Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه عصر پژوهش‌های هزینه‌بر و منتج به مقاله بی اثر تمام شده،به اقدامات و طرح‌های دانشگاه در جهت ارایه و اجرای تحقیقات اثربخش و کاربردی،اشاره کرد و از راه‌اندازی دوره فلوشیپ "آموزش، پژوهش و فناوری" اجرای پروژه‌های فناورانه  "بیمارستان هوشمند" و "پزشکی از راه دور" و ارایه بیش از 1000 طرح تحقیقاتی در سال جاری خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر افشین زرقی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بیست و یکمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی از سویمعاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، فردا (سه‌شنبه، دوم دی ماه) برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره پژوهشگران برتر بین المللی، ملی و پژوهشگران دانشگاه و برگزیدگان و منتخبان پژوهشی در حوزه‌های دانشجویی، مراکز، دانشکده‌ها، مجلات و مقالات معرفی و تقدیر می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه تحقیقات و فناوری؛ از رونمایی چندین پروژه جدید در این راستا خبر داد و گفت: طی هفته پژوهش از مرکز رشد و نوآوری تجهیزات پزشکی دانشگاه پرده‌برداری می‌شود.

راه‌اندازی دوره فلوشیپ "آموزش، پژوهش و فناوری"

زرقی با اشاره به راه‌اندازی دوره فلوشیپ "آموزش، پژوهش و فناوری" برای اولین بار  در این دانشگاه، گفت: این دوره یک ساله در سه محور پژوهش، اخلاق و فناوری با هدف توانمندسازی اعضای هیئت علمی و ترغیب آنان به سمت پژوهش‌های کاربردی راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: طی این دوره که برای اعضای هیات علمی زیر 40 سال اجباری است، چگونگی انجام پژوهش، آشنایی با روش تحقیق، انواع مختلف پژوهش و متدهای پژوهشی، رعایت‌ فاکتورهای اخلاق در پژوهش، نحوه راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، نگارش طرح اقتصادی و مبانی فناوری آموزش داده می‌شود.

ارتقای رتبه دانشگاه در سطوح بین المللی

وی در ادامه عبور از مرز 4000 مقاله را رکورد بزرگ و تاریخی این دانشگاه در سال جاری عنوان کرد و گفت: در همین راستا دانشگاه سال گذشته در رتبه‌بندی وبومتریکس و رتبه‌بندی لایدن رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، بر این اساس در رتبه بندی لایدن 46 پله  و در وبومتریکس 169 پله ارتقای رتبه داشته‌ایم.

رشد 1.5 برابری تولیدات علمی دانشگاه از نظر کیفی

وی با بیان اینکه در کنار ارتقای کمی، کیفیت تولیدات علمی نیز 1.5 برابر رشد داشته است، عنوان کرد: استنادات و ارجاعات به تولیدات علمی رشد قابل توجهی داشته و انتظار داریم در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم. در همین راستا تا به امروز بیش از 1000 طرح تحقیقاتی در دانشگاه تصویب شده که حدود 400 طرح با محوریت کرونا بوده و همین مساله نشان‌دهنده توجه و نگاه ویژه به تحقیقات کاربردی است.

وی با اشاره به کسب رتبه اول فناوری کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیان کرد: امسال به ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی توجه ویژه داشتیم که راه‌اندازی بایوبانک مرکزی، ایجاد دو مرکز رشد در حوزه فناوری، راه‌اندازی پارک علم و فناوری،‌ رونمایی از چندین محصول فناورانه، برگزاری نمایشگاه کرونا با حضور 40 شرکت دانش بنیان، انعقاد تفاهم‌نامه‌های کاربردی با وزارت ارتباطات، دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و غیره در همین راستا اجرایی شد.

زرقی انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با سایر دانشگاه‌های کشور را در ایجاد و تقویت زیرساخت‌های پژوهشی موثر دانست و ادامه داد: در این راستا علاوه بر همکاری در حوزه محصولات پارک علم و فناوری، صندوق فناوری مشترک با دانشگاه امیرکبیر ایجاد کرده‌ایم و همچنین با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر 5 طرح فناورانه عملیاتی کرده‌ایم.

اجرای پروژه‌های فناورانه  "بیمارستان هوشمند" و "پزشکی از راه دور" در دانشگاه

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه تا پایان سال چندین پروژه کلان در دانشگاه رونمایی می‌شود، عنوان کرد: "بیمارستان هوشمند" یکی از این طرح‌هاست که احتمالا در مراسم دهه فجر رونمایی می‌شود، طی این طرح بیمارستان 15 خرداد به عنوان بیمارستان پایلوت برای اجرای طرح بیمارستان هوشمند انتخاب شده که تمامی شاخص‌های این نوع بیمارستان‌ها در آن اجرا می‌شود؛ همچنین طرح "پزشکی از راه دور" از دیگر طرح‌های فناورانه دانشگاه است که اجرای آن از بیمارستان اختر آغاز شده است.

وجود 100 شرکت دانش بنیان در دانشگاه

زرقی با اشاره به مراحل رشد پارک علم و فناوری دانشگاه نیز توضیح داد: حدود 100 شرکت دانش بنیان در دانشگاه داریم که  5 مورد آنها با اتمام مرحله رشد، اسپین اف شده‌ و در پارک علم و فناوری مستقر شده اند؛ 3 مورد از این شرکت‌ها در زمینه دارو و 2 مورد در زمینه تولید کیت‌های کرونا، آنفلوآنزا و مکمل‌های دارویی و غذایی فعالیت می‌کنند.

معاون تحقیقات دانشگاه همچنین با اشاره به فعالیت 74 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه طی سه سال گذشته حدود دو مرکز تحقیقاتی کم فعال بودند، گفت: یکی از آنها هم اکنون فعال شده و مرکز تحقیقاتی بعدی نیز با تذکرات لازم و حمایت‌های دانشگاه در حال خروج از خط قرمز است.

وی همچنین با اشاره به برنامه های دانشگاه جهت ترغیب اعضای هیات علمی به سمت پژوهش، با بیان اینکه حدود 10 عضو هیات علمی دانشگاه جزو دانشمندان یک درصد پراستناد دنیا هستند، اظهار کرد: از 1422 عضو هیات علمی دانشگاه ، 93 عضو خاموش پژوهشی داریم، البته این عدد در سال 92، حدود 650 نفر و در سال 98، حدود 163 نفر بود، که با حمایت‌ها و اقدامات ترغیبی و تشویقی دانشگاه هم اکنون به رقم 93 ارتقا یافته است.

بایدها و نبایدهای پژوهشی در حوزه سلامت

این استاد دانشگاه در بخش پایانی گفت‌وگو با اشاره به بایدها و نبایدهای پژوهشی در حوزه سلامت و علوم پزشکی، اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در مرحله پوست‌اندازی به سمت پژوهش‌های کاربردی، اثرگذار، مسئله‌محور، جامعه‌نگر و ثروت‌آفرین هستند.

به اعتقاد وی، عصر انجام پژوهش‌های هزینه‌بر و منتج به مقاله بی اثر تمام شده و دانشگاه‌ها و ارکان آن باید به سمت انجام پژوهش‌های کاربردی، موثر و منتج به حل مساله حرکت کنند؛ چراکه تا  زمانی‌که دانشگاه‌ها به سمت پژوهش‌های مسئله‌محور و کاربردی حرکت نکنند، باور مسئولین نسبت به پژوهش تغییر نخواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این راستا، اظهار کرد: طرح‌های تحقیقاتی اخیر دانشگاه همچون رونمایی از کیت‌های تشخیصی کرونا، محصولات مرتبط با کرونا، داروها، مواد ضدعفونی، دستگاه‌ها و تجهیزات کاربردی تا حدودی باور مسئولین نسبت به ارایه پژوهش‌های کاربردی از سوی دانشگاه و حل مسایل و معضلات جامعه از طریق پژوهش را عوض کرده است.

وی ادامه داد: البته همیشه نباید بحرانی همچون کرونا، باور دانشگاه و مسولین را نسبت به پژوهش تغییر دهد، بلکه همواره باید حل مشکلات جامعه را مانند کرونا بحرانی و ضروری دانسته و پژوهش‌ها را به سمت حل این معضلات سوق دهیم.

شاخص حمایت از پژوهش باید حل مساله و پژوهش‌های کاربردی باشد

دکتر زرقی با بیان اینکه شاخص حمایت مادی و معنوی از پژوهش باید حل مساله و پژوهش‌های کاربردی باشد، گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از اعضای هیات علمی و مسئولین چنین باور و تفکری نسبت به پژوهش ندارند و لذا اول باید نسبت به اصلاح این تفکرات اقدام کنیم که ما در دانشگاه شهید بهشتی با ارایه آموزش و برگزاری دوره‌های مرتبط نسبت به تغییر باور اعضای هیات علمی جوان به سمت پژوهش‌های کاربردی و فناورانه اقدام کرده‌ایم، چراکه تا آموزش و توانمندسازی و  جهت‌گیری درستی نداشته باشیم انتظار برداشت محصول از این فضا نادرست است.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در عین حال فعالیت حدود 1400 شرکت از 4000 شرکت دانش‌بنیان کشور در حوزه سلامت را بسیار مطلوب دانست و گفت: رتبه کشور ما در تولیدات علمی 15 ولی در فناوری67 است؛ این به این معناست که فاصله‌ی بین فناوری  و پژوهش‌های اورجینال در کشور ما زیاد است و لذا باید با ارایه پژوهش‌های کاربردی، مساله محور و منتج به محصول در جهت کاهش این فاصله اقدام کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هفته پژوهش 99 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پژوهش های کاربردی پارک علم و فناوری بیمارستان هوشمند سمت پژوهش اعضای هیات علمی شرکت دانش بنیان معاون تحقیقات تولیدات علمی دانشگاه ها راه اندازی پژوهش ها رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد

مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هوشمند امروز صبح با حضور ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، سید حمید جمال الدینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، آرش خجسته، رئیس سابق دانشگاه و حسن بختیار، رئیس فعلی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آرش خجسته، رئیس سابق دانشگاه در این مراسم گفت: در مدت دو سال و ۴ ماه که مسئولیت ریاست این دانشگاه را به عهده داشته ام، معاون آموزشی وزارت بهداشت همیشه به عنوان پشتیبان، همراه و پیشرو کنار من بوده اند و همیشه به من یادآوری کرده اند که در این دانشگاه هوشمند به عنوان یک دانشگاه مستقل باید مسئله هوش مصنوعی را به عنوان یک ایده بزرگ و برگ برنده را برای وزارت بهداشت رقم بزنیم.

وی افزود: من در کنار ایشان ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی هوشمند را شناختم و اهداف دانشگاه را با همکاری جلو برده ایم، برنامه ۴ ساله عملیاتی را در دوران کاری ام طرح ریزی کردم که در سال اول در بخش ترویج برنامه ها به خوبی پیش رفت و می توانم با اطمینان اعلام کنم که ۹۰ درصد برنامه ها در این بخش انجام شده است.

خجسته ادامه داد: در این مدت برنامه های مختلفی از جمله کنگره کیش، سمینارهای مختلف در موضوعات متعدد در دانشگاه ها رقم خورد.

وی افزود: در سال دوم حوزه زیر ساخت و نیروی انسانی نیز عملیاتی شد که دانشگاه علوم پزشکی هوشمند اولین دانشگاه علوم پزشکی بود که در خاورمیانه از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز گرفت.

رئیس پیشین دانشگاه علوم پزشکی هوشمند گفت: ۷ محور را دنبال کرده ایم که به اطمینان می توانم بگویم در این مدت هنوز در این حوزه این ۷ محور دنبال نشده است.

خجسته گفت: آرزو دارم که با حضور رئیس جدید این دانشگاه به هدف و ایده باقری فرد که همان تثبیت هوش مصنوعی و برگ برنده عملکرد وزارت بهداشت در این دوره ۴ ساله است برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند