Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک» متعلق به آستان مقدس حضرت عباس(ع) در نجف اشرف با هدف تدوین راهبردها و برنامه ها در زمینه مذهبی و فرهنگی با تکیه بر گذشته، مطالعه حال و نگاه به آینده برای بهبود وضعیت موجود و بررسی خطرات قریب الوقوع فعالیت می کند.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: استراتژی به معنای راهبرد و برنامه هایی است که برای بررسی و پرداختن به یک وضعیت مشخص ارایه می شود و مربوط به یک حوزه نیست، بلکه مطالعات راهبردی در زمینه سیاسی و نظامی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک» متعلق به آستان مقدس حضرت عباس(ع) در نجف اشرف در شعبان سال 1434 هجری قمری تاسیس شد.

 

این مرکز در زمینه استراتژی دینی فعالیت می کند و هدف آن تدوین راهبردها و برنامه ها در زمینه مذهبی و فرهنگی با تکیه بر گذشته، مطالعه حال و نگاه به آینده برای بهبود وضعیت موجود و بررسی خطرات قریب الوقوع است.

این مرکز شامل بخش هایی همچون کتابخانه، گروه شرق شناسی، بخش گفتار و ایمان، بخش نظارت و رصد، گروه اندیشه های معاصر، گروه غرب شناسی، شبکه العقیده و پایگاه اینترنتی  است.

 

کتابخانه:

از آنجا که کتاب و شبکه های اطلاعاتی یکی از شاخه های اساسی برای دریافت آخرین رویدادهای فرهنگی و دانش است. ما به تاسیس یک کتابخانه تخصصی اقدام کردیم. این کتابخانه تخصصی شامل مهم‌ترین کتاب ها و نشریه های مدرن در زمینه های اطلاعاتی است که این مرکز به آنها توجه دارد. این کتابخانه شامل سه بخش : کتابخانه سنتی که کتاب روی ورق چاپ می شد، کتابخانه دیجیتال و بانک پایان نامه دانشگاه است.

 

گروه شرق شناسی:

باوجود گذشت قرن ‌های متمادی، موضوع شرق شناسی هنوز برای برای بسیاری از قلم ها و با گرایش های فکری مختلف جذاب است. هنوز مطالعات یکی پس از دیگری در زمینه شرق شناسی دیده می شود که یا شرق شناسان آنها را نوشته اند و یا مسلمانان در نقد یا دفاع از شرق شناسی در زمینه های مختلف دانش به نوشتن این مطالعات پرداخته اند.

 

این نظر وجود دارد که زمانی که غرب حس برتری سیاسی و فرهنگی اسلامی را درک کرد، اولین نشانه های شرق شناسی ظهور کرد. جایی که اسلام سایه خود را بر جوامع غربی از نظر سیاسی، نظامی و فرهنگی گستراند . این مسئله به جذب قلب و ذهن آنها و سیطره برای همه جنبه های زندگی شان منجر شد.

پس از آن غرب و کلیسا به مطالعه اسلام با هدف شناختن آن و ایستادن در برابر آن روی آورد که نخستین هسته تولد شرق شناسی شد. با گذشت زمان این حلقه گسترش یافت و جهان اسلام پس از مدتی با ده‌ها هزار کتاب و مطالعه که مختص به جنبه های فردی، اجتماعی و دینی است، غافلگیر شد.

 

گروه شرق شناسی برای نظارت بر حرکت شرق شناسی به بخش های متعدد تقسیم می شود که شامل کتاب‌شناسی تلفیقی شرق شناسان قدیمی و معاصر، گردآوری مطالعات، پژوهش ها و کتاب‌های تالیف شده درباره شرق شناسی، گردآوری کتاب‌های شرق شناسان به زبان‌های اصلی و ترجمه شده، صدور فصلنامه «مطالعات شرق شناسی»، برقراری ارتباط با مراکز و موسسه های شرق شناسی، صدور و چاپ کتاب و برگزاری سمینارها، همایش ها و دوره های آموزشی است.

 

بخش گفتار و ایمان:

علم کلام و الهیات ستون فقرات در زمینه مطالعات دینی است. زیرا دفاع از ایمان و عقیده و پاسخ به شبهات مطرح شده را برعهده دارد.

این بخش در  زمینه های انتشار مجله «العقیده» که یک فصلنامه تخصصی است و به مسایل اعتقادی و علم کلام قدیم و جدید می پردازد، صدور و چاپ کتاب های کلامی اعتقادی، تدوین دایرة المعارف میراث کلامی شیعه، پیگیری کتاب‌ها، شبکه های ماهواره ای و پایگاه های اینترنتی که شبهات را پخش می کند، و پاسخ به این شبهات و  برگزاری سمینارها، همایش ها و دوره های آموزشی  فعالیت می کند.

 

بخش نظارت و رصد:

این بخش وظیفه نظارت و رصد بر رسانه های تصویری و چاپی را برعهده دارد و به دو بخش تقسیم می شود.

 

۱- پایش ماهواره ای: در آن مهم‌‌ترین شبکه های ماهواره ای سیاسی و مذهبی اسلامی و غیر اسلامی رصد می شوند. محتوای آنها از طریق برنامه های مورد استفاده در مرکز طبقه بندی و ضبط می شود تا برای استفاده پژوهشگران آماده شود.

 

۲- نظارت الکترونیکی: در این بخش بیش از یکصد پایگاه اینترنتی خبری و سیاسی و مراکز مطالعاتی به زبان عربی کنترل می شود. مهم‌ترین مطالعات و گزارش‌ها و تحقیقات در ماهنامه «الرصد» قرار می گیرد و در اختیار نخبگان در حوزه و دانشگاه قرار می گیرد.

 

واحد نظارت الکترونیکی بخشی از کار خود را به پیگیری مراکز فکری غرب و ترجمه مهم‌ترین مطالعات منتشر شده به زبان های خارجی درباره شیعه و تشیع اختصاص داده است.

 

گروه اندیشه های معاصر:

مسئولیت این بخش شامل تدوین فرهنگ اصطلاحات علمی و فکری معاصر، کتاب شناسی مهم‌ترین شخصیت‌های اندیشه معاصر، گردآوری تحقیقات، مطالعات و کتاب‌های تالیف شده درباره اندیشه معاصر ، چاپ و نشر کتاب و برگزاری سمینارها، همایش ها و دوره های آموزشی  است. این گروه وظیفه رسیدگی و پیگیری این موارد را برعهده دارد.

 

گروه غرب شناسی:

غرب دو چهره است. چهره ای روشن از پیشرفت و توسعه و فناوری بالا در همه زمینه ها و چهره ای تاریک از استکبار، استعمار و غلبه بر ملت‌ها و فساد است.

 

این بخش برای آگاهی بهتر نسبت به واقعیت غرب و موافقان و مخالفان آن فعالیت می کند و به محورهای کتاب شناسی تاثیرگذارترین شخصیت های علمی در غرب، گردآوری کتاب‌ها، مطالعات و مقالات پژوهشی در نقد غرب، چاپ و انتشار کتاب برای شناخت جنبه های مختلف فکری، شناختی و فرهنگی غرب، انتشار مجله تخصصی به نام «الاستغراب»، برگزاری همایش ها و سمینارها و دوره های آموزشی و برقراری ارتباط با موسسات و مراکز تحقیقاتی مشابه تقسیم بندی می شود .

 

شبکه العقیده:

ما امروز در عصر جهانی شدن شبهات و هیمنه قدرت نرم بر ما از طریق رسانه ها و شبکه های ارتباط اجتماعی زندگی می کنیم. براساس وظیفه شرعی، ما باید به مهندسی معکوس فرهنگی برای مطالعه و تحلیل و تجزیه آنچه در رسانه های در مورد دین و فرهنگ دینی در جریان است، اقدام کنیم. سپس یک نقشه راه و یک برنامه کار جامع برای پرکردن شکاف ها تدوین کنیم.

 

برهمین اساس، این مرکز تصمیم گرفت یک شبکه آنلاین به نام شبکه «العقیده» برای ارایه برنامه ها و مستندهای ایدئولوژیکی تاسیس کند تا شبهات موجود را برطرف کند.

 

پایگاه اینترنتی:

یک پایگاه تخصصی است که فعالیت های این مرکز را منعکس می کند. بخش های مختلفی در زمینه های مختلف دارد. این مرکز با ارایه محصولات فکری و تولیدات سایر پژوهشگران وظیفه تحقیق و تجزیه و تحلیل را برعهده دارد.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: مطالعات مرکز اسلامی نجف اشرف دوره های آموزشی همایش ها شرق شناسی برنامه ها زمینه ها مهم ترین کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد محمدی پیش از ظهر امروز شنبه در آئین افتتاح مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان مرکز اظهار کرد: در فضاهای علمی جدید همه انتظار محقق شدن تحول را در شیوه‌های نوین آموزشی دارند و یکی از این حوزه‌های مورد انتظار، حوزه آموزش پزشکی است.

وی اضافه کرد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان یکی از واحدهایی به شمار می‌رود که در همه دانشگاه‌های این عرصه به آن توجه ویژه می‌شود و با مشارکت اساتید و دانشجویان راه‌حل‌های نوین برای توسعه آموزش پزشکی را در نظر دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان با زحمت همکاران‌مان در معاونت آموزشی دانشگاه افتتاح و فضای خوبی ایجاد شد تا از مشارکت هر چه بیشتر اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای فعالیت‌های علمی و آموزشی بهره‌مند شویم.

وی خبر داد: حاصل این اتفاق تربیت بیشتر دانشجویان در زمینه‌های مختلف پزشکی است و امیدواریم که بتوانیم شاهد رشد و بالندگی روزافزون اعضای هیأت علمی و دانشجویان علوم پزشکی آبادان در سطح کشور باشیم.

به گزارش مهر، مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی آبادان شامل زیرمجموعه‌هایی همچون کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی، مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی، دفتر مستقل استعداد درخشان و المپیادهای دانشجویی، واحد برنامه‌ریزی درسی، واحد دانش‌پژوهی و جشنواره شهید مطهری، واحد ارزشیابی آزمون و مرکز رشد و بالندگی اساتید است.

کد خبر 6089832

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • مدارس دینی بدون مجوز اهل سنت از ۳۳ به ۵ رسیده است
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود