Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@09:29:19 GMT

به من بگویید چه وظیفه‌ای...

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۴۳۱۷

به من بگویید چه وظیفه‌ای...

روز 17 مرداد سال 1377 نیروهای طالبان بعد از اشغال شهر مزارشریف به کنسولگری ایران در این شهر حمله کردند. در این حمله 8 دیپلمات و کارمند سفارت ایران و یک خبرنگار (محمود صارمی) شهید شدند. طالبان در روز اشغال مزارشریف علاوه بر حمله به سفارت ایران و قتل دیپلمات‌های شهید ایرانی؛ هزاران نفر از مردم بی‌گناه را قتل عام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبرانقلاب در واکنش به این حمله تروریستی، گفتند:«کشتار وسیع مردم غیرنظامی و به شهادت رساندن جوانان پاک و مؤمن ایرانی که در مشاغل سیاسی و خبری به انجام وظیفه مشغول بودند در نوع خود فاجعه‌ای بی‌نظیر بود که باید دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را به حرکت جدی در برابر این قوم متعصب و وحشی و بیگانه از تعالیم نورانی اسلام و بی‌خبر از قوانین عمومی جهان، برمی‌انگیخت.» «محسن پاک آیین» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان (همسایه شمالی افغانستان و هم مرز با مزار شریف) در کتاب خاطرات خود در توصیف آن روزها نوشته است: «روز 13 مرداد 1377 با آقای ناصر ریگی سرکنسول ایران در مزار شریف صحبت کرده و گفتم ما نگران جان شما هستیم به همین دلیل روادید ورود شما به ترمذ (یک نقطه مرزی میان دو کشور افغانستان و ازبکستان) ‌را گرفته‌ایم و بهتر است در اولین فرصت و تا امن شدن شهر، شما و بقیه همکاران از جمله آقای صارمی به ترمذ بیایند... آقای ریگی گفت نه ما باید اینجا بمانیم چون اگر سرکنسولگری تعطیل شود مردم می‌ترسند و از مقاومت دست می‌کشند. صحبت‌های آقای ریگی که نشانه‌ای از ایمان و ایثار داشت، حاکی از این بود که وی و همکارانش، مصمم به حضور در کنسولگری و انجام وظایف خود هستند. اما 15 مرداد، در آخرین ساعت‌های شب، آقای نوروزی یکی از همکارانمان در کنسولگری در آخرین تماس تلفنی به من گفت که طالبان وارد مزار شریف شده و10 نفر از رانندگان کامیون ایرانی را به اسارت گرفته و کامیون‌ها را غارت کرده‌اند. وی گفت آنها در نزدیکی کنسولگری هستند و بشدت به طرف کنسولگری شلیک می‌کنند. من که صدای شلیک گلوله را از پشت تلفن می‌شنیدم از آقای نوروزی خواستم در اولین فرصت کنسولگری را ترک کرده و به طرف ترمذ حرکت کنند.  وی در حالی که با عجله خداحافظی می‌کرد گفت خیلی سخت است ببینم چه کار می‌توانیم بکنیم. خبر حمله نیروهای گروه طالبان به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزار شریف در تاریخ 17مرداد 1377، به طور گسترده‌ای از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شد. بلافاصله پس از انتشار این خبر، دولت ایران تمامی تلاش خود را با توسل به تمامی شیوه‌های دیپلماتیک جهت آگاهی از آخرین وضعیت و سرنوشت دیپلمات‌ها و آقای صارمی آغاز کرد.» شهید محمود صارمی (که روز 17 مرداد به یاد او روزخبرنگار نامگذاری شده است) در آخرین پیام ارسالی خود به تهران که نیمه تمام مانده است، نوشته: «اینجا محل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف است. من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم. گروه طالبان از چند ساعت پیش وارد مزار شریف شده‌اند این شهر به‌دست طالبان سقوط کرده است. عده‌ای از افراد طالبان در حیاط کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه ای...»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران مزار شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

(تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

دیگر خبرها

  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • پیام عملیات وعده صادق به رژیم ‌صهیونیستی رسید
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • (تصاویر) حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای