Web Analytics Made Easy - Statcounter

زارع با اشاره به ضرورت اجرای برنامه جامع آموزشی حوزه پسماند در مناطق مختلف شهر و روستایی با هدف آگاهی بخشی بیشتر مردم، گفت: هیچ دشواری در مسیر مدیریت پسماند، حل‌نشدنی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ارسلان زارع» امروز (چهارشنبه، ۱۰ دی) در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان که در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، با اشاره به اینکه مسئله پسماند برای جوامع مختلف در جهت توسعه پایدار، رکنی مهم و مولفه‌ای در حفاظت از محیط زیست است که همواره مطالبه‌گری می‌شود، اظهار کرد: در اصل پنجاه قانون اساسی کشور، حفاظت از محیط زیست به عنوان دارایی مشترک نسل امروز و فردا یک وظیفه همگانی دانسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار گیلان افزود: بر این مبنا در اسناد بالادستی به ویژه قانون برنامه ششم توسعه بر اجرای پیوست‌های زیست محیطی و سلامت در اجرای طرح‌های توسعه تأکید شده است.

 

وی با اشاره به اینکه محیط زیست به ویژه مدیریت پسماندها در تحولات علمی، جنبش‌ها و فعالیت‌های مدنی از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: طی سال‌های اخیر با تأکید بر رعایت حقوق شهروندی، سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ظرفیت همواره در کنار دولت علاوه بر مطالبه گری در فرهنگ سازی و ارتقاء سطح افکار عمومی از طریق آموزش، نقش آفرینی مؤثری ایفا کرده‌اند.

 

زارع با تصریح بر اینکه هیچ دشواری در مسیر مدیریت پسماند، حل‌نشدنی نیست، بیان کرد: برنامه جامع آموزشی حوزه پسماند، باید در مناطق مختلف شهر و روستایی براساس تقویم زمانی مشخص و با هدف آگاهی بخشی بیشتر مردم و کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ اجرا شود.

 

استاندار گیلان تصریح کرد: اجرای پروژه‌هایی مانند افزایش ظرفیت شرکت کود آلی تا هزار تن در روز، احداث نیروگاه زباله سوز 600 تنی رشت، تصفیه خانه شیرابه و بهسازی محل دفن سراوان و طراحی سامانه خرید پسماند خشک صرفاً با کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ توسط مردم با فرهنگ گیلان، منجر به تحقق برنامه ها و مدیریت این حوزه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هر اقدام مؤثری در حوزه مدیریت پسماند به رضایت‌مندی مردم منجر می‌شود، افزود: برای پاسخ به حساسیت جامعه و افکار عمومی نسبت به مسائل پسماند باید با قوت، اهتمام و سرعت عمل گام برداریم چراکه انتظار به حق مردم و موضوعی بسیار حیاتی است.

 

استاندار گیلان با اشاره به اینکه باید با قاطعیت ضمن بهره‌گیری از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود، شاهد پیشرفت در پروژه‌های پسماند باشیم، اظهار کرد: اگر مدیری با انگیزه و جدی پای کار بوده و زمان را از دست ندهد، در مواجهه با سخت‌ترین کارها نیز هر کاری را می تواند عملیاتی کند و در این مسیر باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود تا نتایج خوبی به دست آید.

 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که امید مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه کشور، زنده نگه داریم و همه مسئولان ذیربط در این خصوص باید تلاش بیشتری کنند.

 

زارع با اشاره به اینکه با تلاش های صورت گرفته برای مدیریت کرونا قطعاً با فروکش کردن این بیماری شاهد بازگشت به شرایط مطلوب حضور گردشگران در استان خواهیم بود، گفت: حفظ محیط زیست دغدغه همه مردم استان و گردشگرانی است که به این استان مسافرت می کنند و باید با طرح های آموزشی میزان آسیب ها را کاهش دهیم.

 

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه دولت در زمینه مدیریت پسماند با تخصیص اعتبارات، حمایت های موثری به ویژه در سال گذشته داشته، افزود: بیش از 500 میلیارد تومان اعتبارات موجود استان های شمالی تا تیرماه سال آتی و پیش بینی حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت کشور در بودجه سال آینده در حوزه پسماند، نشان از اهتمام جدی دولت در این حوزه دارد که نیازمند پیگیری مجدانه و ارائه طرح ها در جذب عمده اعتبارات برای گیلان است.

 

وی به هم‌پوشانی اعتبارات موجود در طرح‌های مرتبط با تالاب انزلی، سازمان جنگل ها و وزارت نیرو برای مدیریت پسماند اشاره و اذعان کرد: متولیان این حوزه ها به ویژه شهرداری‌های استان برای اتمام پروژه‌های حوزه پسماند در موعد مقرر اهتمام جدی داشته باشند و از هر ظرفیتی بهره بگیرند.

گفتنی است، در این جلسه علاوه بر گزارش دبیرخانه کارگروه از روند برگزاری جلسات متناظر شهرستانی و اجرای مصوبات، گزارش مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان از آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اجرا، گزارش فرمانداری های شهرستان های رشت، رودسر و آستارا از روند مدیریت پسماند در شهرستان و نیز گزارش شهردار رشت در خصوص پروژه های تفکیک از مبدأ، زباله سور و تصفیه خانه شیرابه سراوان ارائه شد. 

پایان پیام/164

منبع: شبستان

کلیدواژه: پسماند گیلان ارسلان زارع استاندار گیلان مدیریت پسماند حوزه پسماند محیط زیست طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۱۲۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور

بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، با اشاره به افزایش حوادث کوهستان در کشور، گفت : افزایش حوادث کوهستان ناشی از گسترش روی آوردن مردم به طبیعت و کوهنوردی است که باید خود را برای امدادرسانی در این حوادث آماده کرده و از طرفی مردم را از نقاط حادثه‌خیز آگاه کنیم. 

وی افزود: سازماندهی خوبی در کشور برای مقابله با حوادث کوهستان آغاز شده و از هیات‌های کوهنوردی در استان‌ها نیز انتظار می‌رود که مسیر‌های پرتردد و ایمن کوهنوردی را در نقاط مختلف استان‌ها شناسایی، علامت‌گذاری و به مردم معرفی کنند تا آمار تلفات در این بخش کاهش پیدا کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور تصریح کرد: گا‌ها در برخی از استان‌ها در مسیر‌های کوهنوردی پرتردد، راهنما مستقر کرده‌اند که این موضوع آمار تلفات حوادث کوهستان آنها را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه با ایجاد یک فضای ایمن در کوهستان می‌توان مردم را بیشتر به سمت کوهنوردی ترغیب کرد، گفت: در استانی مانند کرمانشاه، کوه بیستون واقع شده که چهارمین توده سنگی بزرگ دنیاست و می‌تواند یک دانشگاه صخره‌نوردی برای علاقمندان به این رشته باشد و اگر تبلیغات مناسبی روی آن صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری، سنگنوردان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کند و به تبع ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم محلی فراهم کند. 

محمودی با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های خوب کرمانشاه برای امداد و نجات حوادث در غرب کشور، افزود: براین اساس در نشست امروز مصوب می‌شود که کرمانشاه به عنوان مرکزیت پشتیبانی و هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور انتخاب شود تا در مواقع بحران، استان‌های همجوار خود را پشتیبانی کند. 

وی تصریح کرد: در این راستا در بحث تجهیزات و پایگاه هوایی کمک‌هایی را به این استان خواهیم داشت و از بالگرد‌هایی که قرار است امسال خریداری شود، یک بالگرد دیگر را به کرمانشاه اختصاص خواهیم داد تا در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، استان‌های غرب کشور را پشتیبانی کند. 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور متذکر شد: اگر زیرساخت‌های لازم در استان تامین شود و یک آشیانه دیگر در فرودگاه کرمانشاه احداث شود، می‌توانیم سه تا چهار بالگرد دائمی را در این استان مستقر کنیم تا پشتیبانی لازم را در زمان وقوع آتش‌سوزی در حداقل زمان ممکن برای کرمانشاه و استان‌های همجوار انجام دهد. 

وی به قرار گرفتن کرمانشاه در مسیر تردد زوار اربعین هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بحث امداد و نجات در مسیر تردد زوار اربعین، کرمانشاه از استان‌های موفق بود. امسال اگر میزان استقبال از مرز خسروی بالاتر برود، تجهیزات دیگری را در اختیار استان قرار می‌دهیم. 

محمودی با بیان اینکه کرمانشاه می‌تواند پایگاه‌های جدید امداد و نجات داشته باشد، افزود: در این زمینه باید خود استان و خیرین حمایت‌های لازم را داشته باشند. 

به گفته وی، در بحث تجهیزات تخصصی مورد نیاز سیلاب امسال کمک‌هایی به این استان صورت خواهد گرفت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • چرخه مدیریت پسماند گیلان با احداث زباله سوز تکمیل می شود
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • مطالبات ساکنین پایین‌دست سد سیمره پرداخت شود
  • هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • سهم ۱۲ درصدی نایلون‌ها در پسماندهای شهر قم