Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست معاونت های گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نوش آبادی نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی در نشست با معاونت‌های گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش با دو چالش مدیریتی و چالش اقتصادی و مالی، روبرو هستیم، گفت: مرحوم شهید رجایی انسان خود ساخته و متعهد به آموزش و پرورش بود و وزیر توانایی برای این وزارتخانه بود با این وجود امروز نیز کسی در آموزش و پرورش خیانت نکرده، ولی ممکن است افراد در حد و اندازه این وزارت خانه نبودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  نظام تعیم و تربیت را باید به اهلش بسپاریم
وی با اشاره به اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ یک امر زیر بنایی و به مثابه هوا و تنفس است، افزود: آموزش و پرورش هم یک نهاد فرهنگی است و به امر تربیت و فرهنگ سازی مبادرت می‌ورزد با این وجود باید از مدیر مدرسه به عنوان خرد‌ترین نقش تا سطح کلان و مدیران همگی به نقش رهبری آموزشی فرهنگی خود عمل کنند.

نوش آبادی بیان کرد: نقش مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش با این عظمت نقش با اهمیتی است؛ از این رو ما زمانی میتوانیم پاسخگوی این دغدغه‌ها باشیم که نظام تعلیم و تربیت را به اهلش بسپاریم.

وی با تاکید بر اینکه معلمی نباید اینگونه باشد که هر کس شغلی پیدا نکرد و به در بسته خورد به سمت معلمی بیاید، اضافه کرد: اگر انگیزه و علاقه در معلمی افت کند امر تعلیم و تربیت هم افت خواهد کرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: اینکه مقام معظم رهبری می‌گویند مسیر تربیت معلم باید از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی عبور کند معنایش این نیست که همه این افراد، ممتاز هستند، اما اگر فرد دارای صلاحیت و قابل قبولی نیاز داشته باشیم از بین این افراد پیدا می‌شود؛ البته به اعتقاد بنده حتی وزیر آموزش پرورش هم باید در دانشگاه فرهنگیان درس خوانده و در نظام تعلیم و تربیت رشد کرده باشد و از طرفی واجد شرایط علمی، دینی، شخصیتی، فرهنگی، تربیتی و انقلابی بوده و مواضعش قاطع پذیرفته شود و حتی بتواند دولت و مجلس را به چالش بکشد.
کمترین توجه به آموزش و پرورش شده است
نوش آبادی بیان کرد: آموزش و پرورش تنها نهادی است که آحاد ملت را با خود درگیر کرده، اما متاسفانه کمترین توجهات و کمترین تخصیصات بودجه و دارایی به این وزارتخانه صورت می‌گیرد؛ چرا که اولویت نیست.

فاطمه قربان نژاد معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی پردیس زینبیه نیز گفت: در بحث سازماندهی معلمان حق التدریسی خرید خدمات و نهضتی که در سال ۱۳۸۸ تصویب شد متاسفانه با سو استفاده‌های مکرر نمایندگان سالیانه با اصلاح این قانون به تعداد ۱۱ بار دولت و وزارت آموزش و پرورش مجبور شده بدون توجه به معیار‌ها و نیاز‌ها و سازو کار‌های تربیت و جذب معلم، نیرو جذب کنند.   مصوبه ساماندهی معلمان حق الدریس مغایر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
وی افزود: مصوبه سازماندهی معلمان حق التدریسی خرید خدمات و نهضتی در تناقض و مخالفت با سند تحول به عنوان سند بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر جذب معلم با کیفیت و دارای صلاحیت می‌باشد و به همین دلایل ریز و درشت هست که با گذشت ۹ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هنوز یک خط هم از این سند به صورت درست اجرا نشده و همیشه تغییرات و تصمیمات جزئی را نشانه اجرای سند دانسته اند.

قربان نژاد تصریح کرد: یکی از مشکلات قانون سازماندهی معلمان حق التدریسی خرید خدمات و نهضتی اشغال ردیف‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش است، چون از این طریق جذب نیرو از دانشگاه فرهنگیان کاهش پیدا کرده و این دانشگاه به انزوا کشیده می‌شود و این مخالف با تاکیدات رهبری مبنی بر جذب معلم فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است.

وی خطاب به نماینده ورامین، قرچک و پیشوا گفت: اگر شما با توجه به فضای احساسی یا برای حفط حوزه انتخابی و کسب مقبولیت با این قانون موافقت کنید نسبت به عواقب این موضوع مسئولید همانطور که این روز‌ها با اصطلاح جذب نیرو از جلوی مجلس درگیر هستیم و صرفا سابقه کار ۱۰-۱۵ ساله را بذون توجه به احتمالا صلا حیت‌ها در نظر می‌گیرند.

معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی پردیس زینبیه گفت: طبق آمار رسمی آموزش و پرورش نیازمند نزدیک ۸۲۵ هزار نیرو است؛ ولی در حال حاضر کمتر از ۴۰۰ هزار نفر در حال تدریس هستند و این نشان می‌دهد که نسخه‌های مقطعی راه درمان نیستند و نباید هر زمان بحث کمبود نیرو مطرح میشود به جای مواخذه افراد مسئول در این فاجعه دنبال درمان مقطعی و سریع باشیم.   دانشگاه فرهنگیان بنگاه کاریابی نیست
قربان نژاد افزود: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر از طرف مسئولین از راه‌های اصلی جذب معلم تلقی می‌شود چرا که در لایحه بودجه به این مسیر بودجه اختصاص داده شده است، اما نکته جالب این است که برای دوره ضروری یکساله این ماده هیچ بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است و این یعنی احتمالا برنامه منسجمی برای اجرای این دوره یکساله وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال نماینده مردم ورامین در مجلس در خصوص اینکه باید با کمبود‌های دانشگاه فرهنگیان چه کرد و راهکار جبران این کمبود‌ها چیست؟ گفت: برای حل بهانه گیری‌های مسئولین مبنی بر کمبود امکانات، نبود زیرساخت، وقت گیر بودن، و هزینه بر بودن دانشگاه فرهنگیان باید از امکانات سایر دانشگاه‌ها برای توسعه این دانشگاه استفاده شود؛ و از طرفی بحث کیفیت آموزشی و هیئت علمی هم به همین ترتیب نیاز به نظر کارشناسان دارد.

قربان نژاد اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان بنگاه کاریابی نیست با این وجود اگر برخی‌ها فکر می‌کنند فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها ظرف یکسال می‌توانند مهارت حفاظت از جان آدمی را در یکسال کسب کنند خب چرا آن‌ها را با توجه به نیاز امروز وزارت بهداشت به عنوان پرستار جذب نمی‌کنند؛ البته در اینجا هدف مقایسه مسیر جذب هست وگرنه منظور فرستادن این افراد به حوزه پرستاری نیست.

سیده زینب محمودی مسئول بسیج پردیس زینببیه نیز گفت: در بحث کیفیت و صلاحیت معلم نمی‌گوییم همه خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان کامل و از نظر علمی و مهارتی در سطح عالی هستند و شاید بعضی از معلمان خرید خمت توان بالاتری داشته باشند، اما جذب و فرایند تربیت معلم باید در دانشگاه فرهنگیان اتفاق بیفتند یعنی برای دانشگاه و افزایش کیفیت وقت بگذاریم تا مجبور نباشیم با تصمیمات عجولانه با نگاه بنگاه کاریابی به اموزش و پورش نگاه کنیم تا هر کس کاری پیدا نکرد به این حوزه روی بیارود.

وی با بیان اینکه باید همه در مقابل نگاه تمدنی مورد تاکید مقام معظم رهبری احساس مسئولیت کنند و رمز پیشرفت را در توجه به مسئله تعلیم و تربیت بدانند، افزود: در باره راهکار‌های جذب معلم نباید روند به این ترتیب باشد که که ما هر طور که شده معلم جذب کنیم با این وجود ما باید آینده نگری داشته باشیم و از رفتار‌های مسئولین با دانشگاه فرهنگیان و عواقب ان‌ها عبرت بگیریم.   برای جبران کمبود معلم از دانشجو معلمان سال آخر استفاده شود
محمودی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌تواند از دانشجو معلمان سال اخر به عنوان حق التدریس استفاده کند، اضافه کرد: در مقطع کنونی کمبود معلم باید با تعیین و تکلیف اصولی حل شود، اما در مقطع بلند مدت باید تنها محل جذب همین دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه برای جذب معلم علاوه بر صلاحیت‌های علمی باید مهارت و فن معلمی هم مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت دولت‌ها عدم توجه به نهاد آموزش و پرورش است با این وجود نباید با رویکرد سیاسی برای این وزارتخانه تصمیم گیری گیری کرد در واقع ما باید خود را وقف آموزش و پرورش بدانیم.

مهدی شاهسوند معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس شهید مفتح ری دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: شاید دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه تازه تاسیس باشد، اما اولین مرکز تربیت معلم در سال ۱۲۹۷ تاسیس شده است. دانشگاه فرهنگیان با حدود ۹۸ پردیس و مرکز در سراسر کشور دارای حدود ۷۲ هزار دانشجو است؛ اما این دانشگاه، اما از نظر زیر ساختی دارای مشکلات فراوانی است.

وی افزود: به گفته رئیس دانشگاه فرهنگیان ۴۰ درصد از بافت این دانشگاه فرسوده است و از نظر خوابگاه و تغذیه با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کند با این وجود مسئولان می‌گویند دانشگاه فرهنگیان زیر ساخت ندارد و این در حالی است که مخاطب این نبود زیرساخت خود مسئولین هستند.

شاهسوند با بیان اینکه امروز اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مغفول مانده، اظهار داشت: بنا بر این بود که سند تحول هر ۵ سال یک بار به صورت دوره‌ای ترمیم شود. با این وجود هر وزیر با وعده اجرای سند تحول از مجلس رای اعتماد گرفت، اما این سند ترمیم که نشد هیچ بلکه در ۵ سالگی آن هم سندی با عنوان سند ۲۰۳۰ وارد نهاد آموزش و پرورش شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه مسئولین به آموزش و پرورش برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب یک نگاه هزینه‌ای است و این در حالی است که این نگاه باید سرمایه‌ای باشد، افزود: نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش باعث شده تا برای جذب معلم از مسیر‌های مختلفی همچون ماده ۲۸، خرید خدمات آموزشی و تعیین تکلیف نیرو‌های حق التدریسی به جای تقویت جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی استفاده شود.   اختصاص بودجه به سند ۲۰۳۰ با هیچ سیاستی امکانپذیر نیست
حامد شریفی مسئول بسیج پردیس شهید مفتح شهر ری نیز در این نشست با بیان اینکه وقتی تربیت معلم با آن وضعیت تعطیل می‌شود خب معلوم است ما با کمبود نیرو مواجه خواهیم شد، افزود: نمایندگان مجلس باید با مسائل خصوصی سازی و جهانی سازی در آموزش و پرورش مقابله کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای آموزش و پرورش رویکرد توسعه‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: اختصاص بودجه برای اجرای سند ۲۰۳۰ در حالی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دست نخورده باقی مانده با هیچ سیاستی جور درنمی آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی سند 2030 جذب معلم دانشگاه فرهنگیان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان و تربیت نماینده مردم ورامین وزارت آموزش و پرورش آموزش و پرورش تعلیم و تربیت گفتمان سازی حق التدریسی تربیت معلم مطالبه گری خرید خدمات شهید رجایی معلمان حق اجرای سند جذب معلم سند ۲۰۳۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۲۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار کرد: قریب به ۱۶ میلیون و ۵۰۰ دانش‌آموز و اولیا در کشور داریم و بخش اعظمی از جامعه متأثر از نظام تعلیم و تربیت است و این امر وظیفه خبرنگاران است.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه ریشه سربلندی ایران عزیزمان در تربیت و ریشه تربیت را می‌توانیم در معلمان جستجو کنیم، ضمن تبریک هفته معلم و گرامی‌داشت مرتضی مطهری، تصریح کرد: مرتضی مطهری معلم انقلاب بود و در سایه روشنگری بینش و قدرت معلمی و مفاهیم انقلاب در اختیار جوانان قرار گرفت و از آموزه‌های ایشان هنوز بهره‌مند می‌شویم.

وی معلمی را مسئولیت سنگینی دانست، ابراز کرد: این شغل را با سایر مشاغل نمی‌توان مقایسه کرد، معلمی عشق است، شغل نیست.

فرهادی ادامه داد: آموزش و پرورش ۹۸۰ هزار نفر پرسنل کنونی دارد که در نظام رتبه‌بندی شرکت کردند و در بخش آموزش فعال هستند و کانون و اجتماع معلمان است.

سخنگوی آموزش و پرورش ابراز کرد: اعتماد عمومی به معلمان و مدرسه سرمایه گرانی است که باید سعی در حفظ آن کنیم و در گرو این سرمایه امنیت برای کشورمان بیافرینم.

وی افزود: انتخاب معلم نمومنه یک حرکت  نمادین است.این اتفاق یک قدر مطلق دقیق نیست، بلکه نسبی است و توانمندی‌هایی آن‌ها را شناسایی می‌کنیم.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: نحوه شناسایی معلم اینگونه نیست که خود را کاندیدا کنند بلکه از طریق نظرخواهی از سایر معلمان، دانش‌آموزان و اولیا طرح نویی راه‌اندازی شد، زیرا بسیاری از معلمان از این کار معذورند و توازن معلمی، آن‌ها را محدود می‌کند؛ اما امسال این شناسایی به شکلی رقم خورد و ما به ارزیابی‌های چندگانه معلم، دانش‌آموز و اولیا ۹۳ هزار معلم در سطح مدرسه به عنوان نمونه انتخاب می‌شود.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • استخدام دانشجویان دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش/جزییات طرح راتبه معلمی
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • کیفیت بخشی مدارس مهم‌تر از توسعه کمی آن‌ است
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش