Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان استاندار کرمان تدوین سند سازگاری با کم‌آبی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سند سازگاری با کم‌آبی را اجرا می‌کنیم که کشاورزی رونق گیرد و اجرای این سند به معنی از بین بردن بخشی از کشاورزی استان نیست.

دکتر "علی زینی‌وند" ظهر امروز اول دیماه در نشست با مدیران دستگاه‌های وابسته به سازمان جهادکشاورزی در استان کرمان عنوان کرد: کشاورزی جزء بخش‌های سرآمد مورد توجه دولت تدبیر و امید به لحاظ اعتبارات و ساماندهی قوانین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی بیان کرد: استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های متنوع در بخش کشاورزی، امکان تولید دانش و تغییر رویکردهای مبتنی بر دانش و تحقیقات می‌تواند به عنوان الگو نقش‌آفرینی کند.

زینی‌وند توجه به بحث تحقیقات در حوزه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد و گفت: ساماندهی حوزه تحقیقات کمک زیادی به ما می‌کند.

استاندار کرمان ساماندهی محصولات کشاورزی را نیز مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: خرید تضمینی محصولات تنها در موارد محدودی است، باید به طور مشخص به محصولاتی اقلیمی استان در حوزه صادرات توجه کرد. 

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان تدوین سند سازگاری با کم‌آبی استان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: سند سازگاری با کم‌آبی را اجرا می‌کنیم که کشاورزی رونق گیرد و اجرای این سند به معنی از بین بردن بخشی از کشاورزی استان نیست. 

زینی‌وند افزود: در سند سازگاری با کم‌آبی استان، مصرف آب در بخش کشاورزی به شکل هدفمند دنبال می‌شود و به هیچ‌وجه سازگاری این معنی را ندارد که شغل صد ساله اجدادی را از کشاورزان بگیریم. 

وی تصریح کرد: با سند سازگاری با کم‌آبی، در مصرف آب، صرفه‌جویی می‌شود، سرمایه کمتری برای تولید به کار می رود و میزان محصولات و درآمد و ثروت حاصل از آن بالاتر می‌رود. 

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی سنتی، تنها توقع کشاورزان این شده که ضرر نکنند و اصلا ارزش کار را حساب نمی‌کنند، ۶۰ تا ۷۰ درصد کشاورزان سنتی ما این موضوعیت را دارند اظهار کرد: در سند سازگاری با کم‌آبی همه این مسائل دیده شده است، اجازه نمی‌دهیم زندگی کسی که با کشاورزی است به خاطر سند سازگاری با کم‌آبی به مشکل برخورد کند، می‌خواهیم کشاورزی را پررونق‌تر کنیم. 

استاندار کرمان گفت: هر اندازه کارها در حوزه تصدی‌گیری به بخش خصوصی تشکل یافته مانند نظام مهندسی سپرده شود، تجربه‌های موفقی خواهد بود. 

به گزارش ایسنا، "عباس سعیدی" رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از جایگاه بخش کشاورزی در استان پرداخت و اظهار داشت: استان کرمان با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت عشایر، دومین استان عشایری کشور است و ۴۳ درصد جمعیت استان نیز روستانشین هستند.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد باغ‌های کشور با تولید ۶.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان در شمال و جنوب استان است. 

سعیدی تصریح کرد: ۳۶ درصد جمعیت شاغل استان شامل ۳۰۰ هزار نفر در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند و محصولات کلیدی و رتبه‌داری با سطح زیرکشت ۲۱۲ هزار هکتار پسته، ۶۰ هزار هکتار خرما، ۹۹۰۰ هکتار کنجد،۴۳۰۰ هکتار گل محمدی، ۲۶۰۰ هکتار گلخانه‌، ۴۳ هزار هکتار مرکبات، ۱۴۸۸ هکتار زعفران و ۷۷ هزار هکتار ذرت دانه‌ای در استان داریم. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان همچنین به رتبه اول استان کرمان در تولید کرک با هزار تن و اولین سایت فعال پرورش آرتمیا در رفسنجان اشاره داشت و اضافه کرد: سیستم آبیاری نوین مزارع و باغ‌های کشاورزی استان از سال ۹۳ با اجرای ۵۲ هزار هکتار به ۹۵ هزار هکتار رسیده است. 

سعیدی از اجرای طرح آبیاری کم فشار در ۱۲ هزار هکتار از باغ‌های استان از جمله پسته در دولت تدبیر و امید، طرح ابتکاری کوثر (تجمیع مدیریت فنی در واحدهای تولیدی کشاورزی)، خوداتکایی در تولید بذر محصولات اساسی و استراتژیک و ارتقای راندمان تولید، افزایش مکانیزاسیون در باغ‌ها و مزارع، طرح کنترل آفات، ساماندهی فروشندگی‌های سموم کشاورزی، طرح آمیخته‌گری و توسعه نژادهای پربازده، صنایع تبدیلی و ... نام برد.  

براساس این گزارش "مهدی رجبی‌زاده" مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان نیز در این جلسه عنوان کرد: طرح کاداستر ۹ میلیون هکتار از مجموع ۱۳ میلیون هکتار اراضی ملی شمال استان کرمان انجام شده است و تا فروردین ماه سال آینده به ۸۰ درصد اراضی خواهیم رسید.

وی گفت: در حوزه شمال استان کرمان ۱۳ شهرستان بیابانی هستند و فعالیت‌های بیابان‌زدایی انجام می‌شود و در این راستا ۲۰۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت انجام شده است.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استاندار كرمان طرح سازگاری با کم آبی اخبار اجتماعی کرمان جهاد كشاورزي استانی اجتماعی سند سازگاری با کم آبی شمال استان کرمان استاندار کرمان کشاورزی استان بخش کشاورزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۸۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب سد سفیدرود رها سازی شد


به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، استاندار گیلان روز یکشنبه با حضور در شهر رودبار از سد سفیدرود بازدید و بر چگونگی اجرایی شدن رهاسازی آب این سد همزمان با آغاز فصل زراعی نظارت و بر رعایت کامل تقویم زراعی‌ توسط شالیکاران و اجرای کامل مصوبات ستاد مدیریت آب تأکید کرد تا با وجود خشکسالی های مداوم سال زراعی خوبی را در استان پشت سر بگذاریم.

اسدالله عباسی در حاشیه رهاسازی آب سد سفیدرود گفت: در حال حاضر حجم ذخیره آب پشت سد حدود ۷۰۲ میلیون متر مکعب است که پارسال در همین مقطع زمانی حدود ۷۲۰ میلیون متر مکعب بوده است.
وی افزود : سال گذشته بارش های خوبی داشتیم و مردم همکاری کردند و مردم و مدیران در تعامل و هماهنگی با هم و عمل براساس تقویم زراعی، آب کشاورزی را مدیریت کردند.
استاندار گیلان خاطر نشان کرد: امسال نیز تمهیدات لازم را فراهم و اعلام کردیم سردهنه ها و، نهرها و چاهها را آماده کنند؛ ضمن اینکه انتطار است کشاورزان نیز همچون پارسال نوبت بندی آب را رعایت و به مسئولان اعتماد و با آنها همکاری کنند و بر اساس تقویم زراعی کشت و کار خود را پیش ببرند.
وی با بیان اینکه حدود ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان به طور مستقیم از سد سفید رود مشروب می شود، اظهار کرد: امسال نیز اهتمام بر آن است همچون پارسال با همکاری کشاورزان از منابع آبی موجود در استان استفاده بهینه کرده و آنها را به زمین های کشاورزی برسانیم.
استاندار گیلان با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، تصریح کرد: از کشاورزان حمایت می کنیم و بر همین اساس قیمت ها امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

  سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
بر اساس آمارها؛ میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش ها و مصارف مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود و بیشترین بخش آب‌بر کشاورزی استان شالیزارهاست.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها