Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در جریان بی‌توجهی‌ها در حوزه گردشگری به زیارتگاه پیرچوگان، سرانجام مدیرکل میراث‌ فرهنگی هرمزگان از تخصیص اعتبار برای تکمیل زیرساخت گردشگری بقعه متبرکه سید سلطان محمد(ع) رودان خبر داد.

رضا برومند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با بیان این مطلب اظهار کرد: زیارت سید سلطان محمد(ع) دارای مناظر طبیعی فراوان است به‌عنوان قطب گردشگری و فرهنگی شهرستان رودان به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برای تکمیل زیرساخت گردشگری زیارت سید سلطان محمد(ع) اختصاص‌ یافته است، افزود: با تخصیص این اعتبار، آلاچیق، نمازخانه و سرویس بهداشتی در این زیارت احداث می‌شود.

«پیرچوگان» نگینی در شرق هرمزگان

به گزارش فارس، روستای زیارت سید سلطان محمد(ع) یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رودان و پایگاه معنوی هرمزگان در جنوب کشور است. این روستا همان‌گونه که از نام او پیداست امانتدار پیکر شریف امامزاده سید سلطان محمد(ع) فرزند هفتمین اختر تابناک آسمان امامت امام کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) است.

فاصله روستا تا مرکز شهرستان رودان (دهبارز) ۴۵ کیلومتر است و در شمال غربی آن قرار دارد. روستای زیارت در شرق استان هرمزگان و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بندرعباس قرار دارد و همانند نگینی درخشان خودنمایی می‌کند.

مردم، این روستا را با نام پیرچوگان نیز می‌شناسند که لقبی برای امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بوده و به معنای بزرگ منطقه چوگان است.

این اسم از تلفیق دو کلمه پیر و چوگان تشکیل شده است که پیر به‌دلیل وجود مبارک امامزاده و لقبی برای آن حضرت به معنای بزرگ است و کلمه چوگان برمی‌گردد به چاهی که مقابل ساختمان امامزاده قرار دارد. این چاه در گذشته محلی بوده است که آهوها از آب آن استفاده می‌کردند. این چاه ابتدا چاهوگان نام داشته اما پس از گذشت زمان به چوگان تغییر نام داده است.

هوای این روستا در زمستان سرد و خشک همراه بادهای سرد و سوزناک است و هوای آن در تابستان معتدل متمایل به گرم و همچنین خشک است.

روستای پیرچوگان در سال‌های نچندان دور دارای باغات فراوان، نخلستان‌های پربار، کشاورزی و در کنار آنها دامداری بوده و مردم در کنار خدمت به زائران امامزاده (ع) به کار در این عرصه‌ها مشغول بوده‌اند اما به‌دلیل خشکسالی مداوم در این چندساله بخش کشاورزی و باغداری از بین رفته است و بیشتر مردم روستا در زمینه‌ فعالیت‌های خدماتی به زائران، صنایع دستی و در کنار آن دامداری مشغول هستند.

روستای پیرچوگان به‌دلیل وجود مقدس امامزاده سید سلطان محمد(ع) در دل خود و وجود مناظر طبیعی فراوان در اطراف روستا مقصد جمع کثیری از گردشگران است. بیشتر گردشگرانی که به این دیار می‌آیند از استان‌های هم‌جوار کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس هستند و در این روستا مسافرانی از سایر استان‌های دور و نزدیک نیز خواهید یافت.

در ایام نوروز، شب‌های قدر، تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی و به‌طور کلی در ایام تعطیل، روستای پیرچوگان به میعادگاه جمع کثیری از زائران تبدیل می‌شود. نباید از مناظر طبیعی در کمک به جذب مسافران به سمت این روستا چشم‌پوشی کرد. مناظری که جلوه دیگر به این روستای پرافتخار می‌دهند می‌توان به منطقه سیاحتی، زیارتی قدمگاه، مزار یاران امامزاده، مغندر، چاهک و مناطق خوش آب و هوای تنگاه، پودونو نیز اشاره کرد. درختان و گیاهانی از قبیل کُنار (سدر)، کهور ایرانی، انجیر، آویشن و ناگرد که بیشتر منطقه را زیر پوشش خود قرار داده‌اند ظاهری دلربا به این منطقه بخشیده‌اند.

از بازی های محلی روستا می توان مجولا ،دارکلکا، کتلا را نام برد. کله‌پاچه مخصوص، انواع کباب، نان‌ها و کلوچه‌های محلی از انواع خوردنی‌های خوشمزه روستا هستند. وجود امامزاده عظیم‌الشان سید سلطان محمد(ع)، مکان های دیدنی فراوان، طبیعت کم‌نظیر و بازی ها و رسوم محلی باعث جذب تعداد زیادی گردشگر به این منطقه شده است که این توجه زیاد گردشگران به این روستا باعث شده که روستای پیرچوگان به روستای نمونه گردشگری تبدیل شود و در سال‌های متوالی برترین منطقه گردشگری در استان و در نوروز ۸۹ جز ۱۰ منطقه برتر گردشگری کشور شود.

در هرمزگان حرم امامزاده سید سلطان محمد(ع) شهرستان رودان به‌عنوان مهم‌ترین مکان گردشگران مذهبی شرق هرمزگان و حتی استان در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. امامزاده‌ای که نسب آن به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد و به‌عنوان برادر امام رضا(ع) و شاهچراغ تلقی می‌شود. حرم امامزاده سید سلطان محمد(ع) در ۴۲ کیلومتری شهرستان رودان و در مسیر رودان به زیارتعلی قرار دارد.

حرمی که سالیانه میزبان بیش از یک و نیم میلیون گردشگر مذهبی از سراسر استان هرمزگان،کرمان و استان‌های همجواری هم‌چون شیراز است و کمتر گردشگر مذهبی است که نام امامزاده سید سلطان محمد یا همان زیارت پیرچوگان را نشنیده باشد.

روستایی که بقعه امامزاده سید محمد(ع) در آن واقع‌شده به همین نام مشهور است و در فاصله ۱۶ کیلومتری دهستان رهدار و در مسیر جاده اصلی شهرستان رودان به زیارتعلی قرار دارد. مسیر رودان به روستای زیارت یا همان زیارت سید سلطان محمد دارای مسیری پرپیچ‌وخم که کوهستانی بودن قسمتی از مسیر بر حادثه‌خیز بودن راه می‌افزاید.

زائران و گردشگران در همه ایام به‌خصوص محرم و صفر، روزهای جمعه، اعیاد و وفیات و شهادت ائمه معصومین(ع) و همچنین عید باستانی نوروز از اقصی نقاط ایران بخصوص شهرستان‌های همجوار مانند کرمان، جیرفت، کهنوج، سیرجان، بم، بافت، بردسیر و رفسنجان، همچنین ساکنان استان هرمزگان و ایرانیان خارج از کشور با حضور در جوار بارگاه ملکوتی این امامزاده به راز و نیاز با معبود خویش می‌پردازند و از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بخصوص ادعیه کمیل، ندبه، توسل، زیارت عاشورا و عرفه این بقعه متبرکه بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری میراث فرهنگی سلطان محمد زیارت پیرچوگان رودان هرمزگان سید سلطان محمد امامزاده سید سلطان محمد ع زیارت سید سلطان محمد شهرستان رودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۸۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار

حسین صادقی معاون نظارت بر بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای هرمزگان در این زمینه گفت: اکنون آب مورد نیاز روستا‌های بخش گابریک ازجمله علی آباد به صورت نوبت بندی و هر سه روز یکبار معادل نیاز کل مجتمع های روستایی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین نیاز آبی این مجتمع وجود ندارد افزود: یکی از چالش‌های پیش روی ما در این روستا‌ها ذخیره بیش از اندازه آب به وسیله خانوار‌ها در مخازن بزرگ موجود در منازل است.

بیشتر بخوانید:

مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی

معاون نظارت بر بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای هرمزگان گفت: در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز، تامین آب شرب پایدار این منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • بازسازی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت بدون پروسه اداری آغاز شود
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • لزوم هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت قدیمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • کشف ۱۸۵ کیلوگرم مواد مخدر در هرمزگان