Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنگی که آخرین روزهای سال ۲۰۰۸ در نوار غزه با آتش افروزی صهیونیست‌ها آغاز شد و تا اوایل سال ۲۰۰۹ ادامه یافت صفحاتی از جنایات صهیونیست‌ها را در تاریخ ثبت کرد که پیش از آن همآورد نداشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  حمله‌ای که ارتش رژیم صهیونیستی ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز یکشنبه 27 دسامبر 2008 (7دی1387) علیه نوار غزه آغاز کرد تا 18 ژانویه 2009 (29دی1387) ادامه یافت و براثر آن حدود 1500 فلسطینی به شهادت رسیدند که بیش از 400 نفر آنها کودک و 111 نفر نیز زن بودند و قریب 4هزار و 500 فلسطینی نیز زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز آغازین این جنگ، خونین‌ترین روز در تاریخ فلسطین محسوب می‌شود به گونه‌ای که بیش از 200 فلسطینی بر اثر حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده، بیش از 700 نیز مجروح شدند تا جایی که این روز را یکشنبه سیاه نامیدند.

در این جنگ دست کم 100 سرباز صهیونیست به هلاکت رسید و حدود 1000 نفر از صهیونیست‌ها نیز زخمی شدند اما صهیونیست‌ها این آمار را بسیار کمتر از حقیقت میدانی و در حدود 10 کشته اعلام کردند؛ دروغی که با تشییع سربازانشان آشکار شد.

پیشینه جنگ

جنگی که از سوی رژیم صهیونیستی «عملیات سرب گداخته» و از سوی مقاومت «عملیات فرقان» نامیده شد، نتیجه شکستن مداوم آتش بس 6 ماهه‌ای بود که 8 ژوئن 2008 (19 خرداد 1387) بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت با میانجیگری مصر منعقد شده بود. علاوه بر اینکه رژیم صهیونیستی به تعهداتی که در جریان آتش به آنها ملتزم شده بود از جمله رفع محاصره نوار غزه عمل نکرد.

حماس در سالروز جنگ 21روزه: مقاومت بسیار قوی‌تر از گذشته است/ جهاد اسلامی: مقاومت تنها راه آزادسازی فلسطین است

در این شرایط ، هنگامی که میانجی این آتش بس یعنی مصر خواستار تمدید توافق آتش بس شد از سوی گروه‌های مقاومت به رهبری جنبش حماس مورد موافقت قرار نگرفت. از سوی دیگر در تاریخ  4 نوامبر 2008 (14آبان1387) شلیک موشکی از سوی رژیم صهیونیستی به نوار غزه منجر به شهادت 6 نفر از اعضای جنبش حماس شد. در پاسخ به این اقدام صهیونیست‌ها، در پایان تاریخ آتش بس یعنی جمعه 19 دسامبر 2008 (29آذر1387) جنبش‌های مقاومت اقدام به شلیک 130 موشک کاتیوشا و خمپاره به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه کردند. همین پاسخ مقاومت بهانه نهایی را که صهیونیست‌ها مدت‌ها به دنبال آن بودند به دست این رژیم داد تا ناجوانمردانه ترین جنگ در تاریخ فلسطین را علیه نوار غزه کلید بزنند؛ جنگی که خصمانه ترین اقدامات انسانی را که تاریخ به خود ندیده بود رقم زد.

هدف قرار دادن اهداف غیرنظامی

یکی از مشخصات مهم این جنگ هدف قرار دادن نقاطی بود که به هیچ وجه نقاط نظامی نبوده، بلکه محل تجمع مردم بی‌پناه بود. صهیونیست‌ها در همان روزهای نخستین حمله، تمرکز خود را بر حمله هوایی قرار دادند و در این حملات مساجد، مدارس، مقر آژانس آونروا، بیمارستان‌ها و خانه‌های مسکونی اهالی غزه را هدف قرار دادند. صهیونیست‌ها این اقدام را با دروغی بزرگ مبنی بر اینکه جنبش‌های مقاومت از این مکان‌ها برای حمله نظامی و نگهداری سلاح استفاده می ‌نند انجام داد اما این مدعای بزرگ دروغین را دیده بان حقوق بشر تکذیب کرد.

به کارگیری سلاح های ممنوعه

غیر انسانی‌تر از هدف قرار دادن مناطق مسکونی و عمومی این بود که صهیونیست‌ها این اهداف را با سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی هدف قرار دادند. شایع ترین این سلاح های بمب‌های فسفر سفید بود که ضمن ایجاد آتش سوزی در مکان‌های اصابت، موجب سوختگی‌های عمیق در جسم مجروحان می‌شد.

نوع دیگر سلاح‌های ممنوعه- که پس از عراق به کار گرفته شد- گلوله‌های اورانیوم غنی شده بود. گلوله‌های فوق علاوه بر اثراتی که در زمان اصابت ایجاد می‌کردند پس از بهبودی فرد مجروح، موجب ابتلای فرد به بیماری‌های صعب العلاج چون سرطان می‌شد.

جنگی تمام عیار و ناجوانمردانه

این جنگ را می توان ناجوانمردانه‌ترین جنگ تاریخ فلسطین نامید چرا که در زمانی این جنگ بر نوار غزه تحمیل شد که گروه‌های مقاومت در دوره‌ای که هنوز به آمادگی کنونی نرسیده، امکاناتی جز خمپاره‌ها و موشک‌های کوتاه برد در اختیار نداشتند، مورد هجوم قرار گرفتند. اگرچه دشمن در جنگ سال 2014 حجم وسیع‌تری از سلاح‌های ممنوعه را به کار گرفت اما در آن سال گروه‌های مقاومت در موقعیت مناسب‌تر و آمادگی قابل توجهی قرار داشتند. اما در سال 2008 نوار غزه با وجود عدم آمادگی مناسب از همه جهت تحت فشار قرار داشت.

در این دوره نوار غزه در محاصره کامل به سر می‌برد و مردم نوار غزه و گروه‌های مقاومت از سوی دستگاه امنیتی حکومت خودگردان تحت فشار شدید قرار داشتند. بسیاری از رهبران و اعضای فعال حماس توسط دستگاه امنیتی حکومت خودگردان دستگیر شده، برخی از فرماندهان شاخص آنها نیز ترور شده بودند. در همین زمان رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و گروه‌های مقاومت خونین ترین حملات را انجام داد. در عین حال حملات زمینی به نوار غزه در زمانی انجام شد که گروه‌های مقاومت هنوز از سازماندهی متحد کنونی برخوردار نبودند.

مروری بر کارنامه جنایت اسرائیل در جنگ 22 روزه علیه غزه«گزارش یک جنایت» اولین روایت سینمایی ایرانی‌ها از جنگ 22 روزه غزهپیروزی مقاومت اسلامی در جنگ 22 روزه رژیم صهیونیستیهنیه: جنگ 22 روزه غزه فرهنگ پایداری و پیروزی را نهادینه کرد

همه اینها موجب شد سخت‌ترین روزهای نوار غزه در این جنگ برای مردم مقاوم فلسطین و گروه‌های مقاومت رقم بخورد و آنها هم از جانب سازشکاران فلسطین، هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای مرتجع عرب تحت فشار و هجوم قرار گیرند. اما با همه اینها، روزهای سخت جنگ سال 2008 با پایداری و مقاومت با سرافرازی و بدون سرخم کردن مقابل دشمن تا بن دندان مسلح به پایان رسید و امروز مقاومت به جایی رسیده است که تعیین کننده میدان نبرد است و دشمن جرأت حمله به نوار غزه را ندارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حماس نوار غزه جنگ اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه جنگ اسرائیل فلسطین گروه های مقاومت سلاح های ممنوعه رژیم صهیونیستی صهیونیست ها جنگ 22 روزه هدف قرار نوار غزه آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۰۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد

به گزارش جماران؛ جنبش حماس امروز (شنبه) از برگزاری نشست مهم رهبران این جنبش و «جهاد اسلامی» و «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» خبر داد.

ایرنا به نقل از شبکه المیادین نوشت: جنبش حماس امروز (شنبه) اعلام کرد که نشست مهمی با حضور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «جمیل مزهر» معاون دبیر کل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و «محمد الهندی» معاون دبیر کل جهاد اسلامی و تعدادی دیگر از رهبران این سه جنبش برگزار شد.

بنابر اعلام حماس، این نشست در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی نوار غزه برگزار شد و طی آن حاضرین پایداری مثال زدنی ملت فلسطین که اراده شکست‌ناپذیر خود با وجود نسل‌کُشی توسط رژیم صهیونیستی را به دنیا ثابت کرد، ستودند.

در این نشست همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای برقراری آتش‌بس، عقب‌نشینی فوری و فراگیر نظامیان اشغالگر، آزادی اسرای قهرمان فلسطینی و نیز راهکارهای کاهش درد و رنج فلسطینیان و تقویت پایداری جبهه داخلی در برابر سلطه‌جویی‌های رژیم اشغالگر، بررسی شد.

رهبران جنبش‌های مذکور بر ضرورت توسعه اقدام ملی و میدانی برای ناکام گذاشتن طرح‌های رژیم اشغالگر و تحقق اهداف ملت فلسطین برای دستیابی به استقلال و بازگشت آوارگان فلسطینی تأکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین عملیات‌های قهرمانانه گردان‌های مقاومت و یگان‌های آن در رهبری نبرد را ستودند و ضرورت ارتباطات ملی به منظور تقویت وحدت ملت فلسطین و بهره‌برداری از این پایداری را مورد بررسی قرار دادند.

رهبران جنبش‌های مذکور همچنین به فلسطینیان ساکن غزه، قدس، کرانه باختری، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ و خارج از فلسطین درود فرستادند و علاوه بر آن اوضاع اسرای در بند زندان‌های رژیم اشغالگر را بررسی و بر خواسته ملت فلسطین برای انجام تبادل اسرای جدی و شرافتمندانه تأکید کردند.

به گفته حماس، حاضران در نشست مذکور به جبهه‌های مقاومت حامی فلسطین از لبنان گرفته تا یمن، سوریه، عراق و ایران درود فرستادند و توافق کردند که رایزنی‌ها با بقیه گروه‌های فلسطینی در داخل و خارج ادامه یابد.

«خلیل الحیه» معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه بامداد امروز (شنبه) گفته بود که پاسخ رسمی دشمن صهیونیستی را در خصوص پیشنهاد جدید برای مذاکرات دریافت کرده‌اند و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.

این مقام حماس افزود که این پیشنهاد برای مذاکرات ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) به میانجی‌گران مصری و قطری تحویل داده شده بود.

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • عقب‌نشینی تیپ «ناحال» و دور تازه شکست‌های اسرائیل در غزه
  • عقب‌نشینی تیپ «ناحال» و دور تازه شکست‌های اسرائیل در غزه
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • تغییر در پیشنهاد آتش‌ بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت
  • حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • تغییر در پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت