به وجود آمده است.

اعطا با اشاره به انتشار اخباری درباره پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر اینکه قطار‌ها به مناسبت روز پرستار در ۳۰ آذر ماه صوت بزنند، گفت: این پیشنهاد با واکنش تندی از سوی تشکل‌ها و فعالان این حوزه مواجه شده است.

وی تاکید کرد: مطالبه پرستاران چیز دیگری است و خط مقدم پرستاران با درصد بالایی با مهاجرت مواجه هستند.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته دیگر در ارتباط با نوع همکاری بین مدیریت شهری و جامعه پرستاری است. بخشی از ابعاد و سویه‌های فعالیت پرستاری، معطوف به خدمات محلی و خانگی است که شهرداری با توجه به در اختیار داشتن شبکه مدیریت محلی از طریق سرا‌های محله و خانه‌های سلامت، این امکان را دارد که از این ظرفیت استفاده کند. سرا‌ها و خانه‌های سلامت می‌توانند به عنوان مرکزی برای توزیع این خدمات فعالیت کنند.

اعطا اظهار داشت: از سوی دیگر گفته می‌شود که پنجاه هزار پرستار بیکار در سطح کشور داریم که اگر ده درصد آن‌ها در تهران باشند، پنج هزار پرستار بیکار در تهران هستند. پیش‌بینی این ساز و کار، توزیع خدمات محله‌ای به کاهش بار کاری بیمارستان‌ها در شرایط کنونی کمک خواهد کرد. لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 شورای شهر تهران پرستاران ویروس کرونا در ایران شورای اسلامی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۲۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت آنا در رابطه با ریشه‌های نارضایتی کنونی پرستاران اظهار کرد: ما از قبل هشدارهای لازم را در مورد نحوه اجرای قانون تعرفه‌گذاری و اعتراض جامعه پرستاری به آن داده بودیم. با توجه به شرایط و مسائل مختلف پرستاری در سال 1402 و نبوده اراده‌ای برای حل آنها این پیشبینی وجود داشت که در سال 1403 نیز همچنان نارضایتی پرستاران وجود داشته باشد.

وی افزود: هیچ وقت سابقه نداشته که پرستاران در فرودین‌ماه اعتراض کنند اما ما شاهد بودیم که اعتراضات آنها در فارس و کهگیلویه و بویر احمد و چند استان دیگر انجام شد. پس از آن موضوع استعفای پرستاران به وجود آمد. قبلا ترک خدمت وجود داشت اما آمار آن بسیار کم بود، معاون پرستاری وزارت بهداشت در 27 آبان ماه 1402 در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها میزان ترک خدمت پرستاران را 15 درصد اعلام کرد، 15 درصد جمعیت 150 هزار نفر پرستاران حدود 20 هزار نفر می‌شود که آمار بسیار زیادی است. بعدها وی اعلام کرد که منظورش 5 درصد از پرستاران بود اما همین 5 درصد هم زیاد است.

اضافه کار اجباری

شریفی مقدم بیان کرد: هدف وزارت بهداشت این است که خدمت بهداشتی و درمانی را ارائه دهد، 600 هزار نفر کادر وزارت بهداشت هستند که در ستاد و صف هستند، بین 350 تا 400 هزار نفر در صف قرار دارند و 200 هزار نفر هم پشتیان آن هستند که به صورت مداوم باید نیروهای صف را که در متن ارائه خدمات بهداشتی درمانی قرار دارند به صورت مداوم حمایت کنند. نیروهای صف متأسفانه نه تنها از سوی وزارت بهداشت حمایت نمی‌شوند بلکه گاه با آنها هم برخورد می‌‎شوند یکی از این برخوردها اضافه‌کاری‌های اجباری با استدلال بر کمبود نیروی کار است. مثلا یک پرستار که قاعدتا باید از 2 بیمار مراقبت کند باید از سه، چهار و گاه پنج بیمار مراقبت کند. این اضافه کار هم نرخ بسیار پایینی دارد. مثلا در بخش دولتی نرخ اضافه کار 20 هزار تومان است و اگر مثلا پرستاری 100 ساعت اضافه کار داشته باشد دو میلیون تومان به او تعلق می‌گیرد که از آن باید مالیات را نیز کثر کند.

وی تأکید کرد: از نظر پرستاران که اضافه‌کاری نباید اجباری باشد، در قانون مشاغل سخت و زیان آور آمده است که برای ارتقای بهره‌وری نباید زمان زیادی را در فضا و محیط سخت باقی بماند به همین دلیل قانون‌گذار ساعات کاری پرستاری را کاهش داده‌اند. گروه‌هایی به دیوان عدالت اداری نیز شکایت برده‌اند که دیوان هم به نفع پرستاران رأی داده است.

قائم مقام اسبق سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه فشار بر پرستاران از وزارت بهداشت تا بیمارستان وجود دارد، گفت: پرستار استخدام نمی‌شود تا کمبود نیرو جبران شود پرستاران حاضر هم ملزم است که اضافه‌کار به ایستد اگر هم این کار را انجام ندهد آن را جریمه کرده و مثلا از کارانه او کم می‌کند.

وی ادامه داد: این فشارها پرستارها را خسته و مستهلک می‌کنند و موجب می‌شود تا ترک کار کرده یا به صورت گروهی استعفا کند. استعفای تکی هم وجود دارد اما نمود چندانی ندارد. این موجب می‌شود که در نهایت بیمار آسیب ببیند و مراقبت لازم را دریافت نکند.

شریفی مقدم  با بیان اینکه تأمین نیروی پرستاری امروز یک مطالبه مردمی است، گفت: این حق مردم است که حداقل خدمات پرستاری را دریافت کند، اما سیستم بهداشتی و درمانی از یک سو نمی‌تواند پرستار استخدام کند و از سوی دیگر توانایی نگهداشت نیروی موجود را نیز ندارد.

او ادامه داد: نتیجه فشار بر جامعه پرستاری ترک شغل، استعفا و مهاجرت است، استعفای گروهی نیز یک شکل اعتراضی است تا مسئولان توجه بیشتری نشان دهند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • پرستاری یک شغل سخت و دشوار است/ ۷۵ درصد پرستاران ایران زن هستند
  • شغل پرستاری ماهیت سخت و دشواری دارد
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس