Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌های طولانی و پروژه های نیمه تمام انتقال آب همچون پروژه سد شهیدان امیر تیموری و انتقال آب از خلیج فارس در انتظار بودجه‌ای مناسب تعلیق شده‌اند و اکنون وقت آن رسیده که مردم محروم دیار کریمان مورد توجه دولت قرار گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، در گذر از سال های متمادی و کاهش چشمگیر بارندگی ها در استان کویری کرمان، همواره ساکنان این منطقه به ویژه روستا نشینان با مشکل کم آبی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان مبارزه با بحران کم آبی بسیاری از روستانشینان مجبور به مهاجرت به شهره ها شدند و آن دسته از افرادی که همچنان در روستاها زندگی می کنند، در تلاش برای جرعه ای آب روزهای خود را سپری می کنند.

در این بین مسئولان استانی بارها و بارها این بحران را گوشزد کرده اند اما در مرحله عمل اقدام موثری انجام نشده و بودجه ای که سالانه برای حل بحران آب استان اختصاص می یابد، پاسخگوی حل این بحران نیست.

وضعیت به قدری بحرانی شده که تامین آب برای شهر کرمان که مرکز استان است نیز با مشکل مواجه شده و آب روستاهای مجاور شهر با تانکرها تامین می شود.

هزار روستای استان کرمان محروم از جرعه ای آب آشامیدنی

محمد جواد صادقی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان در این خصوص اظهار کرد: در استان کرمان بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ روستای دارای سکنه وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ روستای استان دارای دهیاری و شورا هستند.

وی افزود: خشکسالی‌‌هایی ۱۰ سال گذشته کشور و استان کرمان را تحت تاثیر خود قرار داده، این مسئله برای آب شرب روستایی مشکلاتی ایجاد کرده و در حال حاضر بالغ بر هزار روستای ما با مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی رو به‌ رو هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمان بیان کرد: اختلال در شبکه آب روستایی، تامین آب را دشوار کرده، با این وجود ۲ هزار و ۳۶۹ روستای ما از نعمت آب شرب سالم بهرمند هستند.

آمار شوکه کننده تعداد روستاهای محروم از نعمت آب آشامیدنی بارها وزرا و مسئولان را به استان کشانده اما این مشکلات زمانی برطرف می شوند که علاوه بر اندیشیدن تدابیر کاربردی، هزینه مورد نیاز نیز تامین شود.

بودجه دولت راهگشای حل بحران کم آبی روستاهای کرمان در ۱۰۰ سال آینده

این بی توجهی به رفع مشکل کم آبی روستاهای کرمان تا جایی ادامه پیدا کرد که محمدجواد فدایی استاندار سابق کرمان ضمن گلایه از بی توجیه به این موضوع بیان کرد: با توجه به بودجه ای که دولت برای رفع مشکل کم آبی روستاهای استان اختصاص می دهد، در ۱۰۰ سال آینده هم قادر نخواهیم بود این بحران را حل کنیم.

این مشکلات نه تنها در هیئت دولت بلکه بارها در مجلس نیز مطرح شده، محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در این خصوص به خبرنگار ما گفت: استان کرمان به ویژه در شمال استان حدود ۲۰ سال است که با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می کند.

وی افزود: بارش های کمتر از میانگین کشوری در این ۲۰ سال سبب شده تا سفره های آب زیر زمینی فروکش کرده و ما را مجبور به برداشت آب از اعماق ۳۷۰ متری زمین کرده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز کرد: مشکل تامین آب شرب در روستاها و شهرهای استان سبب ایجاد بحران شده و تابستان گذشته حتی در شهر کرمان نیز با مشکل کمبود آب مواجه بودیم.

برخی روستاهای استان در شبانه روز حتی یک ساعت هم آب ندارند

زاهدی بیان کرد: جای تامل دارد که برخی از مناطق استان در شبانه روز حتی یک ساعت به آب دسترسی ندارند و این امر مهم زنگ خطری برای استان محسوب می شود.

وی یادآور شد: مهم ترین نکته ممارست جدی دولت برای انتقال آب از منابع پایدار به استان است، برای تحقق این امر و انتقال آب از خلیج فارس به استان نیازمند سرمایه گذاری دولتی هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: در این بین باید به ظرفیت های داخلی نیز توجه شود و با بررسی امکان انتقال آب به استان، این اقدام در دستور کار قرار گیرد.

زاهدی تصریح کرد: در صورت عدم انتقال آب به استان با تبعات زیادی مواجه می شویم، بحران کمبود آب به یک بحران جدی و امنیتی تبدیل شده و فضا را برای سواستفاده معاندین نظام فراهم می کند.

وی ادامه داد: در تابستان گذشته نیروهای سپاه و ارتش به به کارگیری تانکرهای خود به کمک مردم آمدند و آب آن ها را تامین کردند اما باید هرچه سریع تر برای حل این بحران چاره ای اندیشید.

وعده‌های توخالی دولت، معضل کم آبی کرمان را به بحران تبدیل کرده است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: متاسفانه دولتمردان وعده زیاد می دهند اما این وعده ها به مرحله عمل نمی رسد، در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان در سال ۸۴ قرار شد در راور سد شهید قدرونی برای تامین آب شهر احداث شود.

زاهدی گفت: پس از ۱۴ سال آماده سازی سد انجام شد و وزیر نیرو این سد را افتتاح کرد، شبکه آبرسانی، انتقال آب از این سد و سیستم تصفیه خانه هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: عملا سدی پس از ۱۴ سال افتتاح شده که هیچ کارایی ندارد، آب های حاصل از بارندگی جمع می شود، نورخورشید آن ها را تبخیر می کند و عملا همان میزان آبی که می توانست در سفره های زیر زمینی ذخیره شود از دسترس ما خارج شده  که نشان دهنده بی توجهی دولتمردان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تشریح کرد: باید توجه داشت که این مشکل تنها مختص روستاها نیست و شهرها هم با آن رو به رو هستند، در حال حاضر جمعیت شهری کرمان اکنون بیش از یک میلیون نفر است که تامین آب را بسیار مشکل کرده است.

دولت بخشی از درآمد معادن استان را صرف حل بحران آب کند

زاهدی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که ما بتوانیم تامین آب شهری را به درستی انجام دهیم، مشکل تامین آب روستاهای ما نیز حل می شود و در این شرایط آب چاه های روستاها به جای جاری شدن به سمت شهرها در خود روستا صرف می شود.

چندی پیش درشورای عالی استان ها بهرام امیری نماینده کرمان اعلام کرد که بیشتر از هشت سال است که ۶۰ روستای این شهرستان مشکل بی‌آبی دارند و ما تا کی باید جواب مردم را با دروغ بدهیم؟

به گزارش راه آرمان، وقت آن رسیده دولت در ازای دریافت هزینه های بالای معادن استان و مالیات بیش از ۱۰۰ درصدی استان، مبلغی را برای رفع مشکل کمبود آب استان اختصاص دهد.

بودجه ای که در کوتاه مدت بتواند چاره مشکلات باشد و نه هزینه که در ۱۰۰ سال آینده هم قادر نباشیم به واسطه آن بحران آب استان را حل و فصل کنیم.

سال های طولانی و پروژه های نیمه تمام انتقال آب همچون پروژه سد شهیدان امیر تیموری و انتقال آب از خلیج فارس در انتظار بودجه ای مناسب تعلیق شده اند و اکنون وقت آن رسیده که مردم محروم دیار کریمان مورد توجه دولت قرار گیرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشکل کمبود آب انتقال آب آب آشامیدنی استان کرمان مشکل کم بودجه ای تامین آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران از استان‌های محروم کشور است

سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دیدار اخیر رئیس جمهور با بخشی از مردم تهران، اظهار کرد: استان تهران یکی از استان‌های محروم است به رغم اینکه تهران پایتخت است و این تصور وجود دارد که دارای امکانات است، اما به واقع یکی از استان‌های محروم کشور همین استان تهران است.

وی‌افزود: یکی از محرومیت‌های بزرگ در استان تهران موضوع آموزش و پرورش و مدارس قدیمی است. باید در نگاه متوازن که دولت دارد، استان تهران مورد توجه قرار گیرد. با این نگاه برنامه‌ریزی صورت گرفت که در کنار سفر‌های استانی رئیسی جمهور، باید به استان تهران هم توجه شود، ولی، چون تهران بزرگ است باید منطقه به منطقه این سفر انجام شود و برای نیازمندی‌هایی که مردم مناطق مختلف دارند، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ۴۳ روستای محروم خراسان رضوی از آب پایدار برخوردار شدند
  • تأمین آب کامل شهر توپ آغاج بیجار با اجرای ۴ کیلومتر خط انتقال آب
  • انتصاب در ساترا/ کریمان جایگزین حسام‌پور شد
  • حکایت تسنیم از دانش‌آموزانی که رنج علم دارند + فیلم
  • ارتقای نقش استان کرمان در تولید ناخالص ملی
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • ساخت ۵۴ کلاس درس در مناطق محروم ۵ استان کشور
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود