Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@14:18:07 GMT

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۶۸۳۴

آخرین خبر‌ها از سینما در روزی که گذشت

سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از شیوع موج سوم بیماری کرونا بار دیگر تعطیلی طولانی مدت را تجربه می کنند. خبرگزاری میزان - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال بعد از شیوع موج سوم بیماری کرونا بار دیگر تعطیلی طولانی مدت را تجربه می کنند.    سینما، اما از تیر ماه ۹۹ با بازگشایی سالن‌ها روبرو شد، اتفاقی که توانست در بدو امر امید تازه‌ای به علاقمندان به این هنر ببخشد، اما در نهایت با موج سوم بیماری بار دیگر هنر هفتم با افت در عرصه تولید و نمایش روبرو شد. بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

حضور «زنگ تفریح» در بلغارستان

فیلم کوتاه زنگ تفریح به کارگردانی نوید نیکخواه آزاد در هفتمین حضور جهانی خود به سیزدهمین دوره جشنواره فیلم صوفیا منار در بلغارستان راه یافت.

جشنواره فیلم صوفیا منار از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در منطقه بالکان به شمار می‌رود، که نمایش جهان اسلام و سنت‌های آن از دریچه سینما را در دستور کار دارد.

صوفیا منار بهترین آثار بلند، مستند و کوتاه را از خاور میانه، آسیای مرکزی وشمال آفریقا به نمایش می‌گذارد.

سیزدهمین دوره جشنواره جهانی صوفیا منار در این دوره به علت شیوع ویروس کرونا از بیست و پنجم دی ماه تا دوازدهم بهمن به صورت مجازی برگزار می‌شود.

پخش جهانی زنگ تفریح بر عهده شرکت اسپانیایی FeelSales است.

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده: نوید نیکخواه آزاد، بازیگران: موژان کُردی، ریحانه نبی یان، نیلوفر شکوهی نیا، غزل خلیلی، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، تدوین: وحید نیکخواه آزاد، موسیقی: میخائیل شِماتِنکو، طراح صحنه و لباس: مُنا رمضانی، فیلمبردار: سعید زرآبادی پور، طراح چهره پردازی: سارا بلبلی، صدابردار: احسان نامداری، طراح صدا و ترکیب صداها (فیلم): سامان شهامت، طراح صدا و ترکیب صداها (تیزر): احسان افشاریان، عکس: نگار نیکخواه آزاد، طراح پوستر: متین خیبلی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، ترجمه اسپانیایی: رامین وحیدزاده، ترجمه انگلیسی: نگار سلماسی، ترجمه فرانسه: پگاه خدایی، گروه کارگردانی: مونا خوش روش، سارا بابایی، منشی صحنه: سمیه شهرابی، گروه فیلمبرداری: بهتاش کمه زری، علی درخشانی، گروه صحنه و لباس: امید نورمرادی، رضا کرمی، مدیرتولید: کیوان مرادآبادی، کارگردان و تهیه کننده: نوید نیکخواه آزاد

۲ اثر ایرانی در میان برترین های مستند آسیا ۲۰۲۰

در سالی که سینمای مستند به واسطه شیوع ویروس کرونا و کاهش ساخت آثار بلند داستانی فرصت نمایش و درخششش بیشتری یافت، سینمای آسیا نیز از این چالش با ساخت چندین مستند فوق العاده استفاده کرد.

سایت سینمایی «Asian Movie Plus» همزمان با روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ اقدام به معرفی ۱۵ مستند برتر قاره کهن در یک سال گذشته کرده و سینمای ایران نیز با دو فیلم «خاتمه» ساخته برادران زارعی و «آشو» اولین تجربه کارگردانی جعفر نجفی در این فهرست حضور دارند.

مستند «خاتمه» که در این فهرست رتبه نخست خود را به خود اختصاص داده، روایتگر داستان زندگی دختری افغانستانی است که به دلیل ازدواج زود هنگام و خشونت توسط خانواده، از خانه فرار می‌کند و خود را به اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی شیراز می‌رساند و از آنها درخواست کمک می‌کند اما بعد از پیگیری‌های خانواده او، برادرش که گلاب نام دارد با تهدید کردن خاتمه که اگر به خانه برنگردد او را به افغانستان می‌فرستد مانع از طلاق گرفتنش می شود و...

این مستند ۹۰ دقیقه ای به گفته‌ی سازندگانش ساخت آن چهار سال به طول انجامیده، در دوازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت ایران موفق به دریافت سه جایزه بهترین تدوین، لوح تقدیر بهترین کارگردانی و کاندیدای بهترین فیلم شد و همچنین در اولین حضور جهانی خود در آکادمی جوایز فیلم فلورانس ایتالیا جایزه بهترین فیلم بلند این جشنواره را دریافت کرد و در جشنواره معتبر فیلم مستند جهان لایپزیگ آلمان نیز بر روی پرده رفته است.

«آشو» نیز در فهرست ۱۵ مستند برتر آسیایی ۲۰۲۰ در رتبه دوازدهم جای گرفته است. این مستند که سال گذشته و درجشنواره مستند آمستردام (ایدفا) جایزه بهترین مستند بخش کودک و نوجوان را دریافت کرد، روایتگر زندگی چوپانی کودک به نام آشو است که در عین حال که سرگرم مراقب از گله است سودای بازیگری و فیلم‌های هالیوودی را در سر دارد که پسرعمویش برایش آورده است.

ساخته جعفر نجفی اخیرا نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین المللی فیلم «آمیِن» در کشور فرانسه شد و از دیگر جوایز بین المللی این فیلم در سال جاری میلادی می توان به دیپلم افتخار از جشنواره بین المللی لایپزیگ آلمان و جشنواره بین المللی سواستاپل اشاره کرد که شانزدهمین دوره آن در شهریور ماه در کشور روسیه برگزار گردید.

«آشو» همچنین به عنوان بهترین فیلم مستند کوتاه بیست و ششمین دوره جشنواره دلا لسینیلای ایتالیا، بهترین فیلم کوتاه بیست و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان المپیای یونان، ششمین دوره جشنواره فیلم های مستند داکیومنتای کشور مکزیک و سی و چهارمین جشنواره فیلم فرایبورگ کشور سوییس انتخاب شده است.

فیلم کوتاه «دربند» کلید خورد

فیلم کوتاه «دربند» به نویسندگی و کارگردانی فرزاد بیات پس از گذراندن ۲ هفته پیش تولید، روز گذشته ۱۱ دی ماه در تهران کلید خورد.

«دربند» که قرار است با فرمی خاص و موضوعی متفاوت ساخته شود درامی اجتماعی و عاشقانه است که به روابط بین دختران و پسران و تفریحات جوانان می‌پردازد.

این فیلم کوتاه آخرین تجربه فرزاد بیات در حوزه فیلم کوتاه است و این کارگردان قصد دارد پس از «دربند» اولین فیلم بلند خود را بسازد.

رامانا سیاحی بازیگر ایرانی مقیم فرانسه است که در این پروژه حضور دارد و اسامی دیگر بازیگران نیز به مرور اعلام خواهد شد.

فرزاد بیات نویسنده و کارگردان فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان فراگرفته و از سال ۸۶ کار خود را با فیلمنامه‌نویسی شروع کرده است.

«زیر تخت»، «پرگار»، «بازی»، «سفید برفی»، «تجریش» و…از جمله فیلم‌های کوتاهی است که در کارنامه کاری این هنرمند به چشم می‌خورد.

مستند داستانی «تکیه‌گاه» آماده نمایش شد

مستند داستانی «تکیه‌گاه» به کارگردانی غزال روستا برای نمایش آماده شده و پوستر آن نیز به همین مناسبت رونمایی شد.

داستان «تکیه‌گاه» در مورد دختری است به نام پرستو که اوج روزهای جوانی‌اش با دوران کهنسالی و پیری پدر و مادرش گره خورده و او راه بر سر ۲ راهی سرگردان کرده است؛ تنها عشق می‌تواند گذشت را در دل ما حک کند، این فیلم روایت تمام کسانی است که عاشقانه پدر و مادر خود را تنها نگذاشته‌اند.

پرستو قائدرحمت و مارال حیدری بازیگران مستند داستانی «تکیه‌گاه» هستند.

 غزال روستا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌ رسانه دیجیتال و فیلم از دانشگاه مدیترانه شرقی است و چند تجربه بازیگری در سینما و تئاتر را در کارنامه دارد.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان ‌و تهیه‌کننده: غزال روستا، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: علی آشتیانی، فیلمبردار: شاهین عراقی، تدوین: امیرحسین تحسینی، طراح پوستر: نیلوفر نوایی، مجری طرح: نقطه عطف سینما تئاتر، سرمایه‌گذار: مینو فرسار.

«سه کام حبس» سامان سالور مجوز اکران گرفت

شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «سه کام حبس» به تهیه کنندگی ساسان سالور وکارگردانی سامان سالور موافقت کرد.

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه پیشین خود با صدور پروانه نمایش برای فیلم «مامان» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و کارگردانی آرش انیسی و فیلم «آتابای» به تهیه کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی موافقت کرده بود.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سینما سینمای ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا سینما سینمای ایران جشنواره بین المللی پروانه نمایش نیکخواه آزاد دوره جشنواره جشنواره فیلم جایزه بهترین سینمای ایران بهترین فیلم طولانی مدت صوفیا منار فیلم کوتاه روبرو شد تکیه گاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۶۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، انسیه شمس اللهی در سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در بخش مستندهای مستمر با موضوع هنر و ادبیات ایرانی- اسلامی برگزیده شده است.

او با اشاره به این که در دو دوره گذشته از جشنواره پژواک هم برگزیده شده است، گفت: در دوره اول جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با مستند«ماجرای نیما» برگزیده شدم. این مستند درباره شعر نو بود و اینکه با گذشت صد سال از آمدن این قالب چه میزان بین مردم جا افتاده است و... علاوه بر این، با عنوان برنامه «قهرمانان نمی میرند» که به مناسبت هفته دفاع مقدس تهیه شده بود، برگزیده شده ام. این برنامه روایتگر شهادت هفت تن از شخصیت های مهم دفاع مقدس بود.


وی با اشاره به دلایل برگزیده شدن اثرش در جشنواره افزود: در این دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با عنوان اثر«موسیقی کبیر» که درباره اصالت موسیقی شرقی است، برگزیده شده ام. به نظرم سوژه انتخابی من یکی از دلایلی بود که باعث شد این اثر برگزیده شود. گرچه سوژه نو نیست، اما سعی کردم از زاویه ای تازه به این موضوع بپردازم. به نظرم پرداخت خلاقانه بسیار حائز اهمیت است و باعث دیده و شنیده شدن اثرم شده است. در فرم و نحوه ساخت برنامه هم تلاش کردم که از ریتم خوبی برخوردار باشد.


شمس اللهی، با تاکید به انتخاب سوژه نو در ساخت مستند عنوان کرد: در تهیه برنامه هایم همیشه تلاش می کنم که سوژه برای شنوندگان نو باشد، حتی اگر سوژه جدید نباشد به این موضوع که زاویه دید نویی داشته باشد، متمرکز می شوم و بیشتر به دنبال بخش هایی هستم که کمتر درباره آن صحبت شده و به آن پرداخته شده است. برای من بسیار اهمیت دارد که زاویه دید برای شنونده جالب، جذاب و سرگرم کننده باشد. بنابراین از تکرار پرهیز می کنم. ضمن اینکه به شدت به ریتم برنامه توجه می کنم. البته روایت هم خیلی مهم است.

دیگر خبرها

  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • نگاه خلاقانه در ساخت مستند رادیویی تاثیرگذار است
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما