Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این جایزه با عنوان «کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» قرار است به خانواده‌ها کمک کند که به راحتی بتوانند آثار مناسبی را برای مطالعه فرزندان‌شان انتخاب و خریداری کنند و از سویی ناشران کتاب کودک و نوجوان را مورد حمایت قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه‌ای که هر ماه به یک نویسنده، شاعر یا مترجم یا در پایان هر فصل به یک ناشر اهدا می‌شود، مرغک سیمین نام گرفته است و شامل یک نشان با همین عنوان، تندیس، لوح و جایزه‌ی نقدی می‌شود و البته نشان مرغک زرین، تندیس، لوح و جایزه‌ی نقدی هم به کتاب سال تعلق می‌گیرد.

کانون این کتاب‌های برگزیده را که در گروه‌های داوری مختلف بررسی و انتخاب شده‌اند با شمارگان بالا در قالب «طرح تمیم» خریداری و به بیش از ۱هزار مرکز فرهنگی هنری خود در سراسر کشور ارسال می‌کند.

ارزیابی آثار منتشر شده در تابستان ۱۳۹۹ صورت گرفت و آیین اهدای جایزه‌های آن نیز روز ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

گروه‌های کارشناسی این رویداد، ۵۵۱ عنوان کتاب از ۴۵ ناشر حوزه کودک و نوجوان را در چند مرحله بررسی و در پایان مرجان فولادوند، افسانه شعبان‌نژاد، مجید راستی، عبدالحکیم بهار و بابک نیک‌طلب ۵ داور نهایی از بین ۱۴ نامزد (۱۷ نسخه کتاب) دریافت جایزه، سه کتاب را حایز دریافت جایزه مرغک سیمین ماه‌های تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۹ معرفی کردند.آثار برتر این جایزه را بیشتر بشناسیم:

«عید اومده عروسکا» برنده جایزه مرغک سیمین تیر ۱۳۹۹

اگر قصد دارید برای فرزند بالای چهار سال‌تان کتاب مناسبی تهیه کنید کتاب شعر «عید اومده عروسکا» برنده مرغک سیمین ماه تیر ۱۳۹۹ به شما پیشنهاد می‌شود.این کتاب سروده خاتون حسنی و تصویرگری مرضیه قوام‌زاده از سوی انتشارات به‌نشر روانه بازار کتاب شده است.

کودکان خردسال با ترانه‌های شفاهی مأنوسند و موسیقی شعر‌ها بر آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد.مجموعه شعر «عید اومده عروسکا»، از شعر‌های زیبا و آهنگین و لطیفی شکل گرفته است.جایزه مرغک سیمین این کتاب به دلیل زبان قدرتمند و یکدست، رعایت اصول بنیادین شعر، توجه به علایق، نیاز‌ها و مشکلات روز مخاطب، ترویج ارزش‌های انسانی اخلاقی و کتاب‌سازی مناسب به خاتون حسنی شاعر این کتاب. اهدا و البته از به‌نشر ناشر این کتاب نیز قدردانی شد.این کتاب که در سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده در ۱۲ صفحه و با قیمت ۱۰هزار تومان به مخاطبان عرضه شده است.

کتابِ داستان «زنبوره کجا، کجا؟» برنده مرغک سیمین مرداد ۱۳۹۹

داوران جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان جایزه مرغک سیمین مرداد ۱۳۹۹ را به زهره پریرخ نویسنده کتاب داستان «زنبوره کجا، کجا؟» که انتشارات «توت» آن را برای گروه سنی بالای چهار سال منتشر کرده است، اهدا کردند.این کتاب یکی از آثار نویسنده حوزه ادبیات خردسال و کودک است که تصویرگری آن را سمانه قاسمی بر عهده داشته است.
کتاب «زنبوره کجا، کجا؟» با موضوع فرار یک زنبور، با آوا‌ها بازی و سعی می‌کند حس و عاطفه‌ی کودک را که به آوا‌ها حساس است، درگیر قصه کند. تکرار یک عمل و سوال و جواب در قصه برای مخاطب جذاب است.نوآوری در فرم و محتوا، انتخاب واژه‌های مناسب با گروه سنی مخاطب، بهره‌مندی از تکنیک‌های جذاب روایی، کتاب‌سازی خلاق و همین‌طور تصاویری که کاملا در خدمت متن هستند از دلایل انتخاب این کتاب بوده است که موفق به دریافت جایزه مرغک سیمین کتاب ماه و سال کودک و نوجوان مرداد شد، ضمن این که کانون از ناشر کتاب نیز قدردانی کرد.این اثر در ۲۴ صفحه و با قیمت ۲۵هزار تومان از سوی نشر «توت» منتشر شده است.

«چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» برنده مرغک سیمین شهریور ۱۳۹۹

اگر بالای ۱۲ سال هستید و گروه سنی‌تان «نونگاه» است یا قصد دارید برای فرزندتان کتاب مناسبی تهیه کنید «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» برنده مرغک سیمین ماه شهریور ۱۳۹۹ شده است.این کتاب خارجی به قلم «پیت جانسون» و با ترجمه فریبا چاوشی از سوی انتشارات هوپا روانه بازار کتاب شده است.جو و کلر پدر و مادری هستند که با هم مشکل دارند. وقتی پدر از خانه می‌رود و در واقع مادر به نوعی عذر او را می‌خواهد، بچه‌ها خیلی نگران می‌شوند و...

جایزه مرغک سیمین کتاب «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» به دلیل نثر، وفاداری مترجم به اصل اثر، زبان سالم و روان در ترجمه، رعایت قواعد و ویرایش و رسم الخط، توجه به نیاز مخاطب نوجوان به فریبا چاوشی مترجم اثر اهدا و البته از نشر هوپا ناشر این کتاب نیز قدردانی شد.این رمان با تصویرگری نایجل بینز در ۲۵۶ صفحه و با قیمت ۳۶هزار تومان از سوی هوپا در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب ماه و سال کودک و نوجوان جایزه مرغک سیمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۱۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی

کتاب «ممل تهرونی» که از سوی نشر جمال منتشر شده، سری به دوران حکومت پهلوی می‌زند و نوجوان امروز را با بخشی از تاریخ کشور در آن دوران آشنا می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «ممل تهرونی» از جمله آثار نشر جمال در حوزه ادبیات انقلاب برای گروه سنی کودک و نوجوان است. این اثر که به قلم سیدسعید هاشمی نوشته شده، تلاش دارد با بیان خاطراتی از دهه 60، پیوندی میان نوجوان امروز با ماجراهای سال‌های حکومت پهلوی برقرار کند. در معرفی این اثر آمده است: داستان کتاب «ممل تهرونی» دربارهٔ پسری به نام ممل است که در دههٔ 60 روایت می‌شود. در این کتاب نوجوانان با اتفاقاتی که کودکان و نوجوانان در آن دهه با آن‌ها مواجه می‌شدند و خاطراتی که پدر و مادرشان در آن دوره داشتند، آشنا می‌شوند.

فاطمه شه‌روش، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی که به معرفی این کتاب پرداخته و برای انتشار در دسترس تسنیم قرار گرفته، نوشته است:

ممل یک پسربچه‌ هفت‌هشت ساله است. پدر ممل اعتقاد دارد تابستان‌ها وقت بچه در تهران تلف می‌شود. برای همین او را می‌فرستد قم پیش پدربزرگ و مادربزرگش. پدربزرگ ممل حجره‌دار است و هر روز ممل را با خودش می‌برد بازار؛ اما هنوز چند روزی از اقامت ممل در قم نگذشته که اتفاقات عجیب و غریبی در کوچه‌پس‌کوچه‌های محل رخ می‌دهد. سروکله غریبه‌ای در شهر پیدا شده که می‌رود سراغ دختربچه‌ها و زن‌ها. طلاهایشان را می‌دزد و اگر مقاومت کنند بهشان آسیب می‌زند. تلاش مادربزرگ و پدربزرگ ممل برای دور نگه داشتن ممل از مهلکه بی‌فایده است.

ممل همه چیز را فهمیده و از اینکه به تنهایی به کوچه و خیابان برود، می‌ترسد. از طرفی صدای مردم شهر به گوش پاسبان‌ها و کلانتری نمی‌رسد. وقتی ریش‌سفیدها همراه آقابزرگ، پدربزرگ ممل، به کلانتری می‌روند تا از این اوضاع شکایت کنند، ستوان اینطور جوابشان را می‌دهد: «اگه امنیت ندارن، نذارید بیان توی کوچه. مقصر خود شما هستید. ما داریم تمام تلاش خودمون رو می‌کنیم. الان هم بی‌کار نیستیم. اعلی‌حضرت تازه به کشور برگشتند و ما می‌خواهیم یک جشن در شهر قم برگزار کنیم... حالا که خدا رو شکر خیانت مصدق و کاشانی برملا شد و اعلی‌حضرت به کشور برگشتن، ‌به جای تشکر و قدردانی، اومدید لیچار می‌گید؟»

چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟

ممل عکس محمدرضا شاه و  و تیمسار زاهدی را در اتاق ستوان می‌بیند و بو می‌برد که قضیه قرار نیست به این سادگی‌ها حل شود. به این ترتیب نویسنده از دید ممل به گوشه‌ای مبارزات مردم با رژیم حاکم و تلاش‌هایشان برای گرفتن حق اشاره می‌کند.

از آنجا که داستان در شهر قم دنبال می‌شود،‌ مخاطب با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی آن دوره نظیر آقانجفی و آیت‌الله بروجردی نیز آشنا می‌شود. از محله‌های قم نظیر چهارمردان و باجک نیز بارها در کتاب اشاره شده که آن را برای خوانندگان این شهر خواندنی‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

حرف‌های درگوشی مردم کوچه‌وبازار و نوع برخوردشان با مأموران حکومتی به گونه‌ای در کتاب بیان شده است که مخاطب را به خوبی با شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن زمان آشنا کرده تا به طور غیرمستقیم به بی‌کفایتی حاکمان این برهه تاریخی پی ببرند.

ممل تهرونی یک رمان 159 صفحه‌ای است که پسربچه‌های بزرگتر از 9 سال از خواندنش لذت خواهند برد و به راحتی می‌توانند خودشان را جای شخصیت قهرمان داستان بگذارند. آنها باید با دقت داستان را بخوانند تا بتوانند حدس بزنند،‌ کدام یک از شخصیت‌های کتاب مظنون اصلی است و همه آتش‌ها از زیر سر او بلند می‌شود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟