Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پنجاه و یکمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت علی‌رغم اینکه در بسیاری از مناطق جهان شاهد توسعه ویروس کرونا بودیم و مشکلات فراوانی در برخی از کشورها مشاهده شد، با همکاری خوب مردم و مراعات پروتکل‌ها، روند در کشور ما کاهشی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در مجموع آمار امروز نشان می‌دهد تلاش انجام گرفته در آذر ماه شرایط مناسب‌تری به وجود آورد و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش یافته است. این رقم بسیار ارزشمندی است. اگرچه به آن نقطه مطلوب نرسیدیم و برای رسیدن به نتیجه هنوز باید تلاش خود را ادامه دهیم، اما شرایط بسیار بهتر شد.

ایجاد وضعیت شهر آبی در کنار شهرهای قرمز، زرد و نارنجی

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: همکاری مردم باعث شد امروز در مصوبات ما یک وضعیت جدید تصویب شد و آن وضعیت شهرهای آبی برای مناطق زردی بود که تعداد کرونای مثبت آن، ۲ در صد هزار خواهد بود و شرایط نزولی دارند. در این مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت می‌کنند و در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل‌های شدید کسب و کارها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

وی افزود: در عین حال مسئله پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم بسیار مهم است تا به شرایط سخت گذشته برنگردیم و همچنین اقدامات پیشگیرانه برای اینکه وارد موج چهارم نشویم و تا پایان سال مشکل نداشته باشیم.

روحانی ادامه داد: برای موفق شدن در برابر این ویروس باید مجموعه کارهایی انجام دهیم که هریک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند، ما را با خطر مواجه می‌کند. همانطور که ماسک زدن ضروری است،رعایت فاصله‌گذاری و دورهمی و اجتماعات هم به همان نسبت ضروری است.بنابراین باید مراقبت کنیم که اجتماعاتی تشکیل نشود که همه اینها حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانع گسترش این ویروس شوندو هریک از این حلقه ها ضعیف شود، کل مدیریت را از بین می‌برد.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر ما در مسایل بهداشتی مانند مسایل امنیتی مراعات نکنیم هرعددی پیدا کنیم ضربدر صفر می‌شود و عدد وقتی در صفر ضرب شود نتیجه آن صفر می‌شود و همه آثار و نتایج را از بین می برد. بنابراین این مجموعه باید مورد مراعات و استمرار ما باشد.

وی ادامه داد: وقتی ناچاریم محدودیت‌های شدید را اعمال کنیم، مشکلات فراوانی در زندگی و اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد می‌شود. باید کاری کنیم زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری با همدیگر به حداقل ممکن کاهش دهیم.

روحانی در ادامه گفت: نکته دیگر که بسیار مهم است و در این جلسه درباره آن تصمیمات خوبی اتخاذ شد، مسئله واکسن است. یکی از مطالبات مردم این است که سریعتر بتوانیم واکسن مورد اطمینان را در اختیار مردم قرار دهیم.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه مرجع ما در واکسن سازمان بهداشت و درمان است، گفت: به دنبال این هستیم که در داخل هرچه سریعتر به نتیجه برسانیم که البته اقدامات خوبی انجام گرفته است. در خارج هم علیرغم همه محدودیت ها و همه مشکلات دنبال این هستیم که بتوانیم واکسن مطمئنی را خریداری و وارد کشور کنیم.

روحانی افزود: برای خرید واکسن بیش از ۴۰ روز ما گرفتار نقل و انتقال پول بودیم. یکی از موارد و مثال‌های بسیار روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، در تهیه واکسن کرونا بود. برای جابه جایی پول به حساب شرکتی که بتوانیم در زمانی که نوبت ما می‌شود واکسن‌ها را خریداری و وارد کشور کنیم مشکلات زیادی ایجاد کردند اما دولت با همه این مشکلات اقدامات لازم را انجام داد. یعنی چه آنجایی که واکسن مشترک می‌خواهیم بسازیم چه واکسن بخواهیم بخریم و چه در داخل تولید کنیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده دولت بدون هیچ مضایقه‌ای علیرغم همه سختی‌ها در این زمینه با دست باز وارد شده است. برای ساخت واکسن یا برای خرید واکسن هر ارزی و هر ریالی نیاز باشد بلافاصله به هر قیمتی علیرغم مشکلات تأمین خواهیم کرد.

مردم مطمئن باشند وسیله آزمایش شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرایند واکسیناسیون گفت: اگر در روز به ۵۰۰ هزار نفر واکسن تزریق و این عدد ضرب در ۶۰ میلیون شود، تزریق واکسن ۳ ماه زمان می‌برد و اگر بخواهد دوبرابر شود، زمان انجام آن هم دوبرابر خواهد شد. بنابراین تزریق واکسن و اجرای آن زمان‌بر است که همه این موارد در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه زودتر از این هم می‌توانستیم واکسن وارد کنیم،‌ تصریح کرد: واکسن‌هایی در اختیار ما بود، اما شرکت‌هایی بودند که می‌خواستند آن را روی مردم ما آزمایش کنند. به مردم ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت درمان به حق نپذیرفت و قبول نکرد.

وی افزود: البته برخی کشورها قبول کردند که کاری به آنها نداریم؛ بنابراین مردم ما مطمئن باشند آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

رییس جمهوری با اشاره به برخی شایعات درباره واکسن از رسانه‌ها خواست با این شایعات مقابله کنند و گفت: شایعه می‌کنند فلان جا واکسن دارند، فلان جا واکسن عرضه شده است و مردم را با این شایعات درگیر می‌کنند. مردم به متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قرارگاه عملیاتی و ستاد گوش بدهند و فریب افراد سوء استفاده گر در این شرایط را نخورند.

روحانی ادامه داد: خرید واکسن و تهیه آن جزو اولویت‌هایی است که انجام می‌شود و ان‌شاء الله در زمان آن با شرایطی که اعلام می‌شود، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ ضمن اینکه اگر واکسن آمد و تزریق آن شروع شد به‌معنای کنار گذاشتن پروتکل‌ها نیست.این پروتکل‌ها باید ماه‌ها ادامه پیدا کند؛ چون اگر خود واکسن حتی اثر ۱۰۰ درصدی داشته باشد که نسبت به آن مطمئن نیستیم، اثرگذاری آن زمان می برد و بعد از آن هم دوز بعدی باید تزریق شود.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: همه استفاده‌کنندگان واکسن کرونا در دنیا توصیه می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی باید برای ماه‌ها مراعات شود تا شرایط برای سلامت مردم، مناسب باشد. باز هم از مردم و کادر درمان بابت تلاش‌های انجام شده تشکر می‌کنم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: روحانی کرونا ویروس رییس دولت مردم ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۲۰۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است. - اخبار استانها -

مهدی رمضانی  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که موضوع نوسازی و بازسازی کتابخانه‌ها در چه شرایطی است (در مصاحبه‌ای گفته بودید که با پول یک کیلومتر اتوبان‌سازی می‌توان کلی تحول در کتابخانه‌ها ایجاد کرد) الان چه مرحله‌ای است؟ اظهار داشت: آن قیاسم به مزاح بود! اما میزان اعتباری که در حوزه صنعتی، تجاری، زیرساخت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی هزینه می‌شود، اعداد قابل توجهی است کما اینکه در آن حوزه‌ها هم اقتضائات هم به همان میزان است.

وی گفت: اگر حوزه فرهنگ از لحاظ بودجه‌ای تقویت شود، اثرگذاری و پیشرفت مسائلش بیشتر از تصور خواهد بود. بناها و ابنیه‌های فرهنگی زیادی در این دولت به همت دولتمردان تکمیل شد اما بازطراحی و بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیز ضروری است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با اشاره به اینکه در دور سفر دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور اختصاص اعتبار به بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها از جمله کردستان لحاظ شده است، تصریح کرد: بازسازی و بازطراحی کتابخانه‌ها متناسب با نیاز و اقتضائات روز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد بوده و هم‌اکنون چندین پروژه مختلف در این حوزه در دست اقدام است.

وی بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها تأکید کرد و افزود: کالبد و ساختمان ابزار بهره‌برداری است، هدف نیست، محتوا و برنامه کتابخانه‌ مهم است و این مراکز با حضور اعضا و کتابدار تجلی پیدا می‌کند، هر کدام که نقص داشته باشد، فرایند به صورت کامل شکل نمی‌گیرد.

اختصاص 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور

رمضانی در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغی برای نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص یافته است، اذعان داشت: در استان‌های مختلف از محل سفر استانی رئیس‌جمهور، اعتباراتی اختصاص یافته اما اکنون عدد مشخصی ندارم.

وی با بیان اینکه بودجه این نهاد محدود است، اظهار کرد: در بخش تملک 70 میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص دادیم البته نسبت به گستره این حوزه در کشور بسیار قابل توجه نیست اما مصوبات سفرهای استانی محسوس و تغییر خود را نشان خواهد داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم که ایران با استانداردهای کتابخانه‌های عمومی بین‌المللی چقدر فاصله دارد بخصوص در مقایسه با کتابخانه‌های کشورهای همسایه یا در منطقه؟ خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در این حوزه بسیار خوب است و بارها این را تکرار کرده‌ام، به اذعان فعالان بین‌الملل و مهمانان خارجی حوزه کتابخوانی و آمار و ارقام از حیث شبکه‌ای کتابخانه‌ای وضعیت مناسبی داریم اما باید بازطراحی و اصلاح فرایندها و بهینه‌سازی داشته باشیم و توسعه هدفمند باشد.

وی عنوان کرد: جزو محدود دستگاه‌های فرهنگی کشور هستیم که به سمت آمایش سرزمینی پیش رفته‌ایم و معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید حول محور این مهم باشد. توسعه باید هدفمند باشد تا منجر به بهره‌برداری شود.

عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ اظهار کرد: عدد دقیقی از سرانه مطالعه نداریم! اما معتقدیم که گزاره‌ها بیانگر آن بوده که مردم ایران اساساً کتابنخوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتابخوانی اثرگذار است.

وی ابراز داشت: فراهم کردن دسترسی مردم به کتاب جزو تأکیدات دولت و شخص رئیس‌جمهور بوده که جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گرفته و باید فضاهای کلونی و محل تجمع کودکان و نوجوانان به سمت کتاب سوق داده شود. پیمایشی راجب عادت خواندن ایرانیان انجام داده‌ایم و تلاشمان این است که نتایج آن به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

پیگیری مطالبه روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان

رمضانی در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار تسنیم که با توجه به اینکه علاوه بر شهرهای استان، بسیاری از روستاهای کردستان فاقد کتابخانه هستند، فضا وجود دارد اما تجهیزات و کتاب نیست، چه برنامه‌ای برای جبران این ضعف دارید؟ گفت: بر اساس آمایش سرزمینی در روستاهای بالای 2500 نفر جمعیت سکنه امکان ایجاد کتابخانه وجود دارد و روستاهای با جمعیت کمتر را باید از طریق کتابخانه‌های سیار پوشش داد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به صورت ویدئویی ببینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد