Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:38:16 GMT

رونق کرونایی بازار شب یلدا در مازندران

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۴۵۴۳

رونق کرونایی بازار شب یلدا در مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا، بازار استان مازندران که از مدت ها قبل به دلیل برخی محدودیت های کرونایی با الگوی رنگ بندی زرد ، نارنجی و قرمز تا حد زیادی روزهای کم رونق خود را بویژه در بخش شیرینی و آجیل و خشکبار سپری می کرد، بار دیگر از چند روز گذشته از جمله دیروز و امروز ۲۹ و ۳۰ آذر برای برپایی آیین یلدا با حضور مشتریان جنب و جوش خود را از سر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محدودیت های کرونایی اختصاصی برای شب یلدا که از روز گذشته برای تمام شهرهای کشور از جمله مازندران بدون توجه به الگوی رنگ بندی که شامل تعطیلی مشاغل سطح دو و سه از ساعت ۱۸ و ممنوعیت تردد خودروها پس از ساعت ۲۰ است ، باعث شد تا شلوغی بازار بر خلاف سنوات گذشته  از سرشب به اوایل صبح تا عصر موکول شود که نتیجه آن ترافیک عصرگاهی در شهرهای بزرگ استان بوده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از برخی فروشنگاه های سطح شهرهای مازندران نشان می دهد که در یلدا کرونایی امسال نرخ آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. بیشترین افزایش در این این میان مربوط به انواع پسته ، مغز گردو و بادام درختی بود که به طور میانگین هر کیلو از این آجیل ها به قیمت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان عرضه می شود. در میان میوه ها نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز و پرتقال و انار است.
 در حال حاضر  قیمت هر کیلوگرم  مغز گردو بین ۱۸۰ تا ۳۵۰ هزار تومان ، گردو با پوست ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان ، بادام درختی ایرانی ۳۰۰ هزار تومان و نوعی خارجی ۲۵۰ هزار تومان، بادام زمینی آستانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان ، پسته احمد آقایی، اکبری، فندقی، کله قوچی نیز بین ۲۲۰ تا ۳۲۰ هزار تومان ، تخمه ژاپنی  ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان ،تخم کدو خام ۱۲۰ هزار تومان و تخم کدو گوشتی ۶۰  تا ۸۰ هزار تومان و تخم انواع آفتابگردان شامل ریز، شمشیری ، سنتی بین ۲۰ تا ۵۷ هزار تومان خرید و فروش می شود.
همچنین قیمت هر کیلوگرم میوه شامل انواع پرتقال تامسون، سانگین( خونی) یافا، پچ ( یافا خارجی ) ، نارنگی به طور میانگین بین هشت تا ۱۵ هزار تومان ، کیوی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان ، موز ۳۵ و ۴۰ هزار تومان ، انار ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان ، خرمالو ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان ، سیب زرد وقرمز نیز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان و هندوانه نیز سه تا پنج هزار تومان در  بازار خرده فروشی در سطح استان به فروش می رسد. قیمت هر یک از انواع میوه در میادین میوه و تره بار به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر از خرده فروشی ها است.
قیمت انواع شیرینی نیز در مازندران به طور میانگین شامل کیک یزدی ،دانمارکی ، زبان ، کره ای ، قطاب ، کشمشی ، پا سیب ، برنجی ، رولت  و انواع کیک تولیدی نیز بین ۱۸ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است.
لغو دورهمی یلدایی و کاهش حجم خرید 

با این که بازار یلدای مازندران این روزها شلوغ به نظر می رسد و قیمت ها هم بر خلاف انتظار شهروندان افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته ، ولی فروشندگان مختلف از جمله آجیل بر این اعتقادند که کرونا بر بازار آنها اثرگذاری کرده و فروششان را نصف کرده است.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار با برند مشهور محلی به خبرنگار ایرنا گفت : قیمت انواع آجیل در شب یلدا در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و این فزایش قیمت و به دنبال آن لغو اکثر دورهمی های خانوادگی به دلیل شیوع ویروس کرونا تا حد زیادی باعث کاهش میزان خرید شد.
مهدی قلعه سری افزود : با وجود کم شدن حجم خرید آجیل از سوی مردم در یلدا کرونایی ، تمایل به خرید آجیل پرعیار شامل پسته و بادام نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که به نظر می رسد یکی از دلایل آن توصیه های پزشکی برای خوردن آجیل جهت مقابله با کرونا باشد.
وی در عین حال گفت : در سال های گذشته به دلیل دورهمی خانوادگی که حداقل ۲۰ تا ۳۰ مهمان را شامل می شد ، خانواده ها بخش اندکی از خریدشان را به پسته و بادام و حتی مغز گردو اختصاص می دادند ، ولی در یلدا امسال بیشترین خرید مردم همین آجیل های با قیمت بالا  و با وزن کم بود.
این فروشنده افزود : البته در سال جاری تعداد مشتریان نسبت به سال قبل کاهش چندانی نداشته و مردم زمان خرید را از سرشب به صبح و گاهی نیز اوایل عصر موکول کردند و به تناسب همین تغییر رفتار مشتریان، فروشندگان نیز فروشگاه های خود را یکسره فعال نگه داشته اند.
یکی از خرده فروشی  میوه و تره بار در ساری هم گفت : در یلدا سال جاری تعداد مشتریان افزایش زیادی داشته ، ولی میزان و حجم وزنی و قیمتی خرید میوه کاهش چشمگیری داشت.
رضایی افزود : امسال قیمت میوه حتی میوه هایی چون مرکبات که تولید داخل استان است ، نسبت به مدت یلدای سال قبل بیش از ۲ برابر افزایش یافت و این گرانی قطعا در کاهش خرید مردم تاثیر گذار بوده است.
 نظارت یلدایی 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم با تایید گرانی قیمت برخی اقلام مورد نیاز مردم در شب یلدا ، این گرانی ها را سراسری دانست و گفت : اگر گرانی برای اقلام شب یلدا نسبت به مدت مشابه سال قبل وجود دارد، در سطح ملی است و در استان ما از افزایش بی ضابطه قیمت ها برخورد خواهیم کرد.
حسینعلی قوانلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در استان ۲۰ گروه نظارتی ویژه شب یلدا از یک هفته گذشته تشکیل شد و بر نرخ کالا ی مورد نیاز مردم نظارت خواهند داشت و در صورت مشاهده تخلف و یا گزارش تخلف از سوی مردم با آنها برخورد خواهند کرد.
وی ادامه داد : بر خلاف سنوات گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در یلدا سال جاری دو گروه نظارتی برای رعایت پروتکل ها و قیمت ها تشکیل شد و در این مدت نیز به حدود ۸۰۰ واحد صنفی برای رعایت پروتکل ها تذکر داده شد.
قوانلو با تایید شلوغ شدن بازار به خصوص در ساعات پایانی محدودیت های تردد کرونایی ، گفت : براساس مصوبه ستاد ملی و استانی واحدهای صنفی در گروه مشاغلی دو و تا سه باید از ساعت ۱۸ تعطیل کنند، ولی مشاغل سطح یک می توانند حتی پس از ساعت منع تردد نیز برای خدمات رسانی ضروری به مردم فعال باشند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مازندران هم گفت : در آستانه شب یلدا با وجود هشدارها مبنی بر پرهیز از دور همی، با این استنباط که قطعا ما آیین شب یلدا را در خانواده ها به دور از دورهمی خواهیم داشت، ۱۳ گروه نظارت تشکیل و کار نظارت بر قیمت ها را با همکاری سازمان صمت و سایر دستگاهها رصد کردند.
یدالله ملکی افزود : در این مدت ۲۲۶ مورد تذکر به واحدهای صنفی در ارتباط با تخلفات صنفی و حتی اقتصادی داده شد و برای ۸۲ واحد صنفی نیز به دلیل گرانفروشی  پرونده تشکیل و در دست بررسی است و برای این متخلفان جریمه صادر می شود.
استان مازندران بیش از ۱۳۰ هزار واحد صنفی دارد که یک سوم از این واحدهای صنفی در شهر ساری مرکز استان مازندران فعالیت دارند.

 

برچسب‌ها ساری مازندران شب یلدا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری مازندران شب یلدا ساری مازندران شب یلدا اخبار کنکور نسبت به مدت مشابه سال استان مازندران طور میانگین خبرنگار ایرنا ۵۰ هزار تومان هزار تومان سال جاری قیمت ها شب یلدا سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند

به گزارش صدای ایران از تسنیم،سیرنزولی قیمت‌ها درحالی در بازار ارز ادامه دارد که هم اکنون قیمت دلار در بازار تهران به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است.

دلار فردایی نیز بین دلال‌ها در کانال ۶۱ هزار تومان معامله م‌شود.

فعالان بازار ارز می‌گویند خیال بازار از تنش‌های سیاسی راحت شده و به همین دلیل درحال تخلیه هیجانات هفته‌های قبل است.

بازاری‌ها می‌گویند از دیروز جو بازار کاملا فروشنده است و خریداری حاضر به خرید در این قیمت‌ها نیست؛ خریداران دست نگه داشته‌اند تا در قیمت‌ها پایین‌تر خرید کنند.

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • نفت در مدار رشد؟
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران