شناخت جریان نفاق، از مشکلترین و پیچیدهترین امور در جامعه اسلامى است
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۱۴۶۷
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه مقطع سوم حیات طیبه حضرت صدیقه طاهره، از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت خود حضرت، سخت ترین مقاطع حیاتى معصومین(ع) به شمار میآید، اظهار داشت: بعد از ارتحال حضرت محمد (ص) فتنه کورى به وجود آورده بودند که جامعه در تشخیص حق به شک افتاده بود؛ که قیام و نهضت حضرت زهرا(س) در این جوّ تاریک، راهگشا شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه تبریز اضافه کرد: پیچیدگى این برهه که زمانه تقابل دو جریان حق و باطل در شکل و صورت «جریان غدیر و امامت» و «جریان سقیفه و خلافت» تبلور یافته بود، سه دلیل عمده داشت. وی ادامه داد: یکی از این دلایل انحراف، اختناق و وحشت عمومى بود که در جریان سقیفه و خلافت براى انزواى سیاسى اجتماعى جریان غدیر و امامت در جامعه پسا رسول الله(ص) به وجود آورده بودند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی؛ بىبصیرتى، سکوت و مرعوبیت خواص در مقابل کودتاى جریان سقیفه و خلافت و عدم یارى و معاضدت جریان غدیر و امامت را دلیل دوم این شرایط سخت دانست و گفت: به دلیل پیچیدگی شرایط و براساس مأموریت الهى امیرالمؤمنین(ع) برای مصلحت اهمّ و اعظم حفظ اصل اسلام صبر و سکوت کرد.
آلهاشم دفاع از حریم ولایت و امامت را یکی از برکات قیام حضرت فاطمه(س) عنوان کرد و گفت: فلسفه و حکمت وجودى اصل امامت و ولایت کاملاً واضح است. به صراحت آیه الکرسى نیز باید بدانیم که در عالَم، انسان بى ولی و رهبر وجود ندارد، و براساس آیه ۷ سوره رعد اصلىترین و ضرورى ترین نیاز بشر هدایت و لازمه تحقق هدایت، وجود هادى است.
امام جمعه تبریز ترسیم راه صحیح و مستقیم را یکی دیگر از برکات قیام حضرت زهرا عنوان کرد و گفت: حضرت با تبیین گرى هاى هوشمندانه، حمایتهاى جانانه از امیرالمؤمنین(ع)، و ایستادگى شجاعانه و قهرمانانه در مقابل جریان سقیفه و خلافت، به جامعه معاصر و فرا معاصر خود، نشان دادند که راه راست و مستقیم کدام است و از طرف دیگر در بخشى از خطبه خود، مسیر جریان سقیفه و خلافت را راه شیطان و متابعت از او معرفى کرد.
وی با بیان اینکه شناخت جریان نفاق، از مشکلترین و پیچیدهترین امور در جامعه اسلامى است؛ افشاء چهره نفاق را یکی دیگر از برکات این قیام عنوان کرد و ادامه داد: در اوایل نهضت بزرگ پیامبر اکرم(ص)، شناخت چهره هاى نفاق راحتتر بود، چرا که وحى الهى در این زمینه، قاطع عمل کرده و چهره منافقین را به سرعت رسوا میکرد. نمونه بارز آنرا در جریان نزول سوره منافقین مىتوان مشاهده کرد و همین طور در جریان مسجد ضرار و تخریب آن. امّا هرچه عمر پیامبر اکرم(ص) رو به پایان مىرفت و خصوصاً بعد از رحلت آن حضرت، چهره نفاق پیچیدهتر مىشد. تنها کسى که در آن موقعیت سخت مىتوانست به صورت علنى از چهره نفاق پرده بردارد، و این جریان خطرناکتر از دوران پیامبر(ص) را معرفى کند، حضرت زهرا (س) بود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی گفت: حضرت زهرا(س) با فراست و بصیرت الهى دیدند نفاق به میدان آمده و با نبود پیامبر اکرم (ص) میدان را براى فعالیت خود باز دیده است، در خطبه معروف خود پرده از چهره آنها برمى دارد.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) چهره نفاق سران سقیفه را به برخى از اصحاب خاص مخصوصاً بعد از جریان غدیر معرّفى کرده بود، گفت: این گروه با وجود مبارک پیامبر(ص) کارى از پیش نمى بردند؛ اما بعد از رحلت آن حضرت، هزینه سنگینى را بر اهل بیت(ع) و خصوصاً امیرمؤمنان على(ع) و فاطمه زهرا(س) وارد کردند. وی گفت: آنها تلاش داشتند کارهایشان را اسلامى جلوه دهند؛ ولى حضرت زهرا (س) چهره واقعى آنان را به خوبى نمایان کرد.
انتهای پیام/60001
منبع: فارس
کلیدواژه: جامعه جریان نفاق تبریز حضرت زهرا نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امام جمعه تبریز نفاق فتنه حضرت زهرا س پیامبر اکرم ص آیه الکرسى قرآن سوره رعد غدیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود معینی پور در اولین جلسه از سلسله نشستهای اکران، نقد و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در سالن نمایش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد تصریح کرد: ایده اصلی اندیشه سینما عمومی کردن اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی است.
وی با بیان اینکه فیلم تولید روایت میکند، داستان میسازد و جهان خلق میکند و در افکار عمومی و جامعه تأثیرگذار است افزود: اساتیدی که در حوزه علوم انسانی اسلامی و اجتماعی فعالیت دارند، اگر نتوانند جهانی خلق کنند و فضای ذهنی و داشتههای علمی خودشان را برای دیگران و جامعه بیان کنند زبان الکنی خواهند داشت و با دیگران نمیتوانند گفتگو کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: کما اینکه اگر نتوانند چیزی که دیگران ساختهاند از یک جهان جدید را ببینند و تحلیل و بررسی و نقد انجام دهند، کر و کور خواهند بود.
وی بیان داشت: پس مجبوریم کسانی که در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند و تجربیاتی در تخصص خود کسب کردهاند را با عرصه فیلم و سینما آشنا کنیم و هم اینکه انگارههای اساتید درباره فیلم را ارائه بدهیم.
معینی پور اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به صورت تخصصی به نقدها بپردازد، باید به نقدهایی که نوشته شده مراجعه کند اما ما در سینما اندیشه از منظر اندیشهای در حوزه تخصصی خودمان و با یک رویکرد علمی – اندیشهای به فیلمها نگاه میکنیم.
وی با بیان اینکه فیلم جهان خلق شده کسی است که آن فیلم را ساخته و این جهان باید آسیب شناسی شود گفت: چارچوبی که بر اساس آن میبایست به این فیلمها نگاه کرد رمزگانی دارد که شامل رمزگان فنی و سرگرمی و تکنیکی و تلفیقی از فرم و محتوا میشود.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: اصحاب اندیشه و علم در حوزه فرهنگی باید به زبان عوام و تولید تصویر از اندیشههایشان توجه کرده و ارائه آنها را یاد بگیرند که یکی از ضعفهای جدی جریانات حوزوی و علوم انسانی اسلامی در ایران است که بلد نیستند اندیشهشان را به تصویر بکشند.
وی تصریح کرد: ما در انتقال اندیشه و مضامین دینی بلد نیستیم آنها را به تصویر بکشیم و از معضلات اصلی محسوب میشود و فرمهای محدود – روشهای گفتگوی محدود – تعامل با عرف بسیار محدود و هم اینکه بلد نیستیم با دیگران چگونه به تفاهم برسیم و خوب بشنویم.
معینی پور یکی از مزیتهایی که عالمان دینی در گذشته داشتهاند را تعامل و ترابط با عموم مردم دانست و گفت: یکی از مظاهر مدرنیته و یکی از خواستههای مدرنیته که درباره ما اعمال شده این است که روز به روز از عرف جامعه و فضای عمومی جامعه فاصله گرفتهایم و تبدیل به یک طبقه شدهایم.
وی خاطرنشان کرد: طبقه فکر و اندیشه و طبقه علم و این تعامل در سینما اندیشه شکل خواهد گرفت و اندیشه و تحلیلهای اندیشهای و دانایی در حوزه سینما عمومی خواهد شد.
در ابتدای این نشست نیز، حمید بایرامی دبیر علمی این نشست نیز با بیان اینکه سینما در دنیای امروز، به عنوان یک وسیلهی قدرتمند برای انتقال اندیشهها، ارزشها و دیدگاهها به جوامع مختلف شناخته میشود گفت: از طرفی، فیلمهای ساخته شده در جوامع غربی، با تمرکز بر موضوعات مختلف، تأثیرات عمیقی بر باور و ناخودآگاه جوانان و نسلهای جدید گذاشته و میگذارد.
وی افزود: خلائی که در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد این است، با اینکه صاحبنظران و اندیشمندان اسلامی در برههای با استفاده از ابزارهایی که قابلیت انتقال اندیشه را داشته توانستهاند این امر را محقق کنند و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) از جمله این انتقال اندیشههاست اما با اینکه ابزارهای انتقال اندیشه به جامعه و مردم با گذشت زمان به لحاظ کمی و کیفی پیشرفت روزافزونی داشته ولی به نظر میرسد، اندیشههای ناب انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به خوبی به جامعه و مردم منتقل نمیشود.
دبیر علمی سلسله نشستهای سینما اندیشه گفت: ما در این برنامهها در صدد هستیم با استفاده از توان علمی اساتیدی که در تخصص خودشان از جمله صاحبنظران و اندیشمندان محسوب میشوند، استفاده کنیم و تا حدودی به این خلاء و مساله موجود در کشور بپردازیم.
کد خبر 6089777 فاطمه علی آبادی