رمالی؛ کلیشهای قدیمی با نسخهای جدید برای کرونا
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۷۳۲۹۷
در بحران کرونا و سوءاستفاده از ناچاری مردم دنیا برای درمان این بیماری منحوس، سودجویی رمالان و دعانویسان هم موج تازهای به راه انداخت تا با امیدوار کردن مردم برای درمان این بیماری با طلسم و جادو جیب آنها را خالی کنند.
به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها در حالی که دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا است، برخی از افراد سودجو به هر دری میزنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و با ادعای درمان کرونا مردم را فریب دهند، چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی با عنوان " کشف درمان کرونا فقط با چند میلیون تومان" دست به دست شد و واکنشهای متعددی به دنبال داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این رمال در رابطه با فعالیت خود به منظور درمان کرونا میگوید: "یک سری طلسم و جادو و داروهای گیاهی دارم که به بیماران و حتی افرادی که هنوز مبتلا نشدهاند، میدهم و این دو با هم تأثیر زیادی برای درمان حتمی کرونا دارد و شما تنها با چند میلیون میتوانید از شر این ویروس که نیرویی شیطانی است، رهایی یابید. " این تنها یکی از تبلیغات فریبنده این رمالهای مجازی است که به عنوان مروجان خرافهپرستی، فرصت را غنیمت شمرده و برخی از مردم را با ترفندهایی این چنینی و با نرخهایی نجومی سرکیسه میکنند.
قیمتهایی که شروع آنها میلیونی و برآورد ماهانه آنها میلیاردی است. سودجویان برای شروع کار خود یک صفحه مجازی راهاندازی و با جذب دنبال کنندگان زیاد و تأکید بر عنوان تضمینی، از هر راهی بازارگرمی میکنند. رمالها که تنها چند تکه کاغذ، آهن و اعضای بدن حیوانات سرمایه کارشان است و از سادگی مردمی که این روزها از آفت کرونا در امان نیستند و به نوعی مستأصل شدند، استفاده میکنند.
ناچاری و نگرانی عوامل سوقدهنده افراد به رمالیمسعود سهیلی، کارشناس ارشد روانشناسی نیز در خصوص سوءاستفاده رمالها و دعانویسان از شیوع کرونا، میگوید: اضطراب و استرس ناشی از مرگ و یا نبود راهی برای درمان بیماری کرونا افراد را به سمت دعانویسان سوق میدهد، چرا که این افراد سودجو به مردمی که ناچار و نگران از شرایط موجود هستند، اطمینان خاطر کاذب میدهند که با فلان دعا و یا جادو میتوان از ابتلاء به این بیماری مهلک نجات یافت.
وی ادامه میدهد: با فرهنگ سازی و آگاهی رسانی میتوان افراد فریبکاری که از نگرانی مردم سوءاستفاده میکنند را به راحتی شناسایی کرد و مردم باید بدانند که این افراد اگر توانایی داشتند مشکلات خود را حل میکردند و خود را نجات میدادند، همچنین دلیل مراجعه به رمالها رسیدن به نتیجه زودتر است، چرا که برخی از افراد به دلیل اینکه نمیخواهند ماسک بزنند، بهداشت و یا حتی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند و سریع به نتیجه برسند، به این رمالها مراجعه میکنند تا این معضل را درمان کنند.
این روانشناس با اشاره به اینکه رمالها و فالگیران ابزار عجیبی برای جلب اعتماد مردم دارند، تصریح میکند: این وسایل منجر به جلب اعتماد بیشتر افراد میشود به این منظور که در کار خود حرفهای هستند و کارشان را به درستی انجام میدهند؛ رمالها انسانهای تیزبینی هستند که در نگاه اول برخی پیشبینیهای کلی را از روی پوشش یا حرفهای ابتدای شخص به صورت جملات دو سویه به او میگویند و با واکنشی که شخص نشان میدهد، موضوع را بسط میدهند یا جملات دو پهلو را میگویند تا خود فرد برداشتی را که میخواهد انجام دهد، دعانویسان تنها با دادن اطمینان کاذب به افراد به راحتی هزینههای هنگفتی از مردم دریافت میکنند.
چه کسانی به رمالان و دعانویسان مراجعه میکنند؟وی میگوید: مراجعه به رمالان و دعانویسان در بین شهرنشینان بیشتر مشاهده میشود، پیر و جوان و مرد و زن و حتی افراد تحصیل کرده تعدادی از این رمالها و دعانویسان را میشناسند و در شرایط مختلف به آنها مراجعه میکنند، فضای مجازی نیز به افزایش گرایش افراد به موضوعات فالگیری، دعانویسی و طالع بینی دامن زده و حتی برخی به عنوان سرگرمی هم که شده سری به گروههای تلگرامی یا اینستاگرامی این افراد میزنند، گاهی همین سرگرمی و تفریح منشأ کلاهبرداریهایی میشود که جبرانناپذیر است و به قیمت جان، مال و آبروی مردم تمام میشود.
سهیلی آگاهی رسانی و فرهنگ رسانی را راه حلی برای عدم مراجعه افراد به رمالان و دعانویسان میداند و میگوید: فرهنگ سازی برای آگاهی بیشتر در هر زمینهای قطعاً آسیبهای روحی، اجتماعی و … را کمتر میکند، رسانهها نیز کمک بزرگی به آگاهی مردم جامعه میکنند، اگر مسئولان ذی ربط و رسانهها منابع آگاه و مورد اعتماد مانند مراکز مشاوره و روانشناسان را به مردم معرفی نکنند، آنها به منابع مورد اعتمادی که خودشان میشناسند مراجعه میکنند که گاهی این منابع همان رمالها و دعانویسان هستند که برای آنها خطرساز میشوند، همچنین باید عجله کردن در کارها را از ذهن افراد دور کرد، چرا که به خاطر مراجعه به رمال به منظور پیشگیری از ابتلاء به کرونا یا هر مشکل دیگری باید هزینه مادی و معنوی گزافی پرداخت و باید این را در نظر گرفت که با عجله کردن کاری از پیش نمیرود و مضرات آن بیشتر خواهد بود.
وی ریشه وجود چنین خرافاتی در جامعه پیشرفته این روزها را رهایی هر چه سریعتر از نگرانیها میداند و میافزاید: اضطرابی که به سبب کرونا در دنیا حاکم است انسان را بر آن داشته تا از هر طریقی به دنبال راهی برای درمان و عدم ابتلاء به کرونا ویروس پیدا کند، بنابراین افراد سودجو زمینه را برای فریب مردم مضطرب فراهم میبینند و با کم کردن اعتبار راه حلهای علمی مردم را به طلسم و جادو برای درمان دلخوش میکنند.
مجازات رمالی و فریبکاری در قانون چیست؟زینب خزایی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه به خبرنگار ایمنا میگوید: قضات دادگاههای کیفری با استناد به ماده دو قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری که در مورد تحصیل مال از راه نامشروع است، فالگیرها، دعانویسان و رمالها را مجازات میکنند، در این ماده قانونی گفته شده، به طور کلی هر کس مال یا وجهی را تحصیل کند و طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی باشد، مجرم محسوب میشود و علاوه بر اصل مال، به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد.
وی ادامه میدهد: مالی که دعانویسان و رمالالها به دست میآورند، غیرقانونی است و متوسل به تقلب و حیله، افراد را فریب میدهند و این امر کلاهبرداری نیز محسوب میشود که مجازات آن علاوه بر رد اصل مال به صاحب آن به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ شده است، محکوم میشود.
این حقوقدان میافزاید: به طور خاص در خصوص رمالی، دعانویسی و فالگیری در قانون فعلی ما جرمی مشخص نشده، اما قبلاً بند ۱۸ ماده سه آئیننامه امور خلافی مصوب سال ۱۳۲۴ بوده که رمالها، کفبینها، جادوگری و… را به حبس از هفت روز تا ۱۰ روز و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ ریال غرامت محکوم میکرده، اما اکنون این قانون منسوخ شده و در قانون کشور موردی که دقیقاً به رمالی، دعانویسی، جادوگری و… اشاره کند، وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه رویه قضائی در این زمینه بسیار سختگیرانه است، اضافه میکند: افرادی که به این امور مشغول هستند، به طور مخفیانه و پنهانی فعالیت میکنند و دستگاه قضائی به شدت با آنها برخورد خواهد کرد و مهم است که در این زمینه فرهنگسازی شود و افراد باید بدانند کاری از دست رمالها، دعانویسان و فالگیران برنمیآید و نباید به آنها مراجعه کنند، فرهنگسازی در این زمینه نشده و این موضوع در هر قشر و طبقهای دیده میشود و هر کسی ممکن است فریب رمالها و دعانویسان را بخورند.
فضای مجازی جولانگاه دعانویسان و رمالانحسن صفرزاده، کارشناس مسائل دینی در این باره با اشاره به اینکه رمالها و دعانویسان با دروغ گویی و حیلهگری دکانی برای به دست آوردن منافع شخصیشان باز کردهاند، به خبرنگار ایمنا میگوید: این افراد برای خرافه پراکنی از ابزارهای مختلفی مانند فضای مجازی بهره میبرند و بازار خود را داغ میکنند و مردم ساده را راحتتر به این بازار پر دغل میکشانند، جامعهای که با خرافات پرورش یابد به راحتی به انحراف کشیده میشود.
وی ادامه میدهد: رجوع به افراد کم سواد یا بیسوادی که برای ما دعا بنویسند تا مشکلات ما سریع حل شود، امری است که نه عقل و نه شرع آن را تأیید نمیکند، چرا که این افراد اگر چاره ساز بودند ابتدا خودشان را از باتلاق مشکلات رهایی میبخشیدند، آنها ظواهر امر را زیبا جلوه میدهند تا مردم بیشتر جذب این گونه فعالیتها شوند.
این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: لازم است مردم به این آگاهی برسند که اگر مشکلی دارند با قدرت عقلی که خداوند به آنها بخشیده باید مشکل را حل کنند نه رفتن پیش بندگانی که خود در حل مشکلاتشان عاجز هستند، فعالیتهای زیادی مانند کمک گرفتن از آیات قرآن و روایات معتبر مرتبط با این موضوع، باید انجام شود تا گرایش مردم به چنین مسائلی کم شود و به صفر برسد، البته رسانهها، اهل قلم و هنرمندان نیز نقش به سزایی در آگاه ساختن مردم جامعه دارند و هرگز نباید تأثیر این افراد در این زمینه را نادیده گرفت.
افزایش سه درصدی کشف جرایم مربوط به رمالی در اصفهانهمچنین سید مصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتا استان اصفهان در گفتوگویی با خبرنگار ایمنا، در این باره اظهار میکند: یکی از وظایف ثابت پلیس فتا در این حوزه پایش جرایم عمومی در فضای مجازی است و همان طور که در دید عموم کسی حق هیچ گونه تخلفی را ندارد، در فضای مجازی نیز همین طور است، در مواردی مانند دعانویسی، رمالی و فالگیری به طور ۲۴ ساعته در حال شناسایی و نظارت هستیم، پلیس جرایم عمومی به صورت پیشگیرانه اقدام میکند و منتظر گزارش افراد نمیماند.
وی ادامه میدهد: اخیراً حدود سه درصد افزایش کشف جرایم مربوط به این حوزه را داشتهایم، مردم هوشیار باشند که در چنین صفحات مجازی وارد نشوند و برای برخورد با متخلفان سریع به پلیس گزارش دهند، معمولاً بانوان به خاطر مشکلاتی که دارند بیشتر در معرض آسیب هستند و باید آگاه باشند که صاحبان چنین صفحات مجازی تنها به دنبال مقاصد مالی خودشان هستند و مشکلی را حل نخواهند کرد.
مرتضوی با بیان اینکه موضوعات مختلفی در حوزه دعانویسی و رمالی وجود دارد، اضافه میکند: فروش طلسم مانند طلسم حل مشکل و درمان بیماری، طلسم رفع خصومت بین زوجین و … به افراد یکی از موارد زیادی است که گزارش میشود. در زندگی برای حل مشکلات باید به دنبال راه حل اصلی و علمی باشیم، چرا که دنبال کردن خرافات چاره راه نیست و تنها آرامشی کاذب را به مردم میدهد، برای حل هر مشکلی باید به منبع مورد اعتماد آن مراجعه کرد.
گزارش از فهیمه نظری، خبرنگار سرویس جامعه ایمنا
کد خبر 465768منبع: ایمنا
کلیدواژه: رمالی و کلاهبرداری دعا نویسی فالگیری قانون پليس فتا فضای مجازی جرائم اینترنتی کرونا ویروس شیوع ویروس کرونا کرونا و اضطراب اضطراب دوران کرونا درمان کرونا کرونا و استرس آگاهی مردم فرهنگسازی روان شناسی جامعه شناسی امنیت فضای مجازی فریب دادن معضلات اجتماعی آسیب شناسی آسيب اجتماعي کاهش آسیب های اجتماعی سرهنگ مرتضوی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رمال ها و دعانویسان رمالان و دعانویسان ادامه می دهد مراجعه می کنند خبرنگار ایمنا فضای مجازی برای درمان فرهنگ سازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۳۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشکها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهمتر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آنها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.
ایشان افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریمهای پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری میکنند.
ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس میکنید اما پیش از اینها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانیها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمیکنند.
ایشان ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) میگفتند شما با چه قدرتی میخواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابانهای مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشهای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا میکند.
نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینشهای انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشمها متوجه زرق و برق جریانهای مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت
ایشان تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینههای اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمیشود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.
ایشان بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمیشود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق میشود.
مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم
امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار میگیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را میگویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری میفرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.
ایشان افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکلهای مردمی همت کنند تا افراد از جریانهای لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکتهای ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا میشود که وقتی پیگیر میشویم، جواب میدهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ میخواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید میشود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال میکنیم میگویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب میشود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد میشود. این چه منطقی است که شما دارید؟
ایشان با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکتها و جریانهای مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاههای حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، میتواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصههای مختلف شود.
کد خبر 6089034