Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف‌زاده با اعلام این مطلب گفت: این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنر های سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.
وی، میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همواره در بین هنرهای سنتی جایگاه ویژه داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی بخصوص متعلق به دوران قاجار در موزه‌های معتبر نگهداری می ‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با اشاره به اینکه روش های مختلفی در میناسازی وجود دارد تصریح کرد که در این پروژه که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجردتاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است. تلاش شده در این پروژه ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش های ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀ قاجار(سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود افزود: از آنجا که حفظ، احیاء و اشاعه روش های اجرایی از رسالت‌های گروه پژوهشی هنرهای سنتی است در این سه اثر، روش نقطه پرداز مورد استفاده قرار گرفت .
او اظهار داشت: هر یک از آثار یاد شده به ابعاد ۱۳ در ۲۰ به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در اجرای نقش بندی خطوط از روش قلمگیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.

اردشیر مجرد تاکستانی متولد ۱۳۲۸ رشت در استان گیلان و اصالتا تاکستانی است. یکی از نقاشان مکتب مینیاتوریست است. وی نگارگر و محقق نگارگری و تذهیب و تشعیر فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای تجسمی است. نمایشگاه‌های انفرادی در زمینه نگارگری برگزار کرده و در بیش از بیست نمایشگاه گروهی در چندین نمایشگاه خارجی نیز حضور داشته است.

وی مدرس مینیاتور در هنرستان‌های گرافیک دانشگاه تهران و از داوران نخستین دوسالانه نگارگری ایران است. از وی مقالاتی در زمینه ابروباد در دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی و تاریخچه تذهیب در دایرهٔ المعارف بزرگ شیعه به چاپ رسیده است. تاکستانی سرپرست کارگاه مرمت و صحافی سنتی نسخه‌های خطی و نفیس حرم فاطمه معصومه است.

برچسب‌ها گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دوره قاجار میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دوره قاجار گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دوره قاجار میراث فرهنگی اخبار کنکور مینای نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود

ایسنا/مازندران مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان ویژه استان مازندران در ساری برگزار می‌شود.

حامد فاضلی کبریا مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره برگزاری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون اظهار کرد: این جشنواره در مرحله استانی‌ ویژه مازندران ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۸ تا ۱۸ در سالن سینما کانون ساری برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره در بخش استانی با اجرای ۵ نمایش منتخب به اجرا می‌پردازد تا پس از رای هیات داوران ۳ نمایش برگزیده به دبیرخانه مرکزی برای حضور در جشنواره کشوری معرفی شوند.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران، مرحله استانی نوزدهمین جشنواره‌ی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در سطح استان مازندران با شعار «این صحنه خانه‌ماست» برای شرکت‌کنندگان ۱۲ تا ۲۲  سال و بزرگسالان برگزار می‌شود.

وی افزود: داوری مرحله استانی این جشنواره را سید رضا عمرانی نسب، مهیار هزار جریبی و فاطمه بزرگی از هنرمندان حوزه نمایش این استان بر عهده دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خلق نقاشی‌های شگفت‌انگیز با ذره‌بین
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • اجرای رویداد هنری «وعده صادق» در استان خوزستان
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • تشییع پیکر هنرمند چهره پرداز اردبیلی «رحیم پرواسی»
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • دو ستاره لژیونر در ایران: جنس پائز جور تر از همیشه