۸دی؛ نشانه بصیرت گیلانی ها در دفاع از کیان انقلاب اسلامی/ پیشتازی گیلان در عرصه های مهم تاریخی + تصاویر
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۷۱۸۸
۸دی؛ یادآور حماسه حضور و بصیرت مردم گیلان در دفاع از نظام و انقلاب اسلامی است. مردمی که ضرورت نیاز در صحنه را زودتر از سایر استان ها درک کردند که به فرموده ی رهبر انقلاب، نشانه بصیرت، بیدارى و آگاهى مردم گیلان است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اتفاقاتی در ایران به وقوع پیوست که نتیجه تلاش مستمر دشمنان و نفوذی های داخلی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی با جنگ روانی دشمن و با آتش افروزی خواص معلوم الحال به خیابان ها ریختند تا جایی که امنیت از شهرها رخت بر می بست و ماه ها شاهد جولان فتنه گران بودیم.
تا جایی که در ۶دی ماه سال ۸۸ در روز شهادت اسوه آزادی خواهی و اسلام خواهی، پیاده نظام خود را راهی خیابانها کردند تا با کف و سوت و رقص و پایکوبی، قلب عزاداران سالار شهیدان را جریحه دار کنند و برای اربابان آمریکایی، انگلیسی و صهیونیست شان خوشخدمتی کنند.
این در حالی است که شب قبل از عاشورای ۸۸، علیرضا نوری زاده از پادوهای رسانهای و از مزدوران سینه چاک آل سعود در گفتگو با تلویزیون العربیه گفته بود که «روز عاشورا شعارهای بسیار جدیدی خواهیم شنید و این بار ولایت فقیه هدف شعارها خواهد بود». همچنین گروهک منافقین هم در رسانههای خود، مردم ایران را به شورش عمومی و سردادن شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه فراخوانده بود.
فتنه گران در روز عاشورا ماموران پلیس را محاصره و ضمن خلع سلاح، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند، تعدادی از آشوب طلبان اجیر شده یک جوان رهگذر را که ظاهری مذهبی داشت محاصره کردند و پس از ضرب و شتم وی در اقدامی ناجوانمردانه و غیراخلاقی او را برهنه کردند. اقدامات شنیع و سخیف فتنه گران تنها به موارد فوق منحصر نشد، این هنجار شکنان در ظهر عاشورا در حالیکه عزاداران یکی از هیئتهای مذهبی در حوالی خیابان جمهوری به تاسی از مولای مظلومشان در حال اقامه نماز ظهر عاشورا بودند، آنان را سنگ باران کردند. تخریب نمادهای مذهبی و آتش زدن ایستگاههای صلواتی که مزین به آیههای قرآن و ادعیه و احادیث بود از دیگر اقدامات فتنه گران در عاشورای ۸۸ بود که پخش تنها گوشهای از آنها از طریق رسانه ملی خشم مردم ایران را از هر مذهب و قومی برانگیخت و همچنین ماهیت پلید فتنه گران و سران فتنه را برای تمام ایرانیان آشکار کرد و منجر به میدان آمدن مردم ولایت مدار ایران اسلامی و همچنین گیلانیان شد.پیشتازی مردم با بصیرت گیلان
۸ دیماه ۱۳۸۸ یادآور حماسه ماندگار مردم گیلان در مقابله با دشمنان اسلام و انقلاب است، در چنین روزی مردم با یک راهپیمایی تاریخی از مصلی تا میدان شهرداری انزجار خود را از ضد انقلاب و حامیان خارجی آنان اعلام و حمایت خود از ولی امر مسلمین را بیان کردند و نکته حائز اهمیت در این میان پیشتازی مردم گیلان در دشمنشناسی و بصیرت مضاعف آنان در مقابله با فضای غبارآلود پس از انتخابات سال ۸۸ است، به گونهای که یک روز زودتر از مردم سایر نقاط کشور به حفظ کیان انقلاب اسلامی شتافتند و با حضور پرشکوه خود در صحنه، از ولایت فقیه پشتیبانی کردند.
بی بصیرتی یکی از عوامل فاصله گرفتن از اصل نظام
سرهنگ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و از رزمندگان دفاع مقدس با گرامیداشت حماسه گیلانیان گفتگو با خبرنگار ۸دی، علت انحراف خواص از اصل حکومت و انقلاب اسلامی را در چندین مسئله دانست و اظهار کرد: احتمال دارد افرادی نسبت به موضوع بی بصیرت باشند، یعنی شناخت و فهم لازم نسبت به ضروریات موضوع را نداشته باشند لذا بدون تحقیق و تحلیل مناسب با محاسبات ساده و سرانگشتی خود را از اصل نظام فاصله میدهند؛ این موضوع در طول تاریخ بوده و این افراد بعدها که به فهم و آگاهی میرسند دچار یک سرخوردگی شدید میشوند این در حالی است که اگر خیلی متواضع باشند برمی گردند و اگر نه گوشه نشین می شوند و خود را جدا میکنند؛ این در حالیست که برخی ها نیز لجاجت میکنند و مخالف میشوند.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به اینکه دنیا گرایی در دوره حکومت امام علی (ع) و معاویه وجود داشته و آن هایی که به واسطه پول و مقامات دنیایی گرایش پیدا میکنند از اصل ولایت و امامت فاصله میگیرند افزود: قرآن هم تاکید دارد که یک بعد انحراف میتواند مال و فرزندان و خصوصا فرزندان باشد؛ هم اکنون کسانی هستند که انسان های خوبی بوده و بصیرت لازم را داشتند ولی به واسطه وسوسه های نفسانی فرزندان فاصله گرفتند.
وی در ادامه تصریح کرد: حضرت علی(ع) در زمان صدر اسلام در روایتی فرمود: زبیر تا زمانی با ما و اهل ما بود که فرزندش به پایش ننشسته بود.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، حب و نفس افراد نسبت به مسئولیت های دنیایی، قیاس با دیگر افراد، چراها، اماها و اگرها را از دیگر عوامل برای فاصله گرفتن خواص دانست و گفت: راه حل جلوگیری از فتنه در جامعه بصیرت است و باید دائما به جامعه آگاهی بصیرت بدهیم.
بایرامی با بیان اینکه زمانی که فهم جامعه بالا برود میبینیم که دشمن به راحتی نمیتواند نفوذ کند، بیان کرد: در عصر حاضر که شبکه های اجتماعی اینقدر به روز هستند و به ثانیه با عملیات روانی بر اذهان مردم تأثیر می گذارند و مهندسی روانی میکنند اگر شخصی عقل لازم را نداشته باشد از میدان خارج میشود.
با تاکید بر داشتن سواد رسانه در کنار بصیرت افزایی
وی با تاکید بر داشتن سواد رسانه ای در کنار بصیرت لازم ابراز کرد: اگر کسی سواد رسانه ای نداشته باشد با یک کار خبری و رسانه ای به راحتی خود را می بازد.
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با اشاره به ضرورت فهم عمیق نسبت به دین ادامه داد: کسانی که دین را سطحی نگاه کردند و این سطحی نگری را ملاک خود قرار دادند در شبهات میمانند و احتمال دارد از اصل دور شده و از اصل ولایت فقیه غافل بمانند و مخالف شوند.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم شکاف های اجتماعی در جامعه زیاد شود ابراز کرد: مردم اجتماع وقتی شکاف فاصله طبقاتی و ناعدالتی را می بینند، اگر بصیرت کافی نداشته باشند به جای اینکه عاملین اصلی را پیدا کنند این را به رأس حاکمیت وصل میکنند.
بایرامی با تاکید بر اینکه بخش اعظم فتنه های جدید مربوط به عملیات روانی و ساخت و طراحی دشمنان خارجی با دستان عوامل داخلی است گفت: شناخت این مسئله و نشان دادن آن به جامعه بسیار اهمیت دارد؛ بیش از ۱۰۰ ماهواره فارسی زبان داریم که هزاران شبهه ایجاد میکند لذا ما باید طرح هایی برای مقابله با این مسائل را داشته باشیم که این طرحها میتواند با کمک مجموعه رسانه ای خصوصاً رسانه ملی باشد.
گیلان در بسیاری از موضوعات تاریخی پیشگام است
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه در روز ۸دی سال ۱۳۸۸ بعد از آشوب انتخابات، چند استان معدود از جمله گیلان در محکوم کردن این فتنه پیشگام بودند ادامه داد: اگر بخواهیم بدون تعصب مطرح کنیم گیلان در بسیاری از موضوعات تاریخی پیشگام بود.
نهضت میرزا نشانه فهم مردم گیلان نسبت به مبارزه با استبداد است
وی در ادامه تصریح کرد: نهضت میرزا کوچک جنگلی نهضتی است که ایران مثل آن را ندارد و نشانه پیشتازی مردم گیلان است که از فهم و درک بالای مردم گیلان نسبت به مبارزه با استبداد و استعمار خبر می دهد.
بایرامی با اشاره به اینکه گیلانی ها در حوزه مربوط به وقایع سال ۸۸ پیشتاز عمل کردند بیان کرد: مردم گیلان قبل از اینکه فراخوان عمومی صورت بگیرد، آمدند اگرچه که قبل از آن نیز در نشست های متخلف، مساجد، مجالس، حتی در آذر ماه و روزهای ابتدایی دی ماه نیز در این حوزه فعال بودند.
بایرامی با تاکید بر اینکه مردم ما در آستانه ۸دی بعد از هتک حرمت به ساحت قدسی روضه سیدالشهدا(ع) طاقت نیاوردند افزود: در پی بیانیه های سنگینی که متاسفانه به دستور سران فتنه منتشر میشد مردم گیلان طاقت نیاورند و زودتر از همه به میدان شهدای ذهاب آمدند؛ در شهرستان ها هم راهپیمایی های خودجوش انجام شد.
و رهبر معظم در دیداری که با مردم گیلان داشتند گفتند این بصیرت مردم گیلان بود که یک روز زودتر با آگاهی به میدان آمدند.
به گزارش ۸دی، در روز ۸دی ماه ۱۳۸۸ هزاران نفر از مردم شهرستان های گیلان در راهپیمایی اعتراضآمیز به هتک حرمت روز عاشورا با شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «حسین حسین شعار ماست ـ شهادت افتخار ماست»، «عزا عزاست امروز ـ مهدی صاحبالزمان صاحب عزاست امروز» خشم و انزجار خود را از آشوبگران اعلام کردند.
تکریم مردم گیلان از سوی رهبر انقلاب
«هشتم دی ماه روزی است که مردم گیلان این آگاهى را، این بصیرت را، این عزم را، این احساس نیاز به حضور در صحنه را زودتر از دیگران نشان دادند که اینها را باید حفظ کرد، سرمایههاى اساسى یک ملت همین چیزهائى است که نشانهى بصیرت، نشانهى عزم، نشانهى بیدارى و آگاهى است؛ اینها را باید نگه داشت». این جملاتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم استان گیلان در دی ماه سال ۸۹ است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: انقلاب اسلامی دفاع مقدس ولایت فقیه مردم گیلان فتنه گران رسانه ای سال ۸۸ دی ماه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۷۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
غیرت؛ دگرگونی عقلانی
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.
به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژهای نامآشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار بردهاند و آن را جزئی از ویژگیهای مردانه دانستهاند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، میتوان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخههای «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کردهاند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازلتر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسبهایی است که در سالهای اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شدهاند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل دادهاند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیستشناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد میشود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرمانگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا میتوان مساله غیرت را به امری زیستشناختی تقلیل داد؟
ابنفارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، میداند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگمنشی و قوت نفس است. اما میتوان یکی از دقیقترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود میکند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بیبهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بیبهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز میدهد.
علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین میکند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج میکنید و دگرگون میشوید، در واقع رگههای غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته میشود، گاهی عمومیتر نسبت به زنان و دختران استفاده میشود و گاهی نیز دفاع از وطن است.
بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته میشود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده میشود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمیشود. سوال بعد این است که دستهبندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام میشود؟ یعنی چه کسی این دستهبندی را پیش روی یک جامعه قرار میدهد که چه مسالهای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار میدهد و آن را رها میکند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان میدهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخنگاران به نسلهای بعدی منتقل میشود و دولتها و حاکمیتها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایههای غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد.
غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:
۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)
۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سختدلی، حمیت و عزت نفس)
۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت)
۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سختگیری بیمورد)
۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفتورزی)
آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و بههمپیوستهای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولتها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند.
«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانیهایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» میشناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.
حالا بهتر است مساله را به گونهای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری میشود، بدون آنکه پیش از آن شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیستشناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیهالسلام میفرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشادهدستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.
جامعه ایرانی طی سالهای اخیر هجمههای زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپینهای مختلفی چون «زن ناموس هیچکس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکههای اجتماعی داغ میشود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار میگیرد و بهانههای مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سالهای اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشههای فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی بهروز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم میروید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری میکند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه میبیند.
انتهای پیام