Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها- با وجود دهه‌ها تلاش برای تشویق مردم جهت سوادآموزی، همچنان موضوع ریشه کن شدن بی‌سوادی در اردبیل جدی و برنامه‌های آن ادامه دار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل ، طی یک دهه اخیر افزایش میزان فعالیت‌های سوادآموزی همزمان با افزایش تعداد جمعیت بی سوادان بوده است، موضوعی که موجب شده هیچگاه مقوله سوادآموزی خاتمه نداشته و آن جشنی که قرار است برای ریشه کنی آن برگزار شود، تا به امروز تجربه نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان اردبیل به مانند سایر استان‌ها اطلاعات بی سوادان و باسوادان متکی بر سرشماری است و این در حالی است که سرشماری در بهترین شرایط هر پنج سال یکبار انجام می‌شود، بر همین اساس اعداد و ارقام سوادآموزی کاملاً شناور، متغیر و به دور از قطعیت عنوان می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در جمع خبرنگاران و در تشریح آخرین وضعیت سوادآموزی در استان اردبیل تصریح کرد: سال گذشته 11 هزار نفر در سهمیه استان تعریف شده بود که 99 درصد محقق شد.

غلامحسین گنجی با اشاره به وضعیت مطلوب اردبیل در پوشش برنامه‌ها ادامه داد: امسال نیز باز سهمیه 11 هزار نفری را در نظر داریم که تا کنون 80 درصد از حجم ابلاغی محقق شده است.

وی 4 محور تحول، سوادآموزی جامعه محور، سوادآموزی مدرسه محور و سوادآموزی اقتضایی را سرفصل برنامه‌ها دانست و گفت: بر اساس سرشماری سال 95، 93.1 درصد از جامعه 10 الی 49 ساله استان اردبیل برخوردار از سواد هستند.

جزئیات امتیازبندی و استخدام معلمان حق‌التدریسی‌ و آموزشیاران نهضت سوادآموزی موشن‌گرافیک| طرح بسیج سوادآموزی چگونه حیرت جامعه جهانی را برانگیخت؟+ فیلم استفاده از خیرین و تشکل‌های مردمی در افزایش سوادآموزی مؤثر است/فقدان بانک اطلاعاتی دقیق از بی‌سوادان در قم

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: میانگین کشوری در سرشماری 94.7 درصد اعلام شده اما تا پایان 98 برآورد ما رسیدن به 94.6 درصد است و امیدواریم در سال 1400 میانگین کشوری را پشت سربگذاریم.

برخی می‌گویند بی‌سوادند اما مدرک تحصیلی دارند

گنجی با تأکید به اینکه وزارت آموزش و پرورش در یک برنامه میان مدت در نظر دارد تا پایان سال 1404 در استان هایی که کمتر از میانگین کشوری هستند، برنامه‌های شتاب بخشی را اجرا کند، ادامه داد: 95 درصد از جامعه هدف ما 10 الی 49 ساله هستند.

وی افزود: البته با توجه به تعاریف جدید از سواد، در کنار سوادآموزی، مهارت آموزی نیز در 8 مرکز یادگیری عملیاتی می‌شود  و خدمات شامل مناطق شهری، روستایی و جامعه عشایری است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل به اجرای طرح پیوند سواد و زندگی در دو مرکز اردبیل و مشگین شهر نیز اشاره کرد و گفت: امسال می‌خواهیم طرح آموزش اولیای بی‌سواد را نیز با احصا آمار دقیق به فرجام مناسبی برسانیم.

اما در حالی که آموزش و پرورش خود معترف به دغدغه آمارگیری است، به گفته گنجی برخی افراد در خوداظهاری خود را بی‌سواد معرفی می‌کنند در حالی که بعداً مشخص می‌شود در لیس افراد دارای مدرک تحصیلی هستند.

وی در خصوص دلایل ارائه آمار غلط و اینکه با جوایز سوادآموزی ارتباطی دارد یا نه، ادامه داد: در خصوص دلایل نمی‌توان با قطعیت نظر دارد و ما البته بعد از خود اظهاری با سامانه‌های مختلف، صحت اطلاعات سنجش می‌شود.

گنجی معتقد است نمی‌‌توان به طور کامل ریشه کنی سوادآموزی را شاهد بود چرا که گاهی تولید بی‌سوادی نیز داریم و تعدادی از افراد از آموزش رسمی سواد سرباز میزنند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به فعالیت 1400 نفر آموزش دهنده در استان گفت: به دلیل اینکه هزینه این افراد بعد از آزمون و موفقیت فرد سوادآموز پرداخت می‌شود، می‎توان گفت حوزه سوادآموزی عملیاتی ترین بودجه را دارد.

انتهای‌پیام/136/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برنامه ها بی سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روز‌های پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) با شرکت در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب برگزار شد. از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر یعنی ۶۳ درصد زن و ۴۲۲ هزار و ۸۶۲ نفر یعنی ۳۷ درصد مرد هستند.

همچنین امسال آزمون دانشجومعلم همزمان با نوبت اول کنکور برگزار شد و در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، اعم از دانش‌آموزان و دانش آموختگان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

ضرایب و دروس آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

سهم سوابق تحصیلی برای دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی به این شکل است که سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی، میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی هفت درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) است.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • همکاری همه جانبه آموزش‌ و پرورش در کنگره شهدای استان تهران
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • تلاشهای آموزش و پرورش در برنامه‌های فرهنگی قابل تقدیر است
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود