Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@10:22:04 GMT

آوردگاه‌های استثنایی در زندگی حاج قاسم سلیمانی

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۴۴۴۲

آوردگاه‌های استثنایی در زندگی حاج قاسم سلیمانی

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: چندی پیش و به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، کتاب «سردار بزرگ» تهیه و تنظیم شده از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق توسط مؤسسه بین‌المللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شمارگان یک هزار نسخه و ۱۰۸ صفحه منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب، مجموعه‌ای است از مقالات تألیفی توسط شخصیت‌های عراقی که در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون شخصیت شهید فرمانده حاج قاسم سلیمانی به رشته تحریر در آمده است. متن زیر یادداشتی است از این کتاب به قلم ماجد الشویلی، کارشناس و پژوهشگر مسائل استراتژیک عراقی. ماجد الشویلی در این یادداشت درباره بزنگاه‌های فکری و عقیدتی در زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشته و بعد اشاره‌هایی به نقش حاج قاسم در دفاع از کیان امت اسلام کرده است. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

الف- شکی در این نیست که همه انسان‌ها ویژگی و صفات خاصی دارند که آنها را از سایرین متمایز می‌سازد و گاه نیز در این صفات تشابهی نیز وجود دارد. قطعاً شرایط و محیط اجتماعی و شیوه تربیت انسان تأثیر بالایی در شکل گیری این خصایص و شمایل برتر در شخصیت‌های یگانه‌ای دارد که به صحنه زندگی پا می‌گذراند.

شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله شخصیت‌هایی بودند که تجارب و دشواری‌ها وجود نازنیش‌شان را جلا داده بود و این گونه تبلور یافته بودند. به سان ققنوس و همایی که در بال‌هایش بر منطقه ما گشوده تا از آن دفاع کند.

اما بی تردید آوردگاه‌های بزرگ و استثنایی در زندگی حاج قاسم سلیمانی، او را به بدین جایگاه از عزت در میان ملت‌ها رسانده. در این چند سطر تلاش خواهم کرد تا به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره کنم:

۱- انقلاب اسلامی ایران و مشارکت شهید سلیمانی در آن.

انقلابی که احیاگر اسلام بود و روح شریعت مقدس اسلام را به آن بازبخشید و عزتمندی را جان مردم بیدا ساخت و موجب شد تا آنها دین و هویت اعتقادی خود را باور کنند.

۲- شهامت حاج قاسم سلیمانی در دفاع از انقلاب در دوران جنگ تحمیلی، تجربه و مهارت نظامی و امنیتی و فرماندهی عظیمی را برای او به ارمغان داشت که در بعدها در فرماندهی سپاه قدس آنها را به کار گرفت.

۳- تأثیرپذیری از شخصیت امام خمینی (ره) و اطاعت از ایشان و پس از امام از ولی فقیه زمان حضرت آیت الله خامنه‌ای. این دو ابر انسان تأثیر شگرفی در تعمیق باور حاج قاسم سلیمانی به انقلاب و مبانی آن داشته‌اند.

۴- حضور در میادین مقابله با استکبار جهانی در کشورهای لبنان، عراق، سوریه، یمن و دیگر عرصه‌های نبرد با تروریسم و داعش.

طرح، حمایت‌ها و برنامه ریزی‌های حاج قاسم، تأثیر شایان توجهی در پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه و شکست آمریکا در عراق و خروج آن در پایان سال ۲۰۱۱ و شکست پیروزمندانه داعش در عراق و همچنین مقاومت مردم یمن و غزه و حتی برخی کشورهای آمریکای لاتین داشت.

۵- تواضع حاج قاسم شگفت انگیز بود و موجب تعجب کسانی می‌شد که با او برخوردار داشتند. این تواضع باعث می‌شد تا آنها شیفته و عاشق حاج قاسم شوند. حاج قاسم اگر چه یک فرمانده و از مسؤولان عالی رتبه ایرانی بود، اما رفتارش مردمی بود و بدون حاجب و دربان در بین مردم حضور داشت.

۶- صداقت حاج قاسم با دیگران و برآورده کردن سریع درخواست و تقاضای آنان. علیرغم گرفتاری و درگیری‌های کاری که داشتند هرگز در برخورد با مردم تعلل و کاهلی به خرج نمی‌دادند.

۷- از آن جایی که ایشان شخص اول نیروی سپاه قدس بودند، نگاه مردم به ایشان نگاه به مجموعه جمهوری اسلامی و اعتقادات و سیاست و ایدئولوژی امنیتی این کشور به منطقه بود.

۸- رابطه تنگاتنگ و نزدیکی روحی و شخصی با امام خامنه‌ای.

۹- موضع گیری با صلابت و جدیت در برابر آمریکا و تروریسم موجب شده بود تا به راه شهید سلیمانی باور و ایمان داشته باشند.

۱۰- نظارت و مباشرت مستقیم حاج قاسم در تشکیل گردان‌های مقاومت در منطقه.

۱۱- دینداری و بعد عرفانی حاج قاسم رضوان الله علیه.

ب – در خصوص دلایلی که موجب شد تا آمریکا دست به ترور شهید سلیمانی بزند، می‌توان موارد زیادی را برشمرد، اما در صدر آنها باید به این مورد اشاره کرد: فرماندهی هوشمندانه محور مقاومت و قدرت ویژه او در انسجام میان این محور با وجود اختلاف در جغرافیا و ملیت.

افزون بر درایت و زیرکی ایشان در غلبه بر مشکلات و نگرش تیزبینانه نسبت به نقشه‌های دشمن.

ویژگی دیگر این شهید والامقام غافلگیر کردن آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بود که آنها را انگشت به دهان می‌کرد.

آنها مطمئن شده بودند که اگر حاج قاسم مدت کوتاه دیگری باشد، جبهه جولان را نیز با نیروی مقاومتی از جنس حزب الله فتح خواهد کرد. بدین ترتیب اسرائیل خود را دانه گندمی می‌دید که در بین سنگ‌های آسیاب در حال خرد شدن است.

ج- اطلاق تعبیر «قهرمانان نبردهای پیروزی» از سوی مرجعیت عالی عراق به این دو شهید والا مقام، بیش از هر چیز نشان از جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در یاری مردم عراق برای غلبه بر داعش دارد. این موضوع خود گواهی و برهانی است بر این موضوع که اگر جمهوری اسلامی ایران و شخص حاج قاسم در میدان نبرد نبود، داعش از بین نمی‌رفت.

مسیر و سرنوشت مردم ایران و عراق و دشمن‌شان و اعتقاد و باورشان یکی است و کسی نمی‌تواند میان این الفت و در هم تنیدگی اختلاف افکند. (صنع الله الذی اتقن کل شیء)

د – ویژگی‌های مکتب جهادی شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه برگرفته از درک بالای او از اسلام و ایثار و جانبازی در راه آن است. التزام به ادای تکلیف و واگذار کردن نتیجه عمل به مشیت الهی و اطاعت از ولی فقیه با سعه صدر نیز از دیگری ویژگی‌های این مکتب است.

حاج قاسم سلیمانی به به امتداد دور دست می‌نگریست و از امور پیش پا افتاده اجتناب می‌کرد.

او دائم در اندیشه بود و چشم‌هایش از گریه خیس. مستحبات و نوافل و نماز شبش ترک نمی‌شد.

حاج قاسم مدافع تمامی سرزمین‌های اسلامی بود و همه آنها را مانند کشورش ایران می‌دانست.

شبانه روز مشغول کار بود و لحظه‌ای دشمنش را به حال خود رها نمی‌کرد. همیشه دشمن مبهوت و متعجب از اقدامات او بود.

ه- همه اقدامات و دستاوردهای حاج قاسم استثائی و مهم بودند، اما جلوگیری از رسیدن داعش به موصل و منفجر کردن مرقد امامین عسکریین از برجسته‌ترین اقدامات او بود. با سرعت برق وارد عراق شد و ضمن حفظ حرم ائمه معصومین مانع از سقوط بغداد شد.

و – از اقبال کم، من سعادت دیدار با او را در زندگی نداشتم، اما از صمیم قلب دوستش دارم و مناقب و فضائل و زندگی سراسر خیر و برکتش را دنبال می‌کنم.

کد خبر 5115629

منبع: مهر

کلیدواژه: اولین سالگرد شهادت حاج قاسم انتشارات الهدی عراق داعش قاسم سلیمانی معرفی کتاب اولین سالگرد شهادت حاج قاسم آیت الله مصباح یزدی ترجمه جشنواره صنعت چاپ تازه های نشر نمایشگاه مجازی کتاب ادبیات جهان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مرکز فرهنگی شهر کتاب ابو مهدی المهندس نقد کتاب دفاع مقدس شهید حاج قاسم سلیمانی جمهوری اسلامی اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۴۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم «سردار سلیمانی» در تقویت توان موشکی مقاومت

به گزارش خبرگزاری مهر، «ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه لبنانی الاخبار در گفت و گو با شبکه المیادین تاکید کرد: مهم‌ترین مساله در واکنش ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری خود در دمشق این بود که عملیات وعده صادق بخشی از جنگ کنونی علیه تل آویو به شمار می‌رود.

وی افزود: تلاش شد از طریق این عملیات اعلام شود معادله میان ایران و رژیم صهیونیستی ترسیم شده است. صهیونیست‌ها، سردار شهید محمدرضا زاهدی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از ستون‌های اتاق عملیات مشترک که جبهه‌های مختلف را مدیریت می‌کند می‌شناختند. ترور وی برای صهیونیست‌ها به مثابه ترور یکی از فرماندهان حماس یا حزب الله بود.

الامین تصریح کرد: عملیات وعده صادق به این دلیل اجرا شد تا صهیونیست‌ها بفهمند که ایران می‌تواند وارد درگیری شود و این کشور بخشی از نبرد کنونی است. در خصوص عملیات طوفان الاقصی نیز باید بگویم که صهیونیست‌ها این عملیات را نتیجه همکاری و آموزش میان نیروهای ایران، حماس و حزب الله می‌دانند. آنچه که در تاریخ هفت اکتبر رخ داد این قاعده قدیمی را مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها مورد حمله قرار نمی‌گیرند شکست.

وی اضافه کرد: قدرت مقاومت ملت فلسطین ما فوق تصور است و محال است صهیونیست‌ها هر چقدر هم که خشونت و قساوت به خرج دهند در این جنگ پیروز شوند. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به مصر و قطر فشار آوردند تا آنها با اعمال فشار بر حماس، این جنبش را مجبور به پذیرش شروط تل آویو کنند.

الامین تاکید کرد: یک جریان قدرتمند در داخل رژیم صهیونیستی و آمریکا با حمایت امارات و دشمنان قطر وجود دارد که اینطور جلوه می‌دهند که قطر فشار کافی و لازم بر جنبش حماس اعمال نکرده است و این مساله ممکن است در نهایت به ضرر دوحه تمام شود.

وی در خصوص حزب الله لبنان گفت: آموس هوکشتاین میانجی گر آمریکایی در لبنان متوجه این نکته شده که حزب الله قبل از پایان یافتن جنگ در نوار غزه حمله‌های خود را متوقف نمی‌کند. جنگ در نوار غزه نیز جز با تغییر کامل مواضع آمریکا یا تغییر کلی در کابینه رژیم صهیونیستی متوقف نمی‌شود.

الامین اضافه کرد: ارتباط شهید عماد مغنیه با نیروهای مقاومت از فلسطین و به صورت مشخص از جنبش فتح آغاز شد. سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید عماد مغنیه برای افزایش توان نیروهای مقاومت و حرکت آنها به سمت تولید موشک‌هایی مانند آنچه ارتش‌های جهان تولید می‌کنند تلاش کردند.

وی بیان کرد: در لبنان یک جو کلی در حمایت از ملت فلسطین وجود دارد و کسانی که می‌گویند جنگ غزه به ما ربطی ندارد کم هستند. محور مقاومت در برابر یک چالش بزرگ برای اثبات اهمیت وجود خود قرار داشت تا نشان دهد حمایت از این محور تا چه میزان اهمیت دارد. تحولات غزه بر تمام جریان‌ها در جهان تأثیرگذار خواهد بود. اگر جنگ غزه نبود تمایلات نزدیک به صهیونیست‌ها در کشورهای غربی و شکاف در میان ملت‌های عربی تا این حد بروز پیدا نمی‌کرد.

کد خبر 6087399

دیگر خبرها

  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • آغاز عملیات پروژه بهسازی آسفالت بلوار شهید سلیمانی قم و انسداد مسیر
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • نقش مهم «سردار سلیمانی» در تقویت توان موشکی مقاومت
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور