Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرزو کاوه‌ئی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۷ درصد دانش‌آموزان این استان چاقی و اضافه وزن داشتند که این رقم در سالجاری پس از شیوع کرونا و تاکید بر ضرورت حضور در منزل و قرنطینه خانگی، به ۱۸ درصد رسید.

وی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی، مصرف روز افزون تنقلات ناسالم و بی ارزش، مصرف فست فودها، افزایش گرایش به بازی‌های رایانه‌ای و تماشای زیاد فیلم های تلویزیونی در افزایش چاقی و اضافه وزن تاثیر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: فعالیت بدنی دانش آموزان کاهش یافته و والدین به دروس فرزندان بیش از تحرک بدنی آنها اهمیت می دهند همچنین ساعات ورزش در مدارس نیز کمرنگ است.

کاوه ئی افزود: حیاط مدارس که محل جنب و جوش و تحرک دانش آموزان روز به روز کوچکتر شده همچنین دانش آموزان در دهه های گذشته مسیر خانه تا مدرسه را پیاده می پیمودند اما هم اینک از سرویس مدرسه برای رفت و آمد استفاده می‌شود.

وی گفت: مشکل اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان یک مشکل همگانی در جهان بوده که به سرعت رو به افزایش است و این معضل از یک سو ناشی از تغییر الگوی غذایی و مصرف غذاهای پرانرژی با ظاهر جذاب ولی با ارزش غذایی کم، مصرف میان وعده های حاوی مقدار زیادی قند، نمک و چربی، مصرف ناکافی مواد غذایی دارای فیبر و از سوی دیگر، کاهش فعالیت جسمانی روزانه و تنش های عصبی ناشی از زندگی ماشینی حاکم در بیشتر جوامع است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، افزایش خطر دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پُرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی- عروقی را از پیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی و نوجوانی برشمرد.

کاوه ای اظهار داشت: نتیجه مطالعات کاسپین بیانگر این است که حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان کشور در سنین مدرسه مبتلا به  اضافه وزن و چاقی می شوند بنابراین اجرای اقداماتی برای پیشگیری و کنترل  هرچه سریعتر اضافه و وزن و چاقی در دانش آموزان ضرورت است.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ طرح کنترل وزن و چاقی در دانش آموزان (کوچ ) با ترویج سبک زندگی سالم در دستور کار خود قرار داده است که در این طرح سعی شده با افزایش سطح آگاهی عوامل سهیم و موثر در نظام تعلیم و تربیت شامل دانش آموزان، مدیران، معلمان و والدین از عوارض و پیامدهای منفی چاقی و اضافه وزن کاسته و زمینه تحقق شعار "دانش آموز سالم، مدرسه سالم، جامعه سالم" را فراهم کرد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: طرح کوچ با هدف ترویج سبک زندگی سالم اجرایی شده و غربالگری و تعیین شاخص توده بدنی همه دانش آموزان در ۲ مرحله صورت می گیرد.

کاوه ئی، جلب حمایت ذی‌نفعان برنامه به ویژه دانش آموزان، والدین مدیران و معلمان، جلب حمایت سازمانهای سهیم و موثر در اجرای هرچه بهتر برنامه، ایجاد تغییر در رفتار و سبک زندگی دانش آموزان، کمک به کاهش وزن در دانش آموزان مبتلا به چاقی و اضافه وزن و نیز حفظ وزن در محدوده مناسب را از دیگر اهداف طرح «کوچ» دانست. 

وی یادآوری کرد: در مرحله نخست این طرح همه والدین با استفاده از کلیپ آموزشی بارگذاری شده در شبکه شاد قد و وزن دانش آموزان را اندازه گیری کرده و پس از ارسال این مشخصات به مدرسه، کارشناس مربوطه توده بدنی را محاسبه می کند که در صورت ابتلای دانش‌آموز به چاقی یا اضافه وزن، فرد به مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: در این مراکز دانش آموزن پس از دریافت مراقبت بهداشتی اولیه و ثبت مراقبت‌ها در سامانه سیب توسط مراقب سلامت به کارشناس تغذیه ارجاع می‌شود تا توصیه‌های تغذیه‌ای و مشاوره رژیم درمانی ارائه شود سپس بر اساس دستورالعمل، برنامه زمان‌های پیگیری و مراجعه بعدی تعیین می‌شود.

کاوه ئی ادامه داد: به منظور پیشگیری از تجمع و شیوع کرونا همچنین حفظ سلامتی دانش آموزان، آدرس و تلفن همه مراکز خدمات جامع سلامت و تلفن تماس و روزهای حضور کارشناس تغذیه به همه مدارس ارسال شده است تا دانش آموزان مبتلا به اضافه وزن و چاقی و نیازمند مشاوره تغذیه با تعیین وقت قبلی به این مراکز مراجعه کنند.

وی افزود: در مرحله نخست پس از ارائه مشاوره های تغذیه ای به دانش آموزان که آبان ماه صورت گرفت در مرحله دوم سنجش توده بدنی و درصد موفقیت مشاوره و رژیم درمانی صورت گرفته در اسفند ماه امسال بررسی می شود.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان چاقی وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان چاقی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان همدان چاقی وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان اخبار کنکور چاقی و اضافه وزن دانش آموزان اضافه وزن وزن و چاقی سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۰۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است

به گزارش خبرنگار مهر، نقی سیاهکالی مرادی بعد از ظهر سه شنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۱۷ هزار معلم در قزوین وظیفه تدریس ۲۵۰ هزار دانش آموز را در ۱۶۷۰ مدرسه بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با موج گسترده ای از بازنشستگی معلمان قزوینی روبرو بودیم و کار برای ما سخت شده بود، تاکید کرد: ۱۰۳۰ نفر از معلمان در سال گذشته در استان قزوین بازنشسته شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه تقریباً به همین میزان نیز در سال گذشته معلم جذب نظام آموزشی استان قزوین شد، تاکید کرد: با جذب حدود یک هزار دبیر و آموزگار در سال جاری تقریباً مشکل کمبود دبیر و آموزگار در استان قزوین حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: معوقات دی، بهمن و اسفند ماه فرهنگیان و نیروهای خرید خدمت و کلیه بدهی حوزه امتحانات به همراه هدیه روز معلم طی یک تا ۲ روز آینده به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

سیاهکالی مرادی اضافه کرد: در سال گذشته برای تجهیز مدارس فن و حرفه ای ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده بود که این رقم در سال جدید با افزایش صد در صدی به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی مدارس با ۵۰ درصد رشد از ۳۳ سانتیمتر به ۴۸ سانتیمتر رسید، عنوان کرد: در دولت سیزدهم ۷۴ چمن مصنوعی در مدارس استان ساخته شده و امیدواریم این تعداد به ۱۰۰ زمین چمن افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه ۷۵ دانش آموز مبتلا به اوتیسم در قزوین تحصیل میکنند این آمار را افزایشی خواند و عنوان کرد: ۸ نفر از این دانش آموزان دختر و ۶۷ نفر نیز دانش آموز پسر هستند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۹۹۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان قزوین شناسایی شدند کخه موفق شدیم با همراهی دستگاه های دیگر ۴۶۱ نفر را به چرخه تحصیل بازگردانیم.

کد خبر 6093459

دیگر خبرها

  • تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان در محور یزد _طبس هشت مصدوم برجا گذاشت
  • افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید
  • تصادف اتوبوس حامل دانش آموزان در محور یزد طبس هشت مصدوم برجای گذاشت
  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس همدان نواخته شد
  • ۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان