Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@07:03:59 GMT

فواید کاهش مصرف قند

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۰۵۲۱۶

فواید کاهش مصرف قند

به گزارش جام جم آنلاین، بی شک کاهش مصرف قند کار ساده ای نیست چون این ماده در ترکیب تمام کیک ها، نان، غذاهای آماده و... وجود ندارد اما کاهش مصرف این خوراکی ها تغییرات مثبتی در بدن ایجاد می کند که منجر به افزایش کیفیت زندگی خواهد شد.

حفظ سلامت کبد: زیاده روی در مصرف قند فشار مضاعفی روی کبد می ‌گذارد تا جایی که اثرات آن را با الکل مقایسه کرده ‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما خودداری از مصرف زیاد قند کار کبد را کاهش می‌ دهد و به این ترتیب به سلامت آن کمک بیشتری می‌ شود.

حفظ وزن سالم: رفتارهای غذایی مملو از تنقلات شیرین، با کالری بالا و کم فیبر بدون شک منجر به افزایش وزن می شود، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت را نیز بالا می برد. علاوه بر این مصرف زیاد قند باعث از بین بردن هورمونی در بدن می ‌شود که «لپتین» نام دارد و مسئول ایجاد احساس سیری بعد از مصرف غذا است. در نتیجه مدام احساس گرسنگی می ‌کنید و میل زیادی به مصرف مواد غذایی قندی دارید. اما زمانی که مصرف قند را کاهش می‌ دهید و به حداقل می ‌رسانید بدن به تدریج کنترل اشتها را به دست می‌ گیرد. در نتیجه به موقع احساس سیری می‌ کنید و به این ترتیب کالری بیش از نیاز عایدتان نمی ‌شود. بدون شک کاهش دریافت کالری نیز شما را از چاقی و عوارض آن نجات می‌ دهد.

کاهش سطح تری گلیسیرید: محققان کلینیک مایو اعلام کرده اند که خوردن بیش از حد مواد قندی سطح تری گلیسیرید خون را بالا می برد و ممکن خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. ترک مصرف قند و رساندن آن به حداقل میزان، روشی مناسب برای حفظ سلامت قلب و کنترل تری گلیسیرید است. تری گلیسیرید نوعی چربی است که کالری‌ های ناشی از مصرف قند را ذخیره کرده و اثرات کلسترول خوب خون را زایل می ‌کند.

کاهش مشکلات دندانی: قند بیشتر با تشکیل بیشتر حفره های دندانی ارتباط مستقیم دارد. با وجود مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان، خوردن کمتر قند از بروز این حفره ها می تواند به نحو چشمگیری پیشگیری کند.

جوانی پوست: مصرف زیاد قند باعث بروز روندی به نام «گلیکوزیله» می ‌شود که مخصوص ذوب کردن قند به وسیله‌ فیبرهای پروتئین ‌ها است. این روند نیز آسیب‌ های جدی به الاستین و کلاژن پوست می ‌رساند. با کاهش مصرف قند پوست سالم ‌تری خواهید داشت و علائم پیری یعنی چین و چروک و غیره دیرتر سراغتان خواهد آمد.

سالم ماندن مغز: بنا به اعلام پژوهشگران، افزایش قند خون یکی از عوامل بروز آسیب های مغزی است که می تواند حافظه را تخریب کند. البته به عقیده محققان هنوز برای رسیدن به این موضوع بررسی های بیشتری باید انجام شود.

پیشگیری از سنگ کلیه: مصرف نوشیدنی‌ های شیرین و قندهای تصفیه شده خطر تشکیل سنگ ‌های کلیوی را به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌ دهد. بدتر از همه اینکه نوشیدنی ‌های شیرین که جزو کولاها محسوب می‌ شود این احتمال را تا ۳۳ درصد نیز بالا می ‌برند. برای پیشگیری از بروز این مشکل لازم است که مصرف هر نوع نوشیدنی شیرین را محدود کنید و به جای آن‌ ها از نوشیدنی‌های سالمی مانند آب و آب میوه‌ های طبیعی استفاده کنید.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اضافه وزن فیبر دیابت تری گلیسیرید کاهش مصرف مصرف قند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۵۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟

مصرف پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند، به خصوص در افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند. اما آیا زمان مصرف پروتئین بر میزان اثرگذاری آن تاثیر می‌گذارد؟ باید قبل از تمرین پروتئین خورد یا بعد از آن؟ بهترین زمان مصرف پروتئین ممکن است به نیاز‌های کلی و اهداف تناسب اندام شما بستگی داشته باشد.

به گزارش روزیاتو، پروتئین در فرآیند‌های بیولوژیکی مختلف از جمله تولید هورمون، عملکرد سیستم ایمنی و بسیاری از واکنش‌های آنزیمی نقش دارد. همچنین برای رشد و ترمیم عضلات حیاتی است و این موضوع آن را به کانون توجه بسیاری از افراد که بر تناسب اندام تمرکز دارند تبدیل می‌کند.

فعالیت بدنی باعث تجزیه پروتئین عضلانی می‌شود، اما اسید‌های آمینه موجود در پروتئین رژیم غذایی نقش بلوک‌های ساختمانی را برای بافت عضلانی بازی کرده و از ترمیم عضله حمایت می‌کنند.

هیچ‌گونه شواهد قطعی وجود ندارد که بتوان گفت مصرف پروتئین قبل از تمرین بهتر است یا بعد از آن، اما مصرف پروتئین هم قبل و هم بعد از تمرین فوایدی برایتان دارد.

مردان و زنان باید روزانه چه مقدار پروتئین مصرف کنند؟

فواید مصرف پروتئین قبل از تمرین

در سال‌های اخیر، ورزش ناشتا به یک استراتژی رایج برای به حداکثر رساندن اکسیداسیون چربی در تلاش برای کاهش وزن تبدیل شده است. در حالی که تحقیقات در مورد اثربخشی آن هنوز قطعی نیست، بسیاری از ورزشکاران – حدود ۶۳٪ – این نوع تمرین را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند.

مصرف پروتئین قبل از تمرین می‌تواند یک استراتژی تغذیه‌ای موثر برای افرادی باشد که برای ورزش ناشتا با مشکل مواجه هستند. این کار کربوهیدرات‌های موجود در سیستم بدن شما را در طول تمرین محدود می‌کند و در عین حال گرسنگی را نیز از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دوز‌های حداکثر ۴۰ گرمی پروتئین قبل از تمرین مانع اکسیداسیون چربی نمی‌شود. از طرفی مصرف آن قبل از تمرین تضمین می‌کند که ذخایر پروتئین آماده حمایت از سنتز پروتئین عضلانی در زمان مناسب هستند.

فواید مصرف پروتئین بعد از تمرین

مصرف پروتئین بعد از تمرین فواید زیادی دارد که با نقش آن در سنتز پروتئین عضلات شروع می‌شود.

این باور وجود دارد که تمرین مقاومتی جامع پاسخ آنابولیک عضله به دریافت پروتئین را تا ۲۴ ساعت افزایش می‌دهد. بنابراین، تامین یک منبع پروتئین برای سیستم بدن پس از تمرین می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش عضله شود.

پروتئین بعد از تمرین می‌تواند نشانگر‌های آسیب عضلانی و التهاب را کاهش دهد، روند ریکاوری را بهبود بخشد و بدن را برای جلسه بعدی تمرین آماده کند.

به‌علاوه، برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، خوردن یک وعده غذایی غنی از پروتئین بعد از تمرین می‌تواند باعث احساس سیری شود و به کاهش مصرف غذا در بین وعده‌های غذایی کمک کند.

پروتئین قبل از تمرین یا بعد از آن؟

تصمیم برای مصرف پروتئین قبل یا بعد از تمرین بستگی به اهداف فردی، برنامه تمرینی و ترجیحات شخصی دارد. عواملی مانند شدت تمرین، قابلیت هضم، و نوع منبع پروتئین ممکن است بر زمان مصرف بهینه تأثیر بگذارند.

در حالی که زمان‌بندی ممکن است بر اساس عوامل فردی متفاوت باشد، این اولویت دادن به مصرف «کافی» پروتئین روزانه است که نقش کلیدی را در دستیابی به اهداف تناسب اندام ایفا می‌کند.

مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا مصرف پروتئین و زمان‌بندی خود را برای بهینه‌سازی عملکرد و نتایج تمرینی‌تان تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • معجزه آب سیب زمینی ؛ فواید و خواص آب سیب زمینی را بشناسید
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • دستور کاهش مصرف آب در ادارات دولتی
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است