Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- بررسی مجدد زوایای تاثیر تامین و توزیع نهاده‌ها بر قیمت مرغ و کنترل قیمت در بازار زنجان نشان می‌دهد که اصلا معاون اقتصادی استانداری زنجان اعتقادی به وجود مشکل این قشر در زنجان ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، نوسانات قیمت مرغ که ریشه در کمبود نهاده و ناتوانی در نحوه کنترل توزیع نهاده‌ها دارد چند وقتیست که موجب ناآرامی در بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه مرغ یکی از کالاهای اساسی بوده و وجود آن  در سفره هر خانواده‌ای اهمیت بسیار بالایی دارد اما جهش قیمتی و کمبودهایی که در بازار رخ داده است عده بسیاری را با مشکل مواجه کرده است، اگرچه مدتی است که با کاهش قیمت محسوسی که رخ داده در ظاهر از تلاطم بازار کم شده و مشکل مرغ هرچند به شکل مقطعی اما در حال حاضر در استان زنجان رفع شده است.

بر اساس اظهارات مرغداران مسئله اصلی که سبب کمبود مرغ در بازار شده است نبود "نهاده دولتی" است، بر این اساس اگر نهاده دولتی در بازار نباشد مرغدار در صورتی که بخواهد جوجه‌ریزی انجام دهد باید دام خود را با نهاده آزاد تغذیه کند که در این صورت قیمت تمام شده مرغ برای مرغدار بسیار بالاتر از نرخ مصوب دولتی خواهد شد و بر اساس منطق اگر دولت در بحث تامین نهاده همکاری نداشته باشد، عملا نمیتواند در قیمت‌گذاری ورود کند.

مسئله نبود نظارت و توجه به بحث توزیع نهاده از سویی و بحث قیمت‌گذاری و تفاوت قیمت با استان‌های اطراف از سویی دیگر بر مرغداری‌های استان زنجان فشار وارد کرده و تقریبا حدود 50 درصد مرغداری‌ها در این چند ماهه اخیر تعطیل شده‌اند. با توجه به ضربه مهلکی که این سوء مدیریت‌ها به مرغداران وارد کرده است طبیعتا چرخه اقتصادی استان ضربه دیده است که در راستای همین مسئله، گرانی و نبود مرغ در بازار تبدیل به یک عادت و داستان رایج شده است.

مسئله قابل تامل دیگری که در این خصوص وجود دارد، فزونی نهاده‌های آزاد در بازار است. اگرچه نهاده تنها از یک طریق وارد کشور می‌شود آن هم با ارز دولتی اما شاهد چند نرخی شدن و دسته‌بندی آزاد و دولتی در بازار هستیم در حالیکه در بحث توزیع نهاده دولتی مشکلات فراوان است و سهم استان زنجان در مقابل نیاز استان بسیار ناچیز است اما بازار آزاد هیچ مشکلی در راستای تامین نهاده ندارد و هرکس پول بیشتری داشته باشد تنها کافیست تا اراده کند و هر چقدر که نهاده دامی لازم داشته باشد تهیه کند.

سئوالی که مطرح می‌شود این است که مسئولان استان زنجان در این خصوص چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ آیا مسئولان گوش شنوایی برای مشکلات مرغداران دارند؟ آیا نظارت در توزیع نهاده‌های استان انجام می‌شود؟ آینده صنعت مرغداری در استان زنجان چه خواهد شد؟

قالیباف: مرغ 30 هزار تومانی نتیجه سوء مدیریت در توزیع 5 میلیارد دلار ارز ترجیحی استاظهارات سوال برانگیز مسئول سازمان حمایت: مردم مرغ نخورند؛ اصلاً تولید مرغ اشتباه استراتژیک است!میزان تولید گوشت مرغ در اردبیل مازاد مصرف است؛ در قیمت فروش مرغ به تعادل رسیدیم

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در بحث محصولات کشاورزی در بازار سیر سینوسی وجود دارد و مسئله کمبود و یا فزونی محصولات در سال‌های متفاوت رایج است، اما متاسفانه در بحث تولید گوشت قرمز و سفید در ایران بیش از 90 درصد متکی به تامین نهاده از خارج از کشور هستیم و قطعا با توجه به بحث‌های تحریمی کمبود وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازار آزاد حاصل از نشتی نهاده‌ها از انبارهای اصلی و مبدا است، افزود: بر اساس پایشی که انجام شده است در زنجان کم‌ترین نشتی را نسبت به استان‌های دیگر داشته‌ایم، مشکل اصلی هم ناشی از تفاوت قیمت ارز 4 هزار و 200 تومانی با بازار آزاد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ثبات نسبی بازار در چند روز اخیر تصریح کرد: در نتیجه تامین نهاده‌های مورد نیاز دولتی استان به نسبت از تلاطم بازار آزاد استان هم کم شده است و قیمت‌ها کاهش پیدا کرده‌اند در نتیجه رغبت مرغداران هم به بازار آزاد کم شده است.

وی با بیان اینکه نبود مدیریت در چند ماه اخیر به این مسئله دامن زده است، گفت: در بحث ملی هم مشکلاتی در این خصوص مطرح است در نتیجه این مسئله هرچه ما از بحث یارانه فارغ شویم حباب قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

تاراسی با اشاره به دلیل حل مشکلات در چند روز اخیر بیان کرد: طبق توافقی که با مرغداری‌ها شد ما نهاده مورد نیاز مرغ تنظیم بازار استان را تامین کردیم و مرغداران مکلف شدند که 40 تن نیاز استان را با قیمت تنظیم بازار در زنجان عرضه کنند و مازاد تولید خود را می‌توانند از استان خارج کرده و در هر منطقه‌ای که می‌خواهند به فروش برسانند.

از سوی دیگر محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان در جمع خبرنگاران در اظهار نظری عجیب اظهار کرد: به خاطر بحث بیماری در سال جاری 30 درصد کل معاملات جهانی کاهش پیدا کرده است در نتیجه همین مسئله نیز موضوع واردات نهاده‌های دامی نیز با کاهش همراه بوده است، متاسفانه فضای مجازی و صحبت‌های مکرر اخیر سبب این مسئله شده‌اند که مطالب غلط رایج شوند و درباره واژه "کمبود" همچنان در استان به معنی درستی نرسیده‌ایم.

وی با چشم پوشی از کمبودها در زمینه مرغ که در چند ماهه اخیر رخ داده است، گفت: خوشبختانه در چند ماه اخیر در استان کمبودی در زمینه مرغ به چشم نخورد و مرغ مورد نیاز استان تامین شد، در این مدت مرغ گرم و منجمد با هم در حد نیاز استان به بازار تزریق شدند در نتیجه کمبودی وجود نداشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان تصریح کرد: در استان زنجان ما تابع دستورالعمل‌های دولت هستیم و هر قیمتی که در تنظیم بازار کشوری برای مرغ اعلام می‌شود ما باید رعایت کنیم. تنها تغییری که ما در استان می‌توانیم ایجاد کنیم این است که با توجه به ظرفیت و شرایط به اندازه یک هزار تومان قیمت را افزایش دهیم.

با تمام آنچه گفته شد به نظر می‌رسد موضوع کمبود و نبود مرغ در روزهای اخیر از چشم معاون اقتصادی استانداری به دور مانده است و کاملا به شکل واضح این موضوع را رد می‌کند. نکته جالب موضوع اینجاست که معاون اقتصادی استانداری با اینکه باید به شکل میدانی وارد عمل شود و دغدغه‌های مرغداران را بشنود به صراحت اعلام می‌کند که دولت تصمیم گیرنده این موضوع است و تابع دستورات دولت هستیم. این موضوع نشان از آن دارد که این مسئول در برابر وظایف خود شانه خالی می‌کند. البته خوشبختانه کمبود مرغ در روزهای اخیر از چشم رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس سازمان صمت استان دور نماند و این مشکل در حال حاضر در استان حل شد وگرنه اگر قرار بود امیدی به حرکت مثبت از سوی معاون امور اقتصادی استانداری داشته باشیم همچنان باید در زنجان با کمبود مرغ مواجه بودیم. البته این مسئول پیشتر هم در گفت‌وگو با این رسانه منکر کمبود روغن در بازار زنجان شده بود و همین مصاحبه وی با اعتراضات زیادی از سوی شهروندان زنجانی مواجه شده بود.

البته این نکته باید ذکر شود که هرچند مرغداران و فعالان این حوزه اصلا از شرایط راضی نیستند اما در نگاهی اجمالی، اشباع بازار و آرامش نسبی که به وجود آمده است امیدواریم مشکل کمبود مرغ در بازار استان زنجان مجددا تکرار نشود.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اقتصادی استانداری اقتصادی استان استان زنجان تامین نهاده توزیع نهاده رئیس سازمان بازار آزاد نیاز استان کمبود مرغ نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۸۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم

 علی ابراهیمی گفت: مرغداران کشور در راستای سیاست وزارت جهاد، جوجه ریزی را افزایش دادند که در نتیجه افزایش تولید موجب شد تا ماه های پرمصرف را بدون تنش پشت سر بگذرانیم.

به گفته او، علی رغم سرمایه گذاری بالا، مرغداران هیچ نفعی نبردند و همچنان در حال زیان هستند که با استمرار این روند تولید دچار مشکل خواهد شد.

ابراهیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: با توجه به آنکه جریان تولید با هدف نمی توان عوض کرد، لذا برنامه ریزی باید به سمت صادرات باشد. کمااینکه اکنون مجوز صادرات ۵ هزارتن مرغ گرفته شده است که امیدواریم روند صادرات تسریع شود تا بازار به تعادل برسد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه امکان جمع آوری کل مرغ مازاد توسط پشتیبانی وجود ندارد، افزود: با وجود آنکه مرغ های جمع آوری شده از سوی پشتیبانی امور دام در مقطعی باید به بازار عرضه شود، از این رو صادرات مستمر موثرترین راهکار برای پایداری تولید مرغ محسوب می شود و از طرفی گام برداشتن به سمت کشورهای منطقه و خارج از منطقه علاوه بر فعال کردن ظرفیت تولید، ارزآوری هم در بردارد.

او با بیان اینکه پتانسیل صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتن مرغ وجود دارد، افزود: بنابر سیاست وزارت جهاد سالانه حداقل ۲۰۰ هزارتن مرغ می توان به بازارهای هدف صادر کرد.

ابراهیمی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی ها گفت: بنابر آمار در فروردین ماه حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و تا ۱۰ اردیبهشت هم که تخم مرغ ها خوابانده می شود، نمی توان پیش بینی دقیقی داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغداران بالای ۶۵ هزارتومان است که براین اساس تولیدکنندگان بیش از ۱۰ هزارتومان در فروش متضرر هستند، درحالیکه قیمت مرغ آماده به طبخ کاهش چندانی نداشته است که در این میان سودی هم عاید مصرف کننده نمی شود.

دیگر خبرها

  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • تولید ماهانه تخم مرغ به ۱۱۲ هزارتن رسید
  • آقای استاندار؛حل مشکل آزادراه زنجان_تبریز کار یک مدیرکل نیست
  • نیم سکه همچنان در صدر تقاضا
  • چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران