Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: شیروان سالانه ۱۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب دارد.

«وحید واسطه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: کسری مخزن آب های زیرزمینی این استان سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۱۰ میلیون مترمکعب مربوط به شیروان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی بیان کرد: بیشترین کسری مخزن آب در این استان مربوط به دشت اسفراین سالانه با ۲۵ ملیون مترمکعب و بعد آن شیروان با ۱۰ میلیون مترمکعب است.

 

واسطه اظهار داشت:کسری مخزن ناشی از برداشت اضافه از منابع آب زیرزمینی است که ما پیش از آن مقداری آب حاصل از بارندگی ها که به صورت سالانه تجدید و وارد آبخوان های زیرزمینی می شود، برداشت می کنیم.

 

وی افزود: ما باید از همان چیزی که سالانه وارد آبخوان ها می شود استفاده کنیم که شورای عالی استفاده ۷۵ درصد آن را مصوب کرده که ۲۵ درصد برای آبخوان ها بماند ولی در شیروان ۱۲۰ درصد مصرف شده که ۱۰۰ درصد استفاده شده و ۲۰ درصد از ذخیره اصلی آبخوان که نباید دست بزنیم برداشت کردیم که باعث کسری مخزن تجمعی آبخوان ها شده است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: این استان از ابتدای تشکیل آبخوان ها تاکنون دومیلیارد ریال کسری مخزن آب زیرزمینی دارد که از این میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب مربوط به دشت شیروان-فاروج است.

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به وجود ۱۱ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی در این استان عنوان کرد: بستن چاه های غیرمجاز، تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی، نصب کنتور برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه ها، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، طرح دانش آموزی داناب و گسترش سوادآبی از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

 

واسطه با بیان اینکه جهاد کشاورزی هم باید ترویج الگوی کشت کم آب طلب، افزایش راندمان آبیاری و به روز کردن سند ملی آب را انجام دهد، بیان کرد: میانگین افت سالانه آب های زیرزمینی در استان ۲۵ سانتی متر است که در شیروان ۶۶ سانتی متر می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود برداشت ها و مصرف ها مدیریت شود، در دشت ممنوعه بحران از گسترش اراضی کشاورزی جلوگیری شود، با توجه به بحران آب راندمان آبیاری افزایش پیدا کند و طرح آبیاری نوین به شرطی که سطح زیری کشت افزای پیدا نکند با آب موجود کم تر مدیریت شود.

 

واسطه عنوان کرد: امسال ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی، ۳۸ میلیارد ریال اعتبارات داخلی و ۱۲ میلیارد ریال اعتبارات استانی برای کل استان مصوب شده است.

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: کسری مخزن آب شیروان آب منطقه ای ۱۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب آبخوان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۳۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان

محمد کریمی در خصوص روند اجرا‌های طرح‌های آبرسانی در شهرستان فارسان، اظهار داشت: عملیات اجرایی احداث مخزن آب آشامیدنی شهر گوجان با ظرفیت هزار و ۵۰۰ مترمکعب و به‌منظور افزایش امکان ذخیره‌سازی آب آشامیدنی این شهر آغاز شد.

وی افزود: احداث این مخزن ذخیره آب آشامیدنی در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع انجام می‌شود که اعتبار مورد نیاز آن از محل اعتبارات ملی و استانی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار

کریمی اضافه کرد: عملیات اجرایی احداث مخزن آب آشامیدنی شهر گوجان شهرستان فارسان پس از پایان سنگ‌بری و خاک‌برداری آغاز خواهد شد.

شهر گوجان شهرستان فارسان در فاصله ۳۶ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • تخصیص ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث مخزن آب آشامیدنی در گوجان
  • بحرانی بودن کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • عملیات اجرایی مخزن آب شرب شهر گوجان آغاز شد
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • مشهد با کسری ۴۶ درصدی تامین آب مواجه است
  • اتصال خط ۵۰۰ مخزن عباس آباد به خط اصلی آبرسانی منطقه ۹ پله ارومیه
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است