Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@00:07:50 GMT

آمار ازدواج در فارس بیش از ۱۰درصد کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۱۵۸۳۳

آمار ازدواج در فارس بیش از ۱۰درصد کاهش یافت

گروه استان‌ها ــ مدیرکل ثبت احوال استان فارس گفت: در ۹ماه گذشته ۲۲هزار و ۹۰۰ مورد ازدواج در فارس ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۸درصد کاهش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علیرضا انصاری صبح امروز در نشست خبری مجازی به مناسبت روز ملی ثبت احوال با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 46 هزار و 473 مورد ولادت در استان فارس ثبت شده است که نشان می‌دهد در هر شبانه‌روز 168 و در هر ساعت 7 نوزاد چشم به جهان گشوده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد 23 هزار و 971 مورد پسر و 22 هزار و 502 مورد دختر بوده بنابراین نسبت جنسی ثبت ولادت استان 106.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 است یعنی در برابر هر 100 دختر حدود 107 پسر متولد شده است.

کاهش 6.9 درصدی ولادت در فارس

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته 49 هزار و 900 نوزاد در فارس متولد شده بودند بنابراین آمار ولادت در فارس 6.9 درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: مهلت قانونی ثبت ولادت حداکثر 15 روز پس از تولد نوزاد است و 99.7 درصد از ولادت‌ها در مهلت قانونی 15 روزه ثبت شده است.

انصاری با بیان اینکه بیش‌ترین درصد ولادت ثبت شده مربوط به مادران 30 الی 34 ساله است و میانگین سن مادران در استان 30.2 محاسبه شده است، گفت: در 9 ماه گذشته 842 مورد چند قلوزایی در فارس ثبت شده که 818 مورد آن دوقلو و 24 مورد سه‌قلو بوده است.

وی افزود: بررسی نام‌های انتخاب شده نوزادان نشان می‌دهد به ترتیب  امیرعلی، ‌محمد، حسین، امیرحسین، آریا، علی، آراد، ابوالفضل، ماهان و سامیار برای پسران و فاطمه، زهرا، رستا، آوا، حلما، دلوین، آیلین، مرسانا، آوینا و زینب برای دختران در صدر نام‌های انتخابی قرار دارد.

در برابر فوت هر 100 زن، 137 مرد فوت شدند

مدیرکل ثبت احوال فارس با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 22 هزار و 587 مورد فوت در استان ثبت شده که از این تعداد 13 هزار و 60 فوت مربوط به مردان و 9 هزار و 527 مورد مربوط به زنان بوده است، اظهار داشت: نسبت جنسی ثبت فوت در استان فارس 137.1 است یعنی در برابر فوت هر 100 زن 137 مرد فوت شده است.

وی با بیان اینکه مهلت قانونی ثبت فوت حداکثر 10 روز پس از وقوع است و 98.7 درصد از فوت‌ها در مهلت قانونی 10 روز ثبت شده است، گفت: میانگین سن فوت‌شدگان در سال جاری 68.3 محاسبه شده که برای مردان 66.2 و برای زنان 71.2 سال است.

انصاری عنوان کرد: با توجه به آمار ولادت و فوت ثبت شده، در 9 ماهه امسال 23 هزار و 886 نفر به جمعیت فارس افزوده شده است.  

ازدواج در استان اردبیل 5.3 درصد افزایش یافته است ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت مانع ازدواج و فرزندآوری "احساس فقر" است نه خود فقر!

کاهش 10.8 درصدی ازدواج در فارس

وی با بیان اینکه در 9 ماه گذشته 22 هزار و 900 مورد ازدواج  در استان فارس ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.8 درصد کاهش یافته است، گفت: آمار ازدواج ثبت شده نشان می‌دهد در هر شبانه روز 83 و در هر ساعت 3.5 ازدواج در استان ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال فارس با بیان اینکه بیشترین ازدواج مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال و زنان در گروه سنی 20 تا 24 سال بوده و بیش‌ترین ترکیب سنی ازدواج نیز مردان 25 تا 29 سال و زنان 20 تا 24 سال بوده است، عنوان کرد: میانگین سن ازدواج در اولین ازدواج برای مردان 29 و برای زنان 24 سال است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (28.7 برای مردان و 23.8 برای زنان) افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه میانگین اختلاف سن زوجین هنگام ازدواج 5.8 سال است، گفت: در 78.5 درصد ازدواج‌ها مرد بزرگ‌تر از زن و در 10.9 درصد زن بزرگ‌تر از مرد و در 10.6 درصد زن و مرد کم‌تر از یک سال تفاوت سنی دارند.

روزانه 26 طلاق در فارس ثبت شد

انصاری با بیان اینکه آمار طلاق ثبت شده در سال  جاری 7 هزار و 388 رویداد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.9 درصد کاهش داشته است، اظهار داشت: با توجه به این آمار در هر شبانه روز  26.8 واقعه طلاق در استان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده در استان فارس 3.1 است که نشان می‌دهد در برابر هر یک طلاق تقریبا 3 ازدواج ثبت شده است، گفت: در کلان‌شهر شیراز 2.4 ازدواج در برابر یک طلاق ثبت شده است.

مدیرکل ثبت احوال فارس با بیان اینکه آمار‌ها نشان می‌دهد که 31.4 درصد طلاق‌ها در 5 سال ابتدای زندگی مشترک زوجین رخ داده و نیمی از طلاق‌های ثبت شده قبل از گذشت 8 سال از زندگی مشترک است، عنوان کرد: بیشترین درصد طلاق‌ها در فاصله 2-1 سال بعد از زندگی مشترک بوده است.

وی با بیان اینکه میانگین سنی مردان در زمان طلاق 37.9 و زنان 32.8 سال است، گفت: میانگین طول مدت ازدواج در طلاق‌های ثبت شده 10.6 سال است و روند افزایشی آن می‌تواند به دلیل افزایش طلاق در زوج‌های قدیمی‌تر باشد.

انصاری با بیان اینکه میانگین اختلاف سن زوجین درطلاق‌های ثبت شده 5.9 سال است، افزود: در 79.2 درصد طلاق‌ها مرد بزرگ‌تر از زن، در 9.9 درصد زن بزرگ‌تر از مرد و در 10.9 درصد زن و مرد کمتر از یک سال تفاوت سنی دارند.  

انتهای پیام/422/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نسبت به مدت مشابه مدت مشابه سال گذشته مدیرکل ثبت احوال استان فارس فارس ثبت شده مهلت قانونی ثبت شده نشان می دهد میانگین سن بزرگ تر درصد کاهش طلاق ها درصد زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۵۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهلا نوری، با بیان اینکه نرخ باروری در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است، اظهار کرد: میزان فرزندآوری از هفت فرزند در سال ۱۳۵۸ به ۱.۸ فرزند در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه به‌صورت مقطعی تا سال ۱۳۹۵ میزان نرخ باروری افزایش یافت، مطرح کرد: طی سال‌های اخیر مجدداً روند فرزندآوری کاهش یافت، تا جایی‌که نرخ باروری در استان همدان به ۱.۵۷ رسید.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: نرخ باروری در درازمدت بر نرخ رشد جمعیت تأثیر می‌گذارد و یا حتی موجب منفی‌شدن رشد جمعیت و پدیده سالخوردگی و پیری جمعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به علت کاهش نرخ باروری شاهد پدیده پیری جمعیت در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه همدان چهارمین استان سالمند در کشور است که درصد سالمندان و جمعیت بالای ۶۰ سال در آن زیاد است.

نوری افزود: در صورت ادامه‌دار بودن روند کاهشی نرخ باروری و فرزندآوری پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ سال آینده یک‌چهارم جمعیت کشور سالمند و پیر باشند.

وی یادآور شد: یکی از عوامل مؤثر در کاهش فرزندآوری افزایش سن ازدواج و تأخیر در زمان بارداری است به‌گونه‌ای‌که تأخیر در بارداری نخست موجب افزایش ناباروری شده و می‌تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد.

نوری با بیان اینکه فاصله زیاد بین ازدواج تا تولد نخستین فرزند را از عوامل مهم تأثیرگذار کاهش نرخ باروری در کشور دانست و گفت: عوامل مختلفی همچون فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان، افزایش سن ازدواج، تک‌فرزندی، افزایش میزان ناباروری و … بر کاهش نرخ باروری و افزایش پدیده پیری جمعیت در کشور تأثیر می‌گذارند.

مدیر سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه برخی مطالعات حاکی از آن است که ۲۰ درصد خانواده‌ها تک‌فرزند هستند، تصریح کرد: نرخ ناباوری طی سال‌های اخیر در استان همدان ۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به سقط‌جنین عمدی و یا غیرعمدی، افزایش میزان طلاق، تغییرات سبک زندگی، روند روبه‌رشد شهرنشینی و … هم بر پدیده پیری جمعیت و کاهش فرزندآوری تأثیر گذاشته است، گفت: شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو عوامل تأثیرگذار بر کاهش نرخ باروری هستند، اگرچه بیشتر میزان عدم تمایل به فرزندآوری در طبقات بالای اجتماعی و درآمدی به ثبت رسیده است.

نوری با بیان اینکه مرکز بهداشت مهمترین مکان برای ارائه آموزش‌های عمومی در زمینه فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: مشاوره قبل ازدواج، آموزش‌های حین ازدواج در راستای رضایتمندی از زندگی زناشویی، آموزش مهارت روان‌شناختی در راستای افزایش مهارت‌های زندگی و فرهنگ‌سازی در رابطه با ازدواج به‌موقع از مجموعه اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه جوانی جمعیت است.

وی با اشاره به مشاوره فرزندآوری در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان اذعان کرد: سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۴۳۰ مشاوره فرزندآوری در راستای بارداری سالم، فرزندآوری طی دو سال اول ازدواج و… برای مادران گروه هدف به ثبت رسیده است.

کد خبر 6092444

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • آخرین آمار تصادفات منجر به فوت در سال گذشته
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن