Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، هیأت دولتی مذاکره کننده افغانستان در حالی برای بحث بر سر سرنوشت جمهوریت و امارت عازم دوحه شد که مقامات بلندپایه نهادهای امنیتی افغانستان از آمادگی‌ برای جنگ تمام عیار خبر می دهند.

مجلس نمایندگان افغانستان؛ وزیر کشور و رئیس عمومی اداره امنیت ملی را فراخوانده بود تا در باره ترورهای هدفمند و وضعیت جنگ با طالبان با آنها تبادل اطلاعات کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مسعود اندرابی» وزیر کشور افغانستان در این نشست گفت که طالبان برای یک جنگ تمام عیار آماده می شوند. وی اضافه کرد که آنها نیز در مقابل در حالت آماده باش قرار گرفته اند و برای مقابله با طرح جنگی طالبان نیروی جدیدی را به نام قطعات عملیاتی آموزش داده اند.

اندرابی افزود: طالبان در حملات خود که با هدف تصرف مناطق مختلف از جمله مراکز استانها و شهرستان‌ها صورت گرفت، ناکام شدند و اکنون نیروهای خود را برای ترورهای هدفمند در داخل شهرها آماده کرده اند. طالبان با شیوه جدید ترور و عدم پذیرش مسئولیت آن پشت این حملات قرار دارند.

در همین نشست «احمدضیاء سراج» رئیس عمومی اداره امنیت ملی افغانستان گفت: طالبان در پی انتقال رهبری خود به داخل افغانستان است و آنها از سفرهای خود از فرودگاه های اسلام آباد و کراچی به خارج از کشور دچار عذاب وجدان هستند.

سراج تأکید کرد: رابطه طالبان با گروه های تروریستی بصورت راهبردی و قوی ادامه دارد و آنها در جنگ‌های جاری از یکدیگر در داخل افغانستان حمایت می کنند.

اما کارشناسان نظامی و سیاسی افغانستان معتقدند که روسای نهادهای امنیتی افغانستان اطلاعات نادرستی به مجلس ارائه کرده اند و تنها هدف آنها نجات از سلب صلاحیت از سوی مجلس بوده است. آنها همچنین می گویند که در عین حال نباید توقع داشته باشیم جنگ طالبان پیش از توافق صلح پایان یابد، زیرا جنگ و خشونت تنها ابزاری است که طالبان از آن برای رسیدن به صلح استفاده می کند.

‎ژنرال عتیق الله امرخیل فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش افغانستان و کارشناس مسایل سیاسی امروز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سخنان وزیر کشور و رئیس عمومی امنیت ملی به شکل بی خیالی و در عالم بی اطلاعی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر افغانستان به طور کامل تحت تسلط آمریکا و پاکستان است و اگر آنها بخواهند، در یک روز صلح را تأمین می کنند و شکی در آن نیست.

این کارشناس سیاسی می افزاید: روند صلح دوحه بحث برسر آینده افغانستان است، زیرا آمریکا همراه ناتو و سازمان ملل متحد در آن دخیل هستند و بر هر دو طرف جنگ فشار وارد می کنند تا به خواسته های آنها عمل کنند.

وی معتقد است: مذاکرات صلح دوحه با رضایت و یا فشار خارجی به یک نتیجه ای خواهد رسید اما زمان زیادی لازم است و جهان نمی گذارد این گفت وگو بدون نتیجه به پایان برسد.

امرخیل با انتقاد از مقامات امنیتی افغانستان گفت: آنها وقتی از برنامه های راهبردی و آمادگی برای جنگ تمام عیار طالبان سخن می گویند، چرا از حملات شبانه روزی آنها و ترورهای هدفمند چیزی نمی دانند و جلو آن را نمی گیرند.

وی افزود: سخنان مقامات امنیتی واقعیت ندارد و آنها فقط برای اینکه مجلس آنها را صلب صلاحیت نکند چنین گفته اند.

امرخیل گفت: تا زمانی که طالبان از رسیدن به خواسته های خود تا حدودی اطمینان پیدا نکنند، از جنگ و حمله دست بر نمی دارند. زیرا آنها اگر به این سرعت اعلام آتش‌بس کنند، جنگجویان آنها صحنه را ترک می کنند و گردآوری آنها برای بار دوم ساده نیست.

وی تصریح کرد: اگر طالبان نتوانند برای پذیرش امارت موفق شوند، نوعی نظام اسلامی را با بخشی از تحلیل و تفسیر خود در نظر دارند که در نظام اسلامی مشکلی در جمهوریت نیز وجود ندارد.

فرمانده سابق نیروهای هوایی ارتش افزود: آمریکا سه پایگاه بزرگ در بگرام، قندهار و شمال این کشور را حفظ خواهد کرد و دولت افغانستان نیز خواهان حضور آمریکایی‌ها در این سه پایگاه است.

امرخیل گفت: در شمال افغانستان آمادگی برای یک جنگ وجود دارد و خبرهایی هم رسیده که سلاح و مهمات میان مردم توزیع می شود. چنین مواردی در مرکز افغانستان هم مشاهده شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به سخنان ملابرادر در پاکستان که گفته بود از موضع خود در گفت وگوهای صلح یک قدم نیز عقب نشینی نمی‌کند، گفت: آن هم برای حفظ جنگجویان آنهاست. این حرف های ملابرادر قابل باور نیست جز اینکه نمی خواهند فرماندهان جنگی خود را پیش از وقت از دست بدهند و برای حفظ آنها در موضع جنگ چنین می گویند. هیأت مذاکره کننده طالبان تا زمان توافق کامل صلح چنین سخن خواهند گفت.

اما سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان از وی خواست اگر طالبان به آتش‌بس و صلح تن ندهند، نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد حذف نشود.

دانش تصریح کرد: اگر آتش بس و کاهش خشونت عملی نشود، دور دوم مذاکرات با بن‌بست مواجه خواهد شد.

مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در ۲۲ شهریور ماه آغاز شد و پس از سه ماه گفت وگو، دو طرف دستورکار مذاکرات را نهایی کرده و برای تعطیلات سه هفته ای دوحه را ترک کردند. طبق گزارش‌های رسیده قرار است طرفین امروز چهارشنبه سه شنبه نخستین نشست دور دوم را پس از سه هفته تعطیلی از سر بگیرند.

برچسب‌ها قطر جنگ طالبان مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر جنگ طالبان قطر جنگ طالبان مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۹۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسم آغاز پروژه ساخت جاده هرات-غور اظهار داشت ساخت بزرگراه‌ها نقش مهمی در توسعه تجارت و ترانزیت افغانستان با کشورهای منطقه‌ دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر حکومت طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

هیئت اقتصادی افغانستان در راه تهران؛ «ملابرادر» عازم ایران شدمعاون نخست وزیر افغانستان خطاب به تاجران ترک: برای سرمایه گذاری زمینه خوبی فراهم شده استانتقاد ملابرادر از سکوت جامعه جهانی درباره توقیف دارایی‌های افغانستان

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم