Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه ‌استان‌ها- استاندار قزوین گفت: تا زمان اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست در مورد میزان آلایندگی معادن "پیغمبرکوه" آبیک فعالیت این معادن باید متوقف شود تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت آنها برسیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، هدایت‌الله جمالی‌پور در آخرین جلسه شورای معادن استان که صبح امروز در سالن جلسات دفتر استاندار برگزار شد اظهار داشت: تا زمان اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست در مورد میزان آلایندگی معادن پیغمبرکوه آبیک فعالیت این معادن باید متوقف شود تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی در مورد فعالیت یا عدم فعالیت آنها برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: با توجه به شبهاتی که در مورد میزان آلایندگی معادن شهرستان آبیک برای همه کارشناسان و مسئولان مطرح شده و دغدغه که امروز در بین مردم آبیک مطرح است، ایجاد و توسعه هر گونه فعالیت معدنی در این شهرستان ممنوع است.

جمالی‌پور با تاکید بر اینکه در هر گونه فعالیت اقتصادی سلامتی مردم و محیط زیست در درجه اول اهمیت قرار دارد، ادامه داد: اگر معدنی ارزش اقتصادی بالا داشته باشد، ولی به همان میزان و بیشتر برای سلامتی مردم مضر باشد، با احداث و توسعه آن مخالفت می‌کنیم و در مورد ایجاد هر معدنی باید با رویکرد حفظ محیط زیست و سلامت مردم تصمیم بگیریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌ گونه قضاوتی روی آینده فعالیت معادن آبیک نمی‌کنیم، یادآور شد: اگر معلوم شود که فعالیت معادن در پهنه پیغمبرکوه آلودگی جدی برای آبیک ایجاد می‌کند، حتماً بر اساس مصالح و سلامت مردم تصمیم خواهیم گرفت و اگر ثابت شود که اثرات آلاینده این معادن کم است، حتماً با توجه به اهمیت اقتصاد و منافع اقتصادی در ایجاد رفاه پایدار و بر اساس بررسی‌های علمی و کارشناسی در مورد ادامه فعالیت آنها قضاوت خواهیم کرد.

نیاز صنایع معدنی استان در اولویت است

استاندار قزوین حمایت از فعالیت‌های معدنی و بهره‌برداری درست از معادن را از رهیافت‌های مهم توسعه دانست و گفت: درست است که ارزش اقتصادی در هر فعالیتی تعیین‌کننده است اما سلامت مردم در ایجاد و بسترسازی برای آن کار اهمیت دارد البته مباحثی که راجع به پهنه‌های معدنی در جوار شهرهای استان مطرح می‌شود، به معنای مخالفت و تقابل ما با فعالیت معادن نیست.

جمالی‌پور با ذکر اینکه باید از پهنه‌های معدنی استان درست استفاده کنیم، افزود: در حوزه فعالیت‌های معدنی نیاز صنایع معدنی استان در اولویت است و باید از معادن و ذخایر معدنی به نفع استان صیانت کنیم چرا که منطقی نیست اجازه بدهیم مواد معدنی از استان بیرون برود و 10 سال دیگر قزوین به واردکننده محصولات معدنی تبدیل شود.

وی ادامه داد: باید در شورای معادن کمیته‌ای تشکیل شود و با توجه به نیاز استان مجوز ساخت معادن را صادر کند چرا که نیاز استان‌های همجوار مانند تهران و البرز برای ما در اولویت ثانویه است و اگر این شورا تشخیص داد یک سهمیه‌ای از محصولات معدنی استان را برای کمک به تهران و البرز به شرطی که خودشان محصولات مشابه را نداشته باشند در نظر می‌‌گیریم.

معادن طلا، روی و مس در استان قزوین مجوز گرفتاستاندار قزوین: برداشت اضافی از معادن شن و ماسه ممنوع استبیش از 90 معدن در استان قزوین فعال است

آلودگی هوای آبیک به‌خاطر فعالیت معادن نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن ایران هم در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه دلیل آلودگی هوای آبیک فعالیت معادن پیغمبرکوه نیست گفت: به عنوان متخصص و نه حامی صنایع معدنی قاطعانه می‌گویم که مسبب اصلی آلودگی هوای آبیک طراحی اشتباه محل جانمایی کارخانه سیمان آبیک و همچنین نیروگاه برق شهید رجایی است که در مکان اشتباهی قرار گرفتند.

تقی نبئی اضافه کرد: در ضمن شهرستان آبیک در مسیر تردد سنگین جاده‌ای است و آسفالت نامرغوب جاده قزوین-تهران علاوه بر اینکه لاستیک خودروها را خراب می‌کند، ذرات معلق زیادی در هوا ایجاد می‌کند که تنفس را برای آبیکی‌ها سخت می‌کند و ما هم به عنوان یک شهروند استان قزوین نسبت به این موضوع حساس و معترض هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به سهم اندک معادن در آلودگی هوای آبیک باید مجوز فعالیتشان هر چه زودتر صادر شده تا سرمایه‌گذاران آنها بیش از این متضرر نشوند.

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: معدن سنگ معادن ذغال سنگ استانداری قزوین معدن سنگ معادن ذغال سنگ استانداری قزوین آلودگی هوای آبیک استاندار قزوین فعالیت معادن معدنی استان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۴۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز

ایسنا/البرز مدیرکل صمت البرز گفت: حدود هزار نفر در بخش معدن استان مشغول به کار هستند.

محمد انصاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۱ معدن فعال در استان وجود دارد، اظهار کرد: بیشتر معادن استان به مواد معدنی و مصالح ساختمانی از جمله شن، ماسه و سنگ لاشه ساختمانی اختصاص دارد.

وی در پاسخ به اینکه بیشتر معادن البرز در کدام مناطق متمرکز است، گفت: محدوده تهراندشت در شهرستان ساوجبلاغ بیشتر معادن البرز را در خود جای داده است.

این مسئول تصریح کرد: در مجموع چهار میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال سرمایه گذاری در این معادن صورت گرفته و ۹۸۵ نفر هم در آنها مشغول به کار هستند.

مدیر کل صمت البرز با اشاره به پروانه‌های جدیدی که سال گذشته صادر شده، افزود: سال گذشته در مجموع شش فقره پروانه بهره برداری معدن و شش فقره پروانه اکتشاف در استان صادر شده است.

انصاری ابراز کرد: علاوه بر این، سال گذشته صلاحیت هشت معدن به دلیل عدم فعالیت و انجام تعهدات قانونی بهره بردار سلب شده است.

وی با اشاره به وجود تعدادی معدن غیرفعال در استان گفت: در حال حاضر ۳۰ معدن غیرفعال در استان وجود دارد که با برگزاری جلسات مختلف در صدد فعال سازی آنها هستیم.

انصاری افزود: با اولویت برنامه جامع وزارت صمت در راستای توسعه معادن کشور، تمامی ظرفیت‌های معدنی استان مورد توجه قرار خواهند گرفت تا از فرصت‌های اشتغالزایی و توسعه اقتصادی این بخش بهره برداری لازم انجام گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار در قزوین
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن