مراسم معارفه مدیرعامل سوره مهر برگزار شد
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۹۴۴۷
عبدالحمید قرهداغی، مدیرعامل پیشین انتشارات سوره مهر تکریم و علیاکبر شیروانی به عنوان مدیر جدید این انتشارات در مراسمی معرفی شد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تکریم و معارفه عبدالحمید قرهداغی، مدیر پیشین انتشارات سوره مهر و علیاکبر شیروانی، مدیرعامل جدید این انتشارات، یکشنبه (۳۰ آذرماه) در تماشاخانه مهر برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری در این مراسم با یادی از زندهیاد احد گودرزیانی از نیروهای حوزه هنری که سالگرد درگذشت او است، گفت: قدردان همه بزرگوارانی که به هر شکلی سوره مهر را در روند فعالیتهایش یاری کردند، هستم.
او افزود: قرهداغی برادر بزرگتر ما هستند. همواره از اخلاص و جدیت ایشان در کارها درس گرفتیم. بیشک سوره مهر با مدیریت ایشان بهخوبی پیش میرفت؛ اما از آنجایی که ما در ستاد مرکزی بیش از پیش به آقای قرهداغی نیاز داشتیم، تصمیم گرفتیم تا ایشان تماما در ستاد فعالیت کنند و ما را در امور مهم یاری کنند.
دادمان در ادامه گفت: چند نکته مهم و راهبردی مورد تفاهم ما با آقای شیروانی به عنوان مدیر جدید سوره مهر است که انتظار میرود جدی گرفته شود. ترویج و جریانسازی آثار سوره مهر و سپس توزیع قدرتمندتر از قبل پیگیری شود. حفظ و تثبیت توسعه سبد متنوع تولید در سوره مهر یکی از مزیتهای این انتشارات است که از ایشان خواستهایم تا این مورد را حفظ کنند و ارتقا دهند. همچنین شاخصهای اداره حرفه نشر را در سوره مهر ارتقا بدهند؛ چرا که ضرورت حفظ پیشتازی سوره مهر ارتقای همین شاخصها است.
او در همین راستا بیان کرد: نقشآفرینی در تکلیف صدبرابری هم یکی دیگر از ماموریتهای حوزه هنری است که در سوره مهر نیز باید با قدرت پیگیری شود.
دادمان گفت: هرچه بیشتر در حوزه فرهنگی و هنری کار میکنیم، بیشتر به مظلومیت فرهنگ و هنر پی میبریم. از همه بزرگواران خواهشمندم تا ما را در این امور سنگین یاری کنند تا در این نبرد فرهنگی پیروز شویم.
محسن مومنیشریف، رئیس پیشین حوزه هنری در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری(س) گفت: سوره مهر بهعنوان یک تجربه موفق در حوزه نشر جایگاه ممتازی دارد. سوره مهر با راهاندازی هوشمندانه خود، ادبیات انقلاب اسلامی را در سراسر کشور فعال کرد. همچنین این انتشارات جزء معدود سازمانهایی است که دارای فرهنگ سازمانی است.
او ادامه داد: تغییر و تحول در این گونه سازمانها مثل سوره مهر دشوار است و خوشبختانه این تغییر از اعضای خانواده سوره مهر انجام شده است.
نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» گفت: قرهداغی در هر زمینهای که کاری به او سپرده شده بیش از توقع ما به خوبی عمل کردند. وی نسبت به سازمان خود تعصب دارد و فداکارانه کار خود را انجام میدهد. قرهداغی اهل نوآوری است و بسیار به خلاقیتها و شیوههای نوین اهمیت میدهد. یکی از این شیوههای نو برپایی نمایشگاه مجازی کتاب است که به موجب آن چند انتشارات دیگر را هم یاری کردند.
مومنیشریف افزود: قدردان زحمات قرهداغی هستیم. وی ساعتهای بسیاری از شبانهروز را به حوزه هنری خدمت میکند و خانواده ایشان هم در این خدمت سهیم هستند و وی را یاری میکنند، چرا که قرهداغی صبحها با اذان صبح از منزل خارج میشود و دیروقت بازمیگردد.
او در پایان سخنانش با پیشنهاداتی به شیروانی به عنوان مدیر جدید سوره مهر گفت: سوره مهر علاوه بر هیئت مدیره محترم و شورای تولید کتاب بیمانند خود، از دو سرمایه مهم برخوردار است که یکی مولفهای آن و دیگری هم مخاطبانش هستند. شما باید این دو سرمایه ارزشمند را پاس بدارید.
عبدالحمید قرهداغی، مدیرعامل پیشین انتشارات سوره مهر و معاون کنونی اداری - مالی حوزه هنری نیز در این مراسم با تقدیر از مؤمنیشریف و حمزهزاده، آنها را به نوعی از مؤسسین سوره مهر دانست و گفت: از دوران نوجوانی کار در سوره مهر که همواره آثار آن را با عشق مطالعه میکردم آرزوی من بود. من در سوره مهر کار نکردم؛ بلکه زندگی کردم. سوره مهر به برکت خون شهدا پا گرفت و همچنان به کار خود ادامه میدهد.
قرهداغی ادامه داد: قدردان آقای دادمان هم هستیم که به نیروهای مجموعه سوره مهر اعتماد کردند و مدیر جدید انتشارات سوره مهر را از مجموعه آن انتخاب کردند. همچنین از استاد بهبودی و استاد عبداللهی قدردانی میکنم که از روزهای آغازین کار من در سوره مهر با همراهیهایشان ما را با صبر و حوصله در امور گوناگون راهنمایی و یاری میکردند.
او سپس گفت: دوست داشتم از پنج مدیری که خالصانه من را در سوره مهر یاری کردند، تشکر کنم. یکی از این مدیران آقای بابایی در معاونت اداری - مالی انتشارات است که از قم در این سالها ابتدای هر هفته میآمدند و آخر هفته به منزل در قم میرفتند. ایشان از جان و مال خود برای پیشبرد کارهای سوره مهر استفاده کردند. همچنین باید از مرتضی محمداسماعیل در بخش بازرگانی تشکر کنم که در برپایی نمایشگاههای سوره مهر با قدرت ما را همراهی کردند و در معرفی و نمای هرچه بهتر سوره مهر در این سالها نقش مهمی داشته است.
قرهداغی افزود: مدیران بخش تولید، بازرگانی و دیگر بخشها در این سالها بسیار در موفقیتهای سوره مهر موثر بودند که باید از آنها قدردانی کنم.
معاون اداری - مالی حوزه هنری در ادامه گفت: سوره مهر درحالی که کرونا مشکلات بسیاری برای حوزه نشر و کتاب و کتابخوانی ایجاد کرده بود، نه تنها متوقف نشد، بلکه سیر صعودی در تولید و فروش داشته است.
او در ادامه گزارشی کوتاه از وضعیت کنونی سوره مهر و فعالیتهای آن در سالهای گذشته داد.
قرهداغی در پایان با یادی از شهید همدانی و خوشلفظ که در تماشاخانه مهر برای رونمایی آثار سوره مهر حضور داشتند، از خانواده خود و همراهیهایش در انجام وظایف محوله به خود قدردانی کرد.
علیاکبر شیروانی که به تازگی مدیریت سوره مهر را بر عهده گرفته است نیز در این مراسم گفت: ارث یکی از مفاهیمی است که در قرآن بارها تکرار شده و در میان عموم جامعه تفسیر نادرستی از آن شده است. بسیاری تصور میکنند که وقتی چیزی به آنها ارث میرسد، اجازه دارند تا هرکاری که دلشان میخواهد با آن بکنند. اما باید این میراث را ارتقا دهیم و به دست دیگری بسپاریم. سوره مهر نیز میراث گرانبهایی است که از مدیران قبلی آن به دست ما سپرده شده و باید آن را ارتقا دهیم و به دست دیگری بسپاریم.
او افزود: مهمترین میراثی که در سوره مهر در اختیار ما قرار گرفته از شهدا به ما رسیده است و باید قدر آن را بدانیم.
در پایان این نشست با حضور مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری، محمود عبداللهی، عضو سابق هیئت مدیره سوره مهر، مرتضی سرهنگی، محسن مومنیشریف و محمدمهدی دادمان از سوی رئیس حوزه هنری از قرهداغی با اهدای لوح یادبودی که برای همسر او در نظر گرفته شده بود، تقدیر شد. همچنین حکم انتصاب علیاکبر شیروانی به سِمت مدیرعاملی انتشارات سوره مهر به وی تحویل داده شد. در ادامه نیز هدیه و لوح یادبودی از طرف فاضل نظری که پیشتر معاونت هنری حوزه هنری را برعهده داشت و اکنون رئیس کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است، به قرهداغی اهدا شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: انتشارات سوره مهر انتشارات سوره مهر علی اکبر شیروانی سوره مهر سوره مهر سوره مهر حوزه هنری مدیر جدید قره داغی سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
«نماز شب» یکی از نمازهای مستحب است که در اسلام بر خواندن آن تاکید زیادی شده و برای آن پاداشهای بسیاری ذکر گردیده است. نقل شده است که در مجلس اول ملاقات مرحوم علامه طباطبایی (ره) با استاد اخلاق خود، مرحوم آقا سید علی قاضی (ره)، مرحوم قاضی به ایشان فرمودهاند: فرزندم! اگر دنیا میخواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم میخواهی نماز شب بخوان.
فضیلت نماز شببه گزارش صدا و سیما، امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو میگرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا میکند، اندوه را برطرف میسازد و چشم را جلا میدهد.» رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند: «نماز شب وسیلهای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.» امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: «در خانههایی که نماز شب خوانده میشود و قرآن تلاوت میگردد، آن خانهها نزد آسمانیان هم، چون ستاره درخشانند.»
کیفیتنماز شب مجموعاً یازده رکعت است:
۱. هشت رکعت آن دو رکعت، دو رکعت، مانند نماز صبح خوانده میشود و این چهار دو رکعتی؛ به نیت نماز شب میباشد.
۲. دو رکعت نماز شَفْعْ: بهتر است در رکعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خوانده شود.
۳. یک رکعت نماز وَتْر: بعد از حمد سه بار سوره توحید و یک بار سوره «فلق» و یک بار سوره «ناس» بخوانیم و میتوان یک سوره تنها خواند، سپس دستها را برای قنوت بهسوی آسمان بالا میبریم و حاجات خود را از خدا میخواهیم؛ و برای چهل مؤمن دعا میکنیم؛ و طلب مغفرت میکنیم و هفتاد مرتبه میگوئیم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه.»
از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت میکنیم و بهسوی او بازگشت مینمایم.
آن گاه ۷ بار میگوئیم «هذا مقامُ العائذٍِ بکَ منَ النّارِ»؛ این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه میبرد؛ و بعد از آن ۳۰۰ مرتبه میگوییم: «العفو» و سپس میگوئیم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم.»
احکام نماز شببرای نماز شب احکامی بیان شده است:
نیتهشت رکعت به نیت نماز شب و سپس دو رکعت نماز شفع و آن گاه یک رکعت نماز وتر، که با فضیلتترین نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو رکعت شفع برتر از وتر است.
برای نماز شب میتوان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد و تنگی وقت میتوان تنها به نماز وتر اکتفا نمود.
وقت نماز شبوقت نماز شب از نیمهشب تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب میشود؛ و افضل از آن خواندن نماز شب نزدیکیهای فجر است. البته شخص مسافر میتواند نماز شب را پیش از نیمهشب بخواند. جوانی که میترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود، میتواند نماز شب را پیش از نیمهشب بخواند.
کسانی که برای خواندن نماز شب بعد از نیمهشب عذری دارند مانند پیرمردان و یا کسی که از سرد شدن هوا میترسد و... میتوانند نماز شب را قبل از نیمهشب بخوانند.
جواز نشسته خواندنجایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار. ولی اگر میخواهد نشسته بخواند بهتر آن است که هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده حساب کند؛ بنابراین باید هشت بار دو رکعت نشسته و هر دو رکعت به یک سلام که جمعاً شانزده رکعت به نیت نماز شب میشود، بخواند و دوباره دو رکعت هر دو رکعت به یک سلام به نیت نماز شفع و دو بار یک رکعت هر یک رکعت به یک سلام به نیت نماز وتر.
خلاصه کردنخواندن سوره در رکعتهای نماز شب لازم نیست و میتواند فقط به خواندن سوره حمد اکتفا کند. همچنین قنوت در رکعتهای دوم مستحب است و میتواند بدون قنوت بخواند. نماز وتر یک رکعت است و میشود آن را بدون قنوت به جا آورد. همچنین لازم نیست همه یازده رکعت را در یک مجلس و پشت سر هم بخواند، بلکه میتواند در دو سه نوبت بخواند، بلکه جدا جدا خواندن افضل است، همانطور که رسول خدا تهجد میکرد.
بلند خواندنمستحب است که نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانوادهاش کسی میخواهد برای به نماز شب برخیزد، بیدار شود، چنان چه در روایت است و برخی از علما نیز تصریح به استحباب جهر (بلند خواندن و مشخص بودن صدا) نمودهاند.
بدیهی است که استحباب بلند خواندن نماز شب در جایی است که امن از ریا و سُمعه باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سُمعه در بلند خواندن باشد باید آهسته بخواند.