Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@21:24:04 GMT

کشت پاییزه چغندرقند کشور افزایش ‌یافت

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۹۵۳۴۰

کشت پاییزه چغندرقند کشور افزایش ‌یافت

پیمان حصادی روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود:سال زراعی آینده با افزایش ظرفیت صنعتی و احداث کارخانه‌های جدید قند درکشور، سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه که عمده کشت آن در خوزستان است حداقل به ۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
وی گفت: اولویت و راهبرد وزارت جهادکشاورزی در تولید محصول چغندرقند ، ارتقای بهره‌وری در زمین‌های زیرکشت چغندر بهاره و توسعه کشت پاییزه چغندرقند است تا کشور به مرز خوداتکایی در تولید محصول راهبردی و اساسی شکر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی افزود:امکان رسیدن به مرز خوداتکایی تولید شکر در کشور در یک فرآیند سه ساله با افزایش سطح زیرکشت چغندر پاییزه در کشور تا ۶۰هزار هکتار وجود دارد.
وی گفت:استان خوزستان ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کشت چغندر قند پاییزه دارد و در صورت احداث سه کارخانه ۱۰هزار تنی در این استان که یکی از آنان سال زراعی آینده در دزفول وارد مدار می‌شود می‌توان سطح زیرکشت چغندرقند در خوزستان را تا ۶۰هزار هکتار افزایش داد.

۷۲۰هزار تن تولید شکر از چغندر قند
مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی گفت:امسال با تولید ۹۷۷هزار تن چغندرقند پاییزی و چهار میلیون و ۶۵۰هزار تن چغندر قند بهاره پیش بینی می‌شود ۷۲۰هزار تن شکر تولید شود.
وی با اشاره به اینکه برداشت بهاره چغندرقند همچنان در مناطق سردسیر ادامه دارد افزود:۱۲۰هزار تن شکر از استحصال چغندر قند پاییزه تولید شده و پیش بینی می‌شود تولید شکر از چغندرقند بهاره به ۶۰۰ هزار تن برسد.
حصادی مجموع تولید شکر کشور از نیشکر و چغندرقند را حدود۱.۵میلیون تن بیان کرد و اضافه کرد: با توجه به جمعیت کشور ، نیاز سالیانه شکر حدود ۲.۲میلیون تن است که باید ۷۰۰ هزار تن آن از خارج وارد شود.

خرید هر کیلوگرم چغندرقند بالای ۱۰هزار ریال
حصادی گفت: شورای اقتصاد قیمت چغندر قند در سال زراعی جاری را هرکیلوگرم چغندرقند هشت هزار و ۴۰۰ریال مصوب کرده ولی به بالای ۱۰هزار ریال خواهد رسید.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌ کاشت ، داشت ، برداشت و حمل نقل چغندرقند ، کمیته‌ای در وزارت جهادکشاورزی برای برآورد قیمت تضمینی و پیشنهاد و تصویب نهایی به شورای اقتصاد تشکیل شده ولی چغندرکاران اطمینان داشته باشند بهای تضمینی چغندرقند بالای ۱۰هزار ریال خواهد بود.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: گرانی نهاده‌ها باعث شده تا هزینه‌ تولید چغندرقند افزایش یابد، به نحوی که تولید حداقل ۴۵ تن چغندرقند در هکتار، نقطه سربه سر اقتصادی برای کشاورزان چغندرکار است.
حصادی گفت: چغندرقند تنها محصولی است که از کاشت تا برداشت آن توسط کارخانه‌های قند و مشارکت کشاورزان صورت می‌گیرد  و دولت هیچگاه نیاز به تخصیص بودجه جداگانه برای آن نداشته است.
به گزارش ایرنا خوزستان قطب اصلی تولید شکر از نیشکر و چغندرقند است.
برداشت نیشکر در خوزستان از اواخر مهر شروع و تا ۱۰۰روز کاری ادامه دارد.برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان از اوایل اردیبهشت شروع و تا خرداد ادامه خواهد داشت.
بهار امسال ۷۸۹هزار تن چغندرقند از کشاورزان خوزستان از سطح ۱۳هزار هکتار خریداری و به ۹ کارخانه قند داخل و خارج استان حمل شد.
پیش بینی شده امسال از سطح ۱۸هزار و ۵۲۷هکتار کشت قراردادی و ۲ هزار کشت آزاد چغندرقند در خوزستان ۱.۳میلیون تن با تناژ ۷۰تن در هکتار برداشت شود.
شوش با هشت هزار و ۷۰۰هکتار بیشترین سطح زیرکشت چغندر قند قراردادی را در خوزستان دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی چغندر خوزستان شکر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چغندر خوزستان وزارت جهاد کشاورزی چغندر خوزستان شکر اخبار کنکور وزارت جهادکشاورزی سطح زیرکشت چغندر قند پاییزه هزار هکتار چغندر قند کشت چغندر تولید شکر تن چغندر هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۵۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست

ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. - اخبار بازار -

رضا حیدری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته 8 میلیون و 800 هزار تن محصول به مشتریان تحویل داده که از این میزان یک میلیون و 400 هزار تن روانه بازارهای صادراتی شده و رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی را  در پی داشته است؛ اما نکته  این است که این اتفاق در زمینه صادرات می‌توانست برای سایر شرکت‌های فولادی نیز رقم بخورد، ولی  ازآنجاکه برخی شرکت‌های فولادی نتوانستند در مقابل سهام‌داران خود در بخش سود و زیان از صادرات محصولات خود دفاع کنند، انگیزه تولید بیشتر و صادرات را از دست دادند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت این است که در سال 1402 حجم واردات ورق فولادی افزایش چشمگیری داشت. ما در بخش واردات ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی در شرایطی شاهد افزایش واردات بودیم که محدودیت‌های ارزی نیز داشتیم. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که ظرفیت‌های تولید و ضریب بهره‌برداری تولید برای ورق سرد در کشور ما 71 درصد، برای ورق گالوانیزه 42 درصد و برای ورق رنگی 28 درصد است. این امر نشان می‌دهد ما در داخل کشور امکان تولید این‌گونه محصولات را داریم؛ اما باید برای تولیدکنندگان شرایطی ایجاد کنیم که رغبت پیدا کنند تولیدات خود را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنند. قطعاً این حجم واردات مانعی جدی برای تسهیل امر تولید است.

وی عنوان کرد: ما باید به سمت واردات هدفمند گام برداریم. اینکه ظرفیت تولید ورق سرد، گالوانیزه و رنگی در داخل کشور وجود دارد، اما ما به سمت واردات حرکت می‌کنیم، اتفاق و خبر خوبی نیست. از سوی دیگر نیز باید محصولاتی را وارد کنیم که بدانیم نیاز بازار است. در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی در پروژه‌های انتقال آب شکل گرفته و تسریع شده که این پروژه‌ها نیازمند ورق گرم است.

حیدری در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای واردات این است که ما ارزی را که قرار است از بانک مرکزی صرف واردات محصولات فولادی کنیم، صرف واردات ورق گرمی بشود که قرار است در پروژه‌های انتقال آب مصرف شود. در این صورت قطعاً ظرفیت‌های فولاد مبارکه برای اینکه محصولات خود را به سایر مشتریان عرضه بکند بیشتر خواهد شد.

دیگر خبرها

  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • رفع تعهد ارزی مانع صادرات صنایع کنسرو
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • قربانیان سیل در کنیا به ۲۲۸ نفر افزایش یافت
  • قربانیان سیل در کنیا به ۲۲۸ نفر افزایش یافت+ فیلم
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • هراس کره جنوبی از حملات تروریستی کره شمالی | وزارت خارجه بیانیه داد | افزایش سطح هشدار در ۵سفارتخانه
  • کره جنوبی سطح هشدار خود را در ۵ سفارتخانه افزایش داد