Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست بررسی خلاء‌های تسهیل ازدواج جوانان با حضور کارشناسان مسائل خانواده و جمعیت، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا لاور، مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در نشست بررسی خلاء‌های تسهیل ازدواج جوانان در طرح تعالی جمعیت و خانواده که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی (ره) برگزار شد، گفت: مشکل اصلی این است که بخش زیادی از جامعه و به ویژه جوانان، اشرافی به طرح تعالی جمعیت و خانواده ندارند و در واقع شاهد فقر اطلاعاتی نسبت به این قانون هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  تسهیل ازدواج می‌تواند محور تحولات اقتصادی و معیشتی باشد
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد جریانی به عمد قصد تغییر اولویت جامعه جوان را دارد، افزود: اگر مسئولین دغدغه چرخه اقتصادی و معیشت مردم را داشته باشند فقط با راه انداختن پروژه ازدواج جوانان می‌توانند به رونق تولید داخل با هدف تامین کالا‌های اساسی مثل لوازم خانگی کمک کنند؛ از این رو ما باید به ازدواج به عنوان یک اتفاق که می‌تواند محور تحولات اقتصادی و معیشتی باشد، نگاه کنیم.

لاور با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی اعم از صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با مسائل خانواده و ازدواج، تصریح کرد: وقتی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی را در حوزه خانواده و ازدواج بررسی می‌کنیم واقعا باید بگوییم «ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان». مثلا به گفته مشاور رئیس صدا و سیما در حوزه خانواده بیش از ۲۷ هزار و۶۰۰ دقیقه برنامه مستقیم در حوزه خانواده در سال ۹۸ تولید شده، اما وقتی سریالی مانند سریال پدر را که یک سریال خانواده محور است، بررسی می‌کنیم یک ازدواج ساده را ترسیم نمی‌کند.   این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیوم رسانه ملی یک مدیوم سلبریتی پرور است و بر همین اساس یک سلبریتی برای چند دقیقه حضور در رسانه ملی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان پول می‌گیرد، گفت: تصویب مجوز یک برنامه چالشی در حوزه ازدواج ۶ ماه است که پشت سد تصویب صدا و سیما مانده و می‌گویند آن را کنار بگذارید.

لاور با بیان اینکه مسئولان ما جوانان را به عفاف توصیه می‌کنند، اما ازدواج را که لازمه پیشه کردن عفاف است را کنار گذاشته اند، افزود: عفاف یک مسکن مقطعی است، ولی ما آن را به عنوان یک نسخه بلند مدت استفاده می‌کنیم.   ۹۳.۷ درصد از افراد موثر در آشوب‌ها مجرد هستند
وی از جامعه اسلامی به عنوان یکی از مراحل تمدن سازی نام برد و گفت: جامعه اسلامی با وجود جامعه سالم و جامعه سالم با وجود خانواده سالم محقق می‌شود.
این استاد دانشگاه گفت: مطالعات نشان می‌دهد که ۹۳.۷ درصد از افراد موثر در آشوب‌ها مجرد هستند و این معنا دار است.

  هیچ دغدغه‌ای در بین مدیران بالادستی نسبت به ازدواج وجود ندارد همچنین در این نشست کاویان، مسئول کارگروه جمعیت و خانواده پژوهشکده ایتان گفت: در طرح تعالی جمعیت و خانواده هیچ اتفاقی برای ازدواج نیفتاده و این در حالی است که مسئله ازدواج مسئله‌ای نیست که پیگیری آن را به تعویق بیندازیم.
وی با بیان اینکه بنده می‌توانم با قاطعیت بگویم که در مدیران بالا دستی هیچ دغدغه‌ای برای ازدواج وجود ندارد و به آن به عنوان گزینه روی میز نگاه نمی‌کنند، تصریح کرد: جنگ نرم تنها این نیست که دشمن کلیپ‌های مبتذل تولید کند؛ امروز دشمن به تولید نرم‌افزار اداره جامعه و سیاست گذاری برای جامعه می‌پردازد و سیاست گذاری‌ها را مطابق اهداف خود تنظیم می‌کند.

کاویان با اشاره به اینکه جمعیت ایران در اواسط جنگ به واسطه تغییرات مدرنیستی و شهرنشینی و البته وجود برخی نفوذی‌ها در بین سیاستگذاران خود به خود با کاهش نرخ باروری روبرو شد، تصریح کرد: بعد از ۱۰ سال ما نتیجه گرفتیم که باید سیاست گذاری جمعیتی کشور را عوض کنیم. با این وجود سیاست گذاری ما در سطح کلی عوض شد، ولی در مقام اجرا هنوز اتفاقی نیفتاده است و این در حالی است که مثلا طرح تعالی جمعیت و خانواده می‌خواهد این رویداد را رقم بزند.
بررسی طرح تعالی جمعیت و خانواده در یک فضای منطقی انجام نشد
وی با بیان اینکه منازعات و مناقشات در حوزه سیاست گذاری باعث شده تا دوستان در رابطه با طرح تعالی جمعیت و خانواده از آن ور بام بیفتند، اضافه کرد: کسانی که این طرح را ارائه کرده اند همگی آدم‌های خوش نیت و پا به رکاب انقلاب هستند؛ اما منازعه‌ها باعث شد تا طرح در یک فضای منطقی بررسی نشود.

کاویان با اشاره به اینکه دوستان این‌قدر درگیر گذشته توطئه آلود سیاست‌های جمعیتی شده‌اند که در تدوین طرح تعالی جمعیت و خانواده واقعیت‌های جامعه را کنار گذاشتند، افزود: خط کلی طرح تعالی جمعیت و خانواده باید به دنبال افرادی باشد که به هر دلیلی نمی‌توانند بچه دار بشوند؛ مثلا مسکن خوب، شغل خوب، درآمد مناسب و یا دسترسی مناسب به خدمات ندارند یا اینکه آموزشی در این زمینه ندیدند و ذهنیت درستی ندارند؛ با این وجود باید آموزش و آگاه سازی و ایجاد مزیت و فراهم کردن امکانات و خدمات مناسب در اولویت قرار بگیرد.

مسئول کارگروه خانواده پژوهشکده ایتان در ادامه با بیان اینکه آیین قانون تسهیل ازدواج تصویب شده؛ اما متاسفانه آیین نامه آن تدوین نشده، گفت: این قانون نیازمند یکسری اصلاحات است؛ به گونه‌ای که هم دولت و هم مجلس می‌توانند این کار را انجام دهند و چه بهتر که برای انجام این اصلاحات دولت لایحه اصلاحی را تقدیم مجلس کند؛ چون اغلب قوانینی که خواستگاه آن‌ها مجلس است در مقام اجرا دچار یکسری مشکلات می‌شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ازدواج جوانان طرح تعالی جمعیت و خانواده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی تحولات اقتصادی طرح تعالی جمعیت و خانواده تسهیل ازدواج سیاست گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۱۸۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی روز ماما را تبریک گفت و از تلاش‌های جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت قدردانی کرد.‌ - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی روز ماما را تبریک گفت و از تلاش‌های جامعه مامایی در اجرای سیاست‌های جوان‌سازی جمعیت قدردانی کرد.‌

``پیام بهرام عین‌اللهی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

روز جهانی ماما، فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت جایگاه مامایی در نظام سلامت و پاسداشت حرفه‌ای مقدس و موثر در تحقق اهداف و برنامه‌های نظام بهداشتی و درمانی کشور است.

سالخوردگی جمعیت تهدیدی برای آینده کشور

قشری سختکوش و صبور که خدمات آنان، ایران اسلامی را به پرچمدار ترویج فرهنگ خانواده محور در دنیا تبدیل کرده است.

اینجانب با تبریک این روز ارزشمند و با شعار "هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت"؛ ضمن اهتمام مجدانه در راستای ارتقاءکرامت این عزیزان، جایگاه والای جامعه ی پرتلاش مامایی در اجرای موفق برنامه جوانی جمعیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان حکمرانی سلامت، که ضامن حیات و توسعه نهاد اصیل خانواده‌  بوده است را ارج می‌نهم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • قدردانی وزیر بهداشت از تلاش ماماها برای جوان‌سازی جمعیت
  • ضرورت بهره گیری از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان در طرح جوانی جمعیت
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت را دارم
  • جوان‌ها باعث پیشرفت‌های علمی بزرگ ایران هستند
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی