Web Analytics Made Easy - Statcounter

تایلندی‌ها که در همه‌گیری آنفولانزای H۱N۱ تجربه خوبی از دریافت واکسن از غرب نداشتند، برای توسعه و تولید واکسن ضدکرونا دست به‌کار شده‌اند و تلاش دارند تا واکسن بومی ضدکرونا را تولید کنند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، یک محقق تایلندی می‌خواهد کشورش را به یکی از قطب‌های تولید واکسن ضدکرونا تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیات روکسرونگتهام از این که کشورش در صف انتظار دریافت و خرید واکسن از کشور دیگر بماند، چندان خرسند نیست. او مأموریت دارد تا توانایی تولید واکسن را در تایلند ایجاد کند و نه تنها کشور خود بلکه ۶ کشور مجاور را نیز علیه کرونا ایمن‌سازی کند. هدف بلندمدت روکسرونگتهام حتی بلندپروازانه‌تر است، او قصد دارد تا زمینه کار را برای توسعه سریع واکسن در برابر بیماری همه‌گیر بعدی، هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد، آماده کند.

روکسرونگتهام، سرپرست پژوهشگاه مرکز تعالی و تحقیق واکسن دانشگاه چولالونگکورن، در بانکوک، می‌گوید: «وقتی با یک بیماری همه‌گیر روبرو شدید، به جای نشستن و انتظار برای خرید آن، باید روی پای خود ایستاده و واکسن را خودتان بسازید.»

وی به درسی از عفونت آنفلوآنزای H۱N۱ در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد، زمانی که کشور‌های ثروتمند با استفاده از یک فناوری کاملاً پیشرفته با سرعت بالایی واکسن مورد نظر را تولید کردند.

وی در مصاحبه اخیر خود با انجمن آسیایی هنگ‌کنگ اظهار داشت: «چین، آمریکا، اروپا و ژاپن به سرعت و در طی چند ماه ابتدایی، واکسن ضد این آنفولانزا را دریافت کردند، این در حالی است که تایلند وقتی که همه‌گیری تقریباً از بین رفته بود، آن را گرفت.»

وی می‌افزاید راه حل اصلی، سرمایه‌گذاری در برنامه توسعه واکسن در تایلند است. با تامین بودجه لازم و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مناسب، این کشور از موقعیت مناسبی برخوردار خواهد بود تا نوبت بعدی که یک بیماری همه‌گیر رخ دهد، به سرعت واکسن تولید کند.

کیات روکسرونگتهام مرکز تحقیقات واکسن Chula (Chula VRC) را در دانشگاه چولالونگکورن، در سال ۲۰۱۷ تأسیس کرد. این مرکز واکسن‌های مبتنی بر DNA و پروتئین را برای چندین بیماری عفونی از جمله تب دانگ، HIV، لپتوسپیروز و اکنون کووید۱۹ دنبال کرده است. آن‌ها همچنین در حال تولید واکسن برای آلرژی به گرد و غبار هستند.

برای تولید واکسن ویروس کرونا، آن‌ها از پلت فرم mRNA استفاده می‌کنند که عملکرد آن در آزمایش‌های شرکت‌های فایزر و مادرنا ثابت شده است. در این رابطه، آن‌ها از درو وایسمن، یکی از پیشگامان فناوری mRNA، کمک می‌گیرند.

کیات روکسرونگتهام و وایسمن اولین بار ۲۵ سال پیش به‌عنوان همکاران تحقیق در انستیتوی ملی بهداشت (NIH) در مریلند با یکدیگر ملاقات کردند. ویسمن چندین سال است که در Chula VRC با این تیم همکاری می‌کند. با همه‌گیری کووید ۱۹، پروژه فوریت جدیدی به خود گرفت.

وایسمن می‌گوید: «کیات روکسرونگتهام نگران بود که هرگونه واکسن تولید شده در غرب سال‌ها زمان ببرد تا به تایلند و کشور‌های کم درآمد اطراف برسد.»

آزمایش روی حیوانات در ماه مارس آغاز شده و این واکسن پاسخ‌های ایمنی بسیار شدیدی را در موش‌ها و میمون‌ها ایجاد کرده است. آزمایش‌های انسانی، که در ابتدا برای پاییز امسال برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل تأخیر در تأمین اعتبار، به اوایل سال ۲۰۲۱ منتقل شد.

وی گفت: «ما یاد گرفتیم که گرفتن پول از دولت زمان‌بر است. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تأیید شود. در حالی‌که این موسسه شروع به تماس با اهداکنندگان خصوصی نیز کرده و حمایت بیشتری از پروژه انجام شده است.»

تولید واکسن mRNA برای رساندن mRNA به سلول‌ها به دو جز، یعنی mRNA و یک پوشش چربی به نام نانوذره لیپیدی نیاز دارد. Chula VRC با همکاری یک تولیدکننده در کانادا برای ساخت نانوذرات لیپیدی، مجوز استفاده از فرمولاسیون آن‌ها را بدست آورد.

روکسرونگتهام گفت: «ما شریک زیست‌فناوری خود را در کانادا متقاعد کردیم که مجوز استفاده از فناوری کپسوله‌سازی را به ما دهد چرا که ما برای اهداف تجاری این فناوری را نمی‌خواهیم. ما این کار را برای اهداف امنیتی، تایلند و کشور‌های کم درآمد در آسیا می‌خواهیم. آن‌ها با موفقیت مجوز فرمولاسیون را برای استفاده در تایلند، میانمار، کامبوج، لائوس، اندونزی، مالزی و پاکستان صادر کردند. گام بعدی یافتن بودجه برای توزیع واکسن به بیشتر افراد در آن کشور‌ها است.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واکسن کرونا فناوری نانو شکست کرونا واکسن تولید واکسن کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۴۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟

اهداف و آرمان‌های جوامع مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال جوامع غربی به دنبال حذف معنویت هستند و برای‌شان ترویج اخلاق بندگی مهم نیست و روشن است که در چنین جوامعی، همه عوامل دست در دست هم می‌دهند تا آن جامعه به هدف خود برسد. اما در جوامع اسلامی مثل ایران، الهی شدن و ترویج اخلاق بندگی و عبودیت خدای متعال مطرح است و بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین رفتار‌های اجتماعی باید زمینه‌ساز تعالی جامعه دینی و افراد باشند.

حجاب یکی از آن عوامل و رفتار‌هایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است.

 دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و، چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب  می‌گوید: «حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست. همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند، بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»

تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی

درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟ امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استاندارد‌های جنسی 

درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند. در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی، روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیاز‌ها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیاز‌های جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده، صرف شود. به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامد‌های ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیاز‌های جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و... تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

منبع: جام‌جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • نفت در مدار رشد؟
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان