Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از پیش بینی ورود ۱۰ دستگاه کمباین برای برداشت پنبه در سال آینده خبر داد.

هزارجریبی طی سفر دو روزه خود به همراه وزیر جهاد کشاورزی به خراسان شمالی با اشاره به اینکه توسعه مکانیزه برداشت پنبه در کشور آغاز شده است، گفت: برداشت پنبه یکی از معضلات اساسی ما در حوزه این محصول زراعی است چراکه با محدودیت دستگاه های برداشت پنبه مواجه هستیم و برداشت به صورت دستی انجام می شود که این امر هم هزینه های کارگری را بالا می برد و هم زمان برداشت را طولانی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای برداشت پنبه به دستگاه های خاصی از نوع کمباین خودکششی در کشور نیاز داریم که این دستگاه ها در داخل تولید نمی شوند، افزود: از سوی دیگر محدودیت های ارزی برای واردات این کمباین ها نیز وجود داشت که امسال موفق شدیم دو دستگاه را وارد کنیم.

هزارجریبی ادامه داد: علاوه بر آن تعدادی از کمباین نیز در کشور وجود داشت که از آن ها استفاده نمی شد و آن ها نیز نوسازی شدند تا مورد استفاده قرار گیرد.

خوداتکایی ۶۸ درصدی کشور به محصول پنبه

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که پنبه کاران نسبت به واردات پنبه گلایه دارند و معتقد هستند که واردات پنبه موجب کاهش قیمت پنبه داخل می شود؟ بیان کرد: پنبه ماده مورد نیاز صنعت نساجی است که قسمتی از آن در داخل تولید می شود و بخشی نیز وارد می شود که در سال گذشته میزان خوداتکایی به این محصول ۵۸ درصد بوده و در سال جاری به ۶۸ درصد رسیده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین مسلم است که باید مابقی پنبه مورد نیاز صنایع استان تا زمان خوداتکایی کامل از خارج کشور تامین شود و همیشه میزان کسری وارد شده و واردات بی رویه برای این محصول وجود نداشته است.

وی گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته میزان واردات پنبه ۳۰ درصد کمتر شده است، و در حال مدیریت هستیم تا پنبه داخل با قیمت خوبی خریداری شود.

نیاز ۱۲۰ تنی کارخانجات نساجی به پنبه محلوج

هزار جریبی با اشاره به اینکه میزان سطح زیرکشت پنبه در سال جاری نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است، افزود: طی امسال سطح زیرکشت پنبه ۹۹ هزار هکتار و در مدت مشابه سال گذشته ۹۰ هزار هکتار بوده است.

وی با تصریح بر اینکه در میزان عملکرد نیز رشد داشته ایم، ادامه داد: حدود ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار و یا بیشتر افزایش داشته ایم و پیش بینی می کنیم که ۲۷۰ هزار تن وش پنبه از مزارع کشور براشت شود.

به گفته مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی میزان عملکرد تولید پنبه نیز نسبت سه سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: میزان پنبه محلوج مورد نیاز صنعت نساجی در کشور ۱۲۰ هزار تن است که امسال پیش بینی می شود حدود ۸۰ هزار تن در کشور تامین شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پنبه خراسان شمالي جهاد کشاورزی برداشت پنبه واردات پنبه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۰۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟

گروه اقتصاد و درآمد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش جماران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

روابط عمومی گمرک ایران با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق این ۵ کشور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است.

تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود