Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  زباله‌های بهداشتی، درمانی شامل همه پسماند‌های تولید شده در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراکز مشابه می‌شوند که به این زباله‌ها اصلاحا پسماند عفونی می‌گویند.

در کلان شهر اراک روزانه حدود ۷۰۰ کیلو پسماند عفونی در بخش‌های پزشکی به غیر از بیمارستان‌ها تولید می‌شود که با توجه به بیماری کرونا و خطرات دیگر برای جامعه انسانی و حتی حیوانات جمع آوری و امحاء این نوع پسماند به روش صحیح بیش از پیش احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به روش سنتی (دفن غیر اصولی و سوزاندن) روند جمع آوری و دفن پسماند عفونی شهر اراک و اهمیت و خطر این نوع پسماند برای محیط زیست، کارگروه پسماند شهری استان مرکزی تصمیم به بی خطر سازی این زباله‌ها می‌گیرد.

کارگروه پسماند شهری استان مرکزی پسماند شامل: شورای شهر اراک، محیط زیست استان مرکزی، دادستان مرکز استان، معاونت استانداری و دانشگاه علوم پزشکی در تاریخ یازدهم آذر ماه سال ۹۸ تصمیم گرفت تا این روند را با خاتمه داده و بخش خصوصی پسماند‌های عفونی شهر اراک را بی خطر سازی کند.

اکنون حدود یکسال از این تصمیم می‌گذرد، اما باز هم زباله‌های عفونی شهر اراک همچنان به روش سنتی (دفن غیر اصولی و سوزاندن) دفن می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

قصه پرغصه پسماند‌های عفونی در اراک

نظارت مستمر بر نحوه دفع پسماند‌های عفونی اراک در مدت شیوع کرونا

مهلت یک ماهه برای جمع آوری و بی خطرسازی پسماند‌های عفونی اراک

برای بررسی موضوع ابتدا سراغ متولی این کار یعنی بخش خصوصی که را تحویل گرفته رفتم و علت تعلل در کار را جویا شدم.

علیرضا شوشتریان مدیر این واحد بخش خصوصی  در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: شرکت با دارا بودن سوله در یکی از شهرک‌های صنعتی شهر اراک در بحث فنی و بحث قیمت مناقصه برنده شد، اما بعد از آن، محیط زیست طبق مصوبات این ادره اجازه فعالیت شرکت را نداد و با دستور شخص دادستان مقرر شد شهرداری تا ۲۵ مرداد ماه امسال سوله‌ای در اختیار ما قرار دهد.

شوشتریان افزود: از تاریخ مناقصه تا تیرماه امسال شرکت در حال رایزنی با شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه در ارتباط با قیمت گذاری بود که توانستیم نازل‌ترین قیمت را با هماهنگی شهرداری اجرایی کنیم.

او اضافه کرد: قرار بود این پروژه از اول تیر ماه در شهر اراک کلید بخورد و با تحویل سوله در کمترین زمان ممکن دیگ بخار و اتوکلاو را راه اندازی کنیم تا روند بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک سریع ترآغاز شود، اما با توجه به پیگیری‌های مکرر باز هم این مهم صورت نگرفت و همچنان دفن به صورت سنتی انجام می‌شود.

مدیر پروژه بی خطر سازی پسماند عفونی شهر اراک این را هم گفت که از حدود ۴۰۰ مطب فعال و تولید کننده پسماند عفونی در شهر اراک ۳۸۰ پزشک با این شرکت قرارداد دفن بی خطر پسماند بسته اند.

برای پیدا کردن سر گمشده‌ی کلاف پسماند عفونی استان مرکزی و به ویژه شهر اراک به سراغ سه ارگان رفتم که از بین شهرداری متولی واگذاری سوله به این شرکت خصوصی، دانشگاه علوم پزشکی مجری و مسئول اصلی پسماند عفونی و اداره محیط زیست استان مرکزی، موفق شدم تنها با اداره‌ی محیط زیست مصاحبه داشته باشم و بقیه به روش‌های مختلف مصاحبه نکردند.

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: طبق قانون کلیه مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی موظفند اقدام به بی خطر سازی پسماند عفونی خود کنند.

میرزایی افزود: با توجه به این موضوع در بخش بیمارستان‌های شهر اراک تمامی بیمارستان‌ها مجهز به اتوکلاو هستند که به صورت ماهیانه مورد آزمایش قرار می‌گیرند و بی خطر سازی پسماند مطب‌ها، کلینیک‌ها و از این دست مراکز را هم با توجه به حساس بودن موضوع، در کارگروه پسماند به بخش خصوصی واگذار کردیم.

او اظهار کرد: شرکت خصوصی هم اقدام به تهیه‌ی دستگاه‌های مورد نیاز بی خطر سازی کرده و تنها مشکل واگذار نشدن سوله از سوی شهرداری به این شرکت است و با این میزان از اهمیت، اما نمیدانیم چرا شورای شهر و شهرداری برای واگذاری سوله تعلل می‌کنند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی گفت: این نوع پسماند میتواند عامل بیماری زا باشد و باعث آلودگی محیط، خاک و آب‌های زیرزمینی بوده و همچنین با ایجاد شیرابه باعث رشد باکتری و میکروب‌های خطرات چه برای انسان چه برای دیگرموجودات و زنجیره‌ی غذایی باشد.

همچنان پیگیر موضوع حتی از اعضای شورای شهر اراک بودم و هرچند این پیگیری‌های به مصاحبه مطبوعاتی منجر نشد، اما بالاخره با پیگیری‌های یکماهه روز دوشنبه ۸ دی ماه طرح واگذاری سوله به بخش خصوصی را به صحن شواری شهر برد و مقرر شد تا سوله به شرکت خصوصی پسماند عفونی واگذار شود.

با این وجود چند روزی است که واگذاری سوله به بخش خصوصی برای بی خطر سازی پسماند عفونی در شورای  شهر رارک تصویب شده است اما شهر داری هنوز سوله را در اختیار بخش خصوصی قرار نداده است.

و حالا باید منتظر اجرای مصوبه شورای شهر اراک و واگذاری سوله از سوی شهرداری بود تا پسماند‌های عفونی شهر اراک از سوی بخش خصوصی بی خطر سازی شود.

اما در این میان باز هم پزشکانی هستند که با این شرکت قرارداد نبسته اند و همچنان باید در انتظار سامان گیری پسماند عفونی شهر اراک باشیم.

گزارش از امیر بیاتی
انتهای پیام /‌ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زباله بیمارستانی کلانشهر اراک بی خطر سازی پسماند عفونی محیط زیست استان مرکزی پسماند عفونی شهر اراک پسماند های عفونی واگذاری سوله بیمارستان ها شورای شهر پسماند ها بخش خصوصی زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، عبدالمطلب رهنما گفت: در کارگروه مدیریت پسماند شهر‌های صدرا، بیضا، اردکان و هماشهر که با حضور شهرداران این شهر و سرمایه گذاران در حوزه پسماند در شهرداری اردکان تشکیل شد و درباره مشکلات امحا و دفن زباله و آخرین وضعیت پسماند در سطح شهر‌های مذکور بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی به مصوبات این جلسه اشاره کرد و اظهار داشت: مقرر شد با توجه به اینکه شهرداری اردکان طرح مطالعه جامع پسماند را دارد سایر شهرداری‌ها نیز نسبت به تهیه این طرح اقدام کنند.

شهردار اردکان افزود: در این نشست همچنین مقرر شد دبیرخانه‌ای در یکی از شهرداری‌ها تشکیل و جلسات هر دو هفته یک بار به میزبانی یکی از شهرداری‌ها تشکیل شود.

رهنما ادامه داد: همچنین قرار شد سرمایه گذار نیز با توجه به توان لازم و بهره گیری از علوم روز، امحای زباله در مناطق فوق الذکر انجام و بسته پیشنهادی پس از دو ماه برای سیر مراحل قانونی و گرفتن مجوز لازم تهیه تا سایت دفن زباله مدرن و به روز توسط سرمایه گذار با همکاری شهرداری صدرا، بیضا، اردکان و هماشهر راه اندازی شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: توسعه و افزایش دفن بهداشتی پسماند کمک بسیاری در خصوص حفاظت از محیط زیست، کنترل شیرابه حاصل از پسماند و جلوگیری از نفوذ به آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها و همچنین ایجاد مرکز زباله و برگشت سرمایه خواهد داشت.

در شهر اردکان روزانه بیش از ۱۳ تن زباله تولید می‌شود و با توجه به اینکه شهر اردکان یک شهر توریستی و تفریحی است در روز‌های پنج شنبه و جمعه و روز‌های تعطیل تولید زباله به ۲۱ تا ۲۳ تن هم می‌رسد.

در حال حاضر به علت نبود سایت مناسب دفن زباله در شهرستان سپیدان شهرداری اردکان با پرداخت هزینه به شهرداری شیراز روزانه زباله‌های شهر اردکان را با ماشین‌های جمع آوری زباله بارگیری و در مرکز دفن زباله برم شور که متعلق به شهرداری شیراز است تخلیه و امحا می‌کند.

دیگر خبرها

  • بومی سازی تبدیل پسماند پلاستیک به سوخت جامد
  • تمایل ماتیاس سوله به ماندن در یوونتوس و فعالیت زیر نظر تیاگو موتا
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • اردبیل در رتبه اول رده‌بندی مولدسازی کشور قرار گرفت
  • رفع کمبودهای اعتباری اردبیل از محل مولدسازی
  • فیلم | تجربه واگذاری لکوموتیوهای آلستوم به مپنا، برای مدعیان خصوصی سازی کافی است
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال