علم، فناوری، هنر و علوم انسانی مکمل همدیگرند نه در طول یکدیگر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۸۲۶۰
به گزارش خبرگزاری مهر، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری کرسی ارتباطات علم یونسکو و انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات نشست مجازی «ارتباط دانشگاه-صنعت و تجربهی ترویج دانش عمومی» را برگزار کرد.
در این وبینار ابتدا دبیر نشست، سیدهزهرا اجاق گفت: اهمیت اقتصاد دانشبنیان در جهان امروز بر هیچکس پوشیده نیست و در این فضا، دانشگاهها و نهادهای آکادمیک ناچار به نقشآفرینی جدیدی هستند ضمن اینکه، تأکید بر مأموریت سوم آکادمی که از آن به عنوان ارتباطات / ترویج یا عمومیسازی علم یاد میشود، مسیر این تحول را نشان میدهد که عبارت است از؛ ارتباط دانشگاهها و پژوهشگاهها با صنعت و جامعه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ادامه میرشاهولایتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توضیح داد: واژهی اقتصاد دانشبنیان برای نخستینبار توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی با تعریف اقتصادی مبتنی بر تولید، توزیع و استفاده از دانش و اطلاعات استفاده شد. برمبنای این تعریف، چنین اقتصادی دو ویژگی دارد: ۱. دانش از نظر کمّی و کیفی با اهمیتتر است. ۲. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات، عامل محرکهی اقتصاد جدید است.
وی در ادامه افزود: دیگر مسئلهی اصلی، نه کمبود منابع که فزونی دانش است. اقتصاد دانشبنیان اقتصادی است که: ۱. در آن، تولید، انتشار و بهرهبرداری از دانش و اطلاعات، نقش برجستهای در تولید ثروت ایفا میکند (اقتصاد مبتنی بر مبادله دانش) ۲. حجم عمدهای از مبادلات را مبادلهی کالا و خدمات دانشبنیان داخلی تشکیل میدهد (اقتصاد مبتنی بر مبادله محصولات دانشبنیان داخلی) از سویی، پس از آنکه سولو در سال ۱۹۵۷ میلادی نوآوری و پیشرفتهای فناورانه را بهعنوان پیشران اصلی رشد اقتصادی معرفی کرد، محققان و مدیران، تلاش خود را صرف تقویت ظرفیت نوآوری و تحقیق و توسعهی داخلی کردند، اما در ادامه، جریان قدرتمند جهانیشدن و رقابت جهانی، پدیدهی تبادل نیروی کار و بهتبع آن همکاری در فرایندهای نوآوری بین شرکتها را بهدنبال داشت و حال دیگر چابکی، انعطافپذیری و تمرکز روی توانمندیهای هستهای منبع مزیت رقابتی بهحساب میآمد و دیگر ذهنیت «خودت، تحقیق و توسعه خود را انجام بده»، منسوخ شد و جای خود را به استفادهی بیشتر از منابع خارجی دانش داد. براساس ادبیات مدیریت نوآوری، از مجموع ۳۹ عامل تأثیرگذار بر نوآوری، ۱۹ مورد (بیش از نیمی) بههمکاری، مشارکت و تسهیم اطلاعات بین عناصر مختلف اعم از افراد درون سازمان، مدیران، شرکاء، رقبا، … مربوط میشود. بهعبارتی میتوان نتیجهگیری کرد که نوآوری در خلاء ایجاد نمیشود بلکه حاصل همکاری و تعاون است. بهقولی، نوآوری نتیجهی تعاملات شبکهای پیچیدهای از عواملی چون علم، فناوری، یادگیری، تولید، سیاست، فرهنگ، کاربران نهایی محصولات و فرایندهاست. از عبارت اخیر میتوان نتیجه گرفت که نوآوری بهعنوان عنصری ضروری و غیر قابل چشمپوشی در بقای سازمانهای عصر بیست و یکم، به احتمال ضعیف بتواند بهصورت انفرادی، از الف تا ی توسعه یابد و اینجاست که مفهوم نوآوری باز، مطرح میشود.
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی اضافه کرد: امروزه، بهشکل روبهرشدی سیاستگذاران دریافتهاند که توانایی کشورها در حل مسائل عاجل اجتماعی و حفظ رقابتپذیری در بازارهای جهانی وابسته به نوآوری به معنای بهرهبرداری از ایدههای جدید است. اما نوآوری در خلاء اتفاق نیفتاده و مستلزم همکاری بین دولت، دانشگاه و طرف سومی شامل کارآفرینان، کسبوکارها و مصرفکنندگان و در واقع عملکرد نوآوری تابعی از روابط و کیفیت این نظام است. نوآوری زمانی شکوفا میشود که پایگاه دانشی قوی با فرهنگ تحمل ابهام درهمآمیخته و به پرورش ایدههای نو و متنوع بیانجامد. به عبارت دیگر، زیستبوم نوآوری تغییرکرده است. زیستبوم نوآوری به عناصری شامل افراد، سازمانها یا مؤسساتی اشاره دارد که محرک یا مانع تصمیم فرد برای کارآفرینشدن میشود یا احتمال موفقیت او در صورت راهاندازی کسبوکار کارآفرینانه را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از بازیگران کلیدی در زیستبوم نوآوری دانشگاهها هستند. نقش اصلی در خلق دانش و در اقتصاد پساصنعتی بر عهده دانشگاههاست. در عرصهی جدید، نقش محوری دانشگاه بهطور جداییناپذیری با نقش تنظیم شبکههای نوآوری چند بعدی، گره خورده است. بهعبارتی، در دوران جدید، کارکرد قدیمی و معروف پژوهش و آموزش دانشگاه این بار با تأکید بر فرایندهای شبکهای خلق دانش رنگ و لعاب تازهای یافته است. سه نقش اصلی آنها عبارت است از: ۱. آموزش: تأمین سرمایهی انسانی برای نوآوری ۲. پژوهش: (هم) تولید برای خلق ارزش دولتی و خصوصی ۳. تبادل دانش در نظام نوآوری: از انتقال فناوری تا همکاری در خلق همراه با بازیگران متعدد.
میرشاهولایتی در پایان سخنانش دربارهی نقش علوم انسانی در این وضعیت گفت: هنر و علوم انسانی به پرورش فرهنگ ملل و رفتار نوآورانه و حتی ارائهی خدمات و کالاهای نوآور میتواند بیانجامد. درعین حال این حوزه، ارتباطی قوی با صنایع خلاق دارد. براساس مستندات متعدد، پژوهشهای این حوزه حکم سوخت صنایع خلاق را داشته و این نوع صنعت به نوبهی خود محرک نوآوری است. در واقع علم، فناوری، هنر و علوم انسانی بهنوعی مکمل و همتراز یکدیگرند، نه در طول یکدیگر. علم به بشر امکان ارزیابی عملیبودن یا نبودن تغییرات پیشنهادی از طریق آزمایش را میدهد و هنر و علوم انسانی پیشزمینهای را فراهم میسازند که بهواسطهی آن میتوان تأثیرات پیچیدهی تغییر در جامعه را درک کرد.
کد خبر 5112974منبع: مهر
کلیدواژه: علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صنعت ایران قاسم سلیمانی معرفی کتاب آیت الله مصباح یزدی اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ترجمه جشنواره نقد کتاب رادیو مقاومت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمایشگاه مجازی کتاب تجدید چاپ شهدای مدافع حرم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سازمان سمت تازه های نشر هنر و علوم انسانی دانش بنیان دانشگاه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راهاندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازیهای رایانهای
اکبر قنبرپور مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در سفر اخیرشان به کرمانشاه حامل خبرهای خوبی در حوزه دیجیتال برای استان کرمانشاه بود.
اول اینکه اجرای دو پروژه عمده در حوزه اقتصاد دیجیتال استان کرمانشاه و بهویژه شهر کرمانشاه دنبال خواهد کرد که یکی از این پروژهها ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال بوده و شامل تجهیز دو مرکز نوآوری در پارک فناوری استان و دانشگاه رازی است.
قنبرپور برنامه در دست پیگیری بودن توانمندسازی اقتصاد دیجیتال در استان و آغاز فعالیت در حوزه دانشآموزی و هم در بعد تربیت نیروی متخصص کاری در استان کرمانشاه را خبر خوب دیگرش در سفر به استان برای دنبال کردن بررسی میزان پیشرفت این برنامهها بود.
مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات اولین مرکز تولید بازیهای رایانهای در پارک فناوری کرمانشاه از ماه آینده با ۲۰ تیم راهاندازی و فراهم شدن آمادگی لازم برای اینکه این تیمها تا پایان سال به ۵۰ تیم افزایش پیدا کند و در صورت لزوم مراکز دیگری برای توسعه این صنعت ایجاد شود خبر خوب سومش به مردم کرمانشاه بود.
خبر خوب دیگر در جریان این سفر به پیگیری ایجاد یک شهرک اقتصاد دیجیتال در کرمانشاه بود که قرار است شعبهای از پارک توسعه فناوری و نوآوری اقتصاد دیجیتال را که تحت عنوان پارک فاوا در استان فعالیت کند و در آینده تبدیل به یک پردیس علم و فناوری شود .
باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه