Web Analytics Made Easy - Statcounter

در یک قدم مانده به آخرین یلدای قرن، جدا از حال و هوای کرونایی و چیده شدن بساط دورهمی‌های فامیلی، شاید تلخ‌تر، همان کوچک پهن شدن سفره‌هایی باشد که حالا شاید برای خیلی از خانوارها به چند قلم ساده از آجیل‌جات و چند دانه میوه ختم شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از بلاغ، در یک قدم مانده به آخرین یلدای قرن، جدا از حال و هوای کرونایی و چیده شدن بساط دورهمی‌های فامیلی، شاید تلخ‌تر، همان کوچک پهن شدن سفره‌هایی باشد که حالا شاید برای خیلی از خانوارها به چند قلم ساده از آجیل‌جات و چند دانه میوه ختم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این روزها و این شب‌ها پر بود از شور و هیجان برای شب یلدایی که پر از خوراکی بود و دورهمی‌های شلوغ و پر خاطره... پر بود از خوردنی‌های خوشمزه‌ای که نمی‌دانستی دستت را به کدام سمت دراز کنی؛ اما حالا، گزینه‌ها محدود شده و جای خیلی از اقلام سال قبل هم روی سفره، خالی است...

گزاف نیست اگر بگوییم پول خرید یک کیلو آجیل امسال بیشتر از کل هزینه خرید سال‌های قبل است؛ گرانی، همیشه سر گردنه مناسبات سنتی نشسته است و دست از سرکشی بر نمی‌دارد.

این روزها، تلخ است خط کشیدن روی گزینه‌های خرید و حال اگر قلمی، شانس بیاورد و خط نخورد، این دندان است که حیفش می‌آید شب‌چره‌های گران را بشکند!

افزایش چند برابری قیمت‌ها در بازار از آجیل گرفته تا میوه و سایر خوردنی‌ها موجب شده است تا امسال سفره‌ها کمی خودمانی و جمع‌وجورتر از همیشه پهن شود.

در ادامه این مطلب بنا داریم تا رصدی از بازار استان داشته باشیم تا ببینیم قیمت‌های امسال به چه گونه است:


*افزایش چند برابری قیمت‌های میوه

امیرحسین فخرآوران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت قیمت میوه در میادین میوه استان در آستانه شب یلدا اظهار کرد: غالب میوه‌های شب یلدایی و پر طرفدار نظیر موز، انار، ازگیل و غیره افزایش قیمت داشته‌اند.

وی افزود: قیمت حال حاضر هر کیلو موز در میادین میوه استان 32 هزار تومان، هندوانه 3 هزار و 500 الی 4 هزار تومان، کیوی درجه یک 16 هزار تومان، ازگیل درجه یک 20 تا 22 هزار تومان، انار فردوس 14 تا 15 هزار تومان، انار ساوه 11 تا 12 هزار تومان و انار انباری هر کیلو 10 هزار تومان است.

وی ادامه داد: هر کیلو خرمالو درجه یک 14 هزار تومان، گلابی درجه یک درگز 18 هزار تومان، لیمو شیرین 12 هزار تومان، لیمو ترش جنوب 15 هزار تومان و لیمو ترش محلی 10 هزار تومان است.

رئیس میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکز مازندران، عنوان کرد: هر کیلو خیار درختی 8 هزار تومان، سیب زرد و قرمز دماوند 11 تا 12 هزار تومان، سیب زرد و قرمز مراغه 8 هزار تومان، یافا 10 هزار تومان، پیج 10 هزار تومان، نارنگی 8 هزار تومان و پرتقال نیز 8 هزار تومان است.

فخرآوران متذکر شد: سود قانونی واحدهای صنفی بین 20 و نهایتا تا 30 درصد از قیمت فروش می‌باشد.


*هر کیلو آجیل حداقل 150 هزار تومان!

محمد اعلایی یکی از کسبه‌های فعال بازار آجیل در استان در خصوص وضعیت بازار آجیل می‌گوید: طی سال‌جاری با افزایش  دو برابری قیمت دلار، برخی از اقلام به ویژه بادام هندی و درختی که صادراتی هستند، تا 100 درصد گران‌تر شده است.

وی در خصوص قیمت حال حاضر انواع آجیل در بازار مازندران اعلام کرد: قیمت حال حاضر هر کیلو پسته احمد آقایی در بازار بین 250 هزار تومان، پسته فندقی 210 هزار تومان، پسته اکبری 280 هزار تومان، بادام هندی 330 هزار تومان، بادام درختی 250 هزار تومان و بادام زمینی آستانه نیز هر کیلو 80 تا 90 هزار تومان است.

وی ادامه داد: قیمت  هر کیلو آجیل مخلوط بین 150 تا 190 هزار تومان و آجیل چهار مغز نیز 280 هزار تومان است.

این فعال صنفی بازار آجیل بیان کرد: قیمت هر کیلو فندق 160 هزار تومان، مغز فندق 300 هزار تومان، تخمه سیاه در بازار 50 هزار تومان و هر کیلو تخمه کدو نیز 90 هزار تومان است.

به گفته وی، قیمت هر کیلو شکلات کاکائو تلخ در بازار بین 50 تا 160 هزار تومان است.

*قیمت یک کیلو شیرینی چند؟

سید ابراهیم حسینی رئیس اتحادیه قنادان مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: قیمت‌ انواع شیرینی برای شب یلدا، هیچگونه تغییری ندارد.

وی افزود: قیمت هر کیلو شیرینی تر درجه یک حداکثر 50 هزار تومان، شیرینی خشک درجه یک حداکثر 50 هزار تومان، کیک یزدی درجه یک حداکثر 25 هزار تومان است.

 
*یک کیلو ماهی چند؟

سید مهدی حجه‌فروش نائب رئیس بازار ماهی ساری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص قیمت انواع ماهی دریایی و پرورشی طی روز جاری، گفت: قیمت هر کیلو ماهی سفید دریایی بسته به وزن و درشتی ماهی بین 100 تا 150 هزار تومان، است و هر کیلو ماهی کپور دریایی بین 40 تا 50 هزار تومان است.

حجه فروش ادامه داد: هر کیلو ماهی پرورشی فیتوفاک بین 18 تا 22 هزار تومان است؛ البته قیمت سایر ماهی‌های پرورشی نظیر قزل‌آلا 50 هزار تومان و سالمون نیز بین 70 تا 80 هزار تومان است.

وی اعلام کرد: انواع ماهی در بازار موجود است اما به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، استقبال کمی از بازار می‌شود و بازار تقریبا کساد است.

کامران هاشمی رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ گفت: قیمت هر کیلو مرغ در بازارهای مازندران، 23 هزار و 500 تومان است.

به گفته رئیس اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ‌ مرکز مازندران، قیمت هر شانه تخم‌مرغ 30 عددی در بازار استان بین 37 تا 38 هزار تومان است.

با نگاه به این قیمت‌ها اگر یک سفره کوچک را هم در نظر بگیری، حداقل با یک کیلو آجیل و چند نوع میوه و سایر تنقلات و یک سفره شام، دست کم 500 تا 600 هزار تومانی خرج بر می‌دارد؛ آن هم با کلی تخفیف...

این یعنی معادل 5 روز دستمزد خیلی از کارگران ساختمانی، یا چند روز پشت فرمان نشستن رانندگان تاکسی، یا حتی معادل یک ماه حقوق برخی از معلمان آزاد در مهدکودک‌ها و برخی مدارس!

چله‌شو با همه خاطراتش می‌آید و تمام می‌شود اما گرانی، کام خیلی‌ها را در آخرین یلدای قرن، تلخ کرده است. مقصر گرانی هر که باشد، یلدای 99 دیگر بر نمی‌گردد، سفره‌ها دوباره پهن نمی‌شود...

باید از کرونا ممنون باشیم که مدرسه‌ها تعطیل‌اند و فردای یلدا، کسی از خوردنی‌های شب قبل برای کسی نمی‌گوید!

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: هزار تومان مرکز مازندران قیمت هر کیلو هزار تومان کیلو آجیل کیلو ماهی سفره ها درجه یک شب یلدا یک کیلو قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع میوه و تره‌بار در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت انواع میوه و تره‌بار امروز _‌شنبه هشتم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 748254

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟