Web Analytics Made Easy - Statcounter

اُفت و خیز قیمت تخم مرغ در بازار کردستان چند روزی است که ذهن شهروندان را درگیر کرده و این در حالی است که گویا خروج غیر رسمی این محصول از کشور عامل اصلی این شرایط است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، قیمت تخم‌مرغ هم چون قیمت گوشت مرغ در طی ماه‌های گذشته میل به پرواز داشته است و باوجوداینکه مسئولان با اعلام قیمت‌های دستوری و مصوب سعی داشتند تا از اوج گرفتن قیمت‌ها جلوگیری کنند اما ظاهراً موفقیت چندانی حاصل نشده و یک‌بار دیگر با افزایش قیمت این محصول بی‌ثباتی قیمت‌ها رخ نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی 45 هزار تومان است اما مسئولان سازمان بازرسی و جهاد کشاورزی هنوز اصرار دارند که قیمت این محصول از کیلویی ۱۵ هزار تومان تجاوز نمی‌کند.

شهروندان از ضعف نظارت گلایه دارند

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ سبب گلایه شهروندان سنندجی شد و به گفته آنان ضعف نظارت در تنظم بازار و وجود واسطه ها سبب شده تا بازار مرغ و تخم مرغ در استان پرنوسان و پرحاشیه باشد.

به گفته آنان ستاد تنظیم بازار در زمینه قیمت محصولات اساسی ضعیف عمل کرده است و این ضعف نظارت ها و کمبود بازرسان سبب شده خانوارها با فشارهای اقتصادی بالایی مواجه شودند.

به باور شهروندان، قیمت تخم مرغ هر لحظه و در هر فروشگاه متفاوت است و با آنکه کمبودی وجود ندارد اما فروشندگان معتقدند، مرغداران گران فروشی می کنند و ما مجبوریم آن را گران تر عرضه کنیم.

هرکیلوگرم تخم مرغ 45 هزار تومان!

بازار تخم مرغ در کردستان پرنوسان است و نرخ های آن دقیقه به دقیقه و مغاز به مغازه متفاوت است.

«شهریار حنیفی» مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی کردستان می گوید: برای کنترل قیمت تخم مرغ در استان و به‌ویژه شهر سنندج تمهیدات لازم برای توزیع تخم مرغ با قیمت مناسب در بازارچه‌های جهاد کشاورزی فراهم کرده‌ایم که امیدواریم با این روش بتوانیم تا 80 درصد نیاز مردم را تامین کنیم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو تخم مرغ در جلوی درب مرغداری‌ها طبق قیمت مصوب 14 هزار و 500 تومان است که این مبلغ در بازار به کیلویی 16 هزار تومان و شانه‌ای حدود 33 هزار تومان به فروش می‌رسد.

حنیفی گریزی به تولید تخم مرغ در استان کرد و افزود: در استان کردستان روزانه 7 تن تخم مرغ تولید می‌شود که با مصرف 40 تنی تخم مرغ در هر روز اختلاف زیادی دارد و ما مجبور هستیم برای تامین تخم مرغ مصرفی مردم، تخم مرغ را از استان‌های قم و آذربایجان غربی وارد کنیم.

مدیرتوسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان گفت: برای کنترل قیمت تخم مرغ، مردم تا جایی که امکان دارد از فروشگاه‌های جهاد کشاورزی و فروشگاه‌هایی که تخم مرغ را به قیمت مصوب توزیع کرده، مایحتاج روزانه خود را تامین کنند تا بازار به ثبات برسد.

کشمکش بر سر قیمت

در حالی که تولید کنندگان افزایش ۲۰ درصدی نرخ رسمی نهاده‌های اصلی  و همچنین ۳۵ درصدی هزینه حمل‌ونقل را عامل تاثیر گذار در این محصول می دانند اما دولت برای حمایت از مصرف کننده بر نرخ مصوب فعلی تخم مرغ که ۱۲ هزار تومان در درب مرغداری است پافشاری کرده و لذا تولید کنندگان نیر سعی می کنند تا با عرضه کمتر، قیمت این محصول را از قیمت مصوب بالاتر نگاه دارند.

حال باید دید کشمکش دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت تخم‌مرغ تا کجا ادامه داشته و درنهایت کدام طرف این بازی پیروز میدان خواهد بود هرچند که بسیاری از مردم اعتقاد دارد دولتی‌ها به قیمت‌های جدید و گران این محصول تن خواهند داد.

اما مردم استان کردستان می‌توانند هر گونه گرانفروشی را از طریق سامانه تلفنی 124 به اداره نظارت و بازرسی صمت کردستان اطلاع دهند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی قیمت تخم مرغ هزار تومان تخم مرغ قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۷۵۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد

 طی چند ماه گذشته بنزین در رژیم صهیونیستی برای پنجمین بار گران شد تا به مرز ۸ شیکل (بیش از ۲ دلار) برای هر لیتر برسد.

به گزارش تسنیم، روزنامه عبری زبان و اقتصادی کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، از بامداد چهارشنبه قیمت بنزین به 7.90 شیکل خواهد رسید تا به بالاترین قیمت خود از سال 2022 برسد که در آن قیمت هر لیتر بنزین به 8.08 شیکل رسیده بود.

به نوشته این رسانه عبری زبان، سقوط شیکل در برابر دلار طی هفته‌های اخیر (بعد از ضربه تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی) در کنار توقف سوبسید مالیاتی به مصرف کنندگان (به دلیل کسر بودجه بزرگ رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه‌های جنگ) باعث شد تا قیمت بنزین از نیمه شب امشب (اولین دقایق روز چهارشنبه) 7.90 شیکل شود ( هر دلار 3.73 شیکل است).

در ادامه این گزارش آمده است، وزارت دارایی اسرائیل تقدیم سوپسیدهای مالیتی غیر مستقیم به سوخت را متوقف کرده است، علت آن هم کسری چندین میلیارد شیکلی بودجه اعلام شده است که بخشی از آن مربوط به هزینه‌های هنگفت جنگ است.

اما گرانی صرفا دامن بخش سوخت را نگرفته است بلکه صبح امروز رسانه‌های عبری زبان از افزایش 20 درصدی قیمت مواد غذایی و سوپری هم خبر دادند.

براساس گزارشی که روزنامه آیس در شماره امروز سه شنبه خود منتشر کرد، خبر داد، شیر که تحت نظارت نهادهای مربوطه قیمت گذاری می‌شود، 4.5 درصد از فردا صبح گران تر می‌شود، در حالی که مشتقات شیر و بقیه لبنیات بین 3 تا 15 درصد گران خواهند شد.

ماکارونی 20 درصد و سوسیس و کالباس 9 درصد به قیمتشان افزوده می‌گردد، در حالی که بقیه مواد غذایی نیزدر حدود 4 درصد افزایش را تجربه خواهند کرد.

در این بین روزنامه یسرائیل هیوم هم در گزارشی در شماره امروز خود با اشاره به سقوط قیمت شیکل در مقابل دلار اعلام کرد، بازار ارز متنظر اخبارمثبتی در رابطه با توافق مبادله اسرا است تا کمی از زیان‌های خود را ترمیم کند.

به نوشته این رسانه صرف رسیدن اخباری مثبت در مورد پیشرفت در مذاکرات مبادله اسرا تاثیرات خود را بر بازار ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز