Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل صفاکیش در نشست خبری امروز با عنوان کشاورزی سالم و ضرورت مصرف کود‌های بیولوژیک با اشاره به روند افزایشی جمعیت اظهار کرد: پس از جنگ جهانی دوم جمعیت به سرعت شروع به افزایش کرد به طوری که بخش کشاورزی پاسخگوی نیاز غذایی نبود، به همین خاطر برای تولید بیشتر، جهان به مصرف نهاده‌های شیمیایی به بهای از دست رفتن سلامت مردم روی آ‌ورد که در نهایت این امر موجب شد تا بخش کشاورزی از مسیر اصلی خود که تامین غذا و سلامت مردم بود، خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با خارج شدن بخش کشاورزی از مسیر اصلی، محصولاتی با باقی‌مانده سموم و دستکاری شده ژنتیک وارد سبد مصرف شد.

صفاکیش ادامه داد: سال گذشته پنج میلیون تن کود اوره شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار گرفت که نتیجه آن تولید آرد با کیفیت نامناسب است که نانوایان را مجبور می‌کند از افزودنی‌های مضر استفاده کنند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه سلامت کالا‌های اساسی وارداتی با مشکلاتی روبه‌روست، گفت: این کالا‌ها حاوی فلزات سنگینی هستند که می‌توان منشا سرطان و بیماری در کشور را خوراک نامناسب دانست.

او با اشاره به اینکه ۷۲ درصد سطح زمین را آب به خود اختصاص می‌دهد، بیان کرد: ۲۸ درصد باقی مانده به خاک اختصاص دارد که بنابر انواع و اقسام تصرف‌ها، میزان نامحدودی به عرصه کشاورزی باقی ماند.

۳ درصد از اراضی قابل کشت دارای مواد آلی هستند

تولیدکننده کود‌های معدنی با اشاره به اینکه ۲۱ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد، بیان کرد: ۹ میلیون هکتار به جنگل و مرتع و ۱۲ میلیون هکتار به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این ۱۲ میلیون هکتار تنها ۳ درصد غنای مواد آلی دارند و مابقی دچار اشکال هستند.

به گفته او، برخلاف تصورات عموم با استفاده از نهاده‌های غیرشیمیایی امکان تولید محصولات سالم یا افزایش تولید وجود ندارد.

صفاکیش ادامه داد: از مجموع ۱۲ میلیون هکتار، ۶ میلیون هکتار صرفا به کشت گندم و مابقی دیگر محصولات اختصاص دارد که در شرایط فعلی تحریم تولید محصولات استراتژیک باید در دستور کار قرار گیرد.

این تولیدکننده کود‌های معدنی افزود: کود‌های معدنی که توسط تولیدکنندگان داخلی در حال تولید و عرضه است، این توانایی را دارند که تولید محصولات زراعی را تا ۱۵۰ درصد و محصولات باغی را تا ۴۰۰ برابر افزایش دهد.

صفاکیش با بیان اینکه ۸۱ درصد کود مورد نیاز در داخل و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: با توجه به واردات کود با ارز ۴۲۰۰ تومانی، پس از واردات کود‌ها صادر می‌شود که جای این سوال مطرح است که چرا در صورت نیاز، این کود‌ها مجدد از کشور صادر می‌شود؟

او درباره اینکه ایا قیمت کود‌های معدنی نسبت به شیمیایی بالاتر است، بیان کرد: در یک هکتار حداقل ۳۰۰ کیلو کود شیمیایی باید مورد استفاده قرار گیرد که با نرخ دولتی رقمی حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است، در حالی که بهای مصرف کود‌های غیرشیمیایی به نصف آن هم نمی‌رسد، ضمن آنکه کیفیت بالاتری دارد. به عنوان مثال یک کشاورز برای تولید محصولات زراعی در هر هکتار مجبور به مصرف ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم کود شیمیایی است در حالی که می‌تواند با دو تا سه کیلوگرم کود معدنی تا ۵۰ درصد به تولید محصول خود اضافه کند.

صفاکیش با اشاره به قانون حفاظت از خاک که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بیان کرد: این قانون دستگاه‌های مسئول را مکلف کرده تا برای حفاظت از خاک به مصرف نهاده‌های تولید سالم از جمله کود‌های غیرشیمیایی روی بیاورند، اما همواره این بحث وجود داشته است که با قاطعیت در این حوزه رفتار نمی‌شود.

این تولیدکننده کود‌های معدنی گردش مالی کود و سم شیمیایی را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: گردش مالی بخش تولید کود و سم شیمیایی تنها بخشی از زنجیره‌ای است که در صورت استفاده از نهاده‌های سالم می‌تواند قطع شود و این موضوع منافع بسیاری را در حوزه تولید نهاده‌های شیمایی و سلامت به خطر می‌اندازد، به همین خاطر مصرف این نهاده‌های سالم‌مخالفان زیادی دارد به طوری که دست‌های پنهان و دلالان در سطح کلان حتی به وزارت جهاد کشاورزی هم اجازه عرضه این نوع کود‌های شیمیایی را نمی‌دهند.

عضو انجمن ارگانیک ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۱۰ میلیارد نفر می‌رسد و در این میان برای تغذیه این جمعیت باید تولید محصولات غذایی دو برابر شود که دولت به جای تدبیر مناسب، تنها مصرف کود ازته را رواج می‌دهد.

او افزود: علی رغم آنکه شرکت‌های پتروشیمی فشار زیادی به وزارت جهاد می‌آورند تا کود تولیدی آن‌ها را استفاده کند، اما این کار نتیجه‌ای جز تخریب منابع خاک و تولید غذای ناسالم ندارد.

صفاکیش با اشاره به اینکه تولید برخی محصولات به جهش تولید کمکی نمی‌کند، بیان کرد: تولید برخی محصولات از جمله هندوانه و خربزه کمکی به تحقق شعار سال نمی‌کند. به عنوان مثال تولید یک هندوانه ۶۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

صفاکیش در پایان با بیان اینکه خودکفایی گندم در کشور پایدار نیست، تصریح کرد: امسال تا تیرماه ۲ میلیون تن گندم وارد کشور شده است که بنابر آمار تولید گندم امسال هم به ۹ میلیون تن نرسیده در حالی که برای رسیدن به خودکفایی باید ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن باشد، مسئله دوم آن است که کیفیت گندم تولیدی هم مناسب نیست و طی سال‌ها با بیش از مصرف کود ازته کیفیت گندم را هم خراب کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی خرید تضمینی تولید گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد

بخش R&D آوان بهمن شیمی مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا بوده و توسط تیمی از متخصصان برجسته در حوزه شیمی و داروسازی در حال توسعه مولکول‌های دارویی است. این بخش وظیفه توسعه مواد اولیه دارویی جدید و همچنین بهینه‌سازی روش‌های تولید محصولات موجود را بر عهده دارد.

دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوآور در حوزه سلامت گفت: در کشور ما رویکرد جدیدی به علم و فناوری وجود دارد که مسیر را تغییر داده و تبدیل علوم به فنون در دستور کار مراکز علمی قرار گرفته است. دانشگاه‌ها فقط تا سطحی، فناوری را خلق می‌کنند و پس از آن نیاز است تا بخش خصوصی و صنایع در کنار یکدیگر قرار گیرند و بر اساس قانون و مسیر مشخص تولید دانش بنیان رشد و جهش یابد.

دکتر محمد رضا عبدالهی، مدیر عامل شرکت آوان شیمی، در سخنانی در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از افتتاح بخش R&D ، گفت: «ما متعهد به تولید مواد اولیه دارویی با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای بین المللی هستیم. افتتاح این بخش، نقطه عطفی در مسیر این تعهد است و امیدواریم که با کمک این بخش، بتوانیم با توسعه و بهینه سازی محصولات جدید نقشی موثر در ارتقای سطح سلامت جامعه ایفا کنیم.»

وی افزود: «آوان شیمی همواره با توسعه دانش فنی محصولات ارزشمند با کیفیت و اثربخش، در جهت تامین با ثبات و امن دارویی و همچنین کاهش وابستگی کشور در زمینه مواد موثره داروئی گام بر می‌دارد. مبنا قرار دادن تحقیقات در خدمت تولید صنعتی در این شرکت از ارزش‌های اصلی  است».

دکتر عبدالهی اضافه کرد: «از دیگر اهداف استراتژیک شرکت و در راستای ارتقاء نظام سلامت کشور، می‌توان به ایجاد سایت تولیدی مطابق با اصول GMP برای تولید محصولات High-Potent و LVHV به منظور امکان تولید محصولات درمانی در حوزه‌های جدید اشاره کرد».

مدیرعامل آوان شیمی با تاکید بر اهمیت محصولات دانش بنیان افزود: « بر اساس تأییدیه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت آوان شیمی تاکنون موفق به اخذ گواهی دانش بنیان 3 محصول خود گردیده و اقدامات لازم جهت اخذ تائیدیه دانش بنیان 6 محصول دیگر نیز در حال انجام است. لازم به ذکر است این شرکت برای اولین بار در کشور، اقدام به تولید و فروش مولکول تلمیزارتان به عنوان یکی از محصولات جدید دسته قلبی و عروقی با هدف کنترل فشارخون نموده است».

در حال حاضر 30 مولکول در پایپ لاین توسعه شرکت آوان شیمی قرار دارد که از این تعداد، 4 مولکول در مرحله تولید و فروش صنعتی، 11 مولکول در مرحله اخذ پروانه فروش در سال جاری، 9 مولکول در مرحله توسعه دانش فنی و 6 مولکول در فاز بررسی اولیه است.

در راستای توسعه همکاری و مشارکت‌های علمی، کمک به اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ارتباط موثر مابین صنعت و دانشگاه، همکاری با مراکز دانش نهاد و اساتید دانشگاهی و مراکز علمی و تحقیقاتی نیز در حال انجام است و همچنین شش پروژه توسعه محصول به منظور همکاری با دانشگاه‌ها و متخصصین کشور برای سال جاری تعریف شده است.

افتتاح بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی گامی بلند در مسیر ارتقای سطح سلامت جامعه از طریق تولید مواد اولیه دارویی باکیفیت و مبتنی بر نوآوری است.

درباره شرکت آوان بهمن شیمی

شرکت آوان بهمن شیمی به عنوان شرکتی دانش بنیان، تحقیقاتی و تولیدی از ابتدای سال1400در صنعت داروسازی کشور و در حوزه تولید مواد موثره داروئی فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با رویکرد نوآورانه و مطابق با استانداردهای بین المللی، یکی از شرکت‌های تامین کننده مواد موثره داروئی است که در حوزه‌های درمانی مختلف نظیر دیابت، کاردیولوژی، نورولوژی، ایمونولوژی و آنکولوژی در حال فعالیت است.

 

دیگر خبرها

  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • درجه نفوذ قیر چیست و قیر درجه نفود چه کاربردی دارد؟
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای