Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۶۲ روستا در دولت به شبکه آبرسانی سالم و پایدار با جمعیت بیش از ۸ میلیون نفر ملحق شده‌اند و تا پایان دولت دوازدهم با احتساب ۹۰۰ هزار نفری که پیش از این دولت بهره‌مند بودند، به ۱۰.۲ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق در 4 استان آذربایجان غربی،  اردبیل، مازندران و اصفهان، اظهار داشت: این دستاورد بزرگی است که دولت سیزدهم بر این ریل بقیه مسیر و کار را ادامه خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز در استان‌های آذربایجان غربی،  مازندران، اردبیل و اصفهان طرح‌های مهمی در بخش‌های مختلف آب و برق با دستور رئیس جمهوری به افتتاح می‌رسند و مردم امروز و فرداها از نتیجه این طرح‌ها بهره‌مند خواهند بود. 

وزیر نیرو تصریح کرد: ما امسال وعده 250 طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را علاوه بر طرح‌های متعددی که هر روز به ثمر می‌رسد و به مدار بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری چند 10 هزار میلیارد تومان می‌آید به مردم دادیم که با احتساب طرح‌های امروز،  190 طرح از این 250 طرح بزرگ به ثمر رسیده است. 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی ادامه داد: 60 طرح بزرگ دیگر که عمدتا طرح‌های ساخت و سازی و تعدادی هم طرح‌های ساز و کاری هستند تا پایان امسال افتتاح می‌شود. 

اردکانیان با بیان اینکه "امروز طرح آبرسانی به 57 روستا با جمعیت تحت پوشش 32 هزار و 660 نفر در استان مازندران افتتاح می‌شود"، گفت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در یازدهم دی ماه سال 69 ایجاد شده که در آن زمان من به عنوان مسئول آب و فاضلاب‌ها در وزارت کشور در ایجاد این شرکت و واگذاری این مسوولیت به وزارت نیرو سهیم بودم و یکی از برگ‌های زرین کارنامه فعالیت‌های توسعه‌ای نظام جمهوری اسلامی ایران رقم خورد و امروز جزو کشورهایی هستیم که در موضوع آب و فاضلاب شهری در تراز جهانی قرار داریم. 

وزیر نیرو با اشاره به یکپارچه‌سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با ساختار شرکت‌های شهری گفت: امروز شرکت‌های یکپارچه در همه استان‌ها داریم و به برکت آن، منابع مالی، منابع انسانی و تجهیزات یکپارچه شده و انبوهی از روستاها و روستاییان در همین فرصت کمتر از یک سال به گروه بهره‌مند از آب شرب پایدار و سالم ملحق شدند. 

وی افزود: علاوه بر این، طرح‌های نیروگاهی مقیاس کوچک در استان‌های مازندران و اصفهان افتتاح می‌شوند، پست‌ها و شبکه‌های فوق توزیع در استان اردبیل، برق‌رسانی به روستاهای اردبیل و آذربایجان غربی هم به مدار بهره‌برداری می‌آید اما مهمترین طرح امروز،  سد کانی سیب و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد یا ارس غربی به وسعت 8 هزار و 400 هکتار است. این میزان شبکه اصلی و ماموریت وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی هم مشغول انجام سهم خود در شبکه‌های فرعی است که با اتمام آن،  آب به دست روستائیان خواهد رسید.

اردکانیان درباره سد کانی‌سیب افزود: این سد بزرگ و مهمی است که 500 میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته و قادر است 600 میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را در طول سال به دریاچه ارومیه انتقال دهد. 

وی ادامه داد: قدرت تنظیم سد بیش از 700 میلیون است که مابقی به مصارف زیست محیطی و تعریف شده خواهد رسید.

وی در خصوص دریاچه ارومیه هم گفت: در 20 سال بین سال‌های 74 تا 93، با وجود بارش‌های متعدد، هر ساله 40 سانتی متر به طور متوسط افت تراز دریاچه را داشتیم که اگر این روند ادامه می‌یافت و درمان شروع نمی‌شد، دریاچه حوالی سال 96 خشک شده بود‌.

وی اظهار داشت: بر اثر فعالیت‌هایی که در فاصله 93 تاکنون صورت گرفته،  از سال 94 خوشبختانه 71 سانتی متر افزایش تراز دریاچه را داریم که 750 کیلومتر مربع وسعت دریاچه افزایش یافته و حجم آب آن از 1.5 میلیارد متر مکعب به بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب رسیده است. 

اردکانیان اظهار داشت: کارهای زیادی توسط همه دستگاه‌ها انجام شد و وظیفه ما به عنوان وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه ، رهاسازی آب از سازه‌های آبی موجود بوده و تاکنون 6 میلیارد و 133 میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه رهاسازی شده است. البته مصارف کشاورزی هم به روش‌های مناسب کاهش پیدا کرده و سالی حدودا 8 درصد بوده است. 

وزیر نیرو افزود: تصفیه‌خانه‌هایی برای فاضلاب ساخته شده که پساب این‌ها وارد دریاچه می‌شود؛ دو تصفیه‌خانه در ارومیه و تبریز تا پایان دولت به ثمر خواهد رسید. 

اردکانیان گفت: سدهایی مانند سیلوه و چپرآباد برای انتقال آب از حوضه آبریز مجاور ساخته شده و از چاه‌های غیر مجاز برای کمک به منابع زیر زمینی جلوگیری شده و این وعده به نحو شایسته‌ای محقق شده است. 

وی در پاسخ به سوال رئیس جمهوری هم گفت: تراز دریاچه در سال 94 ، 1270.8 سانتی متر در 31 شهریور بوده و در سال 95، به 1270.54 سانتی متر رسید و تاکنون در دهم دی سال 1399 این تراز به 1271.25 سانتی متر افزایش یافته است. با احتساب این ارقام از سال 92، تراز نزدیک به یک متر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت نیرو شبکه آبرسانی روستایی وزارت نیرو شبکه آبرسانی روستایی آب و فاضلاب وزیر نیرو سانتی متر متر مکعب طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۱۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

سنجش کیفیت هوا، امروز (جمعه) با قرار گرفتن روی شاخص ۹۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوای اصفهان امروز _جمعه، هفتم اردیبهشت_ در ساعت منتهی به ۱۱:۰۰ صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۹۶ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه احمدآباد با شاخص ۱۱۲ ناسالم (نارنجی)، پروین با شاخص ۹۷ و خرازی با شاخص ۸۴ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

امروز همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان انقلاب با شاخص ۱۴۵، رهنان با شاخص ۱۰۱، زینبیه با شاخص ۱۱۸، کاوه با شاخص ۱۰۲ ناسالم (نارنجی)، خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۸، پارک زمزم با شاخص ۹۱، دانشگاه صنعتی با شاخص ۷۹، سپاهان‌شهر با شاخص ۸۳، فرشادی با شاخص ۸۵، فیض با شاخص ۸۲، کردآباد با شاخص ۸۶، میرزاطاهر با شاخص ۱۰۰، ولدان با شاخص ۹۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه‌های زرین‌شهر، قهجاورستان، سجزی، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه و شاهین‌شهر است که شاخص کیفی هوا قهجاورستان با شاخص ۱۲۷، کاشان با شاخص ۱۳۱ ناسالم (نارنجی)، زرین‌شهر با شاخص ۶۱، مبارکه با شاخص ۵۴، سجزی با شاخص ۶۲ و خمینی‌شهر با شاخص ۸۲ هوای سالم (زرد)، شاهین‌شهر با شاخص ۲۳ و نجف‌آباد با شاخص ۴۸ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد. ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهر دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 748050

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • آغاز نصب انشعابات آب در روستای سرپله آبدانان
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد