Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که ویروس «SARS-CoV-۲» همچنان به قربانی گرفتن در سراسر جهان ادامه می‌دهد، مشخص شده است که یک ویروس مشترک دیگر میان انسان و حیوان برای اولین بار به اروپا گسترش یافته است.

به گزارش هفت صبح، این ویروس جدید که ویروس «ایسیک-کول» (Issyk-Kul) نام دارد، مدتی است که شناخته شده است. در حقیقت، این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ در ایالات متحده آمریکا شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویروس برای انسان، بیماری زا توصیف شده است و تقریباً در ۵۰ سال تاریخ خود تاکنون در اروپا شیوع پیدا نکرده بود.

انسان‌هایی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، علائمی مانند تب، سردرد، درد‌های عضلانی و یا حالت تهوع را تجربه می‌کنند.

در حالی که هیچ نشانی از انتقال این ویروس از حیوانات به انسان وجود ندارد، محققان به دقت در حال بررسی چگونگی انتقال این ویروس به مناطق مختلف هستند.

بیماری مشترک انسان و حیوانات یا «زئونوز» (Zoonosis) به بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که بین حیوانات (عموما مهره‌داران) و انسان قابل انتقال هستند. اغلب این واژه به طور اختصاصی برای بیماری‌هایی که از دیگر گونه‌های حیوانات نشأت می‌گیرند و به انسان منتقل می‌شوند به کار می‌رود. منشا این بیماری‌ها ممکن است جانوران اهلی یا وحشی، ازجمله حشره‌ها، پستانداران، خزندگان و پرندگان باشند. در برخی زئونوزها، انسان عفونت را به جانوران دیگر منتقل می‌کند که این حالت «زئونوسیس معکوس» یا «آنتروپونوسیس» خوانده می‌شود.

در «زئونوسیس مستقیم»، عامل عفونی تنها نیاز به یک میزبان برای تکمیل چرخه زندگی خود دارد و طی انتقال، دچار تغییر چشمگیری نمی‌شود. بسیاری از سوش‌های آنفلوآنزا از این دسته‌اند. «زئونوزیس» مستقیم همچنین ممکن است به انتقال عامل عفونی بین میزبان‌های گوناگون، به شکل انتقال مستقیم بیماری از یک حیوان به حیوان دیگر اطلاق شود. از سوی دیگر، «زئونوزیس غیر مستقیم» به معنی انتقال از طریق یک میزبان حد واسط است که در این صورت میزبان واسط ممکن است همه نشانه‌های بیماری را بروز ندهد. حیوانی که بیماری را به این شکل انتقال می‌دهد ناقل خوانده می‌شود.

بسیاری از اپیدمی‌های خطرناک ازجمله هاری، بیماری ویروس ابولا و آنفلوآنزا، زئونوز‌هایی هستند که از حیوانات منشا می‌گیرند. در یک بررسی روشن شد که از بین ۱۴۱۵ عامل بیماری‌زا برای انسان، ۶۱ درصد «زئونوز» هستند.

محققان در حال بررسی دقیق‌تر ویروس‌های مشترک میان انسان و حیوانات هستند. در طول این مطالعه جدید، دانشمندان بافت اندام ۱۲ خفاش مختلف را که علائم تغییر حاصل از بیماری را نشان می‌دادند، بررسی کردند. همه نمونه‌ها توالی‌یابی «ویروم» (virome) شدند تا آن ویروس یا بیماری را که ممکن است باعث تغییر در بافت اصلی شده باشد، به طور خاص نقشه برداری شود.

پس از توالی یابی بافت، مشخص شد که نقشه حاصل، ویروس «ایسیک-کول» است.

پس از شناسایی ویروس «ایسیک-کول» محققان این بار خفاش‌ها را به طور خاص از نظر ابتلا به این ویروس آزمایش کردند که نتیجه آزمایش ۹ مورد از آن‌ها مثبت بود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: محققان ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۱۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟