Web Analytics Made Easy - Statcounter


رویداد۲۴ اگر واژه نوشابه را در اینترنت جست وجو کنید  با کلکسیونی از مضرات آن رو به روخواهید شد؛ از ابتلا به پوکی استخوان،کاهش عملکرد کلیه، بالا بردن ریسک ابتلا به دیابت،سرطان ریه، کبد و خطر سکته گرفته تا از بین بردن مینای دندان به واسطه اسید موجود دراین نوشیدنی هوس برانگیز.  به تازگی خبری منتشر شده است که محققان  لیوان ترک مصرف نوشابه  را اختراع کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین بهانه مطلبی را در ادامه ارائه می دهیم تا راه های ترک این نوشیدنی پرخطر را مرور کنیم :

نوشابه هیچ ماده مفیدی ندارد
آمار می‌گوید نوشیدن روزانه یک لیوان کوچک نوشابه شیرین (100 میلی لیتر) با افزایش ۱۸ درصدی ریسک ابتلا به هر نوع سرطان و افزایش ۲۲ درصدی ریسک ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، با این‌حال افراد زیادی، با توجیه های غیرقابل قبول به نوشیدن نوشابه اصرار می‌ورزند. دکتر فریده شیشه‌بر متخصص تغذیه درباره مصرف نوشابه می‌گوید: «تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌ های بی ‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌ های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی ‌شود. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌ های سالم را جایگزین کنند.»

بیشتر بخوانید:  خوراکی‌هایی که قاتل سلامتی هستند

چند روش ترک نوشابه 
شما می‌توانید برای شروع، میزان مصرف نوشابه‌تان را به یک قوطی در روز، یا چند قوطی در هفته کاهش دهید. قطع ناگهانی مصرف این نوشیدنی کمکی به ترک طولانی مدت آن نمی‌کند.سعی کنید نوشابه را با یک نوشیدنی خوش طعم دیگر، با شیرینی و خطر کمترجایگزین کنید. آب میوه‌های بدون شکر, چای سرد طعم‌دار شده با نعناع و لیمو، آب‌ها طعم‌دار و آب ساده، همگی انتخاب‌های خوبی هستند.

اگر به مصرف نوشابه همراه ناهار یا در راه و محل کارتان عادت دارید، سعی کنید به جای نوشابه‌های گازدار، یک بطری آب بخرید.هزینه‌ نوشابه‌هایی را که درطول سال می‎خرید حساب و فکر کنید با این مبلغ می‌توانستید چه چیز‌های دیگری بخرید. میزان کالری یک بطری نوشابه را حساب کنید، زمانی‌که متوجه بالا بودن کالری اش شوید از خوردنش اجتناب خواهید کرد. در خانه نوشابه نگهداری نکنید. در صورتی که نوشابه در دسترس تان باشد مقاومت در برابر آن سخت می‌شود.

انواع چای را به‌عنوان جایگزین نوشابه امتحان کنید. نوشیدن انواع چای گرم و سرد به شما کمک خواهد کرد سوخت و ساز بدن تان را افزایش دهید، در نتیجه ظرفیت تان برای کاهش وزن نیز بالا خواهد رفت.
 

لیوان ترک نوشابه
در همین زمینه  به ‌رغم راهکار‌هایی که برای ترک این نوشیدنی پرخطر وجود دارد خبرخوشی نیز برای افراد وابسته به نوشابه منتشر شده‌است: «هدا عربشاهی، روزنامه‌نگار علم درباره اختراع لیوانی که به ترک افراد معتاد به نوشابه و آب‌میوه‌های غیرطبیعی کمک می‌کند، گفت: هنگامی‌که در این لیوان آب ریخته شود، رایحه میوه‌ یانوشابه  از آن ساطع می‌شود و از آن‌جایی که بویایی به صورت کاذب حس چشایی را القا می‌کند زمانی که افراد درحال نوشیدن آب هستند تصور می‌کنند که نوشابه می‌خورند بنابراین به مرور زمان این القا باعث کنار گذاشتن نوشابه و آب میوه‌های غیرطبیعی می‌شود و این عادت مضر را از سر افراد می‌اندازد.»اگر تمام راه‌ها را برای ترک نوشابه امتحان کردید و هیچ کدام نتیجه ای نداشته، این اختراع می‌تواند خبر خوشی برایتان باشد.

منبع: روزنامه خراسان لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اخبار سلامت نوشابه مصرف نوشابه ترک نوشابه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۲۹۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!

ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فست‌فودها و در نهایت عوارض بی‌شمار استفاده از این خوشمزه‌های مضر سخن گفت.

آرزو کاوه‌ئی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فست‌فودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگی‌هایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فست‌فودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد.

وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فست‌فودها در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه فست‌فودها فیبر بسیار کمی دارند در حالی‌که فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فست‌فودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فست‌فودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد می‌شود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فست‌فود لذت و رضایتی کسب می‌کند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی می‌شود.

کاوه‌ئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها سبب بیماری‌های گوارشی می‌شود، مطرح کرد: نوشابه‌ای که در کنار فست‌فود استفاده می‌شود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فست‌فود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری می‌شود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فست‌فودها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فست‌فودها سبب می‌شود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعده‌های غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیاده‌روی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فست‌فودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل می‌کند، از طرفی نوشابه‌ای مصرفی در کنار فست‌فود، سبب کمبود کلسیم می‌شود.

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه به علت آن‌که اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فست‌فودها استفاده می‌شود، ویتامین C نمی‌تواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فست‌فودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده می‌شود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فست‌فودی که در منزل تهیه و طبخ می‌شود نیز به اندازه فست‌فودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فست‌فود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوس‌دار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیب‌زمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فست‌فودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو  و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی | جزییات این طرح چیست؟
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • نحوه درست کردن لیوان‌های سرامیکی + فیلم