Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین گلخانه هیدروپونیک کشور با استفاده از بازیافت انرژی حرارتی در کارخانه سیمان زاوه تربت حیدریه راه‌اندازی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ کارخانه سیمان زاوه در 180 کیلومتری جنوب مشهد و در فاصله 28 کیلومتری شرق تربت حیدریه واقع شده که از شرق و جنوب به کشورهای افغانستان و پاکستان و از شمال و شمال شرق به آسیای میانه یعنی کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان نزدیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارخانه بزرگ در شرق کشور محصول صادراتی خود را از طریق ناوگان حمل و نقل زمینی و ریلی به کشورهای افغانستان، پاکستان، و کشورهای آسیای میانه صادر می کند و تقریبا بعنوان یک معین بزرگ اقتصادی در زاوه فعالیت چشم گیری دارد.

مجاورت با ایستگاه راه آهن و اتصال به کشورهای آسیای میانه

فاصله اندک این کارخانه با ایستگاه راه آهن تربت حیدریه فرصتی مهیا کرده که این واحد تولیدی فعال شرق کشور بتواند محصولات صادراتی و ناب خود را از طریق ناوگان ریلی به کشورهای افغانستان و آسیای میانه صادر کند.

ویژگی های منحصر به فرد این واحد تولیدی بزرگ شرق کشور که در یک منطقه مهم و استراتژیک واقع شده فرصتی دیگر را فراهم کرده که سرمایه گذاران بزرگی از اقصی نقاط کشور برای تولیدات مختلفی در این منطقه سرمایه گذاری کنند که مهمترین آن را بعد از سیمان و محصولات آن می توان به مزارع گل محمدی و صنعت گلاب گیری و همچنین گلخانه هیدروپونیک اشاره کرد.

نخستین گلخانه هیدروپونیک کشور در منطقه تربت حیدریه راه اندازی شد

آن سوی دیگر کارخانه سیمان گلخانه ای به همت تعدادی از جوانان خلاق ایجاد شده که از بازیافت 1300 متر مکعب گرمای گاز خروجی کارخانه در هر ساعت دمای مناسب کشت گلخانه را تامین می کنند.

مهدی حقدادی رئیس واحد فضای سبز و محیط زیست کارخانه سیمان زاوه تربت حیدریه در این خصوص می افزاید: اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت هلندی صورت می گیرد مانع هدر رفتن انرژی حرارتی از دودکش کارخانه شده و در فرایند تولید و مصرف بهینه به کار گرفته می شود.

وی میزان خروجی کنونی حرارت از این کارخانه را در هر ساعت 12 میلیون کیلوکالری، معادل هزار و 200 متر مکعب سوخت گاز عنوان کرد و گفت: گریت کولر کارخانه وارد جو شده و به محیط زیست زیان جبران ناپذیری وارد می کند، لذا با نصب این سامانه که شامل یک دستگاه مبدل و کانال انتقال حرارت و یک باب گلخانه، علاوه بر آب گرم ساختمان اداری، سرویس های بهداشتی و حمام ها، گرمای گلخانه هیدروپونیک نیز تامین می شود.

به گفته حقدادی، تاکنون در فرایند تولید، سیمان باید برای خنک شدن با کمک سامانه مبدل از منبع آب عبور می کرد تا خنک شود، ولی از آب گرم شده هیچ استفاده ای نمی شد که با نصب سامانه جدید از آب گرم شده استفاده بهینه می شود.

انرژی حرارتی حداکثر 5 میلیون کالری تولید می کند

خطایی، مدیر گلخانه کارخانه سیمان در این خصوص می افزاید:: انرژی حرارتی حداکثر 5 میلیون کالری تولید می کند، ضمن آنکه مهمترین مساله این است که گاز گرم و co2  اضافی تولید و وارد محیط زیست نمی شود.

وی تاکید کرد: برای تولید محصولات با کیفیت روزانه حرارت هدایت شده تحت مراقبت کامل قرار دارد و با توجه به سنسور موجود در داخل گلخانه، تمام دیتای شرایط محیطی ثبت و از آنها برای کنترل بهترگلخانه استفاده می شود.

همچنین احمدی جلایر، مدیر کشت گلخانه در این خصوص اظهار داشت: با استفاده از این شیوه تولید، مرغوبیت محصول افزایش یافته و به تبع آن موجب افزایش تقاضا و صادرات تولید به کشورهای همجوار شده است.

وی بیان کرد: محصول تولید شده به خاطر ماندگاری بالا، بیشتر به صورت صادراتی در حوزه کشورهای خلیج فارس و اوراسیا استفاده می شود.

خطایی مدیر گلخانه اضافه کرد: این گلخانه تنها واحد تولیدی کشور است که توانسته گرمای مورد نیاز خود را از یک واحد صنعتی تامین کند.

وی افزود: این واحد تولیدی تنها نمونه کشور است که از حرارت دودکش برای گرمایش گلخانه استفاده می کند، هر چند که بخشی از تکنولوزی گلخانه وارداتی است اما متخصصین داخل مجموعه در تلاشند تا مهندسی معکوس آن انجام شود.

اکنون با الگو برداری از این شیوه می توان با هدایت گرمای خروجی کارخانجات به فضای گلخانه ای از ورود گازهای گرم و آلوده به محیط زیست پیشگری کرد.

انتهای پیام/


 

منبع: دانا

کلیدواژه: گلخانه هیدروپونیک کارخانه سیمان انرژی حرارتی واحد تولیدی تربت حیدریه آسیای میانه محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی بخش «آنژیوگرافی» برای نخستین بار در منطقه آزاد اروند

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، دکتر سید مهدی موسوی مدیر بهداشت و سلامت این سازمان، بیان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند خدمت دیگری را در حوزه درمان و سلامت جامعه اروندنشین صورت داد.

وی افزود: بر اساس نیازسنجی صورت گرفته و نظر به مراجعه شهروندان برای انجام مراحل آنژیوگرافی به مرکز استان و دیگر استان‌های همجوار، سازمان منطقه آزاد اروند اقداماتی را در راستای مرتفع ساختن نیاز جامعه هدف صورت داد.

مدیر بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: بر همین اساس و با همفکری و همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان آبادان، نخستین دستگاه آنژیوگرافی توسط سازمان منطقه آزاد اروند خریداری و در بیمارستان آیت‌الله طالقانی راه‌اندازی شد.
موسوی یادآور شد: این دستگاه امروز با حضور کارشناسان معاونت‌های فرهنگی،اجتماعی و گردشگری و توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند راه‌اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد: مراحل و چگونگی خدمات‌دهی بخش آنژیوگرافی بیمارستان آیت‌الله طالقانی، از طریق درگاه‌‌های رسمی دانشگاه علوم پزشکی آبادان به عموم شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • راه اندازی بخش «آنژیوگرافی» برای نخستین بار در منطقه آزاد اروند
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند