Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حقوق‌دانان می‌گویند قانون مشخصی برای چگونگی نگهداری حیوانات در ساختمان‌های مسکونی و آپارتمان‌ها تعریف نشده است. یک جست‌وجوی کوتاه بین اخبار حقوقی هم شما را به دو قانون می‌رساند که با حیوانات خانگی ارتباط دارند؛ یکی ماده۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌هاست که می‌گوید همه شرکای یک ساختمان مجازند از فضای مشترک ساختمان استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبصره همین قانون هم تأکید می‌کند گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان ممنوع است‌. این قانون این اجازه را می‌دهد که اگر یکی از شرکای ساختمان تخلفی کرد، بقیه شکایت کنند. فضاهای مشترک ساختمان هم مشخص است؛ راه‌پله‌ها، پشت‌بام، راهرو، پارکینگ و باغچه. بعضی از وکلا و حقوق‌دانان هم گفته‌اند که اگر یکی از همسایه‌ها در فضای خصوصی‌اش حیوان خانگی دارد، اما صدای این حیوان یا رعایت نکردن بهداشتش، شما را اذیت کرد و سندی برای ادعایتان داشتید، می‌توانید به مراجع قضایی شکایت ببرید.

ماده۵۰۱ قانون مجازات اسلامی که سال۱۳۹۲ مصوب شده، اینطور تفسیر شده که اگر سگ تربیت‌شده‌ای که قلاده هم داشت، با تحریک صاحبش به انگیزه شوخی یا ترساندن به سمت فردی برود و فرد وحشت‌زده شود یا صدمه ببیند، می‌تواند شکایت کند و صاحب سگ باید جبران خسارت کند. اگر فردی که سگ به طرفش رفته، زن باردار باشد و سقط جنین کند یا سکته یا فوتی اتفاق بیفتد، صاحب سگ باید قصاص شود.

علی نجفی‌توانا، حقوق‌دان، معتقد است که باید قانون مشخصی برای نگهداری حیوانات تعریف شود و این الزامی است که زندگی امروزی ایجاب می‌کند. او می‌گوید: «قانون ممنوعیتی برای نگهداری از حیوانات ندارد، ولی قوانینی داریم که براساس آنها حیوانات خانگی نباید مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد کنند. قانون درباره نگهداری حیوانات خانگی در همین حد صحبت کرده است».

اگر چند دهه قبل سگ، گربه و مرغ و خروس حیوانات خانگی بودند، حالا شیر، پلنگ، مار و... هم به محیط‌های خانگی اضافه شده‌اند. نجفی می‌گوید: «به خاطر تغییر شرایط زندگی اجتماعی مدل زندگی خانواده‌ها عوض شده است. بعضی از خانواده‌ها دچار گسست خانوادگی شده‌اند و کمبود عاطفی دارند و برای اینکه از تنهایی دربیایند از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند. قبلا همه خانواده‌ها شرایط نگهداری از حیوانات را نداشتند و نگهداری از حیواناتی مثل شیر و پلنگ هم مرسوم نبود، به‌خاطر همین هم قانون تعریفی برای چگونگی نگهداری از حیوانات نداشت و در سال‌های اخیر هم به این موضوع توجه نشده است». آپارتمانی شدن بیشتر خانه‌ها هم نیاز به قانون را بیشتر کرده است. دهه‌های قبل بیشتر خانه‌ها شخصی بود و مثلا نیازی نبود کسی که در پشت‌بام یا حیاط خانه‌اش مرغ و خروس نگهداری می‌کند، از همسایه‌ها اجازه بگیرد اما اگر امروز واحد کناری در آپارتمانی طوطی داشته باشد، همسایه‌ها به صدایش معترض می‌شوند. نجفی می‌گوید: «در چارچوب ضوابط کیفری موجود، نگهداری حیوانات جرم نیست مگر اینکه برای دیگران ایجاد مزاحمت کند. منظور از مزاحمت این است که آرامش و آسایش همسایه‌ها سلب شود.»

نجفی تأکید می‌کند که قانون حتی ممنوعیتی برای سگ‌گردانی ندارد؛ «سال‌های گذشته نیروی انتظامی سگ‌گردانی را ممنوع کرد، اما من در این مورد هم قانونی ندیده‌ام که بخواهد جرم محسوب شود و مجازات قانونی داشته باشد. این ممنوعیت هم سلیقه مدیر یا نهاد مربوطه بود. قانون، سگ‌گردانی را قابل‌مجازات نمی‌داند.» 

با توجه به اینکه در یکی دو دهه اخیر، افراد زیادی هستند که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، چرا قانونی در این مورد وضع نشده است؟ آیا نیازی به قانون نیست؟ نجفی می‌گوید: «قوانینی که براساس فرهنگ و سنت جامعه وضع می‌شوند، قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند. قوانینی مورد توجه قرار می‌گیرند که آرامش را حاکم کنند، نه اینکه نظم عمومی جامعه را برهم بزند. تحول فرهنگی در کشور ما زمینه قانونگذاری در پدیده‌های جدید را ایجاد کرده است. ما باید قوانینی برای چگونگی نگهداری از حیوانات داشته باشیم و ضوابط خاصی به‌عنوان مقررات حاکم در همزیستی اجتماعی تصویب شود. فراموش نکنیم جامعه ایران با گذر از شرایط سنتی کم‌کم به شرایط زندگی مشابه با کشورهای رفاهی نزدیک می‌شود. ما از دهکده جهانی به خانه جهانی تبدیل می‌شویم. برای ایجاد این تغییرات و داشتن زندگی جدید کاملا متفاوت هم باید پیش‌بینی‌های لازم انجام شود». نجفی می‌گوید قوانینی که برای نگهداری از حیوانات خانگی وضع می‌شود نباید در تضاد با خواست افکارعمومی باشد؛ «برای منظم کردن اجتماع باید قانون گذاشت و با بگیر و ببند، نظمی که مخالف پذیرش افکار عمومی و تحولات فرهنگی باشد، قابل اجرا نیست. در قانگذاری باید فرهنگ مورد نظر جامعه را درنظر گرفت و زمینه جلب افکار عمومی را فراهم کرد. در بحث رفتار زندگی معمول جامعه، باید شناخت و تدبیری نو درنظر گرفت.» 

پربیننده ترین واریز یارانه ۱۰۰هزار تومانی به حساب جاماندگان ملاک پرداخت یارانه ۱۰۰هزار تومانی تغییر می‌کند؟ حیوانی که نصف بدنش زرافه و نصف دیگرش گورخر است +عکس استخدام ۱۹۷هزار معلم از میان نهضتی‌ها و حق‌التدریسی‌ها/ تعیین تکلیف رتبه‌بندی معلمان در بودجه‌۱۴۰۰ آخرین جزییات از رتبه بندی فرهنگیان در سال۱۴۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن مسکن ساختمان مسکونی آپارتمان نشینی حیوان خانگی نگهداری از حیوانات نگهداری حیوانات حیوانات خانگی نجفی می گوید همسایه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

ثبات نسبی بازار مسکن و کاهش انتظارات تورمی باعث کساد شدن بازار بخر و بفروش‌ها شده و به گفته واسطه‌های ملکی، برای آپارتمان‌هایی که با قیمت‌های اعلامی جدید عرضه می‌شوند مشتری چندانی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازارهای رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است.  قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحدها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده ولی هنوز تثبیت نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • لحظه بلعیده شدن جوجه‌های اردک توسط خرس مقابل چشم کودکان | ویدئو
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!